Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 741408
valar morghulis
skralle's Avatar
Noen som kan forklare det plutselige hoppet fra 35 til 40 dollar i dag?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av skralle Vis innlegg
Noen som kan forklare det plutselige hoppet fra 35 til 40 dollar i dag?
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde meg på en visuell forklaring i går, men det endte med 24-timers ban og beskjeden "nFF er ikkje 4chan." så jeg skal ta det til etterretning og heller uttrykke en skriftlig forklaring på hva jeg tror ligger bak.

Det jeg tror vi ser nå er bitcoin gå fra et lite markedet for narkotika og annen "lyssky virksomhet" til å bli et større og annerkjent markedet, bevis på dette kan være de siste måneders gode nyheter:
- Wordpress
- Hosting.co.uk
- Internet Archive
- Mega (Kim Dotcom har også sagt at han ønsker å lage et bitcoin credit card.)
- Reddit
- Namecheap

Dette er store aktører! Prisøkningen er etter min mening en naturlig konsekvens av at bitcoin får større utbredelse som betalingsmiddel og valuta. Det vil aldri finnes mer en 21 million bitcoins, og derfor gjelder det å sikre seg, jeg vil tro at de som kjøper nå er en blanding av vanlige privatpersoner som er redd for å "miste toget" og større aktører som begynner å se på bitcoin som et seriøst investeringsobjekt for fremtiden.

Vi må også huske at det er vanskelig å være "først", men ettersom vi nå har namecheap, reddit, wordpress osv vil det være lettere å overbevise andre store aktører om at bitcoin er verdt å satse på. Dette skaper en snøball effekt, det er umulig å si hvor ballen ruller, men jeg tror den vil bli stor og knuse alt som står i dens vei.
valar morghulis
skralle's Avatar
47,9 dollar i skrivende stund. Dette er sinnsykt!

Slenger med en statistisk spørreundersøkelse som tar for seg demografien til Bitcoin http://spacedruid.com/2013/02/26/the...itcoin-part-1/
Sist endret av skralle; 6. mars 2013 kl. 16:22.
Sitat av Warz Vis innlegg
. Det vil aldri finnes mer en 21 million bitcoins, og derfor gjelder det å sikre seg, jeg vil tro at de som kjøper nå er en blanding av vanlige privatpersoner som er redd for å "miste toget" og større aktører som begynner å se på bitcoin som et seriøst investeringsobjekt for fremtiden.
Vis hele sitatet...
Du skjønner hvorfor dette er et problem, ja?
Jeg vil ikke bare spytte ord på en murvegg her men det er ganske så trist å tenke på hvor mange penger man kan tape på dette her.

Valutaen kommer til å dø hardere enn en actionfilm med Bruce Willis om det er som du sier, at folk kaster seg på og kjøper opp bitcoins ikke for å bruke dem men for å spare dem til fremtiden hvor de kan selge dem unna for en enorm profitt. Bitcoin bør definitivt ikke sees på som et seriøst investeringsobjekt. Bitcoin er, objektivt sett, ikke et "seriøst investeringsobjekt".

"Bitcoins are not intended to be an investment vehicle, just a medium of exchange" - ECB
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Du skjønner hvorfor dette er et problem, ja?
Jeg vil ikke bare spytte ord på en murvegg her men det er ganske så trist å tenke på hvor mange penger man kan tape på dette her.

Valutaen kommer til å dø hardere enn en actionfilm med Bruce Willis om det er som du sier, at folk kaster seg på og kjøper opp bitcoins ikke for å bruke dem men for å spare dem til fremtiden hvor de kan selge dem unna for en enorm profitt. Bitcoin bør definitivt ikke sees på som et seriøst investeringsobjekt. Bitcoin er, objektivt sett, ikke et "seriøst investeringsobjekt".

"Bitcoins are not intended to be an investment vehicle, just a medium of exchange" - ECB
Vis hele sitatet...
Og her sitter du å siterer den europeiske sentralbanken. Nei, jeg ser ikke noe problem med at folk spekulerer og investerer i bitcoin, vi trenger en høyere markedcap.

Etterhvert som det blir mange nok som spekulerer, investerer og handler i bitcoin vil prisen og svingningene reduseres. Till slutt vil vi ha en stabil valuta og på det tidspunktet vil bitcoin være vært tusenvis av dollar.

