Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 19154
Parkettetterligning
Hei er veldig usikker på hvor dette burde postes så beklager veldig hvis jeg postet på feil sted.

Jeg har nå søkt litt rundt men finner lite. Jeg lurer på hvor jeg kan kjøpe metaller som kopper, aluminium og messing gjerne i "ingot" (finner ingen gode ord på norsk) form. Har skjønt at det kanskje går an å kjøpe hos enkelte gullsmeder og blikkenslagere men jeg lurer på om det finnes noen utsalg gjerne i Trondheim eller omegn da det kan bli veldig dyrt i lengden.

Planen var å smelte det for så å støpe til andre objekter så MÅ ikke være "ingot" men ser at det kan være mer praktsik enn for eksempel plater. Går også utifra at hvis det er brukt mye krefter på å lage plater og rør ut av det så vil det også koste deretter.

Kom gjerne med tips til andre steder da det hender jeg reiser litt. Samt hvis noen har tips til uttrykk jeg kan bruke til å søke etter blir jeg veldig glad da jeg helt sikkert ikke har søkt etter riktige ord.

På forhånd takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tools-kjeda sel metall. Har ikkje sett barrer, men med mindre du skal ha stort kvantum er neppe prisen så avskrekkande ved å kjøpe det som rundtstenger e.l.

http://www.tools.no/avdelinger/trondheim/

Det er jo eit utgangspunkt gjerne?
tenker at norskstaal.no kunne være et sted å henvende seg.

kobber,stål,aluminium++
Sist endret av WhiteHat; 25. mai 2015 kl. 17:28.
Parkettetterligning
Trådstarter
Barrer var ordet jeg lette etter. Takk for tipsene. Rundstenger funker nok fint ja, hadde ikke hatt noe imot en nettbutikk så det gikk an å se på utvalg og priser men det får no så være. Tenker jeg stikker innom TOOLS i løpet av uka.
Bromhandlere/metallinnsamlingssteder.
Bromkassa til rørleggere, gullsmeder.
Gjørtlere, bronsestøpere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trappetryne Vis innlegg
Barrer var ordet jeg lette etter. Takk for tipsene. Rundstenger funker nok fint ja, hadde ikke hatt noe imot en nettbutikk så det gikk an å se på utvalg og priser men det får no så være. Tenker jeg stikker innom TOOLS i løpet av uka.
Vis hele sitatet...
Priser er særdeles flytande ting i B2B-markedet. Det finst ein listepris, men ingen betaler listepris. Alle har ymse rabatter. T.d. har eg aldri opplevd mindre enn 25% rabatt på Tools...
Parkettetterligning
Trådstarter
Vel det er sikkert veldig flytende når man kjøper i store kvantum men med tanke på at jeg maks kommer til å kjøpe 10-20 kilo ihvertfall i første omgang går jeg utifra at jeg ikke kan krangle meg til noe serlig rabatt. Ikke er det veldig nødvendig heller sånn egentlig. Har bestemt meg for å satse på aluminium i første omgang ihvertfall, er fortsatt interessert i andre metaller men for øyeblikket er aluminium mest interessant.
Uansett tusen takk for alle svar.
Overskuddsmateriell
Vil anbefale deg å høre med bromhandlere siden du ikke må ha noen konkret geometri siden du skal smelte det om. Da vil du få en langt lavere pris pr kg. Videre er ikke Norsk Stål og slike store levrandører særlig glade i å selge til privatpersoner siden det er mer arbeid enn de vil ha i fortjeneste på slike småordrer. Da er det bedre å høre med lokale mekaniske verksted om å få kjøpe av de. Gjerne om de har noe "kapp" de kan selge.
Parkettetterligning
Trådstarter
Kan se etter mekaniske verksteder og lignende da avkapp er ypperlig. Dette høres kanskje litt dumt ut men hva er egentlig en bromhandler?
Overskuddsmateriell
Bromhandler er en som kjøper kapp osv fra bedrifter og selger det videre til de store smelteverkene for å produsere nye produkter.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Vil anbefale deg å høre med bromhandlere siden du ikke må ha noen konkret geometri siden du skal smelte det om. Da vil du få en langt lavere pris pr kg. Videre er ikke Norsk Stål og slike store levrandører særlig glade i å selge til privatpersoner siden det er mer arbeid enn de vil ha i fortjeneste på slike småordrer. Da er det bedre å høre med lokale mekaniske verksted om å få kjøpe av de. Gjerne om de har noe "kapp" de kan selge.
Vis hele sitatet...
Skrapmottak er generelt lite villige til å selge til folk (hele poenget med bedriften er jo å kjøpe av de), spesielt i store kvanta. Er du heldig og snakker med riktig person, kan det hende at du får plukke deg ut det ene røret i den dimensjonen du ser etter - men å troppe opp og si at du trenger 20 kilo? Ikke sjans. Da er avkapp hos f.eks. mekaniske verksteder et mye bedre tips, ja. Evt. kan man jo høre med bedrifter som driver spesielt mye med aluminium.

Sitat av trappetryne Vis innlegg
Dette høres kanskje litt dumt ut men hva er egentlig en bromhandler?
Vis hele sitatet...
"Brom" brukes om skrotmetall/skrapjern i Trondheimsområdet. Har ingenting med brom å gjøre...