Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3606
Hei.

Jeg begynte å jobbe 15 juli og kontrakten min går ut 31/12-16. Stillingen jeg har er 100% vikariat.
Jeg fikk beskjed idag at butikken skulle holde stengt i rom julen og jeg fikk beskjed at det ikke er betalt fri.
Prøvde å google litt men fant ingenting ang dette. Noen som har en link eller info ang. rettigheter ved ufrivillig fri?
Takk for evt hjelp
Står det virkelig 100% i kontrakten din, og ingenting om ikke betalt når stengt er det ikke din feil at butikken er stengt og du skal da selvfølgelig ha betalt.
https://www.google.no/search?q=helli...aling+vikariat

Det er kun normalt å få betalt for bevegelige helligdager.
Har du fast lønn får du betalt uansett, har du timebetaling vil du ikke ha krav på lønn i romjula om ikke annet er avtalt (tariff/arbeidskontrakt).
Men det er jo kun noen få dager som er helt hellige i romjula, skal det være stengt hele uken?
Sist endret av Cybergasm; 16. november 2016 kl. 18:45.
Sitat av Hager Vis innlegg
Står det virkelig 100% i kontrakten din, og ingenting om ikke betalt når stengt er det ikke din feil at butikken er stengt og du skal da selvfølgelig ha betalt.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg også trodde, så jeg ble først veldig glad når jeg fikk vite at det skulle være stengt. Står ingenting i kontrakten at det ikke er betalt når stengt. 100% stilling. Har du en link som kan bekrefte det du sier? takk for svar

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
https://www.google.no/search?q=helli...aling+vikariat

Det er kun normalt å få betalt for bevegelige helligdager.
Har du fast lønn får du betalt uansett, har du timebetaling vil du ikke ha krav på lønn i romjula om ikke annet er avtalt (tariff/arbeidskontrakt).
Men det er jo kun noen få dager som er helt hellige i romjula, skal det være stengt hele uken?
Vis hele sitatet...
Siste arbeidsdag er 22/12-16, åpner 3/1-17. Ca halvparten av de ansatte har fastlønn men jeg er ikke en av de. Synes bare det er rart at jeg ikke har krav på betalt når det ble bestemt/informert om det idag. Skal se på linken du sendte nå. Takk for svar
100% beskriver egentlig ingenting. Derfor bør det stå i kontakten hvor mange timer du skal jobbe i måneden. Disse timene skal du ha betalt for, selv om dere holder stengt.
Pensjonert Skaper
Dersom du ikke har fastlønn men jobber 100% er det en god sjanse for at prosenten ikke er definert i kontrakten din. Har selv jobbet noen plasser der arbeidsmengden tilsvarer 100%, men de allikevel ikke vil utbetale fastlønn men heller ønsker at man skal føre timer. Dette er noe de gjør nettopp av denne grunnen: slippe å betale når man stenger i romjula (eller andre perioder selvfølgelig).

Sjekk kontrakten igjen. Dersom det står 100% har du ikke nødvendigvis krav på lønn i fri-perioden, men du har iallfall krav på å få 100% arbeid (altså tilsvarende 150 timer i måneden). Så i beste fall får du betalt fri, i værste fall har du krav på å få jobbe i romjula mens de andre har fri. Hvis du er fagorganisert i f.eks. LO kan de hjelpe med det juridiske, hvis ikke kan det være smart å snakke med noen på arbeidsplassen som er fagorganiserte.

Hvis ikke det står spesifikt 100% i avtalen derimot, må du nok se langt etter pengene.
Men du må jo ha en stillingsprosent?
Hva slags stilling er det?

Det høres jo litt merkelig ut om arbeidsgiver bare kan stenge sjappa på hverdager, det gir lite forutsigbarhet for deg som arbeidstaker.
Men det står litt her.
Takk for svar folkens. I kontrakten står det; Stillingsstørrelse 100%
Det er jo kun Mandag 26/12 som er en bevegelig helligdag og jeg har krav på lønn. 27-30 desember er jo vanlig hverdag og jeg mister jo 4 dager med lønn. Det ble akkurat bestemt/informert om at det var fri disse dagene.
Det Demokrit skriver høres logisk ut. At jeg i beste fall har krav på betalt fri, i værste fall krav på å få jobbe.
Lite info ang dette, får vel sende mail og ringe litt, med mindre noen her kan hjelpe meg
Takk!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Finn fram arbeidsavtalen din og ring arbeidslivstelefonen. De har peiling på den type problemstillinger og kan gi deg svar - dersom du ikke har fått avklart det til nå da

http://www.arbeidslivstelefonen.no/a...kan-hjelpe-med