Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 19923



  • Hvem styrer forumet?

    Det er nso som eier forumet. Han får hjelp til styr og stell av 4 andre administratorer og 7 supermoderatorer som kalles crew. Til sammen utgjør disse forumledelsen. I tillegg får vi hjelp av omlag 30 moderatorer, som har ansvar for å moderere spesifikke underforum.


  • Hvor ble det av innlegget mitt?

    Innlegget ditt ble mest sannsynlig slettet. Vennligst les gjennom det generelle regelverket, samt regelverket for det underforumet du postet i, hvis det finnes. Hvis du fortsatt ikke forstår hvorfor innlegget ble slettet, men brenner etter å finne det ut, kan du sende en PM til noen i crew.


  • Hvorfor sletter dere innlegg? Kan jeg ikke få skrive hva jeg vil?

    Vi modererer forumet på flere grunnlag. Først og fremst norsk lov. I tillegg modererer vi med tanke på at innholdet på forumet skal være av en viss kvalitet. Det bør være litt høyere nivå på innlegg i en debatt enn meldinger i en chat. Derfor stilles det noen enkle krav, som alle er i stand til å oppfylle hvis de vil. Noen synes vi er for strenge, andre setter stor pris på det. Kravene er litt strengere for seriøse diskusjoner enn for tråder som omhandler enkle spørsmål. Særlig gjelder dette i forumet Vitenskap og forskning.


  • Hvorfor får jeg ikke beskjed når mitt innlegg blir slettet?

    Forumet har ikke funksjonalitet for det, og det vil være for tidkrevende for moderatorene å gjøre det manuelt. En slik melding fra moderator fører ofte til lengre diskusjoner over PM, noe vi rett og slett ikke har kapasitet til å holde på med hver gang vi sletter noe. Et bedre system for sletting og kommunikasjon rundt dette er planlagt, og kommer etterhvert.


  • Hvordan sletter jeg min bruker?

    Vi sletter ikke brukere fra forumet. En bruker kan ha mange innlegg i mange tråder, tråder som ville mistet sammenheng og mening hvis disse innleggene forsvant. Hvis du er bekymret for å bli identifisert pga. et avslørende brukernavn, så kan du få byttet dette. Vi vil også være behjelpelige med å slette all personinformasjon fra din brukerprofil i henhold til GDPR, hvis du ønsker det. Dette inkluderer brukernavn (endres til noe tilfeldig), loggførte IP-adresser og e-postadressen din. Send isåfall PM til en admin.


  • Hvordan endrer jeg brukernavn?

    Du sender en PM til en administrator, så fikser han det for deg.


  • Hvorfor kan jeg ikke slette eller redigere mine egne innlegg?

    Når du poster et innlegg på forumet, har du 5 minutter på deg til å redigere eller slette innlegget. Etter dette låses innlegget, og kun moderatorer kan redigere eller slette. Dette er ikke facebook, men et anonymt debattforum, og det er ikke god debattkultur å endre på meninger man har postet i etterkant. Man må stå for det man har sagt, av hensyn til alle andre som leser og deltar i debatten. Hvis man angrer seg, så får man heller poste et nytt innlegg og si at man har endret mening. Det samme gjelder for tråder du har opprettet. Du må tenke deg om før du legger ut informasjon om deg selv eller andre. Hvis det gjelder en veldig irriterende skrivefeil, feil i en link eller lignende, så kan du få hjelp til å redigere innlegget av oss. Vi vil også være behjelpelige med å fjerne personinformasjon fra innlegg, slik det er definert under GDPR. Send en PM til crew eller admin for hjelp.

    Vi kan også utvise skjønn når det gjelder behov for sletting i helt spesielle tilfeller, for eksempel hvis man har vært dum og utlevert personlige detaljer om mindreårige, samt andre situasjoner som kan få alvorlige konsekvenser for en uskyldig part. Det går an å spørre om dette via PM, men hovedregelen er at du må tenke deg om før du poster.


  • Samarbeider dere med Politiet?

    Vi samarbeider ikke med Politiet i noe større grad enn hvem som helst andre. Hvis det foreligger en rettskjennelse, så er vi pliktige til å etterkomme kravene i den. Dette har skjedd tre ganger, og da har det vært saker av alvorlig karakter.


  • Hvorfor har dere ikke et spamforum?

    Vi ønsker ikke et underforum som trekker ned kvaliteten på forumet og legitimerer posting av innlegg som bryter det generelle regelverket. Slikt innhold vil smitte over på resten av forumet, og ødelegge totalopplevelsen av å være her.


  • Må man følge retningslinjer som er satt av trådstarer? Er det greit å moralisere istedenfor å svare utifra trådstarter sine kriterier?

    Det er forskjell på for eks. en fototråd, hvor man lett kan sette klare retningslinjer, og tråder som omhandler samfunnsaktuelle temaer. Det er helt greit å sette noen retningslinjer i starten av en slik tråd også, men man må regne med at svarene kan sprike i litt forskjellige retninger allikevel, særlig hvis man beskriver kritikkverdige og farlige aktiviteter. Litt slingringsmonn må det være for at vi skal kunne ha ordentlige diskusjoner her. Noen ganger kan også en avsporing være av større interesse for brukermassen enn den opprinnelige vinklingen. Det vil derfor alltid være en skjønnsmessig vurdering hvor langt off topic en tråd får gå før den modereres.

    Forøvrig er det en grei tommelfingerregel at man prøver å gi et relevant svar i kombinasjon med eventuell moralisering, hvis det lar seg gjøre. Da holder vi tråden mer on topic, samtidig som det gir innvendingene dine litt mer legitimitet.
    
Sist endret av mentalmelt; 12. oktober 2018 kl. 21:39.