Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5050
Jeg bygger drivhus for tida og har tenkt å bygge elektrisk styrte vindusåpnere, men er fortsatt litt usikker på hvilke komponenter jeg skal handle og hvordan jeg skal konstruere hele greia. Tenker å handle fra ebay eller aliexpress med budsjett på noen tusenlapper, men prøver å holde det så lavt som mulig. Første tanke var vindusheis til bil fra bilhugger med digital styreenhet men det må vel være en haug med muligheter av all slags metoder til å styre opp vindua. Det optimale måtte vel vært 50-70cm lange trykksylindere som lukkes og åpnes opp etter en digital styre-enhet.

Vindua blir bygd i solid treramme og planen er å liste fast 4mm glass, ca 1,5x1m vindu så de blir passe tunge, så drivverket må være solid og tåle at det stormer og blåser greit. Kunne vært greit med flere posisjoner alt etter hvor varmt det blir, eller fri posisjon med noe tidsforsinkelse på systemet sånn at vindua ikke går opp og igjen kontinuerlig. Har vel sånn passe grei kompetanse både med elektronikk og byggeteknikk så setter sammen det som blir nødvendig for å oppnå målet.

Drivhuset blir bygd med 4 vinduer så det er ikke absolutt nødvendig med flere posisjoner på hver av enhetene, kan stille inn tempen på forskjellig temperatur på hvert av de, sånn at hvis det blir varmere og varmere så åpnes først ett, så neste, og til slutt står alle på vid gap. Skulle det bli enda varmere skal jeg ha vifter som blåser inn luft via kanaler i bunn der jeg finner kaldest luft, og kanskje sette opp noen vifter i vindusåpningene som også blåser ut lufta, men dette blir litt fram i tid til senere prosjekt hvis jeg sliter med overtemp i drivhuset.

Setter pris på alle tips og innspill.



Her er framsida av drivhuset der en ser 2 av vindua i møne, mer nøyaktig enn jeg skrev sist, de er ca 1,8m i bredde og ca 1m i høyde.
Sist endret av NorskTull; 30. mai 2020 kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det første jeg tenker på er å bruke aktuatorer + Arduino. Da får du trinnløs styring, og programmeringa bør være ganske enkel.
NorskTull's Avatar
Trådstarter
18 0
Sitat av steili Vis innlegg
Det første jeg tenker på er å bruke aktuatorer + Arduino. Da får du trinnløs styring, og programmeringa bør være ganske enkel.
Vis hele sitatet...
Actuator ja, det må jo bli det mest aktuelle. F.eks en sånn:

https://www.ebay.com/itm/2-16-DC-12V...A/174255321670

Kan en programmere med en sånn?:

https://www.ebay.com/itm/Programmabl...y/303398776903

Arduino har jeg ikke vært borti, er vel en del å sette seg inn i der?
Sist endret av NorskTull; 30. mai 2020 kl. 12:53.
Du kan faktisk lage slike "actuator" (kan ikke noe norsk ord for dette jeg heller) selv. Du kan bruke gjengestang (best med rustfritt her), så kan du bruke f.eks. vindusviskermotorer for å dra mutterene rundt. Altså til å heise dette opp og senke ned. Men det er da verdt å få med seg, at disse gjengestengene må da smøres jevnlig.

En annen ting er, at du kan også bruke arduinoen til automatisk vanning også. Altså bruke følere. som måler fuktigheten i jorda. Sammen med elektrisk styrte ventiler, som skrur av og på vanning. Kanskje en Rasberry Pi hadde vært bedre? Ikke vet jeg.

Men ellers elsker jeg prosjektet ditt!
Jeg vet, at hvis jeg hadde hatt noe slikt, så kunne jeg ha dødd av tomat– og basilikumforgiftning.
NorskTull's Avatar
Trådstarter
18 0
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Du kan faktisk lage slike "actuator" (kan ikke noe norsk ord for dette jeg heller) selv. Du kan bruke gjengestang (best med rustfritt her), så kan du bruke f.eks. vindusviskermotorer for å dra mutterene rundt. Altså til å heise dette opp og senke ned. Men det er da verdt å få med seg, at disse gjengestengene må da smøres jevnlig.

En annen ting er, at du kan også bruke arduinoen til automatisk vanning også. Altså bruke følere. som måler fuktigheten i jorda. Sammen med elektrisk styrte ventiler, som skrur av og på vanning. Kanskje en Rasberry Pi hadde vært bedre? Ikke vet jeg.

Men ellers elsker jeg prosjektet ditt!
Jeg vet, at hvis jeg hadde hatt noe slikt, så kunne jeg ha dødd av tomat– og basilikumforgiftning.
Vis hele sitatet...
Ja gjengestang kobla opp med en drivmotor er jo veldig enkelt og simpelt å bygge, takk for idé Får tenke litt videre på hva system jeg setter opp. Må vel helst kurse meg litt på nettet innenfor arduino og rasbery pi hvis jeg skal ta noe av det i bruk

Selvvanning vil jeg helst ikke ha, da jeg skal bruke svære dyrkekasser som kun krever vanning kanskje en eller to ganger i uka, ser de kanskje på bildet, store som paller og 60-80cm høye. Samt jeg skal bruke forskjellige typer næring i ny og ne...

