Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3067
Hei. Mann 31 år her, etter jul skal jeg på koloskopi pga blod i avføring. Gruer meg noe sinnsykt. Mest pga. at jeg må kle av meg og vise ræva og andre private deler. Har aldri noensinne vist ræva mi til noen, ikke engang ex-dama mi har sett den.
Det er en kroppsdel som jeg ikke vil at noen skal se. Det er veldig privat. Dette blir vanvittig flaut, og jeg er redd for at jeg kommer til å føle meg voldtatt etterpå...
Hva skal jeg gjøre? Får man noen gode medisner slik at det blir mindre angst? Kanskje jeg skal drikke meg full før jeg drar, eller ta en neve Vival...

Hvis man får beroligende medisiner der, hva får man og hvor mye? Har meget høy toleranse på benzo, så er redd for at jeg ikke får nok. Må ha minst 50mg Vival hvis det skal bli noe funk...Er det mulig å få narkose mens dette pågår?

Er ikke redd for koloskopien i seg selv, det er det å blotte meg for andre jeg ikke klarer tanken på. Skrekk og gru...!
Lurer på hvordan jeg skal takle dette mentalt.
Sist endret av Skrivebord; 22. desember 2022 kl. 14:50.
Lvl 5 Taskenspiller
Forstår at du gruer deg til dette, og jeg tenker det er et sunnhetstegn at du heller vil finne en måte å gjennomføre det på enn å avlyse hele greia. Tross alt, blod i avføring skal du ta på alvor.
Under en koloskopi kommer legen til å se ræva di, og legen kommer også til å gi fullstendig faen i hvordan den ser ut.
Men siden du kjenner så sterkt på dette, og vurderer både fylla og en neve vival tenker jeg at dette er noe du må ta opp med legen din. Det er fullt mulig å få beroligende i forkant en denne prosessen, og det høres ut som det er nødvendig for at du skal få til å gjennomføre. Kontakt fastlegen din, vis hen gjerne dette innlegget du har skrevet, og be om hjelp til å takle situasjonen.
Lykke til, føler meg ganske sikker på at dette FØLES verre enn det kommer til å være.
Ved en koloskopi vil du ikke være blottlagt. De nakne private deler dekkes til med en blå/grønn kladd slik at ikke en gang anusen din vises. De vet hvordan de skal føre den slangen inn uten å se direkte inn i rævsprekken. Du får også tilbud om både smertestillende og angstdempende om du ønsker det.

Det er en viktig prinsipp i helsevesenet - det å ikke utsette pasienter for unødig lidelse og ærekrenkelse. Blottlegging unngås så langt det lar seg gjøre. Du kan be om benzo på forhånd, da du får mest sannsynlig midazolam og kommer til å drite i nakenheten din (som uansett blir ivaretatt!).

Slapp helt av. Du skulle bare ha visst hvor mange forskjeliige kroppsfasonger o.l. leger og sykepleiere ser. De bryr seg ikke. Du er bare en til en arbeidsoppgave for dem.
Er fullt mulig å få narkose, har fått det selv ved flere anledninger.
Vært med på dette da jeg var 10.

Ikke direkte hyggelig, men som voksen så kommer du deg igjennom det.

Husk å spør om garantien din ryker.. Sånt liker de
Du får sannsynligvis noen engangs"shorts" hvor det er et lite hull bak med tilgang til endetarmen. Det er vanligst å gi sederende med midazolam intravenøst og smertestillende med alfentanil intravenøst, doser blir titrert etter effekt.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Du får også tilbud om både smertestillende og angstdempende om du ønsker det.

Det er en viktig prinsipp i helsevesenet - det å ikke utsette pasienter for unødig lidelse og ærekrenkelse. Blottlegging unngås så langt det lar seg gjøre. Du kan be om benzo på forhånd, da du får mest sannsynlig midazolam og kommer til å drite i nakenheten din (som uansett blir ivaretatt
Vis hele sitatet...
Synes det er sjukt at helsevesnet kaster benzo etter deg fordi en er nervøs for å vise rumpa si. Men å få det når du ligger i senga abstinens er ikke aktuelt. Fult av bæsj i både seng og på kropp. Svetten renner, du skjelver/fryser. Beklager, men her gir vi "bare" subutex.
Ikke ment ille mot deg ts.
Håper det går smertefritt for deg
Sitat av Heroinslutt Vis innlegg
Synes det er sjukt at helsevesnet kaster benzo etter deg fordi en er nervøs for å vise rumpa si. Men å få det når du ligger i senga abstinens er ikke aktuelt. Fult av bæsj i både seng og på kropp. Svetten renner, du skjelver/fryser. Beklager, men her gir vi "bare" subutex.
Ikke ment ille mot deg ts.
Håper det går smertefritt for deg
Vis hele sitatet...
Nja, sjukt og sjukt. Det å gi midazolam til en person 1 gang før en psykisk (og fysisk) ubehagelig prosedyre vil jeg ikke betegne som at "helsevesenet kaster benzo etter deg". Midazolam er svak og kortvarig, og i dette tilfelle brukes den til et legitimt medisinsk formål.

Ut ifra frysing/skjelving og driting antar jeg at du hadde opioid-abstinenser. Og da er det Subutex som gjelder - en tilstrekkelig dose vil friskmelde deg. Nå kjenner jeg ikke til din case, men helsepersonell ønsker ikke å potensielt gi deg en benzoavhengighet for at du skal bli kvitt opioider. Hvis det var benzoabstinenser, så ville du ha fått benzo og en nedtrappingsplan.