Bitcoin handler vil komme med tiden og slike påstander om at bitcoin bare er et medium of exchange tyder på at man kanskje har sett nettopp litt for mange "actionfilmer" og studert litt for lite økonomi.
Sist endret av Warz; 6. mars 2013 kl. 16:59.
Sitat av Warz Vis innlegg
Og her sitter du å siterer den europeiske sentralbanken.
Vis hele sitatet...
Som selvfølgelig er helt bak mål når det er prat om økonomi?

Nei, jeg ser ikke noe problem med at folk spekulerer og investerer i bitcoin, vi trenger en høyere markedcap.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke du ser det, men det ER et problem.


Bitcoin handler vil komme med tiden og slike påstander om at bitcoin bare er et medium of exchange tyder på at man kanskje har sett nettopp litt for mange "actionfilmer" og studert litt for lite økonomi.
Vis hele sitatet...
Vær så snill å fortell meg hvor du fikk økonomiutdannelsen din hvis den er bedre enn det ECB-bankere har.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Som selvfølgelig er helt bak mål når det er prat om økonomi?
Vis hele sitatet...
De er et problem, de et anti fritt marked. Bitcoin vil, forhåpentligvis ødelegge dette problemet kjent som "sentralbanker".

Kanskje ikke du ser det, men det ER et problem.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det et problem at folk investerer og spekulerer?

Vær så snill å fortell meg hvor du fikk økonomiutdannelsen din hvis den er bedre enn det ECB-bankere har.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendig, det holder å lese deres påstand:
"Bitcoins are not intended to be an investment vehicle, just a medium of exchange"

Hvem er det som bestemmer hva meningen med bitcoin er, sentralbanken?
Sitat av Warz Vis innlegg
De er et problem, de et anti fritt marked. Bitcoin vil, forhåpentligvis ødelegge dette problemet kjent som "sentralbanker"
Vis hele sitatet...
Det frie markedet har så utrolig mange problemer at det får vi ta i en annen tråd. (Lag den gjerne, jeg er mer enn villig til å diskutere)

Hvorfor er det et problem at folk investerer og spekulerer?
Vis hele sitatet...
Det er ikke en god investering, og dette vil uansett (med den begrensede mengden mulige bitcoins og verdiøkningen grunnet flere og flere investorer) føre til at alle vil se på det som smart å investere og ikke bruke bitcoins og derfor vil økonomien først stå stille og så dø ut.

Det er ikke nødvendig, det holder å lese deres påstand:
"Bitcoins are not intended to be an investment vehicle, just a medium of exchange"

Hvem er det som bestemmer hva meningen med bitcoin er, sentralbanken?
Vis hele sitatet...
Vær så snill, utdyp hvordan din uenighet med én setning de har skrevet gjør deg til en bedre økonom enn dem. Vær så snill.

Blir forøvrig rimelig dumt å lempe bitcoins inn i samme gruppe som fond og aksjer istedenfor vanlige valutaer.
Sist endret av Svrdfsk; 6. mars 2013 kl. 22:35.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Det frie markedet har så utrolig mange problemer at det får vi ta i en annen tråd. (Lag den gjerne, jeg er mer enn villig til å diskutere)
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så veldig interessert i å diskutere frihet, jeg vil se resultater, derav hvorfor jeg er så stor forkjemper for bitcoin, dersom bitcoin blir utbredt nok slipper vi å måtte diskutere og trygle sånne som deg om å få lov til å leve i fred eller å beholde sine penger. I stedet kan man benytte seg av en "real life" form for "ignore knapp" fordi dere ikke lenger vil ha noen vesentlig betydning uten makten over pengene.

Det er denne type frihet som gjør at jeg elsker bitcoin, det at det blir slutt på deres mulighet til konfiskering eller overvåkning av pengene våre.

En praksis konsekvens av dette er at vi vil bli fri, og ikke vil trenge å diskutere det da det automatisk følger som en del av denne revolusjonen.

Det er ikke en god investering, og dette vil uansett (med den begrensede mengden mulige bitcoins og verdiøkningen grunnet flere og flere investorer) føre til at alle vil se på det som smart å investere og ikke bruke bitcoins og derfor vil økonomien først stå stille og så dø ut.
Vis hele sitatet...
Inntill folk begynner å frykte at økonomien vil dø ut, da vil plutselig alle bruke penger og dermed er økonomien i full sving igjen.

Vær så snill, utdyp hvordan din uenighet med én setning de har skrevet gjør deg til en bedre økonom enn dem. Vær så snill.

