Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 20244
Einár ble drept i natt og jeg undres derfor generelt: Hva skal til for å bli drept i kriminelle miljøer? Er det snakk om størrelsen på beløpene i sirkulasjon? Hva er en handling som gir rett til hevndrap og ikke bare en knust kneskål? Enkelte gangstere klarer seg jo hele livet uten å bli drept, mens andre må dø i 20-åra. Er det rene tilfeldigheter?
Sist endret av Ipeds; 22. oktober 2021 kl. 13:31. Grunn: Skrivefeil
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å disse avdøde fra andre gjenger eller fienders avdøde familiemedlemmer pleier å gjøre susen.

Sjalusi har nok også ENORMT mye å si. Å ikke unne ham den suksessen ham har hatt.

Spør du meg er det ren og skjær idioti å ikke komme seg til helvete vekk fra gata med en gang man har en solid inntekt og en karriere.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hørt mye på svensk rap, men ikke han her. Sjekket ut én tekst og med en gang blir det tydelig.

[i]"Allt jag hör, det ba skitsnack
Om någon här blir lack, kommer någon här bli jappt
Varje huvud har en prislapp
Ey, alla här i trakten vill ha stora namn
Om det beef, mannen, då kommer den stora fram
Ey, den dagen du testar mig kommer att stå på din gravsten"

"Du riskerar ditt liv, vi kan leka, det här är real, ey
Bror, det här är inget skoj
Bror, jag kommer från Sandsborg
Grabbar pull up på ditt torg
Lämnar din amne med sorg
One to one, det är tolv ett
Din grabb, han säger "Stoppa våldet"
Min grabb, han står här med revolvern (Pow)"

Er du med på leken må du tåle steken.
Stygg sak. Får håpe det ikke blir hevnaksjoner fram og tilbake,igjen og igjen.

Tviler på at det blir noe bedre/tryggere i Sverige før de tør å si sannheten høyt til seg selv. Og de er ikke der enda
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det var jo den kidnappingen tidligere i år ("pr stunt", som det åpenbart ikke var er i min mening. Jeg så bildene av han og) Kan ikke akkurat si dette kom som et enormt sjokk.
Gjengen imot han virka motivert av sjalusi som tidligere nemt. Om gjengen til Einar og han, har fremprovosert noe, vet vi ikke. Men nå er jo disse delene av Stockholm sammenlignbart med Chicago så det har sikkert vært meget betent. Men jeg tror ikke typ salg på områder er den største faktoren her, men sjalusi som skaper anger og forbannelse -> eskalerende.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Desto mer jeg hører desto mindre overraskende blir dette her.
Enig i at det er en stygg sak, hele den kriminalitets- og voldskulturen man ser masse av i Sverige nå må jo fikses.
Hvis det ikke har gått for langt da.

Det her var en ung mann (gutt?) som nok trodde han var udødelig og spesiell som man så ofte gjør på den alderen. Og så ble han dessverre offer for den samme voldskulturen som han forherliget og skrøt av uten stans i tekstene sine.

Leste på Flashback at han drev og "disset" en eller annen fyr sin avdøde bror i en sang som kom ut for 3 uker siden "dansa":

"Jalla, låt oss se vem av oss som är modigast
Brorsan, jag ska pull up på er block och spilla blod i natt
Efter du är gone, jag ser till att din bror **** ***** "

Sjekket ut noen sanger til og å prestere å presse inn så mye dreping ditt drittsnakk datt inn i en låt er jo faktisk imponerende.

"Mannen, jag rör mig i Stockholms hetaste gränder
Lämnar dig död, ey, om du vill testa på svennen"

"Valde livet i trakten och du hör skiten i rappen
Och de här beatet, jag japp den som liket som är på backen, ey"

"Mannen, jag är shooter, ingen fighter
Brorsan, allt jag säger, det är sant, mannen, jag är ingen liar
Nu de alla vet för att nu de alla ser
Mannen, fuck alla er, skjuter skallar, inte ben"

"Eyo, jag är speciell, jag är lava, du är eld
Para jagas varje kväll, spela gata, kriminell
Du får smaka på en smäll, aldrig nakna, aldrig själv
Och om du hatar på mig, då jag är långt ifrån snäll, ey"
Psyken og personligheten til de man får problemer med har mest å si for om man går så langt eller ikke, og man vet at i gjengmiljøer er det høyere andel av psykopater og sosiopater enn ellers i befolkningen. De drives av ondskap, adrenalinkick og nøler ikke på samme måte noen med empati og normal konsekvenstenking gjør.

