Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 741183
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Til en som ikke har peiling på bitcoins; vil det (sannsynligvis) lønne seg å kjøpe bitcoins fra mt.gox for 5k til dagens valuta, for så å selge dem ved et senere tidspunkt? Stor sansynlighet for at kursen skal gå opp eller ned nå som det blir allmenn kjent?
Vis hele sitatet...
Logisk sett, jo mer allmenn kjent det blir, jo høyere blir etterspørselen, og jo høyere etterspørsel, jo høyere pris.

Jo flere steder som godtar det som betalingsmiddel også, jo mer trolig er det at kursen stiger.
Sitat av Warz Vis innlegg
30 day volume:
2146451 BTC (0.6%) = 12878 BTC = 1 815 897 USD = 10 532 202 NOK * 12 = 126 386 431 NOK
164683415 USD (0.6%) = 988 100 USD = 5 730 980 * 12 = 68 771 760 NOK

126 386 431 + 68 771 760 = 195 158 191 NOK

Hvis du ser min tidligere post der jeg linket til press release hvor mtgox hevder at antall nye brukere seksdoblet seg i mars mener jeg det er rimelig å anta, basert på dette grove regnestykket, at mtgox begynner å nærme seg en milliard.

Resten av posten din er jo også bare tøv, ingen kan ta deg seriøst.
Vis hele sitatet...
Avgiften til Mt. Gox er jo lavere for brukere med stort handelsvolum, så tallene blir vel ikke helt riktige? (Hvor markant forskjellen blir skal jeg ikke si noe på.)
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ingens gate Vis innlegg
Avgiften til Mt. Gox er jo lavere for brukere med stort handelsvolum, så tallene blir vel ikke helt riktige? (Hvor markant forskjellen blir skal jeg ikke si noe på.)
Vis hele sitatet...
Man skal trade ganske mye for å få lavere avgift nå da den kalkuleres fra bitcoin summen og ikke dollar. Men som sagt, er et grovt regnestykket.
Sist endret av Warz; 7. april 2013 kl. 16:04.
fortsetter å stige, er deprimerende å ikke ha satt seg inn i bitcoins fra starten av da prisen var så lav... og risikoen nå syntes jeg er alt for høy
Jeg er skeptisk til registreringsprosessen hos Mt.Gox. Passdetaljer? Jeg er ute etter å kjøpe btc for rundt 10 000 nok, og det ser ut til at man må være verified for å få tatt pengene ut igjen. Kan du avkrefte/bekrefte dette? Hypotetisk, om verdien skulle fortsette å stige drastisk, og man ikke vil ut med personopplysninger, da får man vel ikke ut noe penger heller da?
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Jeg er skeptisk til registreringsprosessen hos Mt.Gox. Passdetaljer? Jeg er ute etter å kjøpe btc for rundt 10 000 nok, og det ser ut til at man må være verified for å få tatt pengene ut igjen. Kan du avkrefte/bekrefte dette? Hypotetisk, om verdien skulle fortsette å stige drastisk, og man ikke vil ut med personopplysninger, da får man vel ikke ut noe penger heller da?
Vis hele sitatet...
Finnes mange andre måter å selge bitcoins på som ikke krever personopplysninger.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
forutenom "fordelen" med anonymitet, hva mener dere pro-bitcoins er bedre med denne valutaen kontra annen valuta?

det er ikke ment som et sarkastisk spørsmål, jeg er genuint interessert.

kjapt tenker jeg bare at det er en valuta basert på en annen valuta (siden mannen i gata ikke orker å drive mining, men "bare" kjøper med NOK/USD/EURO etc.), og derfor også enda mer risikofylt siden verdien påvirkes av enda flere faktorer.

i tillegg vil jeg tro bitcoin-kursen er mer lettpåvirket av internettrykter siden det (pr. idag?) er en ren "internettvaluta"..?

jeg skjønner hele desentraliseringsargumentet, men i mine øyne har akkurat DET lite med verdiøkning/verdistignings-risikoen å gjøre.. det blir mer en "fin ideologi" siden de største tradisjonelle bankene har klart å grave renommeet sitt langt under bakken mens de pisser på graven etterpå.
Warz's Avatar
Trådstarter
Magefølelsen min sier $200 i løpet av neste uke. Det er mange penger som kommer inn på mtgox i løpet av uken. 14 000 står nå i kø for å bli verifisert, det tar helt av.

