Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 8367
Hei, lurte på om det finnes noe rusmiddel av noe slag (helst lovlig) som gjør det lettere å lese bøker? Sliter litt med lese-motivasjonen for tiden :P Kanskje et teit spørsmål, men hva vet vel jeg?

Takker for svar
Slett facebook og frys wowaccen din.
Prøvd koffein?
Sist endret av Bombasa; 29. september 2010 kl. 22:34.
Visse strains av cannabis kan hjelpe, og muligens små mengder amfetamin.
Allikevel fraråder jeg dette STERKT. Om du ikke har motivasjon til å lese er det bare å tvinge seg selv til det. Er i samme situasjon som deg, men tar ikke dop allikevel. Finn deg heller en lesekompis eller noe.
Rus og studier i samme setting er vel ikke veien å gå.
Men, du har fått mine to "anbefalinger".
Skru av pc-skjermen for så å åpne boken.
Sitat av zevz Vis innlegg
ritalin (titegn)
Vis hele sitatet...
I second that!

Prøvde det en gang på tentamen. Sykt chill
kjgbhcvnb
kyllingfisk's Avatar
Trådstarter
Ok, takker for svar. Ser det er noen moralistiske morroklumper her.
Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
Ok, takker for svar. Ser det er noen moralistiske morroklumper her.
Vis hele sitatet...
Moral og moral, ved å utelukke distraherende objekter så vil du øke effektiviteten av lesingen din dramatisk.
Kaffi virker bra for meg. øker konsentrasjonen om morgenen.
kjgbhcvnb
kyllingfisk's Avatar
Trådstarter
Sitat av kengro Vis innlegg
Moral og moral, ved å utelukke distraherende objekter så vil du øke effektiviteten av lesingen din dramatisk.
Vis hele sitatet...
O rly? Det er jo godt å vite.
Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
Ok, takker for svar. Ser det er noen moralistiske morroklumper her.
Vis hele sitatet...
Moral? Det kalles common sense , det finnes desverre ikke noe super drugs som gjør at du får topp karakterer i alle fag. Det finnes kansje et par småting som hjelper sånn som noen strains med weed, koffein, kutte ut PC bruken osv osv. Men alt ligger egentlig inni deg og hvor mye du har lyst til å oppnå dine mål i fremtiden, hvis du ikke gidder å lese så vill verken hasj eller piller hjelpe deg noe særlig ekstra. Ha meg unskyldt hvis du spør pga analfabetisme (skrev jeg det rett?) eller dyseleksi, da bør du kontakte lege eller noe slikt. Han vet sikkert mer om dette en meg.
Sist endret av Juicekongen; 29. september 2010 kl. 23:20.
Er snakk om at 2C-D gjør at folk kan lese lengre tekster og huske innholdet temmelig mye bedre enn normalt.
Mange som tar harde studier og som gjerne har litt kontakter misbruker Ritalin (metylfendiat) for å beholde roen til å lese og studere. Om man greier å ljuge på seg en diagonose eller om pappa er lege er dette en mulighet. Eller så kan man bruke amfetamin, som produserer rimelig lik effekt. Det fins også diverse antidepressiva som virker noe likt som sentralstimulerende midler, Wellbutrin (bupropion) for eksempel.
Sist endret av Totskalle; 29. september 2010 kl. 23:32.
Har en venninne som drar til sverige for å kjøpe koffeinpiller før eksamenstiden. Tilsvarer en del kopper kaffe og hun sier hun blir mer skjerpet.

Jeg tenker at jeg ville blitt mer rastløs jeg da. Etter noen slike piller før en eksamen vil jeg tro jeg ville stresset med å komme meg ut ;p Men fungerer sikkert for noen
Ta en synstest for å sjekke synet ditt. Er normalt mangel på lyst når man har dårlig syn og ikke bruker briller/linser.
Sier ikke at det er årsaken til din mangel på lyst, men at det bare kan være en årsak.