Det fins folk som driter i om noen skylder deg 100.000 for de har nok av penger og vil holde seg vekk fra politiets radar, men man hører om folk som blir drept for noen få tusenlapper også.

Det bunner ned til ære uansett enten det skjer fordi noen tyster, en annen har dissa moren hans, broren hans, han eller gjengen hans og er stor i kjeften. Eller fordi noen som skylder penger disrespecter deg ved å ikke betale tilbake eller det er en territoriell konflikt hvor noen prøver å markere seg i et område noen andre har makt. Noen dreper pga de er rusa og i et mindset det har bygd seg opp masse hat.
Noen dreper pga press og må bevise for crewet sitt at de er tøff nok.

Jeg kjenner ikke til hverken rapperen i denne saken eller bakgrunnen her bare så det er sagt.

Edit: Toppsaken på VG just nu: Skulle ha vitnet mot rivaliserende gjengmiljø neste uke. Skutt på halvannen meters avstand, ren henrettelse. Han skal ha vært innblandet i en sak som mistenkt for mordforsøk tidligere og knivstikking for to uker siden. Høres ut som hevn, vitneeleminering, æresmarkering og langvarig gjengkonflikt og da er det de som spiller tøffest det går hardest utover.

Fra VG: "Aftonbladet antyder videre at drapet har en sammenheng både med knivstikkingen for to uker siden og med kidnappingen av Einár i fjor. Kidnapperne skal den gangen ha krevd tre millioner svenske kroner de aldri fikk, og avisen skriver at dette kan være et motiv for drapet og grunnen til at trusselbildet rundt rapperen ble forsterket de siste ukene."
Sist endret av celtseus; 22. oktober 2021 kl. 15:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Einar var tilsynelatende involvert og anholdt for drapet på Haval sin lillebror, en annen rapper og kriminell. Dreper du noen, så er sannsynligheten for at du selv blir drept ganske stor.
Anonym bruker
"Fortrolig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tipper det var noen i vårbynätverket som drepte Einar på grunn av Haval sin lillebror ble drept. Skrøt om det i tekstene sine, stakk av til dubai osv. Han var også det de kaller en studio gangster, hvor av tekstene ikke er realitet til hvordan han levde.
Einar var også en break through i forhold til svensk rap. Jeg vil tørre å påstå at Einar var den beste i Sverige. Han ville nådd ekstremt langt.
Trist hele greia, men han lekte mer enn han kunne tåle selv.
Er det virkelig verdt det å sitte i jailern i mange år over noe sånt? Skjønner ikke at de gidder å ofre friheten sin.
Han ser seriøst ikke ut som en rapper. Han ser ut som en 12åring som synger i sølvguttene som noen har tvunget på caps og hiphop klær
hvordan skal en rapper se ut?
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Er det virkelig verdt det å sitte i jailern i mange år over noe sånt? Skjønner ikke at de gidder å ofre friheten sin.
Vis hele sitatet...
Tror ikke folk som driver med så voldspreget gjengkriminalitet er de skarpeste knivene i skuffa. Tror heller ikke mange av dem har langsiktige mål annet enn raske penger og behovet for å "være noen".

Hvis jeg forsto det rett så ble han drept fordi han enten disset eller drepte noen (knivstikkingen). Han har i hvertfall vanket i gjengmiljø. Da fikk han vel som fortjent.

Håper bare at disse retards ikke dreper andre enn sånne som dem.
Mange faktorer. Toleransen og IQen til de som er innvolvert, er de på dop, sjalusi. Er så mye som kan ha en innvirkning for og i mot. Greien er at i gjengmiljøer så har man lett tilgang til våpen. Så det jeg tipper skjer, er at der 9/10 konflikter løses naturlig over tid hos "normale folk", så er sjansen mye høyere i et kriminelt miljø at noe går bad.

