Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4876
I dag må nordmenn som blir utsatt for kortsvindel dekke maks 12.000 kroner av tapet selv. EU vil forandre reglene slik at man må dekke hele beløpet man er svindlet for selv. Forbrukerombudet reagerer. Bankene synes det er helt ok. Hva synes du?

http://www.dn.no/privatokonomi/article2744732.ece
Galskap! Det er jo ikke kundens feil at bankene har laget en løsning med eksepsjonelt dårlig sikkerhet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Galskap! Det er jo ikke kundens feil at bankene har laget en løsning med eksepsjonelt dårlig sikkerhet
Vis hele sitatet...
Det har endra seg ganske mykje dei siste par åra. Vi har fått regionsperre, vi har fått autentisering av kredittkorttransaksjonar, og betre overvaking av bruken.
Vel, jeg synes det burde være en sak som skal vurderes.

Hvis noen går på "www.billige-nike-shoes.biz.cx" hvor det er en blanding av norsk og engelsk og en betalingsmetode alà arngren, og man faktisk blir svindlet, så burde man ta ansvaret selv.

Man kan bruke hodet.

EDIT: Sånn utenfor internett, så synes jeg kanskje det er litt drøyt, med mindre man burde sett i forkant at man kom til å bli svindlet.
Sist endret av Bruskork1; 8. januar 2014 kl. 19:07.
Om dette skjer, så blir det vel til at man har mesteparten av sparepengene i bank 1, og bankkortet koblet opp mot bank 2 der du setter inn etter behov.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hva hvis noen fysisk stjeler kortet ditt og får tappet det før du merker at det er borte?
Gjelder dette MasterCard også?
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Gjelder dette MasterCard også?
Vis hele sitatet...
Alle kort.

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hva hvis noen fysisk stjeler kortet ditt og får tappet det før du merker at det er borte?
Vis hele sitatet...
Det vil likevel gjelde.

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Om dette skjer, så blir det vel til at man har mesteparten av sparepengene i bank 1, og bankkortet koblet opp mot bank 2 der du setter inn etter behov.
Vis hele sitatet...
Eller: Kontanter.
Blir det for resikabelt å ha bank kort så vil nok folk i større grad gå tilbake til å betale med cash.
Sitat av nikita Vis innlegg
I dag må nordmenn som blir utsatt for kortsvindel dekke maks 12.000 kroner av tapet selv. EU vil forandre reglene slik at man må dekke hele beløpet man er svindlet for selv. Forbrukerombudet reagerer. Bankene synes det er helt ok. Hva synes du?

http://www.dn.no/privatokonomi/article2744732.ece
Vis hele sitatet...
Jeg mener at om ikke banken tar til fornuft å reparerer systemet de har tatt i bruk som tydeligvis ikke er sikkert nok, så kan folk protestere mot dette gjennom å ta ut alt de har av penger fra banken og bruke cash.

Det vil ikke ta lang tid før banken gir etter om dette oppstår.

Så banken har ikke mye valg i denne saken.

