Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 8942
Hvordan er det med bruk og påvirkning på tennene. Jeg dater en flott fyr, vet at han har ruset seg tidligere men han har gitt inntrykk av at dette har vært en sjelden gang i første halvdel av tyveårene. Han mangler riktignok et par jeksler, som han sier ble slått ut en gang, bare aldri fått det fikset. Det jeg stusser på er at tennene har sorte flekker, så og si i hele munnen utenom fortenner. Har hørt at amfetamin bl.a virker etsende på tennene, men kan man virkelig ødelegge alle tenner ved å ruse seg en sjelden gang i en femårsperiode...? Eller må jeg bare anta at han lyver om mengde og tid her.. Selvfølgelig kan det skyldes dårlig munnhygiene, men han er en fyr som er veldig opptatt både av utseende og hygiene..
Etter hva jeg har av erfaringer med det lille amf jeg har tatt å mengdene til noen rundt meg så har jeg funnet ut at det er ikke mye som skal til for du feks knekker en tann.

Du kan si ifra om at han ikke bør børstetennene dagene han "speeder" Ikke med børste ihvertfall, å ikke røretannkjøttet for da kan han gni inn "amf" rester inn i tannkjøttet.
De sjeldne gangene jeg tar "amf" så bruker jeg bare listerine eller hvordan det skrivest.
Så børster jeg godt igjen etter ca 12-24timer etter siste inntak.(Har da skylla veldig godt med både listerine og vann)

Ikke så mye svar på spm ditt, men håper det hjalp til noe ihvertfall
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Kaprer tråden litt(sorry trådstarter ). Belys for meg; hvordan/hvorfor ødelegger amfetamin tenner når det (vanligvis) snortes -det går jo i nesa da? Droppes det da eller..?, eller driver enkelte idioter og gnir de kjemikaliene rundt i kjeften som cola?

Hvordan stiller så "mini-amfetaminer" som ritalin, concerta og adderall seg i forhold til tenner?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kaprer tråden litt(sorry trådstarter ). Belys for meg; hvordan/hvorfor ødelegger amfetamin tenner når det (vanligvis) snortes -det går jo i nesa da? Droppes det da eller..?, eller driver enkelte idioter og gnir de kjemikaliene rundt i kjeften som cola?

Hvordan stiller så "mini-amfetaminer" som ritalin, concerta og adderall seg i forhold til tenner?
Vis hele sitatet...
Pga når du snorter amfen så kommer det ned i munnen tilslutt via halsen.
Når du har amf i nesa så vil jo dette begynne å renne nedover halsen etterhvert å da på en eller annen måte kommer det inn i munnen igjen.


"billigamfen" (ritalin,concerta osv) Vet jeg ikke.'

Edit: Jeg pleier også å smake litt på amfen når jeg tar det, bare for å kjenne hvordan den smaker for å merke eventuelle blandings produkter jeg ikke vil ha i meg.
Sist endret av Laude; 24. mai 2012 kl. 14:35.
Hovedårsaken til at amfetamin virker ødeleggende på tenner er at den gjør at munnen tørker ut. Uten spytt som renser og beskytter tennene så blomstrer karies, belegg og hull.

Dette gjelder uansett hva slags måte du inntar den på.

Til trådstarter:Jeg synes at historien hans høres litt tynn ut. Jeksler er ikke de første tennene som løsner om man gir noen en på nebbet.
Rusmisbrukere er bedre løgnere enn politikere. Men for all del, det kan være andre årsaker. Noen har rett og slett dårlige tenner.
Sist endret av InTrance; 24. mai 2012 kl. 15:37.
Trådstarter
4 3
Takk for svar Som sistemann skriver kan historien hans gjerne være løgn, det jeg er redd for er vel at hvis han lyver om fortiden er det vel mest sannsynlig fordi han fortsatt holder på.. Har spurt han rett ut, det er ofte noen historier som skurrer, men han holder fast ved at dette tilhører fortida... Og selv om han bedyrer at jeg bare må spørre om den, føler jeg at svarene er knappe, og man vil jo ikke gnåle om dette hver uke heller. Så for å si det sånn, jeg er ikke den som kommer til å gi han råd om hvordan han skal stelle tennene sine, knekkende likegyldig for meg hva dere gjør, men en mann som vil være en del av livet mitt og min sønn..Vel, han ryker rett ut hvis han fortsatt er der han var når han var 25:/ men igjen, takk for seriøse svar!
Sitat av stupedama Vis innlegg
Takk for svar Som sistemann skriver kan historien hans gjerne være løgn, det jeg er redd for er vel at hvis han lyver om fortiden er det vel mest sannsynlig fordi han fortsatt holder på.. Har spurt han rett ut, det er ofte noen historier som skurrer, men han holder fast ved at dette tilhører fortida... Og selv om han bedyrer at jeg bare må spørre om den, føler jeg at svarene er knappe, og man vil jo ikke gnåle om dette hver uke heller. Så for å si det sånn, jeg er ikke den som kommer til å gi han råd om hvordan han skal stelle tennene sine, knekkende likegyldig for meg hva dere gjør, men en mann som vil være en del av livet mitt og min sønn..Vel, han ryker rett ut hvis han fortsatt er der han var når han var 25:/ men igjen, takk for seriøse svar!
Vis hele sitatet...
Du har sikkert noen mer år på nakken en meg, men vil bare legge til at "amf" brukere er noen av di JEG oppfatter som lyver mest, innen for rus stoffer.
I mine øyner er det først og fremst disse som er uærlige, å jeg vet jeg ikke er alene om å synst dette.