Ting som høyt ego, ære, ta seg selv selv-høytidelig og alt det macho "alpha male" pisset er helt latterlig. Men dessverre er dette "primal" brain culture greiene faktisk relevant i gjengkultur, fordi at om man "lar ting gå" der blir det sikkert oppfattet som svakhet - noen som kan utnyttes. Så vold er mer nødvendig som et forsvar so to speak.

Jeg har Asperger syndrom og er på autisme spektrumet og har noe veldig likt det som kalles psykopatisk fryktløshet. At fight and flight instinktet bare blir "stand your ground or fight" og ingen flight. Ble ranet en gang på gran canaria med kniv. Raneren tok kniven tett inn mot halsen min og ville ha lommeboken min. Jeg bare så ham kaldt i øynene og sa spøkefult "I'm so poor if you rob me you'll end up in minus" og smilte som en idiot. Da slapp han meg og stakk men kunne endt badly. Grunnen til at jeg bringer dette opp, er at i gjengmiljø, med dop, lav intelligens og hele den "downthrodden" kulturen - så betyr faktisk alt det macho pisset noe. Å vise svakhet er en mye større greie, så man ender opp med en skikkelig eat or get eaten kultur der det skal være høye stakes på alt.

Om noen lett erter deg på en fest og du er en oppegående student blandt oppegående folk, er det ikke noe man gir en tanke. Men ert noen lett i et gjengmiljø og personen kan lett tolke det som at du er respektløs og svertet ham og derfor må du blø.


Har ikke vært noe særlig innvolvert blandt kriminelle men hatt noen bekjente og møtt et par i det miljøet der. Det som skal sies - er at de fleste man møter der... var ihvertfall slik i mitt tilfelle. Virker som og er for det meste helt vanlige folk du ikke ville trodd var innvolvert i "sånne greier". Problemet er at undertonene i kroppspråk og tale i minste detalj, blir overtolket og som oftest mot det negative.

Sikkert mye mer hardcore borti Oslo though. Glad jeg ikke bor der.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Ipeds Vis innlegg
Einár ble drept i natt og jeg undres derfor generelt: Hva skal til for å bli drept i kriminelle miljøer? Er det snakk om størrelsen på beløpene i sirkulasjon? Hva er en handling som gir rett til hevndrap og ikke bare en knust kneskål? Enkelte gangstere klarer seg jo hele livet uten å bli drept, mens andre må dø i 20-åra. Er det rene tilfeldigheter?
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som skal til for å bli drept i de kriminelle miljøene i Sverige. Landet troner toppen i Europa med drap med skytevåpen. De har rundt 60 uoppklarte drap med skytevåpen - bare hittills i år - med en oppklaringsprosent på svimlende 10%. Når titusenvis av barn er gravlagt i Stockholms gater kan politikerne si "Jaja, vi var i hvert fall politisk korrekt."

Det litt spesielle med drapet på Einar, bortsett fra at han er Sveriges mest kjente rap-artist, er måten han ble drept på. Et par skudd i brystet og to til i hodet på kloss hold i Hammarby Sjöstad. Et område som ligger sentralt og ble ansett som trygt. For de som vil se på Google-maps er adressen ironisk nok Lugnets Allé 48. Alt tyder på at miljøene blir hardere og gir mer og mer faen. At noe sånt får hende i et sånt område - uten at gjerningspersonene er tatt - sier sitt om situasjonen. Jeg tør påstå at det aldri ville skjedd i Norge.

Det er mange rykter rundt hvem og hvorfor. Det man vet helt sikkert er;

Einar ble kidnappet, torturert, tatt bilde av og voldtatt av flere i Vårby-nettverket. De plantet også en bombe i en bil utenfor leiligheten til moren hans. Einar nekter samarbeid med politiet. Siden våren 2020 ble rundt 700 EncroChat telefoner overvåket av fransk politi. Dette resulterer i at svenske myndigheter får nok bevis til å hekte flere i Vårby-nettverket (også - hvor kidnappingen av Einar bare er en del av utredningen. For å få et innblikk over hvor kriminell, nådeløs og dyriske personer dette gjelder kan dere høre alle avhør og rettssaker gjeldende dette HER. Yasin the Don og Haval blir også dømt for medvirkning til kidnapping.