Takk for det. Og ja, hvis jeg dør av tomat og basilikum-forgiftning så blir det en død verdt det hehe

Neste tanke som slår meg er at systemet må bygges med batteribackup i tilfelle strømbrudd, og hvis batteriet blir tomt skal vindua ikke lukkes igjen men stå fastlåst i stillingen det stod i før strømtomt. Hmmm...
Sist endret av NorskTull; 31. mai 2020 kl. 06:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NorskTull Vis innlegg
Ja gjengestang kobla opp med en drivmotor er jo veldig enkelt og simpelt å bygge, takk for idé Får tenke litt videre på hva system jeg setter opp. Må vel helst kurse meg litt på nettet innenfor arduino og rasbery pi hvis jeg skal ta noe av det i bruk
Vis hele sitatet...
Men neppe spesielt enkelt å bygge billigare og betre enn det kinesere alt har gjort.

Det er slik komponent eg hadde kjøpt ferdig, med mindre du har veldig lyst til å bygge det.
Sitat av NorskTull Vis innlegg
Actuator ja, det må jo bli det mest aktuelle. F.eks en sånn:

https://www.ebay.com/itm/2-16-DC-12V...A/174255321670

Kan en programmere med en sånn?:

https://www.ebay.com/itm/Programmabl...y/303398776903

Arduino har jeg ikke vært borti, er vel en del å sette seg inn i der?
Vis hele sitatet...
Du kan nok ikke programmere med en slik. Den ser ut som om den er ment for oljeovner eller noe slikt. Jeg tror nok det skal mye til at du finner hyllevare som kan dekke behovene dine.

Her er en video som tar for seg hvordan du kan kontrollere en aktuator, kanskje det kan være nyttig for deg: https://www.youtube.com/watch?v=Vz6qA4oFCwM

For å automatisere dette kan du bytte ut knappen med en mikrokontroller. Arduino er virkelig ikke vanskelig, men tar nok litt tid å sette seg inn i hvis du er helt blank på programmering. Selv da bør det gå greit å få til et såpass enkelt prosjekt som dette på relativt kort tid med litt googling og hjelp fra internet.

Her er en handleliste for hva jeg ville kjøpt:
  • En mikrokontroller som Arduino Uno e.l.
  • 2 12V DC relays (siden du må ha mulighet til å snu polaritet)
  • 1 TH-11 temperatur/luftfuktighetssensor
  • En casing for mikrokontrolleren (det finnes masse på eBay)
  • Diverse kabler

Alt dette finnes på eBay, men du kan også kjøpe det på f.eks kjell.com.

De fleste aktuatorer er 12V og Arduino kan også bli drevet av 12V. Kanskje et bilbatteri koblet til en lader kunne fungert? Da blir riktignok spenningen høyere enn 12V (Arduino anbefaler å ikke gå over 12V, men støtter opp til 20V), men jeg tror dette vil gå fint siden du nesten ikke vil ha noe strømtrekk i det hele tatt på Arduinoen.

Jeg er også enig med vidarlo at det virker lite hensiktsmessig å prøve å bygge sin egen aktuator.
Lvl 5 Taskenspiller
Slike fungerer greit, og trenger ikke tilførsel av strøm for å gjøre jobben.

https://www.grontfokus.no/drivhus/ti...eapnere-44937/

Brukte slike i et selvbygd drivhus for noen år siden, og de har fungert godt siden det.
Sitat av NorskTull Vis innlegg
Vindua blir bygd i solid treramme og planen er å liste fast 4mm glass, ca 1,5x1m vindu så de blir passe tunge, så drivverket må være solid og tåle at det stormer og blåser greit.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Slike fungerer greit, og trenger ikke tilførsel av strøm for å gjøre jobben.

https://www.grontfokus.no/drivhus/ti...eapnere-44937/

Brukte slike i et selvbygd drivhus for noen år siden, og de har fungert godt siden det.
Vis hele sitatet...
Det spørs vel kanskje om disse klarer å åpne vinduer som beskrevet her?

Jeg vil bare legge til at det er utrolig mange muligheter hvis du bestemmer deg for å gå for en mikrokontroller. Koble til en radio-/WiFi-/GSM-modul og du kan overvåke sensorene dine fra hvor som helst. Sett opp en vindmåler og lukk vinduene automatisk ved høy vind, koble til et kamera og lag en timelapse av at plantene vokser etc. etc. Det er bare fantasien som sette begrensningene.
Sist endret av steili; 31. mai 2020 kl. 11:31.
NorskTull's Avatar
Trådstarter
18 0
Takk for alle innspill. Ok, da må jeg vel bare få hjem en startpakke som dekker behovet med temperaturstyring og for å sette meg inn i hvordan det fungerer, men ser det er mye på markedet. Hva vil dere anbefale å starte med her? :
https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...kw=arduino+uno

Har som sagt aldri vært borti arduino, men har litt erfaring med diverse programmering. Prosjektet har god tid, fram til høsten da temperaturen begynner å synke igjen og behovet for lukking av vindu om nettene melder seg. Fram til da kan de låses i åpen posisjon. Har også tenkt at jeg kan bruke én aktuator for begge vinduene på hver side hvis jeg bygger noe miksmek mekanikk som låser begge vinduene sammen og kan styres opp og igjen av en stake som jeg kobler aktuatoren på, og begge aktuatorene parallellkobla inn på rele-styringen.

Og litt tanke med lufteventiler for kald luft inn ved bakken, så blir det nok billigst og enklest å f.eks lage en eller 2 store luker på hver side i midten og koble til mekaniske drivhus vindus-åpnere. Har hatt et lite drivhus tidligere med sånn åpne-sylinder, og fungerer veldig greit selv etter mange år. Åpner vel ved 23-25 grader sånn ca.
Her får du kjøpt offisielle arduinoer: https://store.arduino.cc/arduino-uno-rev3

Av kloner har jeg bare vært borti Elegoo Uno R3. Den har fungert brillefint for meg.