Ellers så er jo det å stenge ute alt av lyder og duppedingser en fin ting å gjøre. Sett deg i et stille rom, uten pc, mobil og tv. Så skal du se at det går lettere å lese om du bare går inn for det.
Sitat av zevz Vis innlegg
ritalin (titegn)
Vis hele sitatet...
Vil bare bemerke at ritalin kan virke bra på konsentrasjonen dersom man har ADHD og redusert virkning av signalstoffer i hjernen.

Å gi ritalin til noen med normalt nivå av signalstoffer (herunder dopamin) vil vel bare gi en stikk motsatt effekt av konsentrasjon?

Sitat av Totskalle Vis innlegg
Mange som tar harde studier og som gjerne har litt kontakter misbruker Ritalin (metylfendiat) for å beholde roen til å lese og studere. Om man greier å ljuge på seg en diagonose eller om pappa er lege er dette en mulighet. Eller så kan man bruke amfetamin, som produserer rimelig lik effekt. Det fins også diverse antidepressiva som virker noe likt som sentralstimulerende midler, Wellbutrin (bupropion) for eksempel.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke roen de er ute etter, men heller det å holde ut i noen døgn ved skippertak forran eksamen?
Sist endret av reklame; 29. september 2010 kl. 23:36.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det er vel ikke roen de er ute etter, men heller det å holde ut i noen døgn ved skippertak forran eksamen?
Vis hele sitatet...
Ved store doser ja, men ved mindre doser virker det ganske roende på de fleste. Man behøver ikke ha en sykdom for at signalstoffene skal være i ubalanse. Dessuten styrker man konsentrasjonsevnen selv om man har godt justerte signalstoffer fra før av, ved bruk av metylfendiat.
heroin tar kaka assa..
Et feit boblingstrekk skal visst gjøre så du husker mye mer av det du har lest.
De sier at cannabis ikke er bra for kortidshukommelsen, men det er bare propaganda spør du meg.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Ta deg en snus før du setter deg ned for å lese
Sitat av steinarr Vis innlegg
Et feit boblingstrekk skal visst gjøre så du husker mye mer av det du har lest.
De sier at cannabis ikke er bra for kortidshukommelsen, men det er bare propaganda spør du meg.
Vis hele sitatet...
Det er jeg uenig i, da jeg merker det både på meg selv og andre etter litt røyking blir kortidshukommelsen svekket, selvfølgelig er ikke dette langvarig men spørs jo på hvor hyppig du har brukt.

Forresten, hvor mye studering tror du det blir om du tar '' et feit boblingstrekk '' egentlig? Da ville jeg heller sagt en veldig beskjeden joint kunne kanskje få deg til å slappe av å lese litt bedre men å røyke seg helt skakk tror jeg ikke hjelper noen med å studere.
Ser amfetamin er anbefalt, der er jeg sterkt uenig, fordi amfetamin har en tendens med og rote med hukommelsen din...
Jeg pleier og si jeg har problemer med "detalje minnet" jeg husker både kortsiktig og langsiktig hva som blir gjort, og hvor man er etc...

Men glemmer veldig lett ting som kanskje man burde huske... jeg husker f.eks. jeg var på butikken, men husker ikke hva jeg kjøpte (ett eksempel).

Eller jeg var med en kompis, husker hvem, men husker ikke hva vi gjorde...


Over til det og huske bedre, ett råd som jeg er overrasket over att ikke har blitt nevnt ennå igrunn.,,
Ta notater, ikke pga. du faktisk skal bruke disse notatene, men du husker mye lettere dersom du skriver det du skal huske