Forresten, dere har sikkert sett klippet som gikk viralt hvor politiet jager to gjerningsmenn på scooter etter et gullsmed ran i Oslo? En av ranerne er Haval.

18 April 2021 blir Daro, broren til Haval, drept. De fleste i Vårby-nettverket sitter fortsatt i fengsel. Også Haval.

Samme dag postet Einar et bilde på IG (se selv hvilket type bilde) og han har flere ganger gitt uttrykk for hevn i tekstene sine. Men igjen, det er gangster-rap og opp til tolkning. Den mest tydelige meldingen som går på hans involvering i drapet på Daro, er etter min mening i sangen DANSA.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Sikkert mye mer hardcore borti Oslo though. Glad jeg ikke bor der.
Vis hele sitatet...
Nei, langt i fra. Du vet ikke hva du snakker om..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Einar ble kidnappet, torturert, tatt bilde av og voldtatt av flere i Vårby-nettverket..
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? Flashback.org?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ingenting som skal til for å bli drept i de kriminelle miljøene i Sverige. Landet troner toppen i Europa med drap med skytevåpen. De har rundt 60 uoppklarte drap med skytevåpen - bare hittills i år - med en oppklaringsprosent på svimlende 10%. Når titusenvis av barn er gravlagt i Stockholms gater kan politikerne si "Jaja, vi var i hvert fall politisk korrekt."

Det litt spesielle med drapet på Einar, bortsett fra at han er Sveriges mest kjente rap-artist, er måten han ble drept på. Et par skudd i brystet og to til i hodet på kloss hold i Hammarby Sjöstad. Et område som ligger sentralt og ble ansett som trygt. For de som vil se på Google-maps er adressen ironisk nok Lugnets Allé 48. Alt tyder på at miljøene blir hardere og gir mer og mer faen. At noe sånt får hende i et sånt område - uten at gjerningspersonene er tatt - sier sitt om situasjonen. Jeg tør påstå at det aldri ville skjedd i Norge.

Det er mange rykter rundt hvem og hvorfor. Det man vet helt sikkert er;

Einar ble kidnappet, torturert, tatt bilde av og voldtatt av flere i Vårby-nettverket. De plantet også en bombe i en bil utenfor leiligheten til moren hans. Einar nekter samarbeid med politiet. Siden våren 2020 ble rundt 700 EncroChat telefoner overvåket av fransk politi. Dette resulterer i at svenske myndigheter får nok bevis til å hekte flere i Vårby-nettverket (også - hvor kidnappingen av Einar bare er en del av utredningen. For å få et innblikk over hvor kriminell, nådeløs og dyriske personer dette gjelder kan dere høre alle avhør og rettssaker gjeldende dette HER. Yasin the Don og Haval blir også dømt for medvirkning til kidnapping.

Forresten, dere har sikkert sett klippet som gikk viralt hvor politiet jager to gjerningsmenn på scooter etter et gullsmed ran i Oslo? En av ranerne er Haval.

18 April 2021 blir Daro, broren til Haval, drept. De fleste i Vårby-nettverket sitter fortsatt i fengsel. Også Haval.

Samme dag postet Einar et bilde på IG (se selv hvilket type bilde) og han har flere ganger gitt uttrykk for hevn i tekstene sine. Men igjen, det er gangster-rap og opp til tolkning. Den mest tydelige meldingen som går på hans involvering i drapet på Daro, er etter min mening i sangen DANSA.


