Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1029740
Sitat av tipot Vis innlegg
Noe jeg stusset litt på er at hannblomstene er mange flere og mye større enn hunnblomstene, er dette vanlig?
Eller er den i gang med å blomstre tidligere enn hunnplantene??
Vis hele sitatet...
Hanplanter blir som regel raskere kjønnsmodne enn hunplanter, selv om dette ikke alltid er tilfelle. Når det kommer til å dekke område så vil jeg si at hunblomster trumfer hanblomster, også når det kommer til utseende.

http://www.picvalley.net/u/2492/3804423647897939191345510984jLUaxelQvU9owIYAgkTw_m.JPG http://www.picvalley.net/u/2657/179400610611052455481345511050G0QbebXI5kaPSimc7gw4_m.JPG

Noe jeg stusser på er hvorvidt det heter hann- og hunnplante eller han- og hunplante. Jeg finner ulike versjoner i ordbøkene jeg slår opp i, dog er det flest tilfeller med to n-er. I og med at ordene omhandler kjønnene på noe, synes jeg det mest fornuftige hadde vært å kun bruke én n. Det skrives jo ikke hann og hunn (dro på fest).
hvilken butan har dere prøvd til dette? Og er det farlig med tanke på å røyke produktet etter man har fremstillt det med butan?
Jeg har lest et parr guider på nett nå, og kjøpt inn litt utstyr. Jeg vet ikke helt om jeg skal bruke et rør på 7,5 cm eller noe tynnere...

Vil den gule til lightere fungere? eller er det et bedre/billigere alternativ?
Sitat av tipot Vis innlegg
hvilken butan har dere prøvd til dette? Og er det farlig med tanke på å røyke produktet etter man har fremstillt det med butan?
Jeg har lest et parr guider på nett nå, og kjøpt inn litt utstyr. Jeg vet ikke helt om jeg skal bruke et rør på 7,5 cm eller noe tynnere...

Vil den gule til lightere fungere? eller er det et bedre/billigere alternativ?
Vis hele sitatet...
En type butan som ikke er tilsatt noe annet greier, husker ikke hva det er i den gule men les på flasken.

jeg vill tro at det ikke kommer nokk skadelige stoffer i sluttproduktet til og skade deg så veldig mye. MEN, jeg er ikke sikker på dette.
Du kan lett bruka lighter-butanen som du får på chlas.
Er helt kurant.
Og er det flere store, så plukk dem nå!
Før jenta blir ødelagt. Hurry!


Tørk dem godt før du ekstrakterer. Vent gjerne til du har planterester fra jenta også, da blir det finere olje.
De selger butan på felleskjøpet, det er den samme som denne:http://www.okelektriske.no/renhold-k...armer/gassboks
Det står enkelt å greit butan gas på flaska, men ikkenoe om hvor bra den er... Noen som har prøvd den?
Og tror dere den er bra nok?
Du finner neppe butangass med noen opplysning om kvalitet. Det er stortsett det det er, butangass. Så lenge du kjøper den i norge er det kool.
Den der funker nok til bruken
Fikk faktisk litt olje ut av det. Skal skrape sammen alt etterpå. Var ikke mye, men sikkert nok til en jonas eller to. Kanskje bortimot halvt gram... :P
Sitat av tipot Vis innlegg
Fikk faktisk litt olje ut av det. Skal skrape sammen alt etterpå. Var ikke mye, men sikkert nok til en jonas eller to. Kanskje bortimot halvt gram... :P
Vis hele sitatet...
husk at dette er mye mere potent en vanlige saker da, siden du nå har konsentrert olje uten noe serlig med planterester.
Sitat av tipot Vis innlegg
Fikk faktisk litt olje ut av det. Skal skrape sammen alt etterpå. Var ikke mye, men sikkert nok til en jonas eller to. Kanskje bortimot halvt gram... :P
Vis hele sitatet...
Et halvt gram olje, om den er potent, kan være nok til 20 jointer fremfor 2 ^^
haha. skrapte det sammen nå, sitter ikke igjen med 0,5... så bare mer ut i bollen. er nok heller 0.2... ser ut som honning da. :L seig som tyggis også.

gleder meg til å prøve i kveld!!!
Blir sikkert godt endå
Sist endret av Ed. munch; 25. august 2012 kl. 01:10.
det ble nok til 8 jointer...

