Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4156
Hei!

Jobbportalen er foreløpig en MVP (minimum viable product). Sluttresultatet kan sees på Itbyen.no.

Med Itbyen, har vi to mål: 1) å samle stillingsannonser innen IT på et sted 2) streamline søknadsprosessen ved å gjøre designet så funksjonell og intuitiv som mulig.

Håper dette blir et nyttig nettsted for utviklere, webdesignere, osv. etterhvert.

Her er noen detaljer rundt det tekniske for de interesserte:
Backend er gjort i Ruby on Rails, Postgress, Slim og hostes på Heroku. For betalinger bruker vi Paymill, men har også integret Stripe. Så nå venter vi bare på at sistenevnte (Stripe) åpnes for bruk i Norge.

Designet er basert på bootstrap-sass, en Sass versjon av Twitter Bootstrap. Projektet (bootstrap-sass), som også er den offisielle Sass versjonen av Twitter Bootrsap, veldikholdes av Gleb ( https://github.com/glebm ), vår lead developer og co-founder.

Konstruktive tilbakemeldinger setter vi stor pris på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg savner den "avanserte" søkemetoden allerede på indexen. Det er liksom alfa og omega å kunne velge hvor det er stillinger lyst ut allerede fra steg 1.
▼ ... noen uker senere ... ▼
neptunio's Avatar
Trådstarter
13 6
Hei uaexed,

Vi har oppdatert designet på Itbyen og fått på plass en mer utvidet søkefunksjon på forsiden.

http://cl.ly/image/1A3o1i3L0X41/Screen%20Shot%202014-03-04%20at%2018.57.32.png

Hilsen,
David
Skift ut den lilla fargen. Minner meg om fargene til disse sketchy sidene som selger slankepiller og vitaminpiller.
Sist endret av Trezpazr; 4. mars 2014 kl. 19:15.
neptunio's Avatar
Trådstarter
13 6
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Skift ut den lilla fargen. Minner meg om fargene til disse sketchy sidene som selger slankepiller og vitaminpiller.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen annelse om hvilken farger slike sider har en tendens til å bruke. Vi ønsker ikke å bli assosiert med slike sider, men jeg tror de færreste vet hvordan slike sider ser ut.

Dette er det gamle designet:
http://cl.ly/image/1n2D3M0c1q0N/69686376775caa6c9593fefff5949033.png

Og det nye (for sammenligning). Det nye designet ser også relativt bedre på mobil og tablet.
http://cl.ly/image/1A3o1i3L0X41/Scre...2018.57.32.png
Sist endret av neptunio; 4. mars 2014 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Skulle gjerne likt å velge flere områder samtidig. For noen som bor ved grensen av to fylker, hadde det vært enklere en å måtte søke to ganger.
I tillegg skulle jeg likt å se "deltid" for de av oss som kanskje studerer IT og ville likt en IT-jobb vedsiden av studiene!
neptunio's Avatar
Trådstarter
13 6
Hei MrMrtn,

Du har rett i det. Vi vil ta dette til beretning.

Vi hadde opprinnelig "deltid" i søkeboksen, men fjernet det da det var ingen deltidsjobb å finne. Vi har flere deltidsjobber nå, så skal nok få dette på plass ved neste release.

Noe mer du syns burde vært gjort bedre? Opprett gjerne en konto og sjekk ut administrasjonssidene. Setter pris på det :-)

Takk!
neptunio's Avatar
Trådstarter
13 6
MrMrtn:

Deltid er lagt til i søkeboksen. Også fått på plass Elastic Search som har gjort søkeresultatene relativt bedre, i tillegg til å legge til 'lignende stillinger' under de enkelte stillingsannonsene.

http://cl.ly/image/17250t3Q1N42/Screen%20Shot%202014-03-11%20at%2012.18.50.png

Vennlig hilsen,
David
Liker siden og det er et veldig godt konsept
Kunne kanskje være en idè å ha "Registrer deg" link på innloggingen.

Ser også noen setninger som kunne ha vært omformulert. Et eksempel er på /registrer; her står det "Nå riktig målgruppe". En bedre formulering kunne ha vært "Nå ut til riktig målgruppe!" eller "Riktig målgruppe!"

Kan være en idè å ha siden på bare norsk, siden det å både lese norsk og engelsk er upraktisk.

eksempel /about-us omhandler en "Om oss"-tekst

-4Rooted €

Ser at jobber som har blitt fjernet leder til en 404, dette burde ikke skje, bruker bør bli framvist annonsen samt at den ikke lenger er aktiv (dermed ikke mulig å kontakte) Link bør alltid være aktiv, men kan godt skjules fra hovedsiden.
Sist endret av 4Rooted; 11. mars 2014 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forbedre:
- Lag boksene store nok så man slipper å scrolle i kategorier og steder
- Sett en sjekkboks foran kategoriene så man kan velge flere
- "Live" update av kategorier/steder for å vise tomme søk med grå tekst så man slipper å gå igjennom manuelt og få mange tomme søk.
- Sjekkboksen deltid bryter en UI-regel om at sjekkbokser skal være for to valg. Her er det logisk tre valg, og det er uklart hva man velger når den er sjekket/usjekket:
* Vis kun fulltid
* Vis kun deltid
* Vis deltid og fulltid
Last ned en bok som http://www.gui-bloopers.com/ for å unngå slike elementære plager.
- Progress baren øverst på sida er unødvendig. Browsere har allerede en progressbar.
neptunio's Avatar
Trådstarter
13 6
4Rooted:

Jeg er enig i at "Registrer deg" burde være på innloggingen. Vi skal få det på plass ved neste release. For øyeblikket har vi ingen funksjonalitet for vanlige brukere, men det er klart at enkelte oppretter en konto av diverse årsaker, slik vi har opplevd.