Nei, langt i fra. Du vet ikke hva du snakker om..
Vis hele sitatet...
Men er det innvandrermiljøer / barn av innvandrere som er vokst opp der disse problemene hovedsaklig foregår i, eller er det en blanding av alt?
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kosepuz: Fra rettssaker og avhør som jeg postet over her. Du finner sikkert bilde-bevis på Google også.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Quackery; Jeg vet ikke, men om jeg skal tippe så er det 99% ikke-svensk etnisitet.
https://primecrime.se/2021/07/14/lan...arbynatverket/


Her ser du navn og forbrytelser på flere av dyra i vårbynettverket...
Sitat av Jerna Vis innlegg
https://primecrime.se/2021/07/14/lan...arbynatverket/


Her ser du navn og forbrytelser på flere av dyra i vårbynettverket...
Vis hele sitatet...
Han ene karen heter faktisk Tutankamon Jeg dør!
Så den jeg også ... første gang jeg har sett det navnet utenfor original sammenhengen
Alle vet at Sverige er ganske på trynet når det kommer til kriminalitet, men jeg vet ikke helt om folk forstår hvor alvorlig det egentlig er. Grunnen til at Einar dessverre ble drept, er etter all sannsynligvis fordi han var innblanda i grov kriminalitet selv, noe det finnes sterke indisier på.

Einar var innblandet i knivstikking på et utested for et par uker siden og ble anholdt av politien. Han slapp selvsagt fort ut igjen da ingen pratet med politiet, verken offeret eller gjerningspersonene. Er ikke lenge siden Einar heller ble skutt av politiet med strømpistol, fordi han prøvde å ta et tjenestevåpen.

En annen ting er at Einar ble kidnappet for over ett år siden. Han ble kledd ut som en dame, banka opp, teipa fast og fikk bilder av dette spredd rundt på nettet. Jeg har selv sett disse bildene. Det er det som skjer etter denne hendelsen som etter all sannsynligvis fikk han drept.

En av hovedmennene bak kidnappingen av Einar (mannen som blant annet ranet gullsmeden i Oslo og ble tatt for det, video her: https://www.youtube.com/watch?v=Q2V96bytoak ) fikk lillebroren sin drept for kort tid siden. I en av Einars nye sanger håner han avdøde og hyller drapet. Det spekuleres også sterkt i svenske medier at Einar bestilte dette drapet. Igjen blir det vanskelig å vite da ingen i miljøet snakker.

Hele greia er tragisk og Stockholm kommer etter all sannsynlighet være et blodbad fremover. Einar i seg selv var kanskje ikke den største gangsteren, men pengene han tjente gikk i stor grad til kriminelle nettverk. Bandidos i Sverige har blant annet mistet en inntektskilde siden Einar betalte for beskyttelse. På Instagram mottar flere i Vårbynettverket trusler fra andre nettverk og det ryster sannsynligvis opp til en ny krig.

Det er trist at enda et liv går tapt i noe som er så meningsløst. Einar slo tidlig i gjennom som artist og tjente penger som folk flest kan drømme om. Han glorifiserte en livsstil som han egentlig ikke levde, noe han fikk utrolig mye pes for. Etter hvert begynte han å leve denne livsstilen, til tross for at han hadde enorme summer med penger og ikke behøvde det. I Sverige kan du ikke rappe om å være gangster uten at du faktisk er det, da kommer det folk for å teste deg. Det skjedde med Einar og musikken han glorifiserte fikk han dessverre drept.
Anonym bruker
"Såret Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Håndgranater og pistoldrap i skandinavia. Får en til å tenke at legalisering kan være et billig og raskt virkemiddel for å sparke de økonomiske beina under disse søplefolka.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Filkor Vis innlegg

Det er trist at enda et liv går tapt i noe som er så meningsløst. Einar slo tidlig i gjennom som artist og tjente penger som folk flest kan drømme om. Han glorifiserte en livsstil som han egentlig ikke levde, noe han fikk utrolig mye pes for. Etter hvert begynte han å leve denne livsstilen, til tross for at han hadde enorme summer med penger og ikke behøvde det. I Sverige kan du ikke rappe om å være gangster uten at du faktisk er det, da kommer det folk for å teste deg. Det skjedde med Einar og musikken han glorifiserte fikk han dessverre drept.
Vis hele sitatet...
Det er rart, det der. For å rappe om gangsterlivet må man faktisk leve det. Nokså paradoksalt, for jeg kan jo være enig i at å høre gangsterrap fra rike vestkantsgutter ikke hadde appellert noe særlig.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/...paa-oppklaring
"Kriminologiprofessoren anslår at det er rundt 20 prosent sjanse for at svensk politi tar gjerningspersoner for drapet på den 19 år gamle rapperen."

