Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1582
Hei
Jeg trenger en Laptop til skriving. Flere trekker frem lenovo Thinkpad 430 og 530 som gode maskiner, spesielt pga tastatur og solid konstruksjon.. Men de koster skjorta. Er tastaturene like på alle Lenovo T-maskinene? Finnes det andre gode/bedre tips?
Hvorfor skal du ha Lenovo grunnet kvalitet? Planlegger du å knuse den? Alle laptoper har 5 års reklamasjonsrett så det trenger du ikke.

For ordens skyld, jeg hadde en Lenovo via jobb en gang, 3 ganger datt tastene av på 6 måneder, ikke mye kvalitet der du. (Kvaliteten raste visst etter at det ble solgt fra IBM)

Kjøp deg en vanlig maskin og spar pengene
Jeg tror jeg er litt forelsket i Lenovo (pga reklame og omtale jeg har sett), men jeg må ikke ha Lenovo. Men bærbar må den være. Og jeg vil ha et solid tastatur hvor jeg kan "føle" at jeg taster på solide knapper. Har en Macbook Air som jeg har hatt i snart to år. Det er dårlige specs, men bra til å skrive på. Problemet er bare at jeg "føler" at alle tastene er most ettersom jeg sannsynligvis skriver hardt (og mye).
20-serien var den siste til Lenovo med gode tastatur.

Har fortsatt tilgode å prøve en bærbar PC med noe tilsvarende.
Er på desperat jakt etter å bytte ut X220-en min, men ser ikke lovende ut.
Ok, kanskje jeg kan kjøpe noe slikt brukt? Heter de bare T20… etc?
Nei, X220, T420, T520 osv...
Ok, men de er alle fra før 2012 da?
Det stemmer, de er fra tidlig 2011.

Ser ut som enkelte leverandører har et stort lager av de fortsatt.

http://www.advance.no/Item.aspx?id=5...SPAM=prisguide
Sist endret av Goophy; 26. desember 2013 kl. 19:34.
Vet ikke helt hvilken type skriving du skal gjøre, men har du vurdert en MacBook Air eller en annen type Ultrabook?
De er små, lette, tynne, mobile, full-sized keyboard og god batteritid.
Jeg synes MacBooks har veldig gode tastaturer (med bakgrunnsbelysning), og har aldri opplevd at noen taster har falt av eller sluttet å virke. Tastaturet er bygd inn i selve konstrukssjonen av maskinen, gir ikke etter, er responsive og føles veldig bra.
Sikkerhetsklarert
Keyboardet på min T430 er fantastisk deilig ift mye annet av laptoper jeg er "innom" ifb jobb.
Lenovo brukte vist en del tid på research av optimal trykkmotstand i taster osv når de lagde dette.

Siste generasjon heter nå T440, med haswell chipset, og doble batterier.
Hadde det ikke vært for at vi får veldig gode priser på Fujitsu på jobben så hadde det blitt en T440 på meg nå når T430 skal byttes ut.
Sitat av metooism Vis innlegg
Jeg tror jeg er litt forelsket i Lenovo (pga reklame og omtale jeg har sett), men jeg må ikke ha Lenovo. Men bærbar må den være. Og jeg vil ha et solid tastatur hvor jeg kan "føle" at jeg taster på solide knapper. Har en Macbook Air som jeg har hatt i snart to år. Det er dårlige specs, men bra til å skrive på. Problemet er bare at jeg "føler" at alle tastene er most ettersom jeg sannsynligvis skriver hardt (og mye).
Vis hele sitatet...
Du kan sikkert bytte bare tastaturet, hvis du var fornøyd med det da det var nytt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Siste generasjon heter nå T440, med haswell chipset, og doble batterier.
Hadde det ikke vært for at vi får veldig gode priser på Fujitsu på jobben så hadde det blitt en T440 på meg nå når T430 skal byttes ut.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Chiclet_keyboard

Desverre bytta dei etter 20-serien. 30/40 har crappy tastatur sammenligna med 20-serien.
Sikkerhetsklarert
Stemmer at det er chiclet ja.
Jeg foretrekker fortsatt T430 over de eldre når det gjelder å skrive mye/fort.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Stemmer at det er chiclet ja.
Jeg foretrekker fortsatt T430 over de eldre når det gjelder å skrive mye/fort.
Vis hele sitatet...
Ok, da er vi åpenbart forskjellige. Nytta angreretten på ein 30-serie fordi tastaturet der var crap samanlikna med 20-serie. Overlever heller litt dårlegare batteri og litt treigare CPU...
Sikkerhetsklarert
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ok, da er vi åpenbart forskjellige. Nytta angreretten på ein 30-serie fordi tastaturet der var crap samanlikna med 20-serie. Overlever heller litt dårlegare batteri og litt treigare CPU...
Vis hele sitatet...



Fra T420 til T440 er det vel strengt tatt snakk om ganske vesentlige forskjeller når det gjelder både batteritid og cpu
Har tatt vare på min Lenovo ThinkPad T420s fra studietiden kun fordi den føles meget god i hendene, den veier mye og ser ut som en murstein, men følelsen av å bruke den veier opp for det (ikke at den blir brukt så mye).
Så skal du hamre løs på tastaturet over lang tid kan jeg absolutt anbefale den modellen.

Edit: Maskinen er en L420 modell.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Hvorfor skal du ha Lenovo grunnet kvalitet? Planlegger du å knuse den? Alle laptoper har 5 års reklamasjonsrett så det trenger du ikke.
Vis hele sitatet...
Tja, dette er vel ikke helt korrekt. Reklamasjonsrett gjelder kun for produksjonsfeil og mangler, for eksempel at PC-en leveres med et skjermkort som ikke fungerer optimalt. Man kan kun reklamere på produkter etter "normal bruk". Om man for eksempel mister PC-en i gulvet og den går i stykker er det ingen andre enn deg selv som har ansvaret, og kan bare glemme reklamasjonsrett (da det ikke er normal bruk).

Unntaket ovenfor er selvfølgelig hvis PC-en blir reklamert til å tåle å falle i gulvet og lignende.

Av den grunn er det ofte lurt å kjøpe ting av kvalitet, selv om vi er godt beskyttet av lovene her i Norge.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Det stemmer, de er fra tidlig 2011.

Ser ut som enkelte leverandører har et stort lager av de fortsatt.

http://www.advance.no/Item.aspx?id=5...SPAM=prisguide
Vis hele sitatet...
tøft, takk for tipset - så da er disse med gammel type tastatur?
Sitat av metooism Vis innlegg
tøft, takk for tipset - så da er disse med gammel type tastatur?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber som systemutvikler, og har selv en T420s.
Den er riktignok docket med eksternt tastatur, mus og skjerm når jeg er på jobb, men hender jeg bruker kun laptopen på reise/hjemme etc. Tastaturet er ekstremt bra, men syns min X220 (12") er enda bedre. Trackpaden er også bedre på X220. T420s har en flat trackpad med ruglet overflate.