Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2841
Hei!
Jeg trenger litt hjelp.....
Er 24 år, født 1990. Har maks antall alderspoeng.
Men...jeg har ikke gen.studie.komp. Trenger både generell og spesiell studiekompetanse, og har planer om å ta det,

Men det er litt kinkig å tolke regelverket, og ei ubrukelig dame på et karrieresenter jeg var på kunne ikke svare meg.

Hvordan kan dette tolkes:
For søkere med fullført og bestått vitnemål fra videregående utdanning beregnes alderspoeng fra og med fylte 20 år i søknadsåret. Ved søknad på grunnlag av deleksamen beregnes alderspoeng fra og med fylte 24 å

Så alderspoengene begynner å rulle fra jeg er ferdig med studiekompetansen? Mao: jeg får ikke max antall alderspoeng før året jeg er ferdig m studiekomp?
Dvs: om jeg blir ferdig i 2015, får jeg 2 alderspoen per år etter 2015,?

PS: Generell og spesiell studiekompetanse skal jeg ta som privatist med undervisning hos akademiet.
Sist endret av angell; 5. april 2014 kl. 23:09.
For søkere med fullført og bestått vitnemål fra videregående utdanning beregnes alderspoeng fra og med fylte 20 år i søknadsåret.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det som at du har maksimalt antall alderspoeng, når du er ferdig med studiekompetansen. Det står at alderspoengene begynner å telle fra fylte 20 år når du har studiekompetanse.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Jeg tolker det som at du har maksimalt antall alderspoeng, når du er ferdig med studiekompetansen. Det står at alderspoengene begynner å telle fra fylte 20 år når du har studiekompetanse.
Vis hele sitatet...
Tull. Du får to alderspoeng hvert år opptil åtte poeng. Maksimalt antall alderspoeng har du altså fire år etter at de først begynner å telle.
Jeg kan ikke forstå noe annet enn at du må ha studiekompetanse for å få alderspoeng.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Tull. Du får to alderspoeng hvert år opptil åtte poeng. Maksimalt antall alderspoeng har du altså fire år etter at de først begynner å telle.
Jeg kan ikke forstå noe annet enn at du må ha studiekompetanse for å få alderspoeng.
Vis hele sitatet...
Tull? Har du kilder å vise til?

Svart på hvitt så står det at alderspoengene teller fra året du fyller 20, det står ingenting om at du må ha studiekompetanse før de begynner å telle, men du får jo ikke "bruke" de uten studiekompetanse, så de er der, mer er ubrukelige.

Det enkleste for ts er nok å ringe til utdanningspersonen i fylket, evt til hvem enn som ordner med videregående utdanning i dagens samfunn.
Kilden finner du sitert i det forrige innlegget ditt.
Jeg trodde man fikk studiekompetanse etter fullført og bestått vitnemål fra videregående utdanning.

Edit: Innenfor de linjene som gir grunnlag til studiekompetanse vel og merke.
Sist endret av Obster; 6. april 2014 kl. 13:19.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Kilden finner du sitert i det forrige innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Fra samordnaopptak.no

Du får automatisk alderspoeng ut i fra hvilket år du er født. Fra og med det året du fyller 20 år får du 2 alderspoeng for hvert år, men du kan ikke få mer enn 8 alderspoeng.
Vis hele sitatet...
Står ingenting om at du må ha studiekompetanse for at alderspoengene skal begynne å telle.
Du får alderspoengene når du har fylt 20 år. Jeg var over 20 når jeg fikk min studiekompetanse og fikk alle mine alderspoeng. Er ikke sånn at alderspoengene begynner å telle fra du tar studiekompetansen.

Er du 23 når du får studiekompetanse, får du samtidig 8 alderspoeng.
Sist endret av dinosauren; 6. april 2014 kl. 16:28.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvis du tar generell studiekompetanse gjennom 23/5-regelen (hvor du altså bare trenger seks studiekompetansefag) får du ikke alderspoeng før du fyller 24. Hvis du derimot får et vitnemål som står i stil med antall fag fra VGS vil du få alle studiepoengene.
Sitat av angell Vis innlegg
For søkere med fullført og bestått vitnemål fra videregående utdanning beregnes alderspoeng fra og med fylte 20 år i søknadsåret. Ved søknad på grunnlag av deleksamen beregnes alderspoeng fra og med fylte 24 år
Vis hele sitatet...
Altså:
Søker du på grunnlag av deleksamen, så regnes alderspoeng fra 24.
Søker du med vitnemål fra VGS, så regnes alderspoeng fra 20.