Når du sier at nettsiden burde være på bare norsk, referer du til URL-ene? Det er et bra forslag. Men dette er i grunn ikke veldig viktig, da så å si alle i IT-bransjen snakker engelsk. Vi ønsker å fokusere på viktigere ting, dessuten ville det vært litt dumt for vår del å endre URL-ene nå som Google har begynt å indeksere våre sider.

Hvis det er stillingsannonsene du referer til, så kan vi ikke bestemme språket på disse. En god del bedrifter som jobber med IT kommuniserer på engelsk i arbeidstiden, og enkelte av dem søker kandidater også fra utlandet.

Stillingsannonser som er blitt fjernet leder ikke til 404. Faktisk blir ikke stillingsannonse fjernet, men vises ikke i søkeresultatene. 404 vises når siden ikke eksisterer. Jeg er enig i at 404-error designet ikke er bra nok, så den skal vi jobbe med.

Takk for forslagene. Setter stor pris på det!

Hilsen,
David
Dersom dere ønsker funksjonalitet for vanlige brukere kan dere ha noe ala Finn.no sin "Legg ut min CV" slik at bedrifter også kan nå ut til folk de ønsker.

Tror dere at dere kunne ha laget noe som "demoadmin" på websiden slik at teknisk-interesserte som meg kan sjekke backend ut?
Sist endret av 4Rooted; 12. mars 2014 kl. 19:39.
neptunio's Avatar
Trådstarter
13 6
4Rooted:

Det er et bra forslag, men vi må finne ut av om Itbyen.no har potensiall før vi utviklerer slike kompliserte funskjoner. I første omgang skal vi legge til basis funksjonalitet for å motta nyhetsbrev på egendefinerte søk, men dette vil heller ikke kreve registrering.

Demokonto:

E-post: demo+freak@itbyen.no
Passord: demo123

Kråkelefse:

Vi laster ned sidene med Ajax, da vises ikke den native progressbaren, derfor har vi egen progressbar øverst på siden.

Takk for forslagene.
Sist endret av neptunio; 13. mars 2014 kl. 10:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi har nylig lagt til noe veldig smart kalt 'Lignende stillinger', og vil gjerne dele hvordan dette fungerer.

http://cl.ly/image/3a1l1y233e43/Screen%20Shot%202014-03-15%20at%2014.52.19.png

Slik fungerer 'lignende stillinger' funksjonaliteten på Itbyen.no:

Først henter vi en liste over de mest brukte begrep i stillingsannonsen, relativ til den totale frekvensen av begrepet. Du kan se på det som en automatisk tag-ekstraksjon. Deretter - for å finne lignende stillingsannonser - kjører vi en query basert på disse begreper. Alt dette håndteres av Elasticsearch, en åpen kildekode søkemotor bygd på topp av Apache Lucene. I tillegg til dette bruker vi en forhåndsdefinert liste over typiske norske stoppord for å forbedre begreps-ekstrasjonen.
Sitat av neptunio Vis innlegg
Demokonto:

E-post: demo+freak@itbyen.no
Passord: demo123
Vis hele sitatet...
Kan dere legge denne til itbyen.no/admin uten lagringstillatelse, slik at jeg kan se der og?`
neptunio's Avatar
Trådstarter
13 6
Sitat av 4Rooted Vis innlegg
Kan dere legge denne til itbyen.no/admin uten lagringstillatelse, slik at jeg kan se der og?`
Vis hele sitatet...
4Rooted:

Det kan vi dessverre ikke gjøre. Vi har ingen funksjonalitet på plass for å tildele forskjellige 'tillatelser' til admin-brukere, da admin er ment kun for intern bruk. Dvs det ville gitt deg tilgang til personopplysninger osv. og det kan vi ikke gjøre.

Et av verktøyene vi bruker under 'admin' er: https://github.com/glebm/rails_email_preview . Det hjelper oss å redigere og forhåndsvise i nettleseren e-postmalene (glemt passordet, aktiver konto, ny søkand, osv.).

http://cl.ly/image/2618282H0Y3h/Screen%20Shot%202014-03-17%20at%2011.12.18.png
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Får bare error når jeg prøver å åpne en stillingsannonse. Er dette noe dere er kjent med?
neptunio's Avatar
Trådstarter
13 6
Sitat av misanthropy Vis innlegg
Får bare error når jeg prøver å åpne en stillingsannonse. Er dette noe dere er kjent med?
Vis hele sitatet...
Hei, det fikset. Beklager det.