Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3230
Hei. Jeg har søkt på forumet men ikke funnet en lignende tråd som ikke er "foreldet".

Jeg er nå 28 og har røykt sporadisk siden jeg var 16år. De siste 6-7årene har det ikke blitt mer enn 6-8 ganger i året.

Når jeg røyker så får jeg mesteparten av gangene en utrolig ekkel hjertebank, liksom høy puls og føler hjertet er langt opp i halsen.

Iløpet av rundt 15min så avtar det og den deilige rusen kommer. Ingen av mine kamerater opplever lignende så synes det er litt rart.

Må legge til at jeg jobber svært mye og er generellt en meget rastløs person som sliter med å slappe av uten å være ruset eller utrolig trøtt.

Håper noen har en klok uttalelse i forbindelse med dette eller lignende erfaring
Hvis du hadde tatt deg 3 sekunder til å kjøre et google-søk (enten på norsk eller engelsk), ville du funnet ut at både hjertebank og høy puls er vanlige "bivirkninger", spesielt rett etter inntak via lunger.

Kanskje du røyker for store trekk, eller bare rett og slett er litt sensitiv på det.
Opplever det stadig vekk selv, men er så vandt med det nå, at jeg ikke freaker ut av det.

Mange bad'er av hjertebanken, fordi de tror det er noe galt med dem, og at de skal dø. lol
Økt hjerterytme er en av de vanligste sidevirkningene av cannabis, sammen med tørrkjeft og røde øyne. Har enda til gode å se et rapportert dødsfall forårsaket av cannabis alene. Du er bare nødt til å unngå å tenke på det. Det er en naturlig følge av cannabis-inntak. Dersom du har hjerteproblemer så anbefales det ikke å bruke cannabis, eller rusmidler generelt.
Jeg har det samme, bare legg deg ned i senga i et kvarter så gir det seg

Du beskriver det akkurat som jeg har, det var utrolig ekkelt de første gangene jeg fikk det men etterhvert så klarte jeg å overbevise meg selv om at dette gikk over etter noen minutter så det var bare å slappe av.

Jeg vet ikke om du har det sånn, men når jeg føler jeg har kjempehøy puls og mine kamerater har kjent pulsen min så er den som regel vanlig eller litt høy. Det ligger mellom ørene tror jeg
Kan forresten nevnes at jeg tror tobakken er synderen på disse symptomene forresten!
De gangene jeg har bad'et og spydd (eller bare hatt fysiske nasty symptomer) er jeg overbevist om at tobakken spilte en større rolle enn selve cannabisen i seg selv hjelper lite å ha nikotinsjokk når du er skakk som et fly og er overbevist om at døden er nær
Skjer det samme når jeg røyker med tobakk, prøv og røyk uten tobakk. røyk det rent i bong eller noe.

Edit: Ninjaed. var litt treg med og poste
Sist endret av StålSkuff; 10. september 2012 kl. 22:05.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Kan forresten nevnes at jeg tror tobakken er synderen på disse symptomene forresten!
De gangene jeg har bad'et og spydd (eller bare hatt fysiske nasty symptomer) er jeg overbevist om at tobakken spilte en større rolle enn selve cannabisen i seg selv hjelper lite å ha nikotinsjokk når du er skakk som et fly og er overbevist om at døden er nær
Vis hele sitatet...
Snu på det - Hvis han kun hadde røkt ren cannabis eller kun ren tobakk, hvem av de to tror du hadde gitt ham hjertebank og alt det andre som trådstarter beskriver?..

Blir litt søkt å skylde på tobakken, spesielt da symptomene er de mest vanligste bivirkningene man får av å røke hasj.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Snu på det - Hvis han kun hadde røkt ren cannabis eller kun ren tobakk, hvem av de to tror du hadde gitt ham hjertebank og alt det andre som trådstarter beskriver?..

Blir litt søkt å skylde på tobakken, spesielt da symptomene er de mest vanligste bivirkningene man får av å røke hasj.
Vis hele sitatet...
Tja, kan jo hende. Jeg personlig får aldri hjertebank av cannabis, men når jeg røyker med tobakk får jeg hjertebank som faen og blir kvalm i 10-15 min, omtrent så lenge som et nikosjokk varer. Men såklart, det kan være tobakken, eller så kan det være hasjen, eller begge deler. prøv og røyk rent en gang og se om du får like mye hjertebank.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Blir litt søkt å skylde på tobakken, spesielt da symptomene er de mest vanligste bivirkningene man får av å røke hasj.
Vis hele sitatet...
Mener ikke egentlig å skylde 100% på tobakken, men i forhold til god cannabis er tobakk som regel mye hardere for kroppen å røyke (i min erfaring hvertfall).

Også prøver jeg få frem at det psykiske fra en cannabisrus + nocebo-effekten evt kan forsterke en slik bivirkning fra f.eks tobakken, slik at det hele får et forsterket og overdrevet inntrykk på personen
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Skjer det samme når jeg røyker med tobakk, prøv og røyk uten tobakk. røyk det rent i bong eller noe.

Edit: Ninjaed. var litt treg med og poste
Vis hele sitatet...
Jeg røyker sigaretter til vanlig, og får også denne hjertebanken. Så dette er veldig individuellt.
Jeg røyker hvertfall 20 cigg om dagen, jeg å opplever denne hjertebanken noen sjeldne ganger.
Jeg har lært meg teknikker for å slappe av, roe ned, puste tungt, slappe av.