Så det han sier her er at nesten hvem som helst i et kriminelt milljø kan drepe, og komme vekk med det?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så det han sier her er at nesten hvem som
helst i et kriminelt milljø kan drepe, og komme vekk med det?
Vis hele sitatet...
Grovt regnet kan du dele drap opp i ca. to kategorier.
1. At det er utført av en bestemt person som kjenner eller har tilknytning til offeret
(famille, venn etc.) og at det finnes et motiv.
2. En random fyr som går berserk slik som nå sist i Kongsberg.

I drapet på Einár er vel teorien til politiet at det er noen i et bestemt gjengmiljø som står bak,
men hvis det er 100 st. som potensielt kan ha gjort det og ingen snakker er det ikke like lett å finne gjerningsmannen.
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Grovt regnet kan du dele drap opp i ca. to kategorier.
1. At det er utført av en bestemt person som kjenner eller har tilknytning til offeret
(famille, venn etc.) og at det finnes et motiv.
2. En random fyr som går berserk slik som nå sist i Kongsberg.

I drapet på Einár er vel teorien til politiet at det er noen i et bestemt gjengmiljø som står bak,
men hvis det er 100 st. som potensielt kan ha gjort det og ingen snakker er det ikke like lett å finne gjerningsmannen.
Vis hele sitatet...
Tenker det har mye med prioritering og ressursbruk å gjøre. Hadde to fra et gjengmiljø skutt en politimann eller en tilfeldig familiemor, så tror jeg saken hadde blitt oppklart veldig raskt. Disse drapsmennene er jo mindreårige og mest sannsynlig mindre rutinerte når det gjelder å ikke legge igjen spor.
Sist endret av Ipeds; 26. oktober 2021 kl. 15:41. Grunn: Tilføyelse
Det er nok veldig forskjellig fra land til land og miljø til miljø. Her i Stockholm hvor jeg bor er det veldig lite som skal til. Det handler nok om at miljøet generelt er mye hardere enn i for eksempel Norge og at standarden for hva som er "tillat virkemiddel" er ute av kontroll.

Den mest omtalte og alvorlige gjengkrigen (shottaz vs Dödspatrullen) begynte med at medlemmer av det som nå er dödspatrullen drepte et medlem av Shottaz fordi de ikke ble inkludert i et stort ran (shottaz og dödspatrullen var barndomsvenner). Etter dette har det vært hevnaksjoner frem og tilbake i mange år, og etterhvert for dummere og dummere grunner. Vi snakker om en gjeng lettkrenka fjortisser med våpen og voldskapital.Nå eksisterer nesten ikke shottaz lenger, og konflikten er videreført til nye grupperinger (Husbys hyenor, filterlöse grabbar, etc).

Hva gjelder drapet på Einar finnes det mange mulige motiver og muligheter. Men sansynligvis er det en dum grunn her også.
Sist endret av WhiteCollar; 26. oktober 2021 kl. 15:56.
Hva om vi bringer fokuset fra Sverige og over til Oslo?

Nå var det jo en ny skyteepisode på Stovner i går. Dette er den åttende eller niende skyteepisoden i Oslo på ca. like mange uker?

Man tenker jo fort at dette er unge gutter, dels rotløse, dels fortapte, men det virker jo til at tilgangen til skytevåpen og viljen til bruken av det har blitt stor? Sånn sett har røttene deres klart å strekke seg til veldig harde miljøer, men uten evne til å sette rot, da hadde man jo bare holdt seg til sitt?

Hva tenker dere om situasjonen i Oslo? Det må jo ha vært mye bedre med Jensen og Cappelen bak roret?
Sitat av Asket Vis innlegg
Hva tenker dere om situasjonen i Oslo? Det må jo ha vært mye bedre med Jensen og Cappelen bak roret?
Vis hele sitatet...
Jeg henger ikke helt med. Tror du dette kunne vært unngått om Cappelen og Jensen ikke ble tatt?