Hvis du både hadde opioid- og benzoavhengighet samtidig og hadde "doble" abstinenser, så kan jeg tenke meg at helsepersonell var redde for overdose. Subutex er vanskelig å dø av. Subutex + benzo / alkohol o.l. - da snakker vi fare.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Nja, sjukt og sjukt. Det å gi midazolam til en person 1 gang før en psykisk (og fysisk) ubehagelig prosedyre vil jeg ikke betegne som at "helsevesenet kaster benzo etter deg". Midazolam er svak og kortvarig, og i dette tilfelle brukes den til et legitimt medisinsk formål.

Ut ifra frysing/skjelving og driting antar jeg at du hadde opioid-abstinenser. Og da er det Subutex som gjelder - en tilstrekkelig dose vil friskmelde deg. Nå kjenner jeg ikke til din case, men helsepersonell ønsker ikke å potensielt gi deg en benzoavhengighet for at du skal bli kvitt opioider. Hvis det var benzoabstinenser, så ville du ha fått benzo og en nedtrappingsplan.

Hvis du både hadde opioid- og benzoavhengighet samtidig og hadde "doble" abstinenser, så kan jeg tenke meg at helsepersonell var redde for overdose. Subutex er vanskelig å dø av. Subutex + benzo / alkohol o.l. - da snakker vi fare.
Vis hele sitatet...
Heldigvis hadde jeg bare opiod abstinenser. For eksempel: Får beskjed at de gir kun subutex. Men han som ligger på rommet vedsiden av meg, som hadde det som meg, og var en relativt ung bruker, så fikk han metadon og tre valium ila dagen. Fordi han spurte om det, noe jeg også gjorde. Visst jeg hadde sett meg selv, eller andre for den saks skyld i samme situasjon, så hadde jeg gitt det som hadde vært mulig. Det var jo rusakutt, som tilsier 2-5 dager maks.

Det jeg mente med at helsevesnet kaster - jeg føler at de hjelper de personenene de vil, mens andre må stå på sidelinja å se på. Synes det er bra at ts får noe for å dempe angst og smerte. Er bare så irritabel på såkalt "hjelp" man skal få. Hadde jeg hatt benzo abstinenser i tillegg, så hadde jeg nok tatt livet mitt.

Sitat av Heroinslutt Vis innlegg
Heldigvis hadde jeg bare opiod abstinenser. For eksempel: Får beskjed at de gir kun subutex. Men han som ligger på rommet vedsiden av meg, som hadde det som meg, og var en relativt ung bruker, så fikk han metadon og tre valium ila dagen. Fordi han spurte om det, noe jeg også gjorde. Visst jeg hadde sett meg selv, eller andre for den saks skyld i samme situasjon, så hadde jeg gitt det som hadde vært mulig. Det var jo rusakutt, som tilsier 2-5 dager maks.

Det jeg mente med at helsevesnet kaster - jeg føler at de hjelper de personenene de vil, mens andre må stå på sidelinja å se på. Synes det er bra at ts får noe for å dempe angst og smerte. Er bare så irritabel på såkalt "hjelp" man skal få. Hadde jeg hatt benzo abstinenser i tillegg, så hadde jeg nok tatt livet mitt.
Vis hele sitatet...
Og nei, subutex hjalp ingenting på meg. Spøy hver gang jeg fikk en, klarte ikke smaken under tunga. Prøvde å forklare det uten hell. Så da skrev jeg meg ut og dro hjem. Har ikke rørt dop siden jeg gikk tom, mens oxycodone oralt har skjedd to ganger. Men jeg liker jo iv, så det kicket er noe jeg kommer til å savne/tenke på til jeg dør.
Sist endret av Heroinslutt; 22. desember 2022 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har fått utført koloskopi to ganger; første gang uten bedøvelse- og beroligende, andre gang var med. Fikk det intravenøst, usikker på hva det var. Fikk ikke kjøre bil de dørste timene etter.
Det var veldig vondt første gang uten bedøvelse, så be om å få dette.
Begge ganger fikk jeg et plastikk-skjørt med hull baki som jeg tok på. Beholdt t-skjorte på, og la meg så på benken, og koleskopi startet forsiktig.
Du vet det er frivillig? Du kan avbestille timen hvis det er for ille.

Tenk på at de du møter bare gjlr en jobb. De gjør dette kanskje 4 ganger om dagen, hver dag. Hele året rundt.

På Ahus går du inn på et omkledningsrom (toalett) alene, der tar du på deg en bukse (eller tilsvarende) med en åpning på rette sted. Mer er det ikke. Og når du er ferdig, kommer du til å være flau over at du var så sjenert.

LYKKE TIL!!
Du får midazolam og fentanyl intravenøst hvis du ønsker. Underveis kan du si du kjenner smerter og da får du en boost til.
Sist endret av Bigwave; 23. desember 2022 kl. 13:39.
Skjønner du syns det er ubehagelig men husk at disse folka der mannerumper sikkert tresifret antall ganger i året. Du vil heller blotte rumpa enn å få kreft i tarmen/rumpa og måtte blotte rumpa ytterligere for å vehandle greften... jeg er dame og var i begynnelsen livredd for å gå til gynekolog til tross for at jeg gikk til ei dame. Etterhvert innså jeg at det er bedre å få sjekka seg enn det er å bli syk fordi en IKKE sjekka deg, og jo mer jeg tenkte på det jo mer roa jeg meg.

Du kan si du er fryktelig nervøs og ønsker beroligende. Det her kommer du deg gjennom. Ikke drikk deg full...