Må si at man ble skikkelig godfjern av det!! Mye mer kroppsfølelse på en måte, og veldig behagelig i hodet. ble ikke plassert rett i sofaen, men fikk en mer vellværende tilstand hvor det var spennende å gå rundt å gjøre ting. :L
Nå har jeg ikke orket lese meg gjennom hele tråden med tanke på hvor mange sider det har blitt, Men har et spørsmål fordet.

Hva er beste/billigste gro/fremgangsmåten for noen som har litt dårlig økonomi om dagen? Tenker da kun et par planter til eget bruk.
Har frø her, husker ikke vilken strain, men det kom fra en veeldig fin plante hvertfall, selvom det sikkert er uvesentlig, siden jeg kun lurer på hvordan hva billigste måten kan være

Om du bare føler for å bitche å kjefte om at jeg burde ha det og det utstyret til flere tusen så ikke svar, siden jeg sa jeg ikke har beste økonomien om dagen.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Nå har jeg ikke orket lese meg gjennom hele tråden med tanke på hvor mange sider det har blitt, Men har et spørsmål fordet.

Hva er beste/billigste gro/fremgangsmåten for noen som har litt dårlig økonomi om dagen? Tenker da kun et par planter til eget bruk.
Har frø her, husker ikke vilken strain, men det kom fra en veeldig fin plante hvertfall, selvom det sikkert er uvesentlig, siden jeg kun lurer på hvordan hva billigste måten kan være

Om du bare føler for å bitche å kjefte om at jeg burde ha det og det utstyret til flere tusen så ikke svar, siden jeg sa jeg ikke har beste økonomien om dagen.
Vis hele sitatet...
Pære
Næring
Næring2
Jord
Potter(Du trenger i tillegg småpotter, men det får du skaffe sjøl.
Enkel bordvifte

Dette er det absolutte minimum jeg kan tenke meg du trenger.
Sitat av moret Vis innlegg
Pære
Næring
Næring2
Jord
Potter(Du trenger i tillegg småpotter, men det får du skaffe sjøl.
Enkel bordvifte

Dette er det absolutte minimum jeg kan tenke meg du trenger.
Vis hele sitatet...
Takker så mye for svar Får se hvordan det går da, hehe..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Prøvd å søke på dette, men finner ingen plass. Når jeg man skal tørke bladene, hvordan gjør man det. Hørt at det er samme tørkeprosess med catnip. Skal man bare klippe av alt og legge det i ovnen på 40-60 grader?
ArbeidsledigProletar
Hvorfor skal du tørke bladene? Du mener vel blomstene og curing?
Da har jeg bestemt meg for å ta en ny runde med dette, blir min andre gang nå.

Jeg har 3 stk Vanilla Kush frø som jeg fikk med en kompis, så tok jeg 3 random frø som jeg har spart opp oppover tiden, jeg aner ikke hvilken strain de er. Alle har nå spiret og er lagt i jord.

Men det som er, er at jeg har bare en 250W HPS, siden jeg kun hadde en plante forrige gang, så vurderer å investere i en ny lampe.

Men, med tanke på plass, jeg har et IKEA skap jeg brukte forrige gang, og lurer på om det kan gå denne gangen også?

Forrige planten min ble et beist, 185 høy når den var ferdig.
Satser på flere men mindre planter denne gangen, så har tenkt litt på SOG.

Men hvor store potter skal de ha da? Vet at dette er et lite stykke frem i tid akkurat nå, men prøver å legge alt av planer og sånnt klar før jeg kommer til det punktet at jeg MÅ gjøre noe med det.
Håper jeg ikke har tatt meg vann over hodet nå

Forrige gang plantet jeg 4 frø, alle kom opp men 3/4 døde de første ukene.

