Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1858
Jeg har vært i dialog med min leverandør en stund nå.
Har egentlig et veldig kresent forhold til internett, rutere og modem må være håndplukket av meg selv osv osv, slik får jeg et nett som faller ut maks like mange ganger i året som jeg kan telle på fingrene.

Men akkurat nå befinner jeg meg i utkanten av Norges sivilisasjon, og vi har desverre valgt såkalt "radiolink".
På veggen utenfor har vi en Mikrotik 5HPnD.
Mest sannsynlig står det en Omnitik U-5HnD på andre siden.
Jeg vet ikke om det er pissmaskinvare, eller om det er mongo konfigurasjon, men ta en titt på denne loggen av "Ping Plotter" (Takk wtf1337 @ #nff)
SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://s24.postimg.org/4c1grtswl/pp_tr.png

Dette er det siste av forbedringer som leverandøren har greid.
Før var det 30% loss (Merk: koblinger strupes ikke, de rett og slett drepes)
Enda værre er at loss skjer bare på dagen, når jeg er våken.
Periodevis hver dag er nettet så sliten at det kræsjer bare jeg åpner vg.no.


Til sammenligning, så tynte jeg et 3G-nett i natt (Telenor), bombet den med torrents og whatnot, men aldri et rødt strek å se.
Min leverandør har også jævlig bra nett på sine andre områder, men her har de vært uheldig altså
I vilkårene står det at "[...] Kunden har krav på utbedring [...]".
Dette var jo et veldig åpent og lett-tolkelig utsagn.
Hvor mye utbedring har jeg egentlig krav på?
Sist endret av Rolsen Royce; 25. april 2013 kl. 06:44.
Vi burde ha krav på minst 10mbps UANSETT hvor du bor, vanskelig kanskje, men ikke umulig. Bor i utkanten av skogen, en god del hus i området, sentral ligger 3k unna, kan kun få 5mbps som er pinlig tregt men i det siste har jeg virkelig merket at det går saktere og saktere. Sliter nå med og se på Youtube i vanlig 360p og må ofte gå ned til 240p for og kunne se videoen uten at det hakker.

Hva for noe tull er dette? Vi bor jo i et av verdens rikeste land men på en eller annen måte har apene som styrer landet underboksa over hue, veiene, nettet, generell infrastruktur er jo helt på tryne.
De som sitter med gigabit sliter også med YouTube for tiden, fyi. Blir bare mer og mer ubrukelig den tjenesten.
Sitat av grims Vis innlegg
Vi burde ha krav på minst 10mbps UANSETT hvor du bor, vanskelig kanskje, men ikke umulig. Bor i utkanten av skogen, en god del hus i området, sentral ligger 3k unna, kan kun få 5mbps som er pinlig tregt men i det siste har jeg virkelig merket at det går saktere og saktere. Sliter nå med og se på Youtube i vanlig 360p og må ofte gå ned til 240p for og kunne se videoen uten at det hakker.
Vis hele sitatet...
Å ha Internett er ikke akkurat noen menneskerett. Vær glad du i det hele tatt har Internett.

Forsåvet kan "hakking" på videoer være PC problemer og ikke alltid Internett (hvis videoen er bufret).
Sikkerhetsklarert
Hva du har krav på står vel i avtalen din?

Mikrotik er jevnt over bra greier. Men ingen kan trylle, og har du ikke fri sikt mellom cpe og base så blir det ikke bra.

Har du forsøkt å justere retningen cpe(din trådløse klient) Er det en RB-SXT så skal den ha dioder som viser signalstyrken. Kan jeg spørre hvilken leverandør du har?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Å ha Internett er ikke akkurat noen menneskerett. Vær glad du i det hele tatt har Internett.