Og dessuten, notatene kan hjelpe deg og skomlese gjennom rett før evt. prøver etc i tillegg, så win win
Cannabis og lesing er ikke alltid en god idé. For min del faller jeg gjerne inn i andre tanker samtidig som jeg leser og innser det først etter jeg har kommet ett stykke. Først da forstår jeg at jeg ikke husker noe av hva jeg leste. Da er det bare å starte på nytt igjen...
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Cannabis og lesing er ikke alltid en god idé. For min del faller jeg gjerne inn i andre tanker samtidig som jeg leser og innser det først etter jeg har kommet ett stykke. Først da forstår jeg at jeg ikke husker noe av hva jeg leste. Da er det bare å starte på nytt igjen...
Vis hele sitatet...
Dette er noe som skjer med meg upåvirket av noe som helst stoff, hater det. Det kan gå alt ifra en halv side til et halvt kapittel før jeg innser at jeg ikke memorerer mens jeg leser
I dagens stressfulle levemåte der hjernen nesten overbelastes av tanker, kan det hjelpe veldig på konsentrasjonen å rett og slett slappe av før du skal ta en arbeidsøkt. Prøve å finne en "indre ro" før man starter, kan gjøre underverker på konsentrasjonen. Du trenger ingen rusmiddel for å lese/lære bedre, hjernen din klarer det utmerket selv, den er bare opptatt med andre ting.
Ta deg ein god tur, et ein god middag, drikk ein god kopp kaffi, fullfør alle andre plikter: Good to go

Rensk hovudet for alt anna før du byrjar. Då slepp du kanskje å flyte vekk i dine eigne tankar like mykje.
Jeg trur dette har blitt diskutert her på forumet tidligere? Men det skal finnes en pille som heter Adderall som skal få deg smartere når du skal ta eksamen. f.eks.
Adderall er et amfetamin.
Fant en intressant link eller en blogg. http://www.britannica.com/blogs/2009/01/smart-pills/

Sitat av Totskalle Vis innlegg
Adderall er et amfetamin.
Vis hele sitatet...

Ja jeg vet at det er det. Men det kan jo hjelpe noen i en vanskelig tid når man skal studere iblandt.
Forskere er vel temmelig enige i at Cannabis nedseter kognitive evner. Reduserer korttidshukommelsen bl.a. (når du er påvirket). Som student vil jeg si at å være utvilt, fjerne distraksjoner og spise et bedre måltid fungerer bra. Gjør lesing til en fast rutine så blir det en vane.

Amfetaminer vil jeg fraråde. Det hjelper kanskje på konsentrasjonen der og da, men informasjonen sitter ikke i lengden.
Sist endret av Jaso; 30. september 2010 kl. 12:06.
Selv om det ikke er noe rusmiddel i seg selv, så har jeg erfart at enkelte typer musikk hjelper veldig på konsentrasjonen og effektiviteten, spesielt ambient, drone metal og psychill. Anbefaler spesielt Carbon Based Lifeforms, Global Communication, Nadja, Boris og Sleep Research Facility
Sitat av Neocon Vis innlegg
Selv om det ikke er noe rusmiddel i seg selv, så har jeg erfart at enkelte typer musikk hjelper veldig på konsentrasjonen og effektiviteten, spesielt ambient, drone metal og psychill. Anbefaler spesielt Carbon Based Lifeforms, Global Communication, Nadja, Boris og Sleep Research Facility
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt individuelt og baserer seg på din musikksmak. Mange som hater alt av lyder når de skal konsentrere seg.
Sist endret av Jaso; 30. september 2010 kl. 12:11.
Sitat av Jaso Vis innlegg
Dette er jo helt individuelt og baserer seg på din musikksmak. Mange som hater alt av lyder når de skal konsentrere seg.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, burde ha tatt med det i innlegget mitt. Selv klarer jeg ikke å konsentrere meg uten musikk på øret
Sitat av steinarr Vis innlegg
Et feit boblingstrekk skal visst gjøre så du husker mye mer av det du har lest.
De sier at cannabis ikke er bra for kortidshukommelsen, men det er bare propaganda spør du meg.
Vis hele sitatet...
Da har du IKKE røyka nok for å si det sånn!
Røyka en joint rett før nynorsk eksamen i mai, fikk 3 og husker såvidt jeg var der inne
Fordypning i tekster er skikkelig interessant når jeg er påvirka ^^ jeg blir skikkelig satt inn i ting da
Sitat av oamo91 Vis innlegg
Røyka en joint rett før nynorsk eksamen i mai, fikk 3 og husker såvidt jeg var der inne
Fordypning i tekster er skikkelig interessant når jeg er påvirka ^^ jeg blir skikkelig satt inn i ting da
Vis hele sitatet...
kjenner igjen den! Interessen blir 5doblet, men jeg husker jo ikke en bajs av hva jeg leste for 5min siden.. Rusmidler og studier er i de aller fleste tilfeller et stort fyfy-neinei
Jeg synes at på nedturen av en cannabisrus (spesielt noe god brunt) blir jeg ihvertfall mer konsentrert og kreativ. Jeg memoriserer lettere tekster og husker det meste. Men hvis jeg er skikkelig fjern og skal sette meg ned og lese går det rett og slett ikke ann å konsentrere seg i det hele tatt. Vet ikke hvordan det er med dere.
Noe skikkelig digg å sove på om nettene som flunisser (2mg holder for vanlig søvn om man ikke er tålerant). Kofein på dagen. Har funket for meg i alle fall. Husker faktisk ikke hvor mye kofein jeg tok, eksperimenterte litt. Vi er individuelle.