Men ja, hva tenker dere som har mer peiling? Er SOG veien å gå?
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Jeg har også brukt ett IKEA-skap til samme formål, da opplevde jeg ett ekstremt varmeproblem. Spesielt om jeg brukte HPS lamper. Hvordan løste du dette?
Da vi allerede er inne på temaet: Hvordan er varmeutviklingen med la oss si en 90w LED-lampe i forhold til en 250w CFL? Tar i mot all hjelp med stor takk!
Sitat av Juliaan Vis innlegg

Men ja, hva tenker dere som har mer peiling? Er SOG veien å gå?
Vis hele sitatet...
Ja, det er det.
Men, SOG'ing gjør seg best fra stiklinger, så det å sette alle 6frø i jord nå er litt dumt.
Sist endret av moret; 16. september 2012 kl. 21:24.
Jeg håper dette er rett plass å spørre.
Jeg har lyst å gro, en gang i fremtiden. Jeg kom nettopp over en ganske interessant side hvor de selger frø, og kom til å tenke: hvor får dere frø fra? denne siden frakter frø over hele verden. De selger også frø som er cupvinnere.
Man jo alltids smugle, men det er ikke noe fet.

Jeg har kjøpt cannabis som er fult med frø flere ganger, er det bare noe dritt man ikke bør så?
Jeg har veldig lite peiling på dette og trenger nok å bli snakket til som et barn.
Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg
Jeg håper dette er rett plass å spørre.
Jeg har lyst å gro, en gang i fremtiden. Jeg kom nettopp over en ganske interessant side hvor de selger frø, og kom til å tenke: hvor får dere frø fra? denne siden frakter frø over hele verden. De selger også frø som er cupvinnere.
Man jo alltids smugle, men det er ikke noe fet.

Jeg har kjøpt cannabis som er fult med frø flere ganger, er det bare noe dritt man ikke bør så?
Jeg har veldig lite peiling på dette og trenger nok å bli snakket til som et barn.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de fleste bestiller på slike nettsider som du har funnet der. Men det er alltid noen som holder på med frø i Norge. Mangen begynner også med stiklinger dem får av bekjente f eks.

Mangen slike sider som sender stealth og kommer fint igjennom tollen. Men mange blir også stoppet i tollen, her er det vanskelig for politiet å bevise at det er du som faktisk bestillte dem. Du kan likevel dømmes på indisier om du f. eks. har blitt tatt for dyrking tidligere.

Det er vanskeligere å få inn frø i Norge enn det er å få dem inn i USA. Spesiellt etter legemiddelbølgen kom..

Frøene du får i marihuanaen din kan bli bra, men pleier vel som oftest å gå dårlig.
Sist endret av Naturgrønn; 18. september 2012 kl. 07:06.
Naturgrønn: Det var et veldig bra og utfyllende svar. Mange takk

Den siden jeg sjekket ut hadde to alternativer for sending.
1. stealth (den vanlige pakken puttet inn i et DVD cover i en pakke uten trace (hvor den kom fra))
2. Super stealth (de tar ut frøene fra pakkene manuelt og legger dem enda sikrere inn i noe annet)

Hvor stor sjanse er det for at noen av disse blir stoppet i tollen?
Jeg ser for meg ca 2-5% eller noe.

Dette er sikkert et fryktelig latterlig spørsmål, men jeg kikket litt og fant ut at en plante kan veie 1 kg til slutt.
Får man én plante av et frø? eller pleier dere å putte typ 5 frø i hver potte?
Frø er ganske dyre, og jeg ser for meg at hvis jeg vil ha 5 planter så vil jeg helst ikke betale mer enn prisen for 10 frø.
Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg
Får man én plante av et frø? eller pleier dere å putte typ 5 frø i hver potte?
Frø er ganske dyre, og jeg ser for meg at hvis jeg vil ha 5 planter så vil jeg helst ikke betale mer enn prisen for 10 frø.
Vis hele sitatet...
Ja, man får én plante ut av ett frø. Mitt råd er én plante per potte. Kan jo tilfeldigvis hende at fem av de 10 frøene du kjøper er hannplanter da. Så kan du være glad du hadde 10 i utgangspunktet, sett at du ikke kjøper feminiserte frø da såklart.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Ja, man får én plante ut av ett frø. Mitt råd er én plante per potte. Kan jo tilfeldigvis hende at fem av de 10 frøene du kjøper er hannplanter da. Så kan du være glad du hadde 10 i utgangspunktet, sett at du ikke kjøper feminiserte frø da såklart.
Vis hele sitatet...
Mange takk for svar. Jeg har sett en del på feminiserte frø ja
Det passer nok fint å starte med 10 frø da, bruke 5 første gangen og ta det fra dette utgangspunktet. Kjøper meg noe greier på plantasjen som oppvarming, hehe.
er det på tide å sette de under HPS nå? føler de vokser seg for høy og tynn for fort.