Forsåvet kan "hakking" på videoer være PC problemer og ikke alltid Internett (hvis videoen er bufret).
Vis hele sitatet...
Jeg skal si deg at det er eller kommer til og bli. Internett er jo en av de største tingene og vi bruker tonnevis av tid på det. La oss holde oss i Norge, da ville jeg ha sagt at det er en rettighet vi har og ha internett. Mener til og med og ha hørt at det skal bli et krav innen et eller annet år at alle i Norge skal ha tilgang til nett.
Sitat av grims Vis innlegg
Jeg skal si deg at det er eller kommer til og bli. Internett er jo en av de største tingene og vi bruker tonnevis av tid på det. La oss holde oss i Norge, da ville jeg ha sagt at det er en rettighet vi har og ha internett. Mener til og med og ha hørt at det skal bli et krav innen et eller annet år at alle i Norge skal ha tilgang til nett.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du vet hva menneskerett er da. Det finnes folk som ikke har hus engang, men de skal fortsatt få Internett siden det er/blir en menneskerett? Vil gjerne se kilder på det også.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Tror ikke du vet hva menneskerett er da. Det finnes folk som ikke har hus engang, men de skal fortsatt få Internett siden det er/blir en menneskerett? Vil gjerne se kilder på det også.
Vis hele sitatet...
http://www.teknofil.no/artikler/-_ne...eskerett/99447
Sitat av grims Vis innlegg
Vi burde ha krav på minst 10mbps UANSETT hvor du bor, vanskelig kanskje, men ikke umulig. Bor i utkanten av skogen, en god del hus i området, sentral ligger 3k unna, kan kun få 5mbps som er pinlig tregt men i det siste har jeg virkelig merket at det går saktere og saktere. Sliter nå med og se på Youtube i vanlig 360p og må ofte gå ned til 240p for og kunne se videoen uten at det hakker.

Hva for noe tull er dette? Vi bor jo i et av verdens rikeste land men på en eller annen måte har apene som styrer landet underboksa over hue, veiene, nettet, generell infrastruktur er jo helt på tryne.
Vis hele sitatet...
Du kan få så kraftig linje du måtte ønske, det er bare å betale selv.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Du kan få så kraftig linje du måtte ønske, det er bare å betale selv.
Vis hele sitatet...
Noen bor så langt unna sentralen at de ikke kan få så bra linje de vill.
Glassfiber
Rolsen Royce's Avatar
Trådstarter
Har forsøkt å justere, men får bare 2-3 / 5 indikatorer.
Abbonement er forresten 3/1MBit, near-isdn altså.
Men det er ikke båndbredden jeg klager på, det er jo stabiliteten.
Jeg har aldri sett så snodig nett før. Istedetfor å senke farten ved stress, hiver den bare alt fra seg og venter til den er klar igjen. Wtf.
Bruker selv et system som benytter radiooverføring og har opplevd det samme som deg mtp. "kutting" av all hastighet i visse perioder. Har vært usikker om det var ISP som var skyldig eller om det var min utdaterte D-Link ruter, da nedlasting av torrents kunne holde seg stabilt på maks hastighet mens alt jeg foretok meg i nettleseren ble blokkert. Dette med P2P var riktignok en sjelden opplevelse, men gjevnt over har jeg opplevd det samme som deg.
Det virker som "kuttingen" bare skjer på visse tidspunkter etter mye aktivitet visstnok. Har fri sikt til ISP sitt utstyr som ligger 100 meter unna, så jeg føler jeg kan stryke fysiske forhold fra lista.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Noen bor så langt unna sentralen at de ikke kan få så bra linje de vill.
Vis hele sitatet...
Du står da fritt til å legge fiberkabel, eller betale eit firma for å gjere det?
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Akuratt det jeg lette etter, takker

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du står da fritt til å legge fiberkabel, eller betale eit firma for å gjere det?
Vis hele sitatet...
Ikke i alle dager mulig. Det er først og fremst ikke nok "ressurser" for og kunne gjøre det ennå, for det andre må vi enten grave en 3km lang kabel, eller betale 50000kr for at en leverandør skal lage en hjemmesentral (eller hva en det heter). Og jeg er ikke keen på og betale 50000 for noe sånt, nei takk, da flytter jeg heller til byn
Sist endret av grims; 25. april 2013 kl. 15:57.