Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1503
Jeg driver for tiden å leser om djengis khan og alt han har gjort.

Det som jeg finner en viss interesse for, er hvilke rusmiddler og psykadeliker sjamanene brukte for i transe, og for å "Komme i kontakt med den åndelige verden".

Jeg leste at en sjaman kouchu(eller noe slikt) brukte å smøre en "svart grøt" rundt tannkjøttet, er det noen som forstår hva det kunne ha vært? Jeg søkte og leitet litt, og kom frem til at jeg kanskje tror det er Ayahuasca? Jeg vet ikke.

Tråden kan omhandle om div. rusmiddler og psykadeliker som ble/blir brukt at sjamaner generelt også.
Ayahuasca tror jeg ikke det var siden det virker usannsynlig for meg at plantene som er nødvendig for å brygge dette vokser naturlig i de områdene hvor djengis khan og gjengen herja. Jeg er ikke sikker på dette, men siden ayahuasca består av planter som vokser i syd-amerikansk regnskog, så virker det usannsynlig. jeg tror kanskje rå opium kan passe beskrivelsen mtp. svart grøt. opium regnes ikke som et psykedelika, men har fortsatt egenskapen til å gi hallusinasjoner og andre ønskelige effekter i en åndelig sammenheng.

kan også anbefalle deg å lese boken inn i sirkelen. Den høres kanskje litt klisje ut, men er veldig fin. Slutten av boken er spesielt interessant mtp. nyere arkeologiske funn gjort i altaj området, som hinter sterkt til at det har levd mennesker der i mye lengre tid enn vi har tidligere trodd.
Sitat av Moonsoon Vis innlegg
Ayahuasca tror jeg ikke det var siden det virker usannsynlig for meg at plantene som er nødvendig for å brygge dette vokser naturlig i de områdene hvor djengis khan og gjengen herja. Jeg er ikke sikker på dette, men siden ayahuasca består av planter som vokser i syd-amerikansk regnskog, så virker det usannsynlig. jeg tror kanskje rå opium kan passe beskrivelsen mtp. svart grøt. opium regnes ikke som et psykedelika, men har fortsatt egenskapen til å gi hallusinasjoner og andre ønskelige effekter i en åndelig sammenheng.

kan også anbefalle deg å lese boken inn i sirkelen. Den høres kanskje litt klisje ut, men er veldig fin. Slutten av boken er spesielt interessant mtp. nyere arkeologiske funn gjort i altaj området, som hinter sterkt til at det har levd mennesker der i mye lengre tid enn vi har tidligere trodd.
Vis hele sitatet...
Var inne på tanken om rå opium faktisk, men ville ikke konkludere med det, siden jeg ikke aner hvordan det ser ut. Men skal ta en titt på "Inn i an sirkel", tekk for forslaget!
Svart masse kan være så mangt. Jeg tenker vel at alt fra sopp til nattskygge kan være mulige verktøy her.
Sitat av moret Vis innlegg
Svart masse kan være så mangt. Jeg tenker vel at alt fra sopp til nattskygge kan være mulige verktøy her.
Vis hele sitatet...
Tror også det var snakk om frø i den grøten også, så jeg vet ikke. Men det støtter vel teorien om rå opium?
Sist endret av phideph; 29. november 2011 kl. 13:20.
Store deler av områdene som Djengis Khan kontrollerte har et klima hvor opiumvalmuen trives, men det kan jo også ha vært andre planter, som moret foreslår. Når det gjelder sopp er jeg usikker, siden psilocybin må gjennom magen for å metaboliseres til psilocin, og jeg tror ikke å legge det under leppa ville gitt store effekten. Når det gjelder rød fluesopp så vet jeg ikke, men bortsett fra å koke det eller filtrere det gjennom et dyr, så er vell den mest effektive måte å ta det å spise det.
Sitat av Moonsoon Vis innlegg
Når det gjelder rød fluesopp så vet jeg ikke, men bortsett fra å koke det eller filtrere det gjennom et DYR, så er vell den mest effektive måte å ta det å spise det.
Vis hele sitatet...
Filtrere det igjennom et dyr?
Sitat av Awareness Vis innlegg
Filtrere det igjennom et dyr?
Vis hele sitatet...
Ja, eller kjerringa. Samiske sjamaner blant annet brukte/bruker denne teknikken, fordi den/det som spiser fluesoppen først vil filtrere ut virkestoffene, som blir utskilt i urinen. Mye av giftstoffene vil bli igjen i kroppen, så den som drikker urinen slipper å få i seg like mye giftstoffer, men fortsatt få ønsket rus.
Irriterer meg at uanset hvor mye jeg leter, så finner jeg ingenting om denne såkalte svarte grøten...

Håper virkelig at noen finner et konkret svar på hva dette er!
Sitat av Moonsoon Vis innlegg
Ja, eller kjerringa. Samiske sjamaner blant annet brukte/bruker denne teknikken, fordi den/det som spiser fluesoppen først vil filtrere ut virkestoffene, som blir utskilt i urinen. Mye av giftstoffene vil bli igjen i kroppen, så den som drikker urinen slipper å få i seg like mye giftstoffer, men fortsatt få ønsket rus.
Vis hele sitatet...
hehe, hørtes ikke særlig bra ut, skulle jo nesten tro at virkestoffene blir tatt opp av dyret men det må vel sikkert ut igjen også...
Sitat av Awareness Vis innlegg
hehe, hørtes ikke særlig bra ut, skulle jo nesten tro at virkestoffene blir tatt opp av dyret men det må vel sikkert ut igjen også...
Vis hele sitatet...
Joda, reinsdyret tar opp en del av virkestoffene, og det virker som om de elsker rusen siden de er gale etter fluesopp, men mye går også igjennom. Det virker til og med som om effekten er sterkere når man drikker urinen kontra å spise det selv, men hvorfor er ukjent så vidt jeg vet.

Sitat av phideph Vis innlegg
Irriterer meg at uanset hvor mye jeg leter, så finner jeg ingenting om denne såkalte svarte grøten...

Håper virkelig at noen finner et konkret svar på hva dette er!
Vis hele sitatet...
Hvor leste du egentlig om denne svarte grøten? Som du ser her så kan det jo være veldig mye forskjellig, og potensialet for å kombinere og tilberede noe av dette gjør antall muligheter skyhøyt. Foreløpig syns jeg råopium virker mest sannsynlig.
Opium har gjennom historien blitt brukt sprirituelt og er en sort "grøt". Det latinske navnet for opiumsvalmuen, Papaver Somniferum, kommer fra den Romerske guden Somnus. Av mine egne erfaringer vil jeg påstå at det er opiater som gir meg en sinnstilstand nærmest "transe", sjelelig fred.
Sist endret av Stratops; 29. november 2011 kl. 14:55.
Jeg støtter oppunder at det kan være opium...

Opium ble også smurt i åpne sår som tradisjon, så at noen var smarte og brukte den enkle løsningen istedenfor er jo bare bra... I tillegg så er det oralt aktivt, så det som ikke absorberes i munnen vil fungere når det når magen. Forøvrig så backer jeg også opium fordi det er et stoff med psykedeliske bruksområder og større verdi utenom rus i forhold til syntetiske opioider.
Sist endret av random25880; 30. november 2011 kl. 11:14.