Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3038
Hei. Satt og tenkte på en ting her forleden da jeg kikket rundt på klokker på nett -

Si hvis jeg produserer en klokke (hos et selskap i Kina), der logoen min er på denne klokken. Hvis denne klokken er så og si identisk med en klokke fra et annet klokkemerke som allerede eksisterer - Er det da ulovlig for meg å selge denne, ettersom det så og si er en kopi, bare med en annen logo?

Jeg vet mange produsenter i Kina, Japan osv masseproduserer en haug med forskjellige klokker der de putter på logoen til kunden, for at de skal kunne selge den videre som sin.

Mulig tråden er på feil sted, beklager det.
Pensjonert Skaper
Det er nok ulovlig ja. Det meste som er designa er også beskytta av copyright, så om klokka di er så å si identisk har du "stjålet" designet. Når det er sagt er det jo ganske begrenset med antall forskjellige klokker det går ann å lage, så sålenge produsenten ikke går inn for å lage en tro kopi av noe som allerede finnes så burde det vel kunne argumenteres for at klokka di ikke er lik nok en annen til å være en kopi. Evnt. kan du se om du finner et design som er lisensiert under Creative Commons (kanskje laga til 3d-printing eller noe) og bruke det.

Ikke bestill tusenvis av klokker du ikke er sikker på er lovlige iallfall. Da går du fort på en smell.
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Det er nok ulovlig ja. Det meste som er designa er også beskytta av copyright, så om klokka di er så å si identisk har du "stjålet" designet. Når det er sagt er det jo ganske begrenset med antall forskjellige klokker det går ann å lage, så sålenge produsenten ikke går inn for å lage en tro kopi av noe som allerede finnes så burde det vel kunne argumenteres for at klokka di ikke er lik nok en annen til å være en kopi. Evnt. kan du se om du finner et design som er lisensiert under Creative Commons (kanskje laga til 3d-printing eller noe) og bruke det.

Ikke bestill tusenvis av klokker du ikke er sikker på er lovlige iallfall. Da går du fort på en smell.
Vis hele sitatet...
Det var det samme jeg tenkte, men var usikker på.

Gjelder dette varer som er like, men ikke har brukt samme logo? Om jeg kjøper en klokke i Kina, som er en tro kopi av en Rolex, MED Rolex sin logo på, er det jo ulovlig. Men om den klokken jeg kjøpte f.eks var identisk, med en en annen logo på. Blir ikke det annerledes da?
Sitat av Sneip Vis innlegg
Det var det samme jeg tenkte, men var usikker på.

Gjelder dette varer som er like, men ikke har brukt samme logo? Om jeg kjøper en klokke i Kina, som er en tro kopi av en Rolex, MED Rolex sin logo på, er det jo ulovlig. Men om den klokken jeg kjøpte f.eks var identisk, med en en annen logo på. Blir ikke det annerledes da?
Vis hele sitatet...
Designet er beskyttet på samme måte som merket. Du kan ikke kopiere et design, slenge på et nytt merke og selge det som "ditt". Eksempel på flere slike saker kan sees hos Apple, hvor firmaer blir saksøkt i øst og vest pga kopier av design.

Altså - du ikke kopiere andres arbeid og selge som ditt eget, såpass rett frem er det.
Det som stort sett skjer er at du får ett brev der du mer eller mindre høflig blir bedt om å
slutte å markedsføre disse klokkene. Om du ikke gjør dette truer dem med retssak der
du risikikerer å måtte påta deg rettskostnader og motstanderen sine omkostinger.
Tror du at du raskt kan tjene store spenn før dette uten å sitte med ett stort tap, restlager mm
Go for it, ellers la være.