Amfetamin, Ritalin, Concerta... Jeg har ikke testet noen selv, men noen forteller meg at det var helt genialt. Andre forteller det stikk motsatte. Inntrykket er at de som bruker små doser har hatt den mest positive effekten når det kommer til å studere. Skal man ruse seg derimot - da er det noe annet.
Cannabis fungerer veldig bra for enkelte folk med ADD, dog noe sjeldnere med ADHD etter egen observasjon. For de aller fleste fucker dette bare opp mer enn det hjelper, med tanke på korttidshukommelse og interesse for det man leser.

Ritalin fungerer for folk både med og uten ADHD, det samme gjelder amfetamin, men som tidligere nevnt kan det påvirke hjernens evne til å huske materialet. Her mener jeg at dosering er cluet, det er ikke akkurat vits å dra 2x 100-streker med god speed for å lese til skolen, og rent produkt er her i stor grad essensielt for at man ikke skal få så mye negativt med på lasset, og en uønsket effekt av stoffet. Amfetaminer har generelt mindre bieffekter enn Ritalin, men tærer en smule mer på kroppen. En annen fordel er at Ritalin kan virke veldig zombie-aktig og sløvende, noe som ikke er tilfellet med amfetamin.

Tramadol (utrolig nok) fungerer veldig bra til jobbing generelt sett, dog spesielt på den fysiske biten, i doser på ca. 50mg x2 om dagen (personlig erfaring).

Smart-drugs som piracetam og aniracetam er også noe å ta en titt på, men jeg kan ikke komme med så mye informasjon angående dem.

Hvis problemet er fokus, altså "konsentrasjonsvansker", eventuelt motivasjonsvansker, så er det mulig at man ligger innenfor AD[h]D. Da er medisineringen som funker Eye-Q fiskeolje (og generelt fet fisk), amfetaminer og cannabis. Her er det viktig å kun ta et minimalt trekk, akkurat for å kjenne at man har røykt. Det kan gjøre underverker mot å bli distrahert og urolig i solide 4-5 timer etterpå.

Andre ting som går an å tenke på når det kommer til kosthold er mengden raffinert sukker (farin/sukrose) man får i seg. Dette fører gjerne til konsentrasjonsvansker (som man ikke kan medisinere bort...) og urolighet. Videre mener jeg personlig at melkeprodukter og kornprodukter som ikke er fullkorn (les: hvetemel) fucker mer med konsentrasjonen enn man kanskje tror før man har kuttet det ut over en periode.

Sitat av reklame Vis innlegg
Vil bare bemerke at ritalin kan virke bra på konsentrasjonen dersom man har ADHD og redusert virkning av signalstoffer i hjernen. Å gi ritalin til noen med normalt nivå av signalstoffer (herunder dopamin) vil vel bare gi en stikk motsatt effekt av konsentrasjon?
Det er vel ikke roen de er ute etter, men heller det å holde ut i noen døgn ved skippertak forran eksamen?
Vis hele sitatet...
Tvert imot, både amfetamin, ritalin og metamfetamin (spesielt denne...) gir en slags "obsessive" konsentrasjon hvor man kan sitte og fokusere intenst på en ting over lengre perioder. Alle får denne effekten, forskjellen er at personer med ADHD gjerne må lengre opp i dosene før det kommer slike effekter, siden de allerede er understimulerte, og i første omgang oppnår ro og øker terskelen for å bli distrahert (les: senker oppmerksomheten). Tilstanden til en person med ADHD er merkelig lik det å være ruset på amfetamin, da spesielt gatevarianten...

