Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1643
Heisann, fikk slik en "billigdrill", som har ganske kort batteritid (oppgitt til ca. 10 min på selve drillen). Derfor lurer jeg på om det er mulig å kjøre drillen uten batteri? Har fått vite at batteriet skal lades med 12V og 1A (i ca. 2 timer om det er relevant). Står 12V med store bokstaver på batteriet, og det er et Ni-MH batteri.
Sitat av kakeflekk
Heisann, fikk slik en "billigdrill", som har ganske kort batteritid (oppgitt til ca. 10 min på selve drillen). Derfor lurer jeg på om det er mulig å kjøre drillen uten batteri? Har fått vite at batteriet skal lades med 12V og 1A (i ca. 2 timer om det er relevant). Står 12V med store bokstaver på batteriet, og det er et Ni-MH batteri.
Vis hele sitatet...
viss du måler spenningen på batteriet når det er fulladet, og lager en ordning med trafo for å konverte spenningen fra 230 og ned til den som batteriet gir ut, skal det være mulig å kjøre uten batteri ja.

eller, du kan kjøpe deg ny drill
Sist endret av mrniceguy; 26. august 2007 kl. 17:43.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Går vel an å koble på en batterilader for bil, om du har det liggende.

Men om du skal begynne å bygge selv og styre på så blir det kanskje billigere å spandere 100 spenn på en drill fra Europris
Kjøpte meg en slik Europris drill for noen år tilbake, og den funker knall!
Batteriet holder lenge, og det lader seg i tillegg ikke nevnbart ut når drillen ikke er i bruk.

EDIT: Er visst ikke helt våken her :P Men du kan vel ta å kutte av selve ladesentralen til batteriet, og koble ledningene rett inn på drillen. Da vil du jo få ladespenning til å drive drillen med
Sist endret av Acidous; 26. august 2007 kl. 20:37.
Sitat av Acidous
EDIT: Er visst ikke helt våken her :P Men du kan vel ta å kutte av selve ladesentralen til batteriet, og koble ledningene rett inn på drillen. Da vil du jo få ladespenning til å drive drillen med
Vis hele sitatet...
Vil ikke dette gi vekselstrøm, i steden for likestrøm?
Sitat av kenneth199
Vil ikke dette gi vekselstrøm, i steden for likestrøm?
Vis hele sitatet...
Nei, det vil gi likestrøm, men det kan i en del tilfeller gi pulserende likestrøm. Noen batterityper har visst godt av å lades med pulser, i tillegg til at produsenten sparer penger på å unnlate glattekondensator. Skulle det være tilfelle, er det bare å lodde på noen glattekondensatorer med total størrelse avhengig av drillens strømforbruk. Merk at forbruket når drillen går uten belastning er markant mindre enn når den faktisk er i reell bruk.
Jeg tror heller at jeg kjøper meg en ny billigdrill jeg.
Men hadde det ikke vært mulig å sette ladespenningen rett på drillen istedenfor?
Sitat av kakeflekk
Jeg tror heller at jeg kjøper meg en ny billigdrill jeg.
Men hadde det ikke vært mulig å sette ladespenningen rett på drillen istedenfor?
Vis hele sitatet...
Les post #4 og #5..

Forresten er det to muligheter for hva som gjør drillens batteritid kort.
1) Dårlige batterier med lav maksimal ladning.
2) Ineffektiv motor.

Du kan sammenlikne strømforbruket med en annen "ikkebilligdrill", ved lik belastning, for å se hvilken av de to mulighetene som er gjeldende for din drill.
Sist endret av Provo; 27. august 2007 kl. 15:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Les post #4 og #5..
Vis hele sitatet...
Skal jo nemnast at batteriladarar ofte ikkje leverer brøkdelen av nok straum til å drive ting direkte. Motorar kan vel trekke brutal startstraum, spesielt om det er belastning på. Ein batteriladar ladar ofte batteria med nokre hundre mA...
Som jeg skrev i første post har jeg fått vite at jeg bare skal sette 12V og 1A rett på batteriet i ca. to timer for å lade.
Sitat av vidarlo
Skal jo nemnast at batteriladarar ofte ikkje leverer brøkdelen av nok straum til å drive ting direkte. Motorar kan vel trekke brutal startstraum, spesielt om det er belastning på. Ein batteriladar ladar ofte batteria med nokre hundre mA...
Vis hele sitatet...
Sant. Startstrømmen vil dekkes av glattekondensatoren bare den er stor nok, men drivstrømmen ellers må måles for å kunne avgjøre hvorvidt en evt. ekstern strømforsyning kan levere nok strøm til å drive drillmotoren.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har selv testa lit med drill og annen energikilde, detta var en gammel 9,6V som jeg kobla på 12V gikk bra!!, når jeg belastan og jeg kobla på amperemetere bånna jeg det, det kan maksimalt måle 30A!!!, du må nok bruke et bilbatteri, da holder det lenge, eventuelt et lite 12 batteri.
Om ikke jeg tar helt feil nå er ladespenninger en negativ spenning for å reversere elektronene i batteriet. Iallefall det jeg mener å huske fra naturfagen...

Ergo, det går ikke å koble laderspenningen rett på drillen
Sitat av simdal
Om ikke jeg tar helt feil nå er ladespenninger en negativ spenning for å reversere elektronene i batteriet. Iallefall det jeg mener å huske fra naturfagen...

Ergo, det går ikke å koble laderspenningen rett på drillen
Vis hele sitatet...
Strømmen går fra pluss til minus, og ladespenningen må derfor ikke være negativ, men overgå batterispenningen. For å forstå det, er det lettere å se for seg positive ladningsbærere (hull) enn negative ladningsbærere (elektroner). Tenk deg at positive hull forlater positiv batteripol under belastning av batteriet. For å få disse hullene tilbake til batteriet må man koble på en positiv spenning på batteriets plusspol, som overgår batteriets egen spenning. Hullene vil dermed gå fra laderen, og til batteriet.

(For ordens skyld: Såkalte positive ladningsbærere, også kalt hull, er ikke mobile fysiske partikler, men fraværet av et elektron, som gir en lokal positiv ladning. Begrepet brukes hovedsakelig i forbindelse med halvledere, og ikke i ohmske materialer, men ble benyttet av meg i dette eksempelet for illustrasjonens skyld. Les mer om "hull" her.)