Det betyr at når du har bestått fagene og fått vitnemål, så søker du med fullført og bestått vitnemål, og får dermed regnet alderspoeng fra og med 20 år.
Det du må finne ut er om du faller innunder 23/5 regelen eller ei. Ta du kontakt med akademiet som du tar undervisning hos. De vil gi deg svar på dette.

Ikke 23/5 regel:
"Du får automatisk alderspoeng ut i fra hvilket år du er født. Fra og med det året du fyller 20 år får du 2 alderspoeng for hvert år, men du kan ikke få mer enn 8 alderspoeng. Tabellen gjelder for opptak til studier med studiestart høsten 2014 eller våren 2015."

23/5 regel:
"Hvis du poengberegnes etter 23/5-regelen, eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis, får du alderspoeng fra og med det året du fyller 24 år. Tabellen gjelder for opptak til studier med studiestart høsten 2014 eller våren 2015."

Altså, faller du innunder 23/5 regelen starter alderspoengene dine fra du er 24 (selv om du får studiekompetansen når du er eldre enn 24). Faller du ikke innunder 23/5 regelen regnes alderspoengene fra du er 20 (selv om du får studiekompetanse seinere).

http://www.samordnaopptak.no/info/op...eng/index.html
Trådstarter
26 7
Jeg skal ikke søke etter 23/5 regelen.

Allmennfaglig Påbygging- Har du yrkesutdannelse og ønsker deg generell studiekompetanse fra videregående skole?
Hos oss kan du velge mellom to alternativer.
1. Allmennfaglig påbyggingsår:
Dersom du har GK/VG1 og VKI/VG2 fra yrkesfag, trenger du et 30-timers påbygg som består av norsk,
matematikk, naturfag, historie, kroppsøving og ett 5-timers valgfritt programfag.

[COLOR="Red"]2. Allmennfaglig påbygg på VKII eller fagbrev:
Dersom du har GK/VG1, VKI/VG2 og VK II/VG3 fra yrkesfag eller har tatt fagbrev trenger du påbygg for kunnskapsløftet som består av norsk, matematikk, naturfag og historie for å få generell studiekompetanse. Allmennfaglig påbygg for yrkesfagelever kan gjennomføres på et halvt år, ett år eller flere år.[/COLOR]

Jeg skal altså ikke søke på grunnlag av seksfagspakken, 23-5 regelen, men på grunnlag av at jeg kun trenger fire fag pga jeg har fagbrev ... Så det blir vel implementert i kompetansebeviset mitt, disse fagene jeg må ta..


Diffust! Takker for svar,btw
Sist endret av angell; 7. april 2014 kl. 17:20.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Tull. Du får to alderspoeng hvert år opptil åtte poeng. Maksimalt antall alderspoeng har du altså fire år etter at de først begynner å telle.
Jeg kan ikke forstå noe annet enn at du må ha studiekompetanse for å få alderspoeng.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk studiekompetanse da jeg var 24, og fikk full pott da jeg søkte på NTNU samme året, så ehhhh...
En viktig ting å påpekt ift alderspoeng og 23/5-regelen (som du eventuelt kan benytte, hvis du ser at det er mulig..) er at alderspoengene ved et 23/5-grunnlag (altså ikke vanlig vitnemål) starter fra og med året du fyller 24 først.


Beklager det (: , men har forresten ikke lest posten din så grundig, så jeg vet ikke om du ikke har studiekompetanse i det hele tatt, eller kan benytte 23/5-greiene, eller evt komme inn med hjelp av realkompetanse. Men tenkte å opplyse om henholdsvis inntak vh.a 23/5-regelen og realkompetanse hvis du ikke har fullverdig vitnemål.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. april 2014 kl. 18:08.
Trådstarter
26 7
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg fikk studiekompetanse da jeg var 24, og fikk full pott da jeg søkte på NTNU samme året, så ehhhh...
Vis hele sitatet...
TY. Hvordan tok du studiekompetansen din? Hvilken regel gikk du innunder, og hva hadde du fra før (typ Y-vei, almenn, etc)?
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg fikk studiekompetanse da jeg var 24, og fikk full pott da jeg søkte på NTNU samme året, så ehhhh...
Vis hele sitatet...
Yes, har allerede innsett at jeg tok feil. Jeg var ærlig talt skråsikker på at alderspoeng begynner å tikke inn først når videregående utdanning er fullført, men den gang ei. Beklager så meget.