forutenom "fordelen" med anonymitet, hva mener dere pro-bitcoins er bedre med denne valutaen kontra annen valuta?
Vis hele sitatet...
Pengene kan ikke konfiskeres. Du kan bruke de til å betale for hva du vil (altså er det ingen økonomisk sensur).
så at den gikk fra 140 til 160 over natta :O

ifølge preev.com

dette vil fortsette å stige? vil det være lurt å kjøpe litt bitcoin? eller vil det være risikosport med tanke på at det kan gå ned i verdi?

føler at om det skjer noe med bitcoins valuta så skjer det bråraskt
Puh, stressende å sette seg inn i alt dette nå på kort tid, MENS verdien stiger. Hvis denne valutaen virkelig er så revolusjonerende så mistenker jeg at den fremdeles er fryktelig undervurdert. Planen var å kjøpe 10 btc...

Men jo ner jeg leser, jo mer "frelst" blir jeg...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Puh, stressende å sette seg inn i alt dette nå på kort tid, MENS verdien stiger. Hvis denne valutaen virkelig er så revolusjonerende så mistenker jeg at den fremdeles er fryktelig undervurdert. Planen var å kjøpe 10 btc...

Men jo ner jeg leser, jo mer "frelst" blir jeg...
Vis hele sitatet...
what goes up, must come down..
jeg er ikke pessimistisk, syns det har vært flott med en ny valuta som dette, men når verdien stiger såpass raskt som den har gjort i det siste, er det en helt klar indikasjon på at den kan synke minst like raskt også.

håper derimot jeg tar feil og at mange tjener penger på dette, virkelig.

men jeg ville vært forsiktig med å bare høre på "pro-bitcoiners", da de har egeninteresse i dette siden større interesse = økt bitcoinverdi.

det er fort gjort å la seg rive med, men som i alle finansinstanser er det ikke nødvendigvis en bra ting... les både om det positive og negative, og ta en objektiv vurdering uten tanken om at "oioioioioi jeg kan bli rik!!".
Sitat av somnium Vis innlegg
what goes up, must come down..
jeg er ikke pessimistisk, syns det har vært flott med en ny valuta som dette, men når verdien stiger såpass raskt som den har gjort i det siste, er det en helt klar indikasjon på at den kan synke minst like raskt også.

håper derimot jeg tar feil og at mange tjener penger på dette, virkelig.

men jeg ville vært forsiktig med å bare høre på "pro-bitcoiners", da de har egeninteresse i dette siden større interesse = økt bitcoinverdi.

det er fort gjort å la seg rive med, men som i alle finansinstanser er det ikke nødvendigvis en bra ting... les både om det positive og negative, og ta en objektiv vurdering uten tanken om at "oioioioioi jeg kan bli rik!!".
Vis hele sitatet...

Jada, for all del, men når jeg skrev "leser" så refererte jeg ikke til posterne i denne posten, men om teknologien i seg selv og hva den er basert på. Jeg er 15000 plasser bak i køen for verifikasjon, så jeg må nok vente litt til. Tingen er at jeg HAR penger å miste, så dette er ikke like høy risiko som for mange andre. Det jeg tenker på er hvor mange som kunne tenke seg å unndra skatt, og at det vil være en enorm pådriver i de kommende månedene/året.
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Jada, for all del, men når jeg skrev "leser" så refererte jeg ikke til posterne i denne posten, men om teknologien i seg selv og hva den er basert på. Jeg er 15000 plasser bak i køen for verifikasjon, så jeg må nok vente litt til. Tingen er at jeg HAR penger å miste, så dette er ikke like høy risiko som for mange andre. Det jeg tenker på er hvor mange som kunne tenke seg å unndra skatt, og at det vil være en enorm pådriver i de kommende månedene/året.
Vis hele sitatet...
Skal du selge eller kjøpe BTC?