Ungdommene som herjer i Oslo for tiden har liten makt i den kriminelle underverdenen. Det er rotløs ungdom som har planta beina sine inn i kriminalitet. Ja, de skyter hverandre og begår kriminalitet, men det hadde disse guttene gjort uansett om Cappelen og Jensen ble tatt eller ikke. Hvis du tror at det er disse folkene som begår samme type kriminalitet som Cappelen, så er det veldig feil. Folkene som driver stort holder seg langt unna sånne folk.

Nesten hver gang en person blir tatt for skyting i Oslo er det samme remsa hver eneste gang. Tidligere domfelt for ran, vold, langing, trusler, kjøring uten førerkort osv - altså ''lavstatus''. Disse folkene stabber hverandre for 500-lapper og det er ikke tull en gang.

Dumme kriminelle vil alltid fortsette å gjøre dumme ting, noe som ender med at de blir tatt for dum kriminalitet.
Sitat av Filkor Vis innlegg
Disse folkene stabber hverandre for 500-lapper og det er ikke tull en gang.
Vis hele sitatet...
Tenåringen som tok livet av en annen tenåring og en uheldig forbipasserende i Kristiansand for noen år siden handlet vel over en 200-lapp. Utrolig triste skjebner.

Jeg tror heller ikke at noen som Cappellen har noe direkte å gjøre med disse folkene, men det er vel gjerne folk bak de som rekrutterer de og drar litt i trådene?
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Folk blir nesten skutt ukentlig i Oslo - hva skjer?

^ mod, please merge denne kommentaren under min siste post.
Sitat av Filkor Vis innlegg
Jeg henger ikke helt med. Tror du dette kunne vært unngått om Cappelen og Jensen ikke ble tatt?

Ungdommene som herjer i Oslo for tiden har liten makt i den kriminelle underverdenen. Det er rotløs ungdom som har planta beina sine inn i kriminalitet. Ja, de skyter hverandre og begår kriminalitet, men det hadde disse guttene gjort uansett om Cappelen og Jensen ble tatt eller ikke. Hvis du tror at det er disse folkene som begår samme type kriminalitet som Cappelen, så er det veldig feil. Folkene som driver stort holder seg langt unna sånne folk.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke om det kunne vært unngått, men de hadde kanskje ikke fått tilgang til like mye penger og følt trangen for å hevde seg sånn?

Vil anta at Cappelen og Jensen hadde medhjelpere med plettfritt rulleblad, familie, fast jobb, orden på privatøkonomien etc. Man kan fint holde på med hasj uten å tatovere på seg tårer og gå rundt med kniv.

Spørsmålet var mer om fraværet deres skapte muligheter for flerfoldige tullinger? Ti vennekretser som får tilgang på 300 000 hver, fremfor en tett kjerne som får 3 000 000.

Skjønner ikke hvor de får tak i alle skytevåpenene heller. Kommer det inn fra Sverige?
Jeg viste ikke at det var så ille i Sverige :-(
"Drapet på den svenske rapperen Einár (19) i Stockholm torsdag kveld er den siste i en lang rekke voldshandlinger i Sverige i 2021.
Ifølge Aftonbladet har det vært over 270 skyteepisoder og 40 drepte i Sverige hittil i år. Tallene stammer fra politiet."
https://www.tv2.no/a/14310497/?fbcli...ERjz5t4Ab_9tdw
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har vi som leser resett og document vist i mange år, UrbanFreak. kommer/er på vei til norge allerede, dessverre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har vi som leser resett og document vist i mange år, UrbanFreak. kommer/er på vei til norge allerede, dessverre.
Vis hele sitatet...
Har vel strengt tatt alle som leser "tradisjonell" media også vært klar over, ingen hemmelighet det. Er da helt naturlig at hver eneste sak i naboland ikke blåses opp med store overskrifter rett og slett fordi det ikke er interessant nok.