http://i.imgur.com/qzymx.jpg
Det virker som lyset ditt står for langt unna, eller at de får for lite lys. Da vil de strekke seg. Sett en vifte mot de og få de under en HPS, så tenker jeg de vokser seg mer solide.
Bare pass på å ikke sett HPSŽn for lavt slik at de svir seg. Men du må også passe på at den ikke blir for langt unna, for da strekker de seg enda mer..
Takker for svar! Har 250w HPS, så ca 30-40 cm?

og en ting til, noe har dukket opp, som fører til at jeg må vekk en ukes tid, hvordan skal jeg få holdt jorden fuktig?
Vil det funke og ha vann i den ildfaste formen dere ser på bildet, og la jorden trekke til seg vannet av seg selv? Eller blir det overkill og evt ender med døde planter da? Reiser i morgen, så stresser litt med dette atm :P
Eneste jeg kan komme på som godt alternativ her, er å ta en ca passe stor flaske, og stikke et liiite hull i korka, sånn at det drypper litt vann hele tiden, Du må jo henge den opp, også ta tiden ca så du ser hvor lang tid det vil ta å tømme flaska osv, bedre med litt for lite vann, enn altfor mye.
Gl hf, gleder meg til å følge med videre
Hm, har googlet litt, og funnet ut at et såkallt "wick system" kan funke?

Watering Through Wicking
This technique requires insertion of a wick in the root ball of a plant. The other end of the wick is then placed in a container that holds water. The wick will absorb water and carry it to the root ball. Once at the root ball, the roots will absorb the water from the wick as needed.

To make this type of watering system, you need a container with a lid that the plant's pot can fit into, pantyhose or candle wicking, and a knife or scissors. First, cut the lid so that the plant's pot can fit into the lid. Next, insert the wick into the root mass through the pot's drainage hole. Push the wick through, using an ice pick, pencil or chopstick. Once this is done, add water to the container and place lid on top. Then run wick into the container and place the plant's pot into the hole that was cut into the lid.


evt som jeg nevnte tidligere;

Saucer Watering
Saucer watering is the simplest watering system. It consists of placing the container or pot on a saucer, filling the saucer with water and allowing the plant to absorb the water. Let the water set in the saucer for a set amount of time and then pour the excess off.

This technique only works for containers that have drainage holes in the bottom.


men tenker den første metoden kanskje kan duge bra? Jeg brukte en lignende metode for å skape luft-fuktighet forrige gang jeg dyrket, da brukte jeg bare en vanlig mikrofiber klut, la ene enden i en bolle med vann, og andre utenfor, som da lå konstant og fordampet og spredde fuktighet i rommet, tenker det burde funke på ala samme måte, bare at jeg legger den ene enden i jorden istedetfor? Kanskje det vil funke bedre med tørkepapir, siden det ikke smuldrer som dopapir. evt kluter, bomull-hyssing, elns,.
Sist endret av Juliaan; 21. september 2012 kl. 01:21.
Vil bare takke alle for fantastiske bilder, forklaringer og informasjon som resulterte i veldig bra lese stoff.
Spesielt til LoveToGrow som er helt ninja innen ''yrket''.
Skal garantert sette i gang ett lite hobby prosjekt når jeg flytter for meg selv.
Sitat av Juliaan Vis innlegg