tar det like lang tid begge veier? er det noe estimat på hvor lang tid det vil ta med 15k plasser?
Sist endret av WhiteHat; 7. april 2013 kl. 21:50.
10 working days for verifikasjon, men jeg kan kjøpe for under 50 000 USD uten å være verifisert. Planlegger å kjøpe for 10-20 000 NOK med det første. Jeg driver akkuratt nå å synkroniserer Bitcoin-QT-lommeboka, og det tar jo også sin tid...
Hehe kan tenkte med det.

blir nok mest sannsynligvis noen bitcoins på meg også.

faen skulle ha kjøpt tidligere. men ingenting som kom meg til tankene ang. valuta handel. aldri gjort det før men gjør det for å få en liten feel på det :P

lykke til med kjøp
Du også! Mistenker at det vil komme en korreksjon etterhvert, derfor lurer jeg på om jeg skal kjøpe for 10k nå, og vente på en korreksjon før jeg vekter meg opp.
Hvordan er det med tanke på sikkerhet på Bitcoins?

man har jo wallet på maskina, så det må jo være dritlett og overføre dette om noen får tilgang?

har en maskin som jeg kan bruke som wallet. som ikke blir brukt til noe annet. må vel være det beste?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Man kan visst ta backup av walleten på flere PC'er og minnepenner.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Man kan visst ta backup av walleten på flere PC'er og minnepenner.
Vis hele sitatet...
Jo, men om noen har tilgang til min maskin og overfører det jeg ha? så er det vel ikke mulig å ta backup av pengene.

men ha det på minnepenn for å forhindre at det skjer?
¨
ganske ny til BTC
Walleten legger du på et enkryptert volum ved hjelp av TrueCrypt, eventuelt et hidden volume hvis du vil gjøre det umulig å på noen måte finne det.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Walleten legger du på et enkryptert volum ved hjelp av TrueCrypt, eventuelt et hidden volume hvis du vil gjøre det umulig å på noen måte finne det.
Vis hele sitatet...
Skal se mer på det, takker for tips folkens!
Det er jo innebygd valg for kryptering av wallet i de fleste Bitcoin-klienter, så det er ikke noe stort problem.
Sist endret av Moreagain; 7. april 2013 kl. 23:06.
Har nettopp sittet å lest om dette selv, og det er som du sier, lett for andre å stjele pengene dine om de får tilgang til maskinen din OG vet om passordet ditt. Da er det ingen måte å spore transaksjonen og pengene er borte. MEN, om du har en kryptert kopi på en minnepenn eller tilogmed lagret som en QR-kode på papir (den firkantete strekkoden) er det vanskelig/umulig for andre å vite at det er pennger på den minnepennen, eller at den QR-koden er verdt 10 000 kr Valutasmugling får en helt ny mening
Må man laste ned en egen wallet til å ha bitcoins i?
Holder det ikke å ha dem på mtgox?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Må man laste ned en egen wallet til å ha bitcoins i?
Holder det ikke å ha dem på mtgox?
Vis hele sitatet...
Du kan ha dem på mtgox men det er ikke spessielt sikkert å ha dem liggende der, vet aldri om mtgox får datainnbrudd eller forsvinner eller hva nå enn som kan skje som fører til at dine coins forsvinner.