Take care, deg og sønnen din!
Velg en fyr som ikke har vært narkoman.

Hvis han ikke vil "gnåle" om det til deg, så holder han noe skjult. Det er et tegn på mistillit.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Godt poeng Taurean, mange exmisbrukere og brukere har en tendens til å snakke mye om bruken sin hvis de har sluttet.
De som ikke gjør det har som regel en grunn, uten at du skal bruke dette som mal.
Har en kamerat som har brukt "guff" hver helg i snart 1 år, kjerringen vet ingen ting. Men han tror hun begynner å fatte mistanke.
Han fortalte meg at de gangene hun hadde spurt han rett ut om han brukte noe, spilte han på det at hun aldri hadde vært borti eller prøvd dette selv.

Han sa foreksempel at "om jeg hadde vært ruset på speed nå så hadde jeg vært helt vill og gal! Hakket tenner og løpt rundt som en tulling! Du ser vel det at jeg er helt rolig å normal vell? så jeg kan ikke være ruset på speed for det hadde du merket og sett med en gang!"

Dette godtok hun siden det er slik det nærmest blir framstilt i media, at man blir helt sinnssyk gal av å ta speed.
Er så vidt jeg merker det på fyren selv. Eneste jeg "tar" han på er at han snakker mer og skifter tema ofte.
Ellers har jo man pupillene man kan forsøke å se på, men det er ikke alltid så enkelt.
Enkleste måten (for meg) er å vente til han er på andre eller tredje dagen ved å "miste" noe så idiotisk som en avis ned på gulvet, om gutten reagerer som om et hagleskudd nettopp var gått av rett ved siden av han, så er det også en grei indikasjon på om fyren har vært "på" en stund.

Ellers ser jeg at du er sammen med fyren, noe som gjør at du kan sjekke om han er "på" ved å ta tak i pikken og sjekke om den er kald,liten og veldig lite medgjørlig.
Pungen har også en lei tendens til å krympe sammen til en liten rosin.(snakker om egen erfaring her, har ikke funnet ut av dette ved å sjekke kompisen min)
Sjekk også om han er kald på fingre og tær, om fingrene får en mer blå/grå farge siden kroppen vil trekke blodet ut fra "uviktige" steder (derfor liten tissetass) for å sikre at hjerte og de indre organene har det bra siden alt går på overdrive and overtime.
Jeksler er strengt tatt tatt tenner de fleste trekker ut(?)
Om han har brukt litt amfetamin så kan det selvsagt være årsaken til flekker på tenner, ken være rimelig mangen andre årsaker til dette og. At du får svar på om han fortsatt ruser seg fortsatt ved å se på tenna hans tviler jeg på tho. Det her vil du heller merke på humøret hans, søvnvanene hans, matlyst, sexlyst etc etc
Trådstarter
4 3
Har forstått det sånn at det vil være vanskelig for meg å "avsløre" ham. Jeg reiser endel i jobben så det er ofte slik at vi ikke treffes over lengre perioder, antar han isåfall kan planlegge evt bruk slik at han ikke avsløres. Han er en rolig, avbalansert fyr, er ikke spesielt pratsom. Det jeg derimot reagerer på er det faktum at han ofte er oppe hele natta når vi ikke er i lag (ingen problem når vi sover sammen), at historier som ikke henger helt på greip. Før vi ble sammen reagerte jeg på at han kunne forsvinne i noen dager og ikke la høre fra seg, ikke svare på sms eller tlf, og plutselig ta kontakt som om ingenting var skjedd. Når jeg spurte hva som hadde foregått valgte han enten å ikke svare, heller snakke om noe annet, eller han hadde tåpelige unnskyldninger. Jeg tok det som et tegn på at han ikke var spesielt interessert, og siden jeg selv heller ikke var helt der, brydde jeg meg ikke noe særlig.
Har igrunnen ingenting å utsette på hverken størrelse eller "medgjørlighet" på pikken:P Det jeg imidlertid kan nevne er at han har en tendens til å miste ereksjon underveis, noe jeg ikke har vært borti før.. Selvfølgelig kan det være at jeg ikke er så digg, men han gir på
ingen måte inntrykk av det, tvert i mot er han kanskje over middels intr i å ha sex...

Men dere kloke hoder, jeg har googlet men ikke funnet ut av det. Er det vanlig at man blør neseblod f.eks? Kan nevne at jeg en gang fant friskt blod i sengen som han ikke hadde noen forklaring på. Faktisk foreslo han at det kom fra meg, men det gjorde det vitterlig ikke, dessuten har jeg ikke for vane å ligge å blø under hodeputa. Han var ikke spesielt intr i å finne ut hvordan det hadde havnet der.. Dette var før jeg visste at han hadde den fortiden han har, så jeg koblet overhodet ingenting.. Og jo mer jeg skriver jo mer ser jeg hvor fantastisk naiv jeg har vært og er..

