Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1168
Hei,
jeg vet dette kanskje er et dumt spørsmål, men trenger et raskt svar så freak funker som regel alltid på dette. Jeg skal re-installere windows på en bærebar PC og har tilgang til Windows 7 64bits. PC`en er en litt eldre acer pc(googlet litt og om det ikke finnes flere versjoner med samme utseende så er det en Acer Aspire 5920G) med vista som operativsystem. Mitt spørsmål er om det vil fungere å innstallere 64bits på denne eller om jeg må ha 32bits? Jeg vet nemlig ikke hva denne betegnelsen betyr.

Tusen takk for svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøv. Worst case scenario er at det ikkje går.
Det kan være varierende hva slags CPU du har, men det første som dukket opp ved søk på din modell oppga denne CPU-en: http://ark.intel.com/products/29760/...Hz-800-MHz-FSB
Som da støtter 64-bit.
Trådstarter
33 1
Grunnen til at jeg skulle visst det er at jeg skal å fikse det senere idag, og kunne derfor heller tatt med 32bits om det ikke skulle fungere med 64bits. Jeg får nemlig bare tatt med en av delene, dont ask why
Bare å kjøre på med 64bit. Ser ut som du har en Core2Duo så det skal gå fint. Det som desverre ikke såg så kult ut var at den bare har 2GB ram (2x1GB) og det er litt i minste laget til Win7. Det funker, men ikke forvent å ha altfor mange faner oppe på en gang i FireFox feks. Hadde en i3 3gen med 2 GB RAM og etter 3-4 faner oppe så begynte det å gå i sirup, flere enn det så ble det nesten som pc'n frøys..
Trådstarter
33 1
Sitat av suppesos Vis innlegg
Bare å kjøre på med 64bit. Ser ut som du har en Core2Duo så det skal gå fint. Det som desverre ikke såg så kult ut var at den bare har 2GB ram (2x1GB) og det er litt i minste laget til Win7. Det funker, men ikke forvent å ha altfor mange faner oppe på en gang i FireFox feks. Hadde en i3 3gen med 2 GB RAM og etter 3-4 faner oppe så begynte det å gå i sirup, flere enn det så ble det nesten som pc'n frøys..
Vis hele sitatet...
Aha, takk for det. Så du anbefaler nesten å bruke Vista fremfor windows 7 liksom? Eller hva er din anbefaling?
Sitat av Niltr Vis innlegg
Aha, takk for det. Så du anbefaler nesten å bruke Vista fremfor windows 7 liksom? Eller hva er din anbefaling?
Vis hele sitatet...
Windows 7 fremfor Vista.
Sitat av Niltr Vis innlegg
Aha, takk for det. Så du anbefaler nesten å bruke Vista fremfor windows 7 liksom? Eller hva er din anbefaling?
Vis hele sitatet...
Hvis du har et behov for og kjøre mye forskjellig samtidig kan det hende det lønner seg å holde deg til vista, ja.

EDIT: siden du ikke har mulighet til å sette i mer RAM.
Sist endret av Sondrec; 31. januar 2014 kl. 17:50.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Windows 8 er mye flinkere på å delegere og bruke mindre ram i min erfaring. Tittet på det?
Kan ikke komme på noen på hele kloden som vil anbefale Vista :P Nei kjør på med Win 7, om du skulle føle det går litt i stame med 2GB innimellom så koster det ikke så mange lapper å slenge inn litt mer. 4GB kit på komplett fra 600kr, eller så kan du se om du kan scavenge litt fra en annen gammel pc. Ser ut som du kan ha max 2x2GB DDR2 SO-DIMM

Edit: Service Guide

Edit2: Om du finner en 2GB brikke så kan du kombinere 1 stk 1GB brikke i slot 1 og en 2GB brikke i slot 2
Sist endret av suppesos; 31. januar 2014 kl. 17:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
33 1
Takker for svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Windows 8 er mye flinkere på å delegere og bruke mindre ram i min erfaring. Tittet på det?
Vis hele sitatet...
Har du sjekka rambruk i resmon, eller bare sett på minnebruken i task manager? For talet i task manager seier veldig lite. T.d. vil den vise at joblaptopen min har 95% RAMbruk, men det er litt uvesentleg når 3-4GB av det er cache av ymse ting - det er i praksis 3-4GB som er ledig.

(Forøvrig er beste tipset på en laptop med 2GB RAM der du er usikker på CPU å installere 32-bits windows. Har ingen praktisk bekytdning, og funker garantert.)
Sitat av slashdot Vis innlegg
(Forøvrig er beste tipset på en laptop med 2GB RAM der du er usikker på CPU å installere 32-bits windows. Har ingen praktisk bekytdning, og funker garantert.)
Vis hele sitatet...
Om vi tar utgangspunkt i at det sitter en C2D i den så støtter den 64bit, tar man utgangspunkt i at den ikke støtter mer enn 4GB RAM så vil en ikke ha bruk for mer enn 32bit(32bit Win7 støtter maks 4GB). Det finnes fremdeles programmer og drivere som ikke er glade i 64bit, men dem tror jeg det er langt imellom. Så okke hvilken du velger å bruke så funker det.. Da kan du egentligt gjøre som slashdot foreslår og bruke 32bit, ettersom det ikke er noe å vinne på å bruke 64bit og du øker oddsene dine for at du ikke opplever drivertrøbbel
Generelt bruker 64-bit litt mer minne. Men ærlig talt, når man kunne ha 10 faner med 512 mb minne i gamle dager, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke 2 GB er nok. Jeg åpnet endel store faner her og bruker fortsatt ikke mer enn 1.6 GB.
I gamle dager forventet man ikke at man satt på en fiberlinje og på en pc med 8GB RAM, noe som man nesten kan føle å ta på om man går inn på enkelte nettsteder i dag med tonnevis med flash, bilder og interaktive reklamer. Hos meg nå så bruker firefox 1.3GB alene + 485MB til Flashplayer, skype 138MB, Spotify 98MB, dropbox 86MB for å nevne noen..
Så glad jeg ikke bruker windows, De størrelsene er sinnsyk.
Sitter selv med en gammel skrot pc med AMD sempron cpu 1,8ghz, 1gb ram og windows xp 32bit.
Kjører nå opera med 7 faner oppe, dropbox kjører og durer i bakgrunn, wimp, pluss litt ymse.

Ja en sjelden gang går det treigt (den er ikke alt for glad i masse youtube videoer) men kjører fint nå

Som suppesos anbefaler så vil jeg nok råde deg til å dytte inn litt mer ram, (skal ikke snakke for høyt) men det vil nok hjelpe en del