Hvis du skal lagre coins over lengre tid er det virkelig ingen annen sikker måte å gjøre det enn å lagre det på mer enn én plass en selv har kontroll over, som på et par datamaskiner og minnepinner.
Til tross for at mitt bedre vitende tror det går mot en boble, vurderer jeg sterkt å investere litt i BTC nå. Bedre sent enn aldri ... håper jeg. Det at det plutselig offentliggjøres i så stor grad nå, gjør meg mer optimistisk på en kursøkning. Jeg har imidlertid lest en del, og føler jeg har et godt begrep om hva bitcoins faktisk ER nå (ref. en haug med linker tidligere i denne tråden, som jeg faktisk har lest hele av), men jeg har ikke funnet noen enkel kom-i-gang-guide. Jeg ønsker rett og slett bare på enklest mulig måte å få sikret meg bitcoins for et visst beløp, som jeg senere kan vurdere å selge eller bruke. Noen med erfaringer på enkleste og raskeste måte?
For oss som har norsk bankkonto er raskeste metode å koble seg på IRC-kanalen #bitcoin-otc @ irc.freenode.net og snakke med en bruker som kaller seg for sturles (denne karen). Spesifiser så hvor mange bitcoins du vil kjøpe, du får oppgitt summen i norske kroner, du gir han bitcoin-adresse, han takker for handelen, du overfører pengene til hans innenlands bankkonto, du får bitcoins samme eller neste virkedag, avhengig av bankens tidspunkt for belasting/godskriving av konto, og når han sjekker sin egen bankkonto. Voilà!
Hører om fler og fler som har planer om å investere i bitcoins etter de har sett hvor mye de har steget det siste året. Da vil de jo synke i verdi, eller? Sikkert ganske mange som tenker det samme
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Hører om fler og fler som har planer om å investere i bitcoins etter de har sett hvor mye de har steget det siste året. Da vil de jo synke i verdi, eller? Sikkert ganske mange som tenker det samme
Vis hele sitatet...
hvorfor vil det synke i verdi om fler ønsker å investere? Det er jo direkte konterintuitivt. Om fler mennesker kjøper BitCoins går verdien opp - det er når folk ønsker å selge BitCoins verdien går ned.

Så om alle som spekulerer finner ut at de har lyst til å selge Coinsene sine og cashe ut gevinsten i USD eller NOK så vil prisen falle.
Sitat av etse Vis innlegg
hvorfor vil det synke i verdi om fler ønsker å investere? Det er jo direkte konterintuitivt. Om fler mennesker kjøper BitCoins går verdien opp - det er når folk ønsker å selge BitCoins verdien går ned.

Så om alle som spekulerer finner ut at de har lyst til å selge Coinsene sine og cashe ut gevinsten i USD eller NOK så vil prisen falle.
Vis hele sitatet...
Ja det gir mening.
Warz's Avatar
Trådstarter
Dere som investerer, glem for all del ikke at dersom dere sender penger må dere ta backup av wallet på nytt, var en som mistet 80 bitcoin her om dagen fordi han ikke visste det. Greia er at hvis du har f.eks 10 btc og sender 0.1 btc så vil alle 10 btc bli sendt og 0.1 blir sendt ditt du sendte det, mens 9.9 blir sendt _tilbake_ til din wallet, på en NY adresse. Og hvis du ikke tar backup av walleten da så har du ikke denne nye adressen hvor du nå har 9.9 btc.

Men hvis du bare mottar penger er det ikke noe problem, da er det bare å sende penger til din adresse så mange ganger du vil uten å tenke på å lage ny backup.

Den enkelste måten å sikre seg er vel kanskje å bruke https://www.bitaddress.org til å genere adresser og dermed printe dem ut på papir, legg i bankboksen. Det er vanskelig for en hacker å "hacke" papir

Jeg anbefaler også å bruke en PC som ikke er koblet til internett, gjerne tails (for da blir alle spor slettet etter at du er ferdig) til å genere bitcoin adresser. Best å ikke ta noen sjanser...! F.eks last ned bitaddress.org, legg den på en minnepenn og bruk den til å generere adresser (trenger ikke internett for å bruke den).

Man kan lagre bitcoins på mtgox og det er noe jeg anser som rimelig trygt, men man vet aldri hva som kan skje, plutselig en dag blir de raidet, hacket, etc... du trenger ikke ta denne risikoen med bitcoin. Og hvis du lagrer penger på mtgox skaff deg for all del en yubikey!
Sitat av Warz Vis innlegg
Dere som investerer, glem for all del ikke at dersom dere sender penger må dere ta backup av wallet på nytt, var en som mistet 80 bitcoin her om dagen fordi han ikke visste det. Greia er at hvis du har f.eks 10 btc og sender 0.1 btc så vil alle 10 btc bli sendt og 0.1 blir sendt ditt du sendte det, mens 9.9 blir sendt _tilbake_ til din wallet, på en NY adresse. Og hvis du ikke tar backup av walleten da så har du ikke denne nye adressen hvor du nå har 9.9 btc.
Vis hele sitatet...
Øøh, denne ble litt gresk. Jeg har fremdeles litt å lese på når det gjelder disse adressene, men hadde vært flott om du utbroderte litt - Skal kun sende penger TIL lommeboka nå i første omgang. Kommer neppe til å bli kjøpt noe særlig varer ennå..
Har det noe å si om man kjøper bitcoins av denne "sturles" eller via mtgox? Samme pris? Mtgox ligger jo på rundt 900kr nå.