Blir forøvrig rimelig dumt å lempe bitcoins inn i samme gruppe som fond og aksjer istedenfor vanlige valutaer.
Vis hele sitatet...
Dette er en type debattform kalt for "Ad homine" som går ut på at man ignorerer argumenter og fakta, men går på personangrep for å fremme sin sak, en slik debattform biter jeg ikke på og den setter deg i et svært dårlig lys. Tenk nøye igjennom mitt argument å svar, eller dropp det.
Sitat av Warz Vis innlegg
Inntill folk begynner å frykte at økonomien vil dø ut, da vil plutselig alle bruke penger og dermed er økonomien i full sving igjen.
Vis hele sitatet...
Folk som kun har kjøpt bitcoins for å tjene penger, men ikke har noen interesse av å bruke de, er det relativt mange av. Slike som meg med andre ord. Leser og hører om de hele tiden. Vi ønsker å bare være med på oppturen å tjene noen raske penger. Så fort markedet blir ustabilt og positiviteten forsvinner vil i hvertfall jeg selge mine BitCoins og prøve å cashe ut gevinsten. Om flere spekulanter gjør det samme fordi de ikke lenger har tro på større gevinst gjennom at kursen øker så blir det plutselig stor tilgjengelighet i forhold til etterspørsøl, prisene raser og man får et crack.

Dette er en av grunnene hvorfor spekulanter er med å skader økonomien. De skaper ikke stabilitet.

Vil bare bemerke at jeg ikke kan si med sikkerhet at det skjer. Og heller ikke har ide om hvor mye prisen eventuelt ville rast, men det er helt klart en mulig fremtid. Og en av risikoene man må ta om man kjøper BitCoins.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Folk som kun har kjøpt bitcoins for å tjene penger, men ikke har noen interesse av å bruke de, er det relativt mange av. Slike som meg med andre ord. Leser og hører om de hele tiden. Vi ønsker å bare være med på oppturen å tjene noen raske penger. Så fort markedet blir ustabilt og positiviteten forsvinner vil i hvertfall jeg selge mine BitCoins og prøve å cashe ut gevinsten. Om flere spekulanter gjør det samme fordi de ikke lenger har tro på større gevinst gjennom at kursen øker så blir det plutselig stor tilgjengelighet i forhold til etterspørsøl, prisene raser og man får et crack.

Dette er en av grunnene hvorfor spekulanter er med å skader økonomien. De skaper ikke stabilitet.

Vil bare bemerke at jeg ikke kan si med sikkerhet at det skjer. Og heller ikke har ide om hvor mye prisen eventuelt ville rast, men det er helt klart en mulig fremtid. Og en av risikoene man må ta om man kjøper BitCoins.
Vis hele sitatet...
Det du snakker om skjedde i 2011, og jeg er evig takknemlig da det lot meg kjøpe de fleste bitcoins jeg eier i dag på rabatt. Det vil alltid være slike som meg eller andre som har tro på bitcoin, om bare spekulanter som er ute etter noen raske kroner. Ved mindre noe går fundamentalt galt med selve bitcoin protokollen eller vi står ovenfor en konkurrent som er mye bedre er det vanskelig å forestille seg et scenario der prisen vil gå til $0.

Faktum er at bitcoin brukes og har stor etterspørsel blant de utstøtte i samfunnet. Se bare på silk road, i følge administratoren har de hatt like mye inntekter så langt i 2013 som de hadde i HELE 2012, vi er bare såvidt begynt på mars måned! Dette tyder på en eksponentiell vekst. Sist jeg sjekket forumet deres mener jeg å huske at det var over 50 000 medlemmer, og dette er på Tor, helt utenfor det vanlige internettet og det kreves faktisk litt ekstra tiltakskraft å komme seg inn på der. Dette beviser i hvertfall i mine øyene at bitcoin brukes i handler og at dette vil vokse og brukes mer etterhvert som prisen stabiliseres.

Dette er en av grunnene hvorfor spekulanter er med å skader økonomien. De skaper ikke stabilitet.
Vis hele sitatet...
Dette er en vanlig misforståelse om hvordan markedet fungerer. En spekulant fører til utgjevning. Uten spekulanter ville de fleste kriser blitt forverret. Spekulanter står med åpne armer og kjøper når ingen vil ha og selger når alle vil ha. Jo mer spekulanter jo mindre svingninger da spekulanter må konkurrere med hverandre og hvis det er mange nok av dem vil profittmarginen nøvendigvis gå ned. Jeg skulle linket deg til at supert innlegg som går dette nærmere i sømmene, men jeg husker dessverre ikke linken akkurat nå, skal poste den hvis jeg kommer på det igjen.
Sist endret av Warz; 6. mars 2013 kl. 23:30.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
50 000 er mange til å være SR. Det er ikke mange på til å være noen som bruker en valuta. Men hva vet jeg, det kan jo bli stort.
Det skjedde i liten skala da. Det er fortsatt mange spekulanter som sitter med masse BitCoins som aldri har tenkt å bruke de. Selv om det var et lite crack da, betyr ikke det at alle solgte seg ut. Er og mange som har hoppet på i ettertid. så det er fortsatt fint mulig for et nytt crack.