Hva er det som spesifikt kommer mener du? Sykdom? Tendens? Og hvorfor?
Sist endret av Dibsent; 27. oktober 2021 kl. 16:37.
Kanskje rekruttering til gjeng blir å få problemer om konsekvensene av å være i gjeng er at man blir lyst fredløs
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Asket; Jo. Situasjonen i Sverige kunne vært unngått hvis det ikke var for hodeløs innvandringspolitikk. Utviklingen i Oslo har heller ikke med hverken Erik eller Cappelen og gjøre.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Asket; Jo. Situasjonen i Sverige kunne vært unngått hvis det ikke var for hodeløs innvandringspolitikk. Utviklingen i Oslo har heller ikke med hverken Erik eller Cappelen og gjøre.
Vis hele sitatet...
Får bygge masse fritidsklubber òg flere soverom så er vel problemet løst. Sukk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Desto mer jeg hører desto mindre overraskende blir dette her.
Enig i at det er en stygg sak, hele den kriminalitets- og voldskulturen man ser masse av i Sverige nå må jo fikses.
Hvis det ikke har gått for langt da.

Det her var en ung mann (gutt?) som nok trodde han var udødelig og spesiell som man så ofte gjør på den alderen. Og så ble han dessverre offer for den samme voldskulturen som han forherliget og skrøt av uten stans i tekstene sine.

Leste på Flashback at han drev og "disset" en eller annen fyr sin avdøde bror i en sang som kom ut for 3 uker siden "dansa":

"Jalla, låt oss se vem av oss som är modigast
Brorsan, jag ska pull up på er block och spilla blod i natt
Efter du är gone, jag ser till att din bror **** ***** "

Sjekket ut noen sanger til og å prestere å presse inn så mye dreping ditt drittsnakk datt inn i en låt er jo faktisk imponerende.

"Mannen, jag rör mig i Stockholms hetaste gränder
Lämnar dig död, ey, om du vill testa på svennen"

"Valde livet i trakten och du hör skiten i rappen
Och de här beatet, jag japp den som liket som är på backen, ey"

"Mannen, jag är shooter, ingen fighter
Brorsan, allt jag säger, det är sant, mannen, jag är ingen liar
Nu de alla vet för att nu de alla ser
Mannen, fuck alla er, skjuter skallar, inte ben"

"Eyo, jag är speciell, jag är lava, du är eld
Para jagas varje kväll, spela gata, kriminell
Du får smaka på en smäll, aldrig nakna, aldrig själv
Och om du hatar på mig, då jag är långt ifrån snäll, ey"
Vis hele sitatet...
Han prater om broren til Haval (en annen svensk rapper)
Einar var skyld i at broren hans døde.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aktuelt tema igjen i disse dager.

En låt haval ikke har sluppet enda ble leaked for et par dager siden. Låten: https://soundcloud.com/sweplug/south...l-oslappt-2023

Teksten som angivelig handler om Einar:

Mannen här de går fel fort
Du starta krig med fel ort
Hur kan du springa till fel port
Jokern alltid mitt spelkort
Jag satt i cell för nån waste crime
Plikten smugglade luren med facetime
Jag såg shootern och gunnen wasteline
Jag fick se när de poppa han facetime

Men din rap om broshan va ful, bre
Hur kan du vara så dum
Du snacka mycket om kulor
Jag skicka dom i din mun

Jag fick dig från kåken I'm that good
Jag rullar en opp i en backwood
Red brick city with that hood
Du starta krig du förlora
Det kändes bra när jag vann
Din gäri ute och horar jag tror hon saknar sin man
Din mor i rätten och golar jag kan inte tro att de sant
Du skulle stannat i skolan lakk sluta leka med gun.

"hur kan du springa til fel port" det var nettop det Einar gjorde da han ble drept og ikke kom seg inn døren til leiligheten hans.

"Din rap om broshan var ful, bre" Som nevnt over har angivelig Einar disset den døde broren til haval i sangen "Dansa".

"Jag fikk dig från kåken I'm that good" Haval satt inne når Einar ble drept.

Det virker som om dissen er rettet mot Einar.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ekstremt cringe 😄 Er ikke nok med at alle de femi popguttene skal bruke auto tune på alt om dagen, nå skal "gangster rapperne" også gjøre det. Helt latterlig.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det som er enda mer cringe er alle folka som støtter det greiene der i kommentarfeltet på SoundCloud. Er som om de tror det er noen lek dette her. Folk dør som fluer der borte, trist.

Ser at produsenten på den låta er orio, han er norsk. Wtf