Og er det slik at handelen først gjennomføres når begge har lagt inn penger og bitcoins, slik at man ikke blir scammet ved å sende penger først?
Om man er uheldig og sletter eller på annen måte mister en wallet, vil bitcoinsen som befinne seg i walleten gå tilbake i sirkulasjon, eller vil disse bitcoinsene være tapt for alltid?
Warz's Avatar
Trådstarter
Jeg vil anta at det går mye raskere gjennom sturle. For mtgox må du vente sikkert en uke etter at du sender penger fra din bank før de kommer inn på mtgox, og kanskje må du verifisere deg også, noe som vil ta ytterligere flere uker.

Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Øøh, denne ble litt gresk. Jeg har fremdeles litt å lese på når det gjelder disse adressene, men hadde vært flott om du utbroderte litt - Skal kun sende penger TIL lommeboka nå i første omgang. Kommer neppe til å bli kjøpt noe særlig varer ennå..
Vis hele sitatet...
En wallet består av x antall par med "public" og "private" nøkkeler (keys).

Private key er nøkkelen du bruker for å kunne sende bitcoins. Public er nøkkelen du gir til andre for at de skal kunne sende deg bitcoins. Så du kan se på private key som passordet til din public key. Så lenge man har private key kan man genere public key.

Bare for å gi et eksempel kan din wallet.dat inneholde følgende:
1. abc123 (private key: asdh8a90zUC)
2. bca321 (private key: huzx892fZHxc)
3. cab231 (private key: 0ziucaISudhq)

I dette eksempelet så kan du sende penger til abc123 eller bca321 eller cab231. Den eneste som kan sende penger videre fra disse adressene er de som har private key til dem. Feks for å sende penger fra abc123 må du ha "asdh8a90zUC".

La oss nå anta at du har:
1 btc på abc123
5 btc på bca321
4 btc på cab231

Totalt 10 btc.

Så skal du kjøpe deg noe drugs på silkroad for 0.5 btc. Da tar bitcoin programmet å lagrer en ny adresse først:
bac213 (private key: u0axchUd8q)

og sender 9.5 bitcoins til denne adressen (bac213) og 0.5 til silkroad adressen.

Hvis din backup nå ikke blir oppdatert så vil du mangle bac213 private key. Så her må du lage en ny backup, hvis ikke vil pengene gå tapt om PCen crasher.

Gir dette mening? Det er en litt forenkling, men jeg håper det kan gi en forståelse for hva som skjer.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Om man er uheldig og sletter eller på annen måte mister en wallet, vil bitcoinsen som befinne seg i walleten gå tilbake i sirkulasjon, eller vil disse bitcoinsene være tapt for alltid?
Vis hele sitatet...
Pengene vil være tapt for alltid, da blir det mindre bitcoins igjen, noe som gjør oss andre litt rikere. Dvs rent teknisk så vil bitcoinsa være der, men uten private key så vil de aldri kunne brukes av noen, og blir dermed regnet som tapt.
@warz.

men når jeg mottar/sender penger er det ikke noe jeg må gjøre hver gang? ting går av seg selv men må ta backup for å lagre nåværende antall BTC?

må vel laste ned å motta/sende litt BTC for å bli kjent med dette tror jeg :P
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
@warz.

men når jeg mottar/sender penger er det ikke noe jeg må gjøre hver gang? ting går av seg selv men må ta backup for å lagre nåværende antall BTC?

må vel laste ned å motta/sende litt BTC for å bli kjent med dette tror jeg :P
Vis hele sitatet...
Du må ikke gjøre noe, men hvis pcen går i stykker og du ikke har backup så vil du miste bitcoinsa. Så skal du være sikker må du ta backup hver gang, men det jeg heller ville gjort, var å lagre mesteparten av bitcoinsa feks med bitaddress som jeg linket til for to poster siden, så tar du bare å fyller på den wallet du har på pcen med "småpenger" som du skal handle for.

