Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1213
Satt å snakket litt rundt middagsbordet, da en påsto at Java var mest brukt i IOS applikasjoner. Jeg mente at det var C. Så spørsmålet mitt egentlig hvilket språk som er mest brukt ?
Det kodes nok mest i Java.
iOS bruker Objective C.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
iOS applikasjoner blir utviklet i Objective-C, Android-apps derimot blir gjerne utviklet i Java.

Her finner du ut mer om iOS sin SDK.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Det kodes nok mest i Java.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? Meg bekjent støtter ikke IOS Java i det hele tatt, og det eneste native language for utvikling av applikasjoner er Objective-C.
Sist endret av nso; 31. desember 2011 kl. 21:44.
Sitat av nso Vis innlegg
Hvor har du dette fra? Meg bekjent støtter ikke IOS Java i det hele tatt, og det eneste native language for utvikling av applikasjoner er Objective-C.
Vis hele sitatet...
C og C++ er også mulig..
Objective-C er ett supersett av C..
I følge WikiPedia:

Apple has not announced any plans to enable Java to run on the iPhone. .... It is clear that Java running on the iPhone is outside the bounds of the iOS SDK Agreement. .... However, some iPhone users have shown that it was possible to install and use a J2ME stack on an iPhone, though it involved jailbreaking.
Vis hele sitatet...
Man kan derimot i praksis utvikle for iOS i C#, VB.NET eller hvilket som helst annet .NET-språk - om man er villig til å betale for det:

It is not permissible to install a .NET Framework or similar runtime on an iPhone, but by using Novell's commercial MonoTouch framework it is possible to achieve similar results.
Vis hele sitatet...
Et par andre snippets:

Since the release of Xcode 3.1, Xcode is the development environment for the iOS SDK. iPhone applications, like Mac OS X, are written in Objective-C,[3] with some elements of an application able to be written in C or C++
Vis hele sitatet...
... apps built under the iPhone Developer Program License Agreement for the iPhone SDK 4 Beta may not be originally written in any other programming language than C, C++, or Objective-C
Vis hele sitatet...
Andre steder (stackoverflow) finner jeg info om at man kan bruke andre språk, blant annet ActionScript med AIR.

Man kan også lage apps med Appcelerator Titanium, og da bruker man HTML/CSS + JavaScript, Ruby eller Python.
Sist endret av tormaroe; 2. januar 2012 kl. 09:00.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Satt å snakket litt rundt middagsbordet, da en påsto at Java var mest brukt i IOS applikasjoner. Jeg mente at det var C. Så spørsmålet mitt egentlig hvilket språk som er mest brukt ?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ingen av dem, kun Objective C. Et heller primitivt språk som er en utvidelse av C.