Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1396
Jeg er gammeldags av meg, og har aldri sett noe behov for å være på FB. Men nå har visse omstendigheter gjort at jeg må bite i det sure eplet. Og eplet er surt, surere enn jeg kunne forestille meg. Bortsett fra designet, er det jo som å være tilbake i 1995, bare enda verre.

Jeg har skrevet en lang post til en gruppe, og har som seg hør og bør stykket denne opp med noen illustrasjoner innimellom avsnittene. Som aktiv forumbruker i snart 20 år har jeg vent meg til et visst minimum av funksjonalitet, og stusset litt på at det som har vært Greia med stor G i mange år ikke har grunnleggende forumfunksjoner. Ingen knapper for å legge inn bilder eller linker i teksten, nei... Men men, dreven som jeg er, tok det meg ikke lang tid å legge inn kodene manuelt. For jeg tok det faktisk for gitt at FB skjønte basic UBB.

Men FB skjønner ikke UBB, og det ble bare rot. Jeg er dog ikke tapt bak en vogn, og byttet elegant ut UBB med HTML; DET måtte da iallfall funke. Men nei. Å uploade alle bildene med den jallaknappen så de kommer nederst, og ikke på de spesifikke stedene jeg vil ha dem, er uaktuelt. Så googlet jeg litt, skummet litt, og fant ut at de først i fjor ga undersåttene sine mulighet til å legge inn bilder i kommentarer, og jeg fant også en haug oppskrifter på helt banale ting som burde være helt intuitivt.

Nå gidder jeg ikke mer, og spør som siste utvei her: Hvordan i helvete gjør jeg ting som dette og dette?

http://s29.postimg.org/5zjbimlgj/index.jpg

Altså poste linker og bilder midt i en tekst? Var ikke slike ting universalt allerede rundt tusenårsskiftet? Og ikke engang en forhåndsvisningsknapp?? Styres hele greia av en gjeng psykisk utviklingshemmede? Eller er det jeg som er hemmet, som ikke skjønner ting alle fjortiser har kunnet siden 4. klasse?

Eller er det rett og slett Mac-mentalitet som rår? Altså en overformyndersk og grov undervurdering av brukernes intelligens?

oeiadfeibfoseibgfiosdbgosdibgsdoigbsdgoibsegisdisgobdo...
Nei, det er ingen måte å gjøre dette på. Jeg vil tro det er fordi Facebook ikke er ett forum på samme måte som nFF, men heller en sosial plattform. Det er meningen at du skal skrive korte statusoppdateringer om ting absolutt ingen andre enn mor bryr seg om; hva du gjør på, hvor du er og hvem du er der med.
Du må rett og slett poste alle linker i paranteser og grise til hele posten din. Eller sende en god, gammaldags e-post.
Sist endret av McLovin; 8. februar 2015 kl. 23:16.
Tror desverre ikke det er mulig
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
HAHA, dere kødder? Det er det verste jeg har hørt. Men men, da fikk jeg iallfall utelukket FB som mulig brukerplattform for godt. Takk for info!
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Eneste mulighet jeg ser er å lage en blogg, faktisk. Også lenker du hvert nye skriveri som status... Men det vil bli oppfattet som selvdiggersk.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Hehe, jo, takk, men det nok helt uaktuelt. Hele greia lukter jo av Apple.. Overformynderi og nedvurdering av brukerne sine. Jeg har boikotta Apple i alle år, og skal gjøre det jeg kan for å slippe å ha noe med FB å gjøre. Det må eventuelt bli en statisk side, kun med link til den egentlige siden. Men hvem vet? De innførte jo bilder i kommentarer i forfjor, kanskje de innfører grunnleggende tekstbehandling en gang i løpet av de neste fem-ti årene? Hvis så skjer, kan det være jeg prøver igjen.
Sist endret av kallisti; 9. februar 2015 kl. 10:31.
De har da vitterlig ingen grunn til å implementere "grunnleggende tekstbehandling"?
Og det er ikke like mye "overformynderi og nedvurdering av brukere", som det er ett enkelt grensesnitt med de funksjoner som trengs, uten å gi brukeren for mange verktøy å leke seg med. Kan du se for deg en verden der alle mine 500 facebook venner har tilgang til full HTML i postene sine? Der 45 år gamle ny-hippe kvinner og menn kan bestemme tekstfarge og skriftstørrelse?
Det hadde vært ett mareritt. Ett limegrønt comic sans-mareritt.

Nei, jeg synes Facebook fungerer utmerket godt til det det er ment til. Ett fryktelig godt alternativ er, som du nevner, å poste linker til ett fullt innlegg på Facebook. Dette ser jeg er mye gjort allerede, og det fungerer godt til å nå en større mengde personer.
Du kan gå hit: https://www.facebook.com/editnote.php og skrive innlegget ditt der, også dele det der du føler for det.

Ser du får litt flere tekstvalg der.

(Hvorfor har du et eple som profilbilde som minner veldig mye om firmaet du tydeligvis hater btw?)
Sist endret av Yochi; 9. februar 2015 kl. 13:22.
Du kan jo klage så mye du vil, men det endrer ikke det faktum at Facebook-grupper ikke er en fullverdig diskusjonsplattform med alle funksjonene som et forum har. Ikke tror jeg at de kommer til å endre det heller, for det funker fint for 99% av alle brukere.