Altså, lagrer du større investeringer vekk og har små summer på pcen, som det ikke er "krise" om du mister.

Og der kom jammen ny ATH, $165 folkens, gleder meg til denne uken

Edit:$168 nå!
Sist endret av Warz; 8. april 2013 kl. 02:48.
Lurer på om psykologien kan tilsi at den vil korrektere seg ved heltall. At større nettaktører har begynnt å fase inn btc, samt Kyprosopplegget er jo "old news", så det er vel mest spekulasjon dette her?
Sendte nettopp av gårde 10k til mt.gox. Lurer på om jeg skal plukke opp litt på ebay i morra...
Sist endret av NorwayBM; 8. april 2013 kl. 02:58.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Lurer på om psykologien kan tilsi at den vil korrektere seg ved heltall. At større nettaktører har begynnt å fase inn btc, samt Kyprosopplegget er jo "old news", så det er vel mest spekulasjon dette her?
Sendte nettopp av gårde 10k til mt.gox. Lurer på om jeg skal plukke opp litt på ebay i morra...
Vis hele sitatet...
All erfaring fra tidligere viser at hvis den først går forbi psykologiske sperrer som $10, $100 osv så går den langt over. Bare tenk på hvor kort tid det er siden vi gikk forbi $50, og nesten rett etterpå var vi på $70+ og forbi hundre gikk det rett til $110 og nå er vi på $169. Du får krysse fingrere for at pengene kommer fort fram, for her ser det nesten ut til at magefølelsen min om $200 i løpet av neste uke kan inntreffe tidligere enn ventet, og er vi først forbi $200 tror jeg veien er kort til 210, 220. På det punktet kan det riktignok komme en korreksjon, men jeg for mitt vedkommende trader ikke ved mindre det er spesielle nyheter som tilsier et flashcrash.

Hvorfor? Jeg vil ikke risikere å tape bitcoins. På lang sikt er det opp opp opp, $1000 kommer. Ikke gå i fellen å selge for tidlig, det er nesten surere enn å ikke delta i det hele tatt. Bare tenk på de som solgte alt på 8-10 dollar og trodde de hadde tjent bra. DET er surt det, spesielt når vi ser hvor bullish markedet er nå.

Selv om kypros begynner å bli old news kom det bare for noen dager siden en ny skandale der navn på flere millioner i skatteparadiser ble lekket. Nyheter som beviser hvor korrupt og ødelagt dagens systemer er kommer på løpende bånd, hvor skal folk gå? Bitcoin.

Det er folk med mye penger som har vist at de er interessert og liker bitcoin, det er store fond og venture capitalists som hiver seg på bølgen nå. Som jeg har sagt fra dag 1: bitcoin er revolusjonerende. Verden vil ikke være den samme når vi er ferdig her. Vi som allerede er godt "loaded" vil bli svært, svært rike menn.

Og mens jeg skrev denne posten gikk vi opp til $170 gitt.
Ja krysser fingrene. Jeg skal handle på ebay også... Noen erfaringer med det?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Ja krysser fingrene. Jeg skal handle på ebay også... Noen erfaringer med det?
Vis hele sitatet...
Bitcoins på ebay? Høres veldig skummelt ut for selger, og jeg vil gå utifra at de må sette dyre priser for å dekke inn tapet de får pga svindlere. Har riktignok ikke noen erfaring utover det.

PS: La nettopp merke til at prisen på bitcoin har mer enn 200-doblet seg siden jeg startet denne topicen. Investerte du 10 000 da ville du hatt over 2 millioner i dag.
Sist endret av Warz; 8. april 2013 kl. 03:32.
Det skal vel bare et par styrtrike skattesnytere til før den bykser ganske kraftig igjen også... Det er dét aspektet jeg ser på som svært interessant. Folk som deponerer formuen sin. HVIS dette er kommet for å bli, så er det jo et digitalt skatteparadis. Akkuratt nå ser jeg markedet som volatilt, og det kommer nok til å være det en stund ennå så lenge vi ser nye tilstrømninger hver dag. Jeg lurer på om den køtelleren på mt.gox kan være gull verdt som referanse :P
oi oi! blitt helt dratt inn i dette nå!