men tenker den første metoden kanskje kan duge bra? Jeg brukte en lignende metode for å skape luft-fuktighet forrige gang jeg dyrket, da brukte jeg bare en vanlig mikrofiber klut, la ene enden i en bolle med vann, og andre utenfor, som da lå konstant og fordampet og spredde fuktighet i rommet, tenker det burde funke på ala samme måte, bare at jeg legger den ene enden i jorden istedetfor? Kanskje det vil funke bedre med tørkepapir, siden det ikke smuldrer som dopapir. evt kluter, bomull-hyssing, elns,.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke dyrket cannabis på denne metoden, men på de blomstene jeg hadde i vinduskarmen i sommer gikk det utmerket.
Det er å anbefale å bruke noe annet enn papir og heller bruke bomullstråder/tøystykker istedet. Da får jorden sugd til seg det den trenger uten å skape masse søl.
Jeg vil anbefale å teste det ut. Bruk litt forskjellige metoder og finn ut hva som funker best til din grow(det er jo en selfvølge at en 1,7m høy haze trenger en større "veke" enn en 30cm høy lowryder).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har lurt litt på å starte å dyrke, mest fordi jeg har lyst å prøve det og fordi da slipper jeg å lete hvem som selger og etter innkjøpet så blir gresset gratis, noe som er alltid greit for studenter.

Setter pris på om noen kan ta en titt på handlelisten min, planen er å starte med et inndørs hydro system.

Lurte på å skaffe meg dette:
http://www.growell.co.uk/hobby-kit-nft-250.html (mykt vann)
http://www.growell.co.uk/growell-com...tion-kits.html (minste 175m3/hour med akustisk demping, skifter all luft inni skapet på 30sec)
http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventil...e-rund-873859/
http://www.growell.co.uk/reflex-myla...-sheeting.html (10m)
http://www.growell.co.uk/budget-air-infusion-pumps.html
http://www.growell.co.uk/air-stones-air-line.html (rund, flat 100mm)
http://www.growell.co.uk/active-eye-magnifier.html
http://www.growell.co.uk/nutrient-me...-syringes.html
http://www.growell.co.uk/accuread-te...ity-meter.html
http://www.growell.co.uk/disposable-...-scalpels.html

Har planer om å dyrke 2-3 planter innendørs for mitt eget bruk på et område som er 50x100x240 (DxLxH). Dette er et område som er ment for skap e.l. Tenkte i første omgang kanskje å bygge et skap av 10-15mm vannfast MDF, tette alle skjøter med akvarium silikon og så lime Mylar film på alle overflater innvendig.

Eksosen med carbon filteret skal være øverst i skapet og lampen vil henge under. Eksosen vil bli ført ut av huset via en luftehull i veggen. For luft inn så tenkte jeg å bruke en ventilasjons vifte i bunn slik at luften blir presset inn for å minke mest mulig lukt fra plantene. Det skal være en rist på utsiden av døra slik at viften ikke synes og at lys ikke slipper inn. En slange fra innsugsviften vil lede luften slik at den blåser på plantene som står på en en rekke.

Siden jeg har 240cm takhøyde, så vil det være igjen minst 190-200cm som plantene kan vokse seg store og fine på. Luftpumpen tenkte jeg å ha i karet for å oksidere vannet og samtidig øke luft fuktigheten i skapet som blir målt av temp/fukt måleren.

Jeg skal snart til Amsterdam og der nede tenkte jeg å prøve forskjellige sorter som fungerer fint til innendørs hydro dyrking på liten plass. Så velger jeg den jeg liker best og kjøper 5 feminiserte frø som jeg sender tilbake til Norge. Så tenkte jeg å bruke 2 eller 3 frø for å starte dyrkingen og i ettertid så bruker jeg kloner fra plantene. Og etter det jeg har lest så er 18/6 lys syklus lurt og før plantene går inn i blomstringsfasen så klipper jeg av 4 / 6 kloner fra bunnen av planten som jeg regner med minst 2 / 3 av overlever til neste dyrking.

2 planter regner jeg med går greit, men 3 blir vel for mye på en 50x100 plass?

Jeg bor i et nabolag med masse hus på alle kanter, med tanke på lukt, burde jeg legge til en "Ozone generator"?

Er det noe jeg mangler, eller er det noe unødvendig på handlelisten?

Noen som har erfaring med butikken?

Tusen takk for alle tips og råd.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Huset har gammelt anlegg med skrusikringer på 10A. Er det forsvarlig å dyrke der? Hvor mange watt kan man kjøre pr. 10A? Er litt skeptisk mtp. brannsikkerhet osv...