Tror cannabis bare forsterker dine egne noia tanker og angst tanker og manifesterer de i en saftig hjertebank som du uthever fordi du velger å fokusere på den.
På samme måte kan du velge å fokusere den ned, med å slappe av.
Når folk noier orntli' ut vil jeg tro det starter med litt soft hjertebank som blir ganget 10 x når de "kjenner etter".
Plutselig kommer cannabis rusen i baksetet og hjertebanken som overskrift.

Cannabis er ikke farlig dere, bare slapp av, ro ned og nyt rusen som du selv velger å innta.
Det er heller ikke så najs at du skal ofre din egen peace of mind for å absolutt ruse deg.
Takler du det ikke, skal du klare å la den ligge.
Hvis du absolutt skal ruse deg finnes det alternativer som gjør deg så apatisk at du slipper å stresse over noe.
Takker for mange gode svar, fint å høre at det ikke bare er jeg som opplever det slik ofte.

Alzo88; Gjennom "google" så fant jeg ikke så mange som kunne dele sin erfaring, men ellers takk for innlegget ditt.

Har prøvd å røyke det uten tobakk, det er akkurat det samme. Glemte å si at jeg foretrekker joint for jeg liker ikke å bli så hinsides stein. he he=)

Røyker sigaretter hver dag uten å oppleve hjertebank. Blir forøvrig snart en Amsterdamtur så får forske litt på problematikken hehe.
Hjertebanken og følelsen av å bli lett i kroppen, med blodet som flyter lett, er for meg en egentlig vesentlig del av Cannabis-rusen. Jeg ser på det som starten, hvor kroppen gjør seg istand til å la cannabiniodene gjennomstrømme kroppen, og la de gjøre sin virkning (enten medisinsk eller psykoaktivt). Enten det er en muskelavslappende og smertestillende effekt pga CBD'en, eller den psykoaktive effekten av THC, og de diverse metabolitt-formene av THC, så føler jeg at hjertebanken har den meningen med å fordele stoffene jevnt fordelt på CB1 og CB2 reseptorene rundt om i kroppen vår.

Mulig jeg tar feil, men det er dette jeg føler, og tror personlig

Uansett, hjertebanken kan så klart bli forsterket av nikotinet i tobakken, men de fleste av oss får som sagt hjertebank på starten av rusen / den terapautiske følelsen, som avtar etter rundt 15 min. Det er ikke noe å uroe seg for, prøv å ikke fokuser så mye om du merker du blir nervøs, sett på noe avslappende musikk for eks. Dette pleier å hjelpe.
Sitat av Jokern92 Vis innlegg
Hjertebanken og følelsen av å bli lett i kroppen, med blodet som flyter lett, er for meg en egentlig vesentlig del av Cannabis-rusen. Jeg ser på det som starten, hvor kroppen gjør seg istand til å la cannabiniodene gjennomstrømme kroppen, og la de gjøre sin virkning (enten medisinsk eller psykoaktivt). Enten det er en muskelavslappende og smertestillende effekt pga CBD'en, eller den psykoaktive effekten av THC, og de diverse metabolitt-formene av THC, så føler jeg at hjertebanken har den meningen med å fordele stoffene jevnt fordelt på CB1 og CB2 reseptorene rundt om i kroppen vår.
Vis hele sitatet...
Intensjonen din om å informere er god og tanken din om at økt hjerterytme/blodtrykk er med på å spre cannabinoidene i blodbanen er absolutt kurant.

La meg allikevel bryte det ned litt. Si du har en fin, liten del av en cannabis-blomst liggende foran deg. Den er forhåpentligvis dekket med trikomer hvor mesteparten av cannabinoidene (både aktive og inaktive) befinner seg. Mest sannsynlig består majoriteten av disse cannabinoidene av typen THCA og THC. Avhengig av hvilken plante det er snakk om kan også mengde CBDA og CBD være betydelig tilstede. THCA/CBDA omgjøres til sine respektive aktive cannabinoider ved lagring over tid eller oppvarming (80-90 grader celcius). Denne prosessen kalles dekarboksylering. THCs primærmetabolitt er CBN, cannabinol, og er sjelden å finne i større mengder i cannabis. Den oppstår følgelig etter hvert som THC brytes ned ved lagring over tid. Angående hvilke reseptorer de ulike cannabinoidene har størst affinitet på, varierer det. THC er den cannabinoiden med størst affinitet på både CB1- og CB2-reseptorer, og er dermed den mest psykoaktive komponenten det er å finne i cannabis. CBD er ikke nevneverdig psykoaktivt i seg selv og fungerer som en indirekte antagonist for reseptoragonistene, som THC og tidvis CBN (som heller ikke er spesielt psykoaktivt/lav affinitet på reseptorene). Når det kommer til opptak av cannabinoidene, så tas de raskt opp i blodstrømmen via lungene når man røyker. CB1-reseptorer finner man i all hovedsak i hjernen, men de er også å finne andre steder i kroppen, som i leveren og nyrene. CB2-reseptorer er først og fremst lokalisert i immunsystemet vårt, men er også tilstede i hjernen, selv om de ikke på langt nær er like godt representert som type 1-reseptorer.

Her er et lite "kart" som dekker omgjøringen av de cannabinoidene av størst betydning. Legg også merke til de store likhetene i den kjemiske oppbygningen til f.eks. THC(A)/CBD(A).