hvordan er det med skatter osv? si f.eks at jeg mottar bitcoins. og dette stiger i verdi og ender opp med store verdier i form av BTC.

hvis jeg skal sende dette vil min egen private konto? hvordan vil dette fungere? kan man havne i trøbbel med loven? mp man forklare hvor pengene kommer fra om man løser de inn hos mtgox? og hvor mye må man skatte av dette?

valutahandel skal ha 28% men dette er jo ikke en offisiel valutta? så hvordan vil dette la seg gjøre?

nå er vi oppe i 175$
Det er ennå ikke definert av staten "hva" det er, men som rene kroner og øre er det jo kapitalavkastning, så det skal vel skattes 28% av det uansett.

Faen at jeg ikke skulle lese meg opp på dette tidligere da... Det kommer jo til å ta et døgn lengere tid før jeg få pengene på konto hos mt.gox. Nesten fristet til å hive inn 10 k til...

Ble ikke mye søvn på meg i dag. Bra jeg har fri...
Sist endret av NorwayBM; 8. april 2013 kl. 04:31.
så om jeg ta veksler in X antall bitcoins til penger så vil det gå fint og overføre til min personlige konto?

ser ut som om at du har satt inn en god del på BTC ja. du er nok litt mer erfaren på valuttahandel en meg. men hva forventer du å tjene på dette og hvor trygg føler du det på valutaen?

og når du kjøper hos mtgox betaler du for nåværende valuta eller hva valutaen er når transaksjonen blir gjennomført?

fortsatt helt ny på dette så må innhente så mye informasjon som mulig
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Det skal vel bare et par styrtrike skattesnytere til før den bykser ganske kraftig igjen også... Det er dét aspektet jeg ser på som svært interessant. Folk som deponerer formuen sin. HVIS dette er kommet for å bli, så er det jo et digitalt skatteparadis. Akkuratt nå ser jeg markedet som volatilt, og det kommer nok til å være det en stund ennå så lenge vi ser nye tilstrømninger hver dag. Jeg lurer på om den køtelleren på mt.gox kan være gull verdt som referanse :P
Vis hele sitatet...
Penger skjult i skatteparadiser er estimert til å være ca $30T, hvis bare 1% av disse pengene blir flyttet til bitcoin vil det tilsvare (i mcap) en pris på $28570 per bitcoin.
Ja det er det jeg sier, "et par" med et titalls millioner hver seg eller noe...

Hvordan tror du markedet hadde reagert på det? Hypotetisk... Kraftig nedsalg og krakk? Hvis de store bankene nå står i kø for å bli verifiserte etc så kan det jo bare gå opp opp opp? Det kommer jo til å bli satans store omveltninger i finansmarkedene, og diverse lands økokrimavdelinger hadde jo vært i stor grad maktesløse?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Ja det er det jeg sier, "et par" med et titalls millioner hver seg eller noe...

Hvordan tror du markedet hadde reagert på det? Hypotetisk... Kraftig nedsalg og krakk? Hvis de store bankene nå står i kø for å bli verifiserte etc så kan det jo bare gå opp opp opp? Det kommer jo til å bli satans store omveltninger i finansmarkedene, og diverse lands økokrimavdelinger hadde jo vært i stor grad maktesløse?
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke godt å si hva som vil skje og hva som vil gjøres, bitcoin kan ikke stenges slik de enkelt ble kvitt tidligere potensielle farer som e-gold. Vi snakker her om skatteparadis på steroider og jeg vil tro at bitcoin kommer til å bli svært attraktivt som lagring av store formuer etterhvert som markedcap øker.

Vanligvis må man sende inn masse dokumenter og vente i ukesvis for å opprette bankkonto, med bitcoin tar det deg 5 sekunder og vips har du en bankkonto. Spiller ingen rolle hvem du er, hvor gammel du er eller hvor du kommer fra.

En konto i skatteparadis er ikke anonym og det blir stadig flere informasjonsutvekslingsavtaler implementert, skatteparadiser slikt vi kjenner de er i ferd med å bli et avsluttet kapittel. Kunder i f.eks USA blir blokkert i stor skala. Kypros står fram som et skrekk eksempel på hva som kan skje med de som har penger i bank. Her tror jeg det fort kan bli en del kapitalflukt som vil bli større enn 1%.