Noen som vet?
2300 watt +- noen watt
Sitat av caperno Vis innlegg
Huset har gammelt anlegg med skrusikringer på 10A. Er det forsvarlig å dyrke der? Hvor mange watt kan man kjøre pr. 10A? Er litt skeptisk mtp. brannsikkerhet osv...

Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Volt*amper

230v*10A = 2300Watt

230v*16A = 3680Watt

230v*25A = 5750Watt
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Volt * Amper = Watt
Watt / Volt = Amper

Du kan lett kjøre en 600w HPS (5.5A) på en slik sikring. Angående brannsikkerheten er det mer avhengig av oppsettet ditt.
* Bruk ordentlige kontaktorer til lyskursen, IKKE kjør ballasten gjennom en vanlig 220V timer som du får på clas etc, bruk den til styrestrømmen til kontaktoren.
* Ha ordentlige automatsikringer på oppsettet ditt
* Hold alle ledninger over hoftenivå og alt vann under
* Bruk digitalballast, ikke analoge (de blir varme, veldig varme)
Sist endret av Dodecha; 17. oktober 2012 kl. 00:21.
Takk for god hjelp
Noen som har co2 system til plantene? Tenkte jeg skulle prøve å sette en sats på ei flaske og sette inn, eller vil det være meningsløst?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
CO2 systemer er ærlig talt bare noe jeg har sett i sære dyrkevideoer fra statene, mitt personlige ståsted er at det er perfeksjonister som leter etter det ekstra lille for å sette kronen på verket sitt.
Nå tenker jeg ikke å lage noe kjempeanlegg akkurat da :P Blir liksom bare ei brusflaske med gjær, sukker og vann.
Men hva vil co2 tilføring gjøre for plantene? Vil de bli frodigere? robuste? Hadde ikke gjort noe om plantene mine fikk litt mere "kjøtt på bena" :P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I et lite oppsett vil det være like effektivt som å puste på plantene.
Som sagt, Co2 blir kronen på verket, om alle de andre faktorene er gode, om forholdene ikke er bra nok, vil ikke Co2 tilføye noe som helst.

Så det du bør gjøre er å lese/eksperimentere med medium/vanning/gjødsling (eventuellt lys, bruker du ordentlige HPS lys så er det ikke mye mer å gjøre da de er sett på som industristandarden).
Det er veldig mye å hente på i forhold til disse faktorene, plantene kan ha for lite/for mye av visse næringsstoffer, dette kan varière fra strain til strain. Mediumet kan være for tett, man skal ha lett jord med noe sand, perlitt er også å foretrekke.
Gjødsling er vel det folk flest gjør feil, de starter for tidlig, gir for mye etc (det samme går for vanningssykluser).

Kort og godt: Co2 er bortkastet med mindre du har et perfekt oppsett, du har mye mer å hente på å ha ordentlige lys, skikkelig medium og lærer deg om gjødsling.
aha, takk for svar.
Er mye mulig at jeg har fucka med gjødsel. Bruker GHE Floragrow til unge planter som ikke er satt i blomst, og GHE Florabloom til planter i blomst. Men siden instruksjonene er på fransk så har jeg bare brukt 1-2 kork per 10l vann.
Er veldig forsiktig med næring, siden de hvite enkene mine er litt sensitive.

Plantene jeg har på vekst er fine og frodige og dyyp grønne, men når de har stått til blomstring en stund så blir de lyse og mister endel blader, samt at blomstringen går veldig tregt. Vanner manuelt etter behov. Har 250w hps (tror jeg) til vekst og en 400w ett eller annet lampe til blomstring. Det størte problemet er ventilering og tempratur, siden jeg ikke har mulighet til å lage et hull i vegge. Men har nå ei lita vifte stående å trekke luft fra døra. Det har senket tempraturen, men jeg vet ikke om hvorvidt lufta blir bytta ut skikkelig.

Vannet kommer fra en vannkilde under bakken. Så det betyr jo at vannet endrer seg med sesongene. På vinteren har vi hardt vann, mens nå i sommer har