Sitat av steinarr Vis innlegg
Et feit boblingstrekk skal visst gjøre så du husker mye mer av det du har lest.
De sier at cannabis ikke er bra for kortidshukommelsen, men det er bare propaganda spør du meg.
Vis hele sitatet...
Boblings... Haha! Jeg kan ikke huske sist jeg røykte hasj som ikke boblet som kokende væske, og jeg har røykt både opp, ned, bort og ut-typer av cannabis i alle farger og varianter. Men jeg har aldri, aldri vært borti et produkt som ikke har køddet med korttidshukommelsen min, både der og da, og som langtidseffekt, denne langtidseffekten er forresten dokumentert som en fysisk forandring i hjernen (hippocampus krymper) uten at jeg har noen kilder på stående fot. Så den der må du lenger ut på landet med. Boblings er sånt typisk uttrykk for folk som nettop har begynt å røyke og tror de sitter på the awesome shit, mens de nettop har fått sin første standard etter å ha røykt elvepuck i et par måneder


Til syvende og sist vil jeg fraråde bruk av dop til å holde disse problemene i sjakk, spesielt om du ikke er dreven i å skrive ut egne medisiner fra svartemarkedet fra før. Det finnes mange som klarer å selvmedisinere seg på denne måten, men ack, de som ikke klarer det havner jo stort sett på kjøret. Jeg synes at kosthold og trening, som jeg glemte å nevne tidligere, bør være det første man prøver. Trening kan føre til sterkere ro og motivasjon, og kosthold kan forhindre urolighet og konsentrasjonsvansker og bidra til at din generelle allmenntilstand bedres, noe som vil ruste deg bedre både kognitivt og motivasjonsmessig sett.
Herregud, jeg trenger virkelig det samme selv jeg sliter hardt på lesefronten. Greier ikke lese teorien til bil engang fordi jeg er umotivert. Kanskje jeg greier om jeg prøver, men "jeg" orker ikke. Og jeg bruker ikke noe "rusmidler" bare cipralex, sobril/rivotril, imovane/stilnoct. Skjelden jeg bruker de B-prep. Kan SSRI ha innvirkning på at jeg blir lat?
HVA?! Et stoff som lærer deg å lese bedre?! Nei se hva nå disse rusmiddelene har gjort! Er det sånn at et rusmiddel plutselig er blitt en mirakelkur?! "Jeg vil lære matte!" "Såklaart, ta denne stripa med kokain du, så kan du all matte etterpå!" Hva er det som skjer med verden!?

Hvorfor ikke bare engasjere seg litt mer i skole? Jeg ser ikke for meg at "Jeg starta med hasj og andre stoffer fordi jeg ville lese bedre" høres smart ut i det hele tatt. Jeg må si jeg nesten ikke vet om jeg skal le eller gråte.
Enig med Kimmag. Tenk på alle kidsa som leser dette og tror rusmidler er veien for å få bra karakterer. Sånn sett er den topicen her rimeli drøy!

Prøv heller Eye-Q som er nevnt i starten her. Naturlige vitaminer.
Sitat av kimmag Vis innlegg
HVA?! Et stoff som lærer deg å lese bedre?! Nei se hva nå disse rusmiddelene har gjort! Er det sånn at et rusmiddel plutselig er blitt en mirakelkur?! "Jeg vil lære matte!" "Såklaart, ta denne stripa med kokain du, så kan du all matte etterpå!" Hva er det som skjer med verden!?