Det er mange land som har grenser for hvor mye penger man kan ta med inn og ut, med bitcoin derimot kan du reise rundt i hele verden med millioner på bok uten at noen kan stoppe deg (pengene kan være lagret i clouden). Du kan jo cashe ut i cash overalt i verden ved å selge bitcoins til folk som vil kjøpe.

Skatteparadiser blir utkonkurrert fordi bitcoin er så mye bedre. Det er bare snakk om å få folk til å stole på systemet og vi vil se en kapitalflukt av enorme dimensjoner. De som investerer i dag kan fort bli som early adopters å regne.
"Skatteparadiser blir utkonkurrert fordi bitcoin er så mye bedre. Det er bare snakk om å få folk til å stole på systemet og vi vil se en kapitalflukt av enorme dimensjoner. De som investerer i dag kan fort bli som early adopters å regne"

Skatteparadiser blir vel bare færre og færre av? og kanskje mest sannsynlig vil skatteparadiser dø ut på naturligvis? snakket med en kar via PM som mente at skatteparadis ikke er så lukrativt som det en gang var.

men ser på preev at BTC svinger opp og ned med 1-3 dollar. er dette vanlig? men gikk jo opp med 20 dollar fra igår :P

EDIT: er uansett ikke vits å vente med å kjøpe. så vil nok prøve å kjøpe litt bitcoins og fortsette med å lære mer om det. blir dyrere og dyrere å kjøpe en bitcoin så best å være tidlig ute?

men hvor tryg føler du deg på BTC markedet?
Sist endret av WhiteHat; 8. april 2013 kl. 05:03.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
så om jeg ta veksler in X antall bitcoins til penger så vil det gå fint og overføre til min personlige konto?
Vis hele sitatet...
Ja det burde vel gå helt fint. Du kan jo eventuelt veksle de rett i cash, hvis du finner noen som vil kjøpe.

Sitat av WhiteHat Vis innlegg
og når du kjøper hos mtgox betaler du for nåværende valuta eller hva valutaen er når transaksjonen blir gjennomført?
Vis hele sitatet...
Du kan velge, market order eller limit order. Med limit order velger du selv pris, og venter til noen selger/kjøper av deg, da kan du risikere å ikke få kjøpt/solgt ved at prisen går motsatt vei. Med market order vil du få kjøpt/solgt, men kanskje ikke helt til den prisen du ønsker. Jeg bruker selv kun limit order og sjekker hvor mange som kjøper/selger først, da vet jeg hvor jeg skal sette prisen.

Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Skatteparadiser blir vel bare færre og færre av? og kanskje mest sannsynlig vil skatteparadiser dø ut på naturligvis? snakket med en kar via PM som mente at skatteparadis ikke er så lukrativt som det en gang var.
Vis hele sitatet...
Ja, de dør ut, men ikke fordi folk ikke ønsker seg skatteparadiser, men fordi skatteparadiser må følge reglene og betale skatt på samme måte som når man har penger i det landet man bor, da forsvinner hele poenget bort. Bitcoin vil ta over rollen for det vi engang kjente som skatteparadiser, og jeg personlig tror at markedspotensiale er mye større her, for det skal mye mer til å bli "tatt" hvis man har skjult sin formue i bitcoin enn i skatteparadiser, selv den gang de var rimelig anonyme.

Sitat av WhiteHat Vis innlegg
men ser på preev at BTC svinger opp og ned med 1-3 dollar. er dette vanlig? men gikk jo opp med 20 dollar fra igår :P
Vis hele sitatet...
Helt vanlig, faktisk svinger den gjerne $10-20 også. Dvs, det er blitt vanlig nå, før, når prisen var under $10 var hver dollar et stort steg og tok lang tid. Dette er naturlig, når prisen er $1000 vil nok svinginger på $10 være like vanlig som $1 er nå.

Sitat av WhiteHat Vis innlegg
men hvor tryg føler du deg på BTC markedet?
Vis hele sitatet...
Veldig trygg, er hva jeg føler meg. Jeg panikkselger ikke hvis prisen faller $10-20, men sitter stødig og venter på videre oppgang.