Vil de at vi skal bruke bank kort og ha pengene våres i banken så må de også gjøre at det er sikkert å bruke systemet de har.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Jeg mener at om ikke banken tar til fornuft å reparerer systemet de har tatt i bruk som tydeligvis ikke er sikkert nok, så kan folk protestere mot dette gjennom å ta ut alt de har av penger fra banken og bruke cash.
Vis hele sitatet...
Problemet her er at arbeidsgivere betaler ut lønna via banken, så folk må da fortsatt benytte banken for å få tak i cash hver måned.
Sitat av Lommelykt Vis innlegg
Problemet her er at arbeidsgivere betaler ut lønna via banken, så folk må da fortsatt benytte banken for å få tak i cash hver måned.
Vis hele sitatet...
Bankene hadde ikke overlevd en måned om vi ikke hadde hatt pengene våre der så det er ikke ett problem
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Bankene hadde ikke overlevd en måned om vi ikke hadde hatt pengene våre der så det er ikke ett problem
Vis hele sitatet...
Nei - er neppe bare ett problem. Boliglån? Billån? Andre lån? Kommer jo ikke til å gå tilbake til lønnsutbetaling med mynter i pose.
Husk på at dette kun gjelder ved grov uaktsomhet da, som ved at du skriver ned pin koden og går med den i lommeboka sammen med kortet, evt. har andre fikse løsninger. Skulle noen rappe kortet og bruke det på nett eller i offline terminaler så vil nok ikke det gå som grov uaktsomhet. Skulle dette bli en realitet vil det jo dog være litt viktigere å følge med på forbruket, og/eller ha en konto hvor du har det meste av pengene, og en annen hvor kortet er tilknyttet.
Sitat av nikita Vis innlegg
Det vil likevel gjelde.
Vis hele sitatet...
Er dette endret nylig? meina for et par år sidan når eg var i banken, så sa dei at om kortet ditt blei fratsjålet og "tappet" so ville banken betale tilbake beløpet, med mindre dei kunne bevise at noken andre enn meg sjøl kunne koden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det har endra seg ganske mykje dei siste par åra. Vi har fått regionsperre, vi har fått autentisering av kredittkorttransaksjonar, og betre overvaking av bruken.
Vis hele sitatet...
Regionsperre? Det er ikke noe det er på kort som standard. Det som derimot finnes er et system der et kort brukes i Oslo, 15 min senere er det i Bangkok, da blir kort sperret og kunde oppringt.

Jeg ser ikke helt problemet - legger du pinkode med kort er du selv ansvarlig for dette om noen får tak i det. Annet enn det, så er vel dette intet annet enn VISAs død. Der er det jo bare å si "det var ikke meg", så ordner det seg.

Sakene omtalt i avisen er også ofte klare. Når det kun er ett kort som er svindlet og ingen andre i nærheten (da tyder ingenting på kamera for kodesnapping) så er det lett å konkludere med at bruker må ha lagt koden med kortet.
Sitat av mo66y Vis innlegg
Er dette endret nylig? meina for et par år sidan når eg var i banken, så sa dei at om kortet ditt blei fratsjålet og "tappet" so ville banken betale tilbake beløpet, med mindre dei kunne bevise at noken andre enn meg sjøl kunne koden.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er reglene EU vil presse på oss.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Regionsperre? Det er ikke noe det er på kort som standard. Det som derimot finnes er et system der et kort brukes i Oslo, 15 min senere er det i Bangkok, da blir kort sperret og kunde oppringt.

Jeg ser ikke helt problemet - legger du pinkode med kort er du selv ansvarlig for dette om noen får tak i det. Annet enn det, så er vel dette intet annet enn VISAs død. Der er det jo bare å si "det var ikke meg", så ordner det seg.

Sakene omtalt i avisen er også ofte klare. Når det kun er ett kort som er svindlet og ingen andre i nærheten (da tyder ingenting på kamera for kodesnapping) så er det lett å konkludere med at bruker må ha lagt koden med kortet.
Vis hele sitatet...
Litt av problemet. Minibankene, f.eks, er egentlig ikke egnet for uttak. Når folk prøver å skjule koden med hånden så er det ofte man snapper opp koden likevel.

Det skulle vært en egen avluke sånn som når man stemmer.
Får slutte med den grove uaktsomheten, da :/
Sitat av Jinsei no deshi Vis innlegg
Litt av problemet. Minibankene, f.eks, er egentlig ikke egnet for uttak. Når folk prøver å skjule koden med hånden så er det ofte man snapper opp koden likevel.

Det skulle vært en egen avluke sånn som når man stemmer.
Vis hele sitatet...
De snapper det jo opp vha. kamera ved tasteplaten osv. Å legge det inn i en bås ville bare gjort det enda enklere å legge endre maskinen slik at man kan ta kort og kode.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Regionsperre? Det er ikke noe det er på kort som standard. Det som derimot finnes er et system der et kort brukes i Oslo, 15 min senere er det i Bangkok, da blir kort sperret og kunde oppringt.
Vis hele sitatet...
Jo, det har jeg på mitt kort, og det var standard. Man kan velge blandt forskjellige regioner, skandinavia, europa, nord-amerika osv man kan tillate eller blokkere.