Prisene vil selvfølgelig over tid stabilisere seg. Spørsmålet er bare når og på hvilken kurs. Det kan fint være både høyere og lavere verdi. I dag er de fleste positive på at prisene vil gå opp (noe som fører til flere spekulanter). Men over tid, spesielt når det ikke lenger er lønnsomt å mine selv med de nye rigsene, så kan prisene fort finne på å falle.

Det blir spennende å føle utviklingen. De neste ukene vil nok kursen enten holde seg stabil eller øke - men et år frem i tid er veldig vanskelig å spå. Det kan like gjerne være den har fallt betydelig som at den har steget da.

Spekulanter kan kanskje hjelpe til i vanskelige perioder, men de kan og gjøre de verre. Dette ligger enkelt i om folk er positive eller negative til utviklingen. Om folk forventer prisene vil synke så vil folk selge seg ut, fordi de ønsker å hente pengene sine mens de fortsatt har høy verdi. Når de når bunnen og folk forventer at prisene vil stige så kjøper man. Dette betyr veldig store kursendringer over korte perioder. Dette skaper både crack og bobler.
Warz's Avatar
Trådstarter
Jeg personlig synes ikke det er så veldig farlig med en ustabil kurs og ønsker både crash og bobbler velkommen, hvorfor? Fordi jeg kan tjene penger på det. Hvis jeg synes prisen er for høy selger jeg, er prisen for lav kjøper jeg. Ved å gjøre dette er jeg med på å stabilisere kursen. Da er jeg en spekulant. Jo flere som gjør dette jo mer stabil vil kursen bli fordi det vil være konkurranse mellom spekulantene om å selge og kjøpe på det riktige tidspunktet, dette presser profittmarginen ned mot 0.

Når vi snakker om stabilitet tror jeg det mange år fram i tid, 10 år og en kurs på tusenvis av dollar kanskje? Det er bare spekulasjoner og man kan ikke vite det. I mellomtiden kan alle som er redd for at kursen skal gå ned benytte seg av bitpay eller ligende løsninger, da kan man bli betalt i bitcoin og automatisk blir pengene konvertert til dollar. Dette gir deg altså NULL risiko som selger.

Så kan man jo da hevde at ingen vil bruke bitcoin før bitcoin er blitt stabil, men da glemmer du at bitcoin er en valuta med deflasjon istedet for inflasjon, dette skaper incentiver til å ta i mot bitcoin som betaling samt spare pengene i bitcoin. Kjøperene har også et incentive ved at de for det første kan kjøpe bitcoin på tidspunktet de trenger det og varen vil koste det samme, eller to, kan spare bitcoins inntil de skal kjøpe noe og derfor tjene på deflasjonen, som på sikt, og på tross av store svinginger vil bringe prisen oppover gitt økende etterspørsel.
Har ikke lest gjennom hele diskusjonen, men jeg har lest noen punkter hvor enkelte nevner at null inflasjon er et positivt argument. Hvordan kan det være det? Inflasjon er en av mekanismene som holder økonomien i gang. Inflasjon fører til at folk ikke niholder på pengene, men omsetter de i markedet. Høy inflasjon er ikke bra, men litt er nødvendig.
Sitat av krikke Vis innlegg
Har ikke lest gjennom hele diskusjonen, men jeg har lest noen punkter hvor enkelte nevner at null inflasjon er et positivt argument. Hvordan kan det være det? Inflasjon er en av mekanismene som holder økonomien i gang. Inflasjon fører til at folk ikke niholder på pengene, men omsetter de i markedet. Høy inflasjon er ikke bra, men litt er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke tilfelle. Så lenge folk har midler til å handle og ønsker å handle kommer de til å gjøre det, enten vi har inflasjon eller ikke. Det inflasjonen i dag oppnår er å ta verdi fra noen og gi det til noen andre. Det bare skaper skjevheter i økonomien og fører til feilallokering av ressurser. Inflasjonen er også underlagt hva politikerne måtte føle for som igjen fører til større usikkerhet enn dersom inflasjonen var styrt av logikk og var forutsigbar, hvilket den er i tilfellet bitcoin.