Sitat av hideout Vis innlegg
Jeksler er strengt tatt tatt tenner de fleste trekker ut(?)
Om han har brukt litt amfetamin så kan det selvsagt være årsaken til flekker på tenner, ken være rimelig mangen andre årsaker til dette og. At du får svar på om han fortsatt ruser seg fortsatt ved å se på tenna hans tviler jeg på tho. Det her vil du heller merke på humøret hans, søvnvanene hans, matlyst, sexlyst etc etc
Vis hele sitatet...
Humøret er jevnt godt, matlysten er normal og alt går ned av salt, surt og søtt, søvnvanene er litt rare til tider, sexlysten er på topp, men det er den jo hos meg også:P
Om jeg sku date ei dame jeg ville skjule mitt nark.misbruk for så hadde jeg aldri fortalt henne om at jeg ruset meg i mine yngre dager hvertfall. Kanskje du burde la tvilen komme han til gode til du finner noe skikkelig gode indikasjoner på at han ruser seg bortsett fra noen flekker på tenna(?)
Trådstarter
4 3
Nja, nå var det ikke han selv som valgte å fortelle meg det, og tror i utgangspunktet ikke han hadde noen planer om å si noe. Men jo, jeg har veldig lyst til å gi det en sjanse, jeg er jo hals over hode forelsket i fyren:-)
Vel nå har du jo iallefall en misstanke, om det skule vise seg å være feil er det jo bare en lettelse som kanskje skaper enda mer endorfiner :P Du finner utav det til slutt uansett og da vet du hva som er best for deg og barnet ditt
Sitat av stupedama Vis innlegg
jeg er jo hals over hode forelsket i fyren:-)
Vis hele sitatet...
Skal hjertet eller hodet bestemme? Husk det er ikke gull alt som glimrer
Sist endret av Taurean; 26. mai 2012 kl. 11:33.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vet jeg drar opp og små stjeler en gammel tråd men; Er det mulig og merke tann problemer etter en enkel helg på makka?
Sniffa hele helgen, ca rundt 1g på hele helgen, tok alltid små doser, sov og spiste dessverre jævlig lite.
Har nå i dag jævlig vondt i så og si alle tennene, og de er ubrukelig og spise med.
Har vert hos tannlege i nyere tid, og ingen tannproblemer what so ever.

Og beklager altså for og dra opp gammel tråd, men freaker egentlig litt ut og er ganske nervøs.
Og enda mer off-topic; Noen som vet hvordan jeg kan få vekk alt slimet i halsen? Helt jævlig irriterende og ekkelt å gaspe etter luft 2-3 ganger i minuttet. Unngår selvsagt brus og sjokolade for og si det slik
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Vet jeg drar opp og små stjeler en gammel tråd men; Er det mulig og merke tann problemer etter en enkel helg på makka?
Sniffa hele helgen, ca rundt 1g på hele helgen, tok alltid små doser, sov og spiste dessverre jævlig lite.
Har nå i dag jævlig vondt i så og si alle tennene, og de er ubrukelig og spise med.
Har vert hos tannlege i nyere tid, og ingen tannproblemer what so ever.

Og beklager altså for og dra opp gammel tråd, men freaker egentlig litt ut og er ganske nervøs.
Og enda mer off-topic; Noen som vet hvordan jeg kan få vekk alt slimet i halsen? Helt jævlig irriterende og ekkelt å gaspe etter luft 2-3 ganger i minuttet. Unngår selvsagt brus og sjokolade for og si det slik
Vis hele sitatet...
bare ta en slimløsende tablett evnt litt nyco, du har sikkert hatt mye fakter og gnikki mye med tenna. dette merker du ganske godt noen dager etter, puss tenna og bruk tannskyl. husk masse frukt
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
bare ta en slimløsende tablett evnt litt nyco, du har sikkert hatt mye fakter og gnikki mye med tenna. dette merker du ganske godt noen dager etter, puss tenna og bruk tannskyl. husk masse frukt
Vis hele sitatet...
Våknet i dag med litt bedre hals, heldigvis
Men tenna vil bli okey igjen? Tok litt under lippa og, men ikke så mye.
Takk for svar!
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Våknet i dag med litt bedre hals, heldigvis
Men tenna vil bli okey igjen? Tok litt under lippa og, men ikke så mye.
Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Det ordner seg. Tennene er robuste saker, de går ikke i stykker på en helg. Amfetamin gir økt slitasje på tennene ved å tørke ut munnen og "flusher" mineraler, samtidig som at kjeven gjerne arbeider på høygir. Detter er slitasjeskader som utvikler seg over kronisk missbruk, ikke akutte effekter etter en helg.

Du har nok skjært tenner, gjerne i søvne. Bruxisme er en normal bivirkning av stimulanter.