Hvorfor ikke bare engasjere seg litt mer i skole? Jeg ser ikke for meg at "Jeg starta med hasj og andre stoffer fordi jeg ville lese bedre" høres smart ut i det hele tatt. Jeg må si jeg nesten ikke vet om jeg skal le eller gråte.
Vis hele sitatet...
Et lite eksempel: Hva om jeg går elektro, men må pine meg gjennom norsk som jeg ikke er noe særlig interessert i? uansett hvor mye jeg prøver å lære meg stoffet er det bare for kjedelig til at jeg greier å få sugd til meg innholdet.

Da kan det jo være greit med et lite "hjelpemiddel" som gjør at jeg konsentrerer meg bedre, og får med meg mer av det jeg leser
Jeg følte ihvertfall selv at jeg ble mye mer konsentrert av Ritalin.
Vel, da er det noe som heter å droppe ut / ta friår. Ellers er det alltid muligheter til å få tilrettelagt skolegangen.
Sitat av kimmag Vis innlegg
Vel, da er det noe som heter å droppe ut / ta friår. Ellers er det alltid muligheter til å få tilrettelagt skolegangen.
Vis hele sitatet...
Droppe ut av videregående fordi du ikke bryr deg om et fag som ikke har noe med utdanningen din å gjøre uansett? Tar heller ei bønne/ritalin whatever floats your boat da, for å sikre ståkarakter.
Sist endret av ClosetotheEdge; 1. oktober 2010 kl. 18:13.
Amfetamin og lignende funker jævla bra for de fleste, så lenge dosene holdes lavt. Det sies også at visse psykedelika, som 2c-p, gjør mirakler når de blir brukt i sub-psykedeliske doser. En bør nok være noe skeptisk.

Selv har jeg god erfaring med opioider. Hvis det er angst som hindrer deg er det best.
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Tramadol (utrolig nok) fungerer veldig bra til jobbing generelt sett, dog spesielt på den fysiske biten, i doser på ca. 50mg x2 om dagen (personlig erfaring).


Til syvende og sist vil jeg fraråde bruk av dop til å holde disse problemene i sjakk, spesielt om du ikke er dreven i å skrive ut egne medisiner fra svartemarkedet fra før. Det finnes mange som klarer å selvmedisinere seg på denne måten, men ack, de som ikke klarer det havner jo stort sett på kjøret. Jeg synes at kosthold og trening, som jeg glemte å nevne tidligere, bør være det første man prøver. Trening kan føre til sterkere ro og motivasjon, og kosthold kan forhindre urolighet og konsentrasjonsvansker og bidra til at din generelle allmenntilstand bedres, noe som vil ruste deg bedre både kognitivt og motivasjonsmessig sett.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig i det med at tramadol gjør det lettere å jobbe. Tramadol var til stor hjelp for meg i fjor, da jeg hadde en sommerjobb med mye statisk arbeid, som gjorde nakkesmertene mine MYYE værre. Tramadol (ca.100mg) gjorde at smertene ble senket til et akseptabelt nivå, og samtidig merket jeg en økt konsentrasjonsevne + lettere for å fungere sosialt.

Når det er sagt, så burde ikke en som meg, med nakkeskade + tidligere fysiske/psykiske traumer selvmedisinere seg med tramadol (les: Ikke fra fastlegen akkurat!). Jeg ble fort fysisk og psykisk avhengig, og det som en gang hjalp meg med å fungere, ble min bane. Lageret tok slutt, begynte med div benzoer + paralgin + andre drittgreier! Les mine andre tråder; er nå edru og sliter til daglig med de samme plagene som fikk meg til å begynne med hasj + piller, samt ekstra skam og stigmatisering siden jeg er "rusmisbruker".

Enig med deg, trening og kosthold er det eneste "trygge" jeg kan anbefale noen å drive med i lengden. Om noen velger å bruke tramadol, cannabis eller ritalin i kortere perioder får det være deres valg Husk at slike "skrekkhistorier" som min ikke gjelder for de fleste friske, oppegående personer uten traumatiske opplevelser, alle blir ikke avhengige av hva som helst!
Sceletium Tortuosum, jeg ble i allefall engasjert til de grader i det jeg holdt på med under innflytelse