Argumentet for statlig inflasjon baserer seg på at folk ikke bruker penger dersom pengene er mer verdt i morgen. Dette er veldig lett å motbevise. Hvis folk venter med å kjøpe mobil, PC eller lignende så får de mer enn om de kjøper nå. Likevel kjøper de nå. Hvis du setter pengene i banken og venter med å kjøpe mat, klær, møbler osv så får du mer for pengene. Likevel er det mye omsetning hver eneste dag.

Saken er at folk ønsker ting nå og da kjøper de nå. Sparing er bare bra. Det beskytter deg mot uventede sjokk i økonomien og det gjør deg i stand til å kjøpe noe du ikke har råd til på kort sikt.

I dagens samfunn er du dessverre avhengig av bankene for å beskytte deg mot inflasjonen. Med bitcoin har du friheten til å spare uten å være avhengig av tredjeparter.

Sitat av krikke Vis innlegg
Har ikke lest gjennom hele diskusjonen, men jeg har lest noen punkter hvor enkelte nevner at null inflasjon er et positivt argument. Hvordan kan det være det? Inflasjon er en av mekanismene som holder økonomien i gang. Inflasjon fører til at folk ikke niholder på pengene, men omsetter de i markedet. Høy inflasjon er ikke bra, men litt er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke tilfelle. Så lenge folk har midler til å handle og ønsker å handle kommer de til å gjøre det, enten vi har inflasjon eller ikke. Det inflasjonen i dag oppnår er å ta verdi fra noen og gi det til noen andre. Det bare skaper skjevheter i økonomien og fører til feilallokering av ressurser. Inflasjonen er også underlagt hva politikerne måtte føle for som igjen fører til større usikkerhet enn dersom inflasjonen var styrt av logikk og var forutsigbar, hvilket den er i tilfellet bitcoin.

Argumentet for statlig inflasjon baserer seg på at folk ikke bruker penger dersom pengene er mer verdt i morgen. Dette er veldig lett å motbevise. Hvis folk venter med å kjøpe mobil, PC eller lignende så får de mer enn om de kjøper nå. Likevel kjøper de nå. Hvis du setter pengene i banken og venter med å kjøpe mat, klær, møbler osv så får du mer for pengene. Likevel er det mye omsetning hver eneste dag.

Saken er at folk ønsker ting nå og da kjøper de nå. Sparing er bare bra. Det beskytter deg mot uventede sjokk i økonomien og det gjør deg i stand til å kjøpe noe du ikke har råd til på kort sikt.

I dagens samfunn er du dessverre avhengig av bankene for å beskytte deg mot inflasjonen. Med bitcoin har du friheten til å spare uten å være avhengig av tredjeparter.
Heihei! Er det noen her som vet om noen enkle måter å få kjøpt bitcoins på? Den eneste trygge måten jeg vet om hittil er å sende kontanter til et firma i Danmark, som deretter overfører bitcoins.
/server irc.freenet.net
/j #bitcoin-otc
/msg sturles Hei, har du noen btc å selge meg?
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Dette er ikke tilfelle. Så lenge folk har midler til å handle og ønsker å handle kommer de til å gjøre det, enten vi har inflasjon eller ikke. Det inflasjonen i dag oppnår er å ta verdi fra noen og gi det til noen andre. Det bare skaper skjevheter i økonomien og fører til feilallokering av ressurser. Inflasjonen er også underlagt hva politikerne måtte føle for som igjen fører til større usikkerhet enn dersom inflasjonen var styrt av logikk og var forutsigbar, hvilket den er i tilfellet bitcoin.

Argumentet for statlig inflasjon baserer seg på at folk ikke bruker penger dersom pengene er mer verdt i morgen. Dette er veldig lett å motbevise. Hvis folk venter med å kjøpe mobil, PC eller lignende så får de mer enn om de kjøper nå. Likevel kjøper de nå. Hvis du setter pengene i banken og venter med å kjøpe mat, klær, møbler osv så får du mer for pengene. Likevel er det mye omsetning hver eneste dag.

Saken er at folk ønsker ting nå og da kjøper de nå. Sparing er bare bra. Det beskytter deg mot uventede sjokk i økonomien og det gjør deg i stand til å kjøpe noe du ikke har råd til på kort sikt.

I dagens samfunn er du dessverre avhengig av bankene for å beskytte deg mot inflasjonen. Med bitcoin har du friheten til å spare uten å være avhengig av tredjeparter.
Vis hele sitatet...
Hellige helvete, du har akkurat bevist at inflasjon er ubrukelig og meningsløst og at alle verdens sentralbanker tar feil! Bra jobba!
Sitat av Moreagain Vis innlegg
/server irc.freenet.net
/j #bitcoin-otc
/msg sturles Hei, har du noen btc å selge meg?
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Hvordan er det folk foretrekker å bli betalt der?
Snakk med han sturles, som sagt. Han har godt rykte, og har brukt han selv noen ganger nå. Han tar betaling via innenlands bankoverføring, og du får som regel bitcoins innen neste virkedag (bankene gjør som kjent ikke så veldig mye i helgen).
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Hellige helvete, du har akkurat bevist at inflasjon er ubrukelig og meningsløst og at alle verdens sentralbanker tar feil! Bra jobba!
Vis hele sitatet...
Takk Men det er jo ikke akkurat så vanskelig å motbevise tullet om at man må ha en elite til å diktere når og hvor mye pengemengden skal økes. Det er utrolig at det finnes folk fortsatt svelger voodoo-teoriene om at en økonomi må ha inflasjon og at den må styres av en liten elite av "eksperter".
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Takk Men det er jo ikke akkurat så vanskelig å motbevise tullet om at man må ha en elite til å diktere når og hvor mye pengemengden skal økes. Det er utrolig at det finnes folk fortsatt svelger voodoo-teoriene om at en økonomi må ha inflasjon og at den må styres av en liten elite av "eksperter".
Vis hele sitatet...
Kan hende han var ironisk - men jeg er enig med deg. Ïnflasjon må vi ha fordi vi lever i et økonomisk system som tror på evig vekst. For å ha evig vekst må vi ha uendelig med ressurser, men det finnes ikke.

En annen grunn til at vi har inflasjon er at penger kommer inn i eksistens som lån, og må betales tilbake med renter. Rentene finnes ikke, og derfor må mere penger (lån) lages for å betale rentene.

Gjeld driver inflasjon...

Bitcoins er for meg en sannhetsmåler for papirvalutaenes fallende verdi - mer enn at bitcoins "øker" i verdi. Når alle bankene har vært med på å rigge LIBOR renten (kort fortalt, renten som styrer alle renter) så kan du trygt anta att gull-prisene også er rigget.
Noen som vet hvorfor btc har steget ganske grovt i det siste døgnet? Noen nye internasjonale selskaper som godtar btc som betaling eller noe sånt?
valar morghulis
skralle's Avatar
Mulig det har sammenheng med bank situasjonen på Kypros, men det blir bare spekulering.
Sitat av frank_l Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Står at 6750 bitcoins har en verdi på over 4 millioner kroner, ifølge kursen på MTGOX blir det litt over 2.3 millioner kroner...

http://preev.com/btc/nok
Det jeg ikke forstår er hvordan man kan sette en verdi på bitcoins ettersom at en bitcoin ikke representerer en mengde verdifulle materialer som f.eks. gull...

Kan noen gi meg svaret?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av jorwax Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er hvordan man kan sette en verdi på bitcoins ettersom at en bitcoin ikke representerer en mengde verdifulle materialer som f.eks. gull...

Kan noen gi meg svaret?
Vis hele sitatet...
Hva folk er villige til å betale for det, enkelt og greit.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er hvordan man kan sette en verdi på bitcoins ettersom at en bitcoin ikke representerer en mengde verdifulle materialer som f.eks. gull...

Kan noen gi meg svaret?
Vis hele sitatet...
Av nøyaktig samme grunn som at man bruker papirpenger. En norsk krone representerer jo ikke en mengde verdifult materiale slik som situasjonen er i dag. Det man da sitter igjen med er tillit. Man har tillit til at man vil kunne få byttet inn sine norske kroner i konkrete varer og man har tillit til at man kan bytte inn bitkoins i konkrete varer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har alle bitcoins en total verdi (market capitalization) som har passert 1 milliard dollar.

Det kan godt komme et midlertidig krakk men dette er en viktig milestone og bare helt i begynnelsen på en utrolig reise.
Jeg som solgte et par hundre for $8.
Jaja, sånn kan det gå.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg som solgte et par hundre for $8.
Jaja, sånn kan det gå.
Vis hele sitatet...
Ikke for sent å bli milliardær ennå
Ser ut til at Warz snart kan få rett i sin $100-spådom ganske snart..
Hvorfor ikke bare bruke ekte penger?
Sitat av Hermzz Vis innlegg
Hvorfor ikke bare bruke ekte penger?
Vis hele sitatet...
Det er Bitcoin som er ekte penger. Nettopp fordi det er ingen andre som kontrollerer mengden. Den er en del av systemet. Med "vanlig" valuta er det en sentralbank som når som helst kan finne på å trykke mer. Altså er Bitcoin bedre enn "vanlig" valuta.

Dessuten finnes det en politisk grunn til å bruke Bitcoin, det er for å undergrave bankenes, finansfolkenes og rikingenes makt, samt å beskytte det frie internett. Bitcoin er muligheten til å overføre penger fra den eldre generasjonen (etablissementet) til den yngre.

Til slutt er det en sterk egeninteresse i å ha Bitcoin om det skulle komme til å ta over mer eller mindre fullstendig - du kan bli rik. Med en markedsverdi på $1 mrd. er Bitcoin allerede større enn 22 nasjonale valutaer.
Sist endret av Fasett; 30. mars 2013 kl. 16:29.
Noen som kan hjelpe meg i gang med dette? Jeg har Bitcoin programmet, og de sier at jeg har 0.00 BTC noe som stemmer, men hvordan kan jeg fylle det opp? Hvordan kan jeg sette inn ukelønna mi på dette f eks, det bør bli ca 1.00 BTC pr uke... og hvordan kan jeg f eks kjøpe brus og is for dem?
Sist endret av nudo; 31. mars 2013 kl. 16:07.
Sitat av nudo Vis innlegg
Noen som kan hjelpe meg i gang med dette? Jeg har Bitcoin programmet, og de sier at jeg har 0.00 BTC noe som stemmer, men hvordan kan jeg fylle det opp?
Vis hele sitatet...
Du må kjøpe fra andre som har BitCoins. Dette kan gjøres på mange ulike måter: enten ved å kjøpe direkte fra folk (som du f.eks. finner på #bitcoin-otc @ freenode IRC) eller gå gjennom tredjeparter som MtGox. Det sistnevnte er helt klart det letteste og tryggeste, men MtGox tar en liten del av hver handel du gjør - noe du slipper om du handler direkte. I tillegg går tjenester som MtGox ofte direkte i mot hva mange av de som bruker BitCoin står for. (desentralisering og anonymitet. Handler via MtGox er ingen av delene).
På nettet står det at 1 bitcoin har en verdi på rundt 90 dollar, kan du da selge en for 90 dollar eller bytte den inn i noe eller er det bare tull at den er verdt 90 dollar? En i klassen min har flere bitcoins som han mener han kan selge for flere hundre kroner per stk, men syntes det hørest litt drøyt ut, noen som har et svar på dette ?
Du kan selge de for 90$ på MtGox i dag, og de fleste forholder seg til prisen MtGox så om du har 1 BitCoin kan du bytte den inn i 90 US-dollars uten problemer. Hvor vidt den prisen er reell eller en boble er en helt annen sak (og ønsker jeg ikke spekulere i akkurat nå). Med med tanke på hvor ustabil prisen er fortiden vil prisen enten fortsette å stige eller synke drastisk. Jeg tror selv at prisen vil stige en liten stund til før det kommer et form for crack hvor prisen detter relativt mye - for så å bygge seg opp i igjen. (og forhåpentligvis klare å stabilisere seg mer så man kan forholde seg bedre til BitCoin sol valutta og ikke et spekuleringsobjekt).
Sist endret av etse; 31. mars 2013 kl. 18:18.
Kan tenke meg $100 blir et punkt der mange selger unna det de har, et "mentalt tak" om du vil.

Fortsatt surt å ha kjøpt coins for $7 per stk uten å ha spart på noen.
Sitat av nudo Vis innlegg
Noen som kan hjelpe meg i gang med dette? Jeg har Bitcoin programmet, og de sier at jeg har 0.00 BTC noe som stemmer, men hvordan kan jeg fylle det opp? Hvordan kan jeg sette inn ukelønna mi på dette f eks, det bør bli ca 1.00 BTC pr uke... og hvordan kan jeg f eks kjøpe brus og is for dem?
Vis hele sitatet...
Sitat av nudo Vis innlegg
Noen som kan hjelpe meg i gang med dette? Jeg har Bitcoin programmet, og de sier at jeg har 0.00 BTC noe som stemmer, men hvordan kan jeg fylle det opp? Hvordan kan jeg sette inn ukelønna mi på dette f eks, det bør bli ca 1.00 BTC pr uke... og hvordan kan jeg f eks kjøpe brus og is for dem?
Vis hele sitatet...
Prøv www.btcx.se og bare overfør fra banken din til deres. De tar riktignok en heftig provisjon + at du må veksle til SEK.

Ellers kan du åpne en konto på bitcoin-24.com og overføre i EUR til bankkontoen deres. Er du heldig tar ikke banken din gebyrer for å overføre, og da er det eneste gebyret på €1,24. 1 BTC er ca 74 EUR. 1,24/74=1,68%. Vekslingsgebyr er vanligvis 2%. Så med bitcoin-24 kan du komme unna med 3,68%. Men gebyret blir lavere i prosent om du overfører større beløp (€1,24 blir en mindre andel av beløpet).

Begge disse metodene burde bruke kun noen dager på overføringen.

Men hvis du mottar ukelønn, betyr det at du er under 18? Kan du ha din egen bankkonto da?

Er det ikke bedre at du sier til foreldrene dine at du ønsker å få ukelønnen i BTC? Så kan de bare kjøpe en mengde BTC og overføre til deg hver uke.

Da jeg overførte til Mt.gox tok det over to uker og jeg fikk 110 kroner (50kr fra min bank (den banken jeg hadde som var gebyrfri ville ikke overføre NOK til en japansk konto (mt gox tar imot NOK), så jeg måtte bruke en annen bank) + 60 kroner fra mt gox sin bank) i gebyr, men inget valutavekslingsgebyr.
Er det et like vanskelig puslespill å få brukt disse bitcoinene, da er det kanskje like greit å ha vanlig bankkonto?
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg som solgte et par hundre for $8.
Jaja, sånn kan det gå.
Vis hele sitatet...
Serriøst? Altså du mistet 100k-200k NOK .. ?
Sitat av jugax Vis innlegg
Serriøst? Altså du mistet 100k-200k NOK .. ?
Vis hele sitatet...
er nok lenge siden han solgte det. Når de var verd kun 8$, så han mistet de ikke. Han bare investerte ikke lenge nok.
Angrer litt på at man ikke spytta inn en 1000 lapp når det var helt nytt
Sitat av jugax Vis innlegg
Serriøst? Altså du mistet 100k-200k NOK .. ?
Vis hele sitatet...
Men jeg tjente jo 40 kroner i det minste!
Vet om flere som kvittet seg med titusener av BC i samme periode (tidlig 2010).
Det er litt surere.
Sitat av Fasett Vis innlegg
Prøv www.btcx.se og bare overfør fra banken din til deres. De tar riktignok en heftig provisjon + at du må veksle til SEK.

Ellers kan du åpne en konto på bitcoin-24.com og overføre i EUR til bankkontoen deres. Er du heldig tar ikke banken din gebyrer for å overføre, og da er det eneste gebyret på €1,24. 1 BTC er ca 74 EUR. 1,24/74=1,68%. Vekslingsgebyr er vanligvis 2%. Så med bitcoin-24 kan du komme unna med 3,68%. Men gebyret blir lavere i prosent om du overfører større beløp (€1,24 blir en mindre andel av beløpet).

Begge disse metodene burde bruke kun noen dager på overføringen.

Men hvis du mottar ukelønn, betyr det at du er under 18? Kan du ha din egen bankkonto da?

Er det ikke bedre at du sier til foreldrene dine at du ønsker å få ukelønnen i BTC? Så kan de bare kjøpe en mengde BTC og overføre til deg hver uke.

Da jeg overførte til Mt.gox tok det over to uker og jeg fikk 110 kroner (50kr fra min bank (den banken jeg hadde som var gebyrfri ville ikke overføre NOK til en japansk konto (mt gox tar imot NOK), så jeg måtte bruke en annen bank) + 60 kroner fra mt gox sin bank) i gebyr, men inget valutavekslingsgebyr.
Vis hele sitatet...
Det er bedre å bare ta seg en tur på IRC (#bitcoin-otc @ freenode) og snakke med sturles.

Nordmann med godt renommé som selger btc via innenlands bankoverføring. Får bitcoins samme eller neste virkedag. Ei tar han heller noe gebyr.
Sist endret av Moreagain; 1. april 2013 kl. 10:53.
Han tok 2.5% mer enn på mtgox sist jeg spurte. Så det er på en myte et gebyr.
1BTC = $98
Dette gikk fort siste ukene!

Har det kommet noe bedre alternativ til MtGox eller de fortsatt den beste markedsplassen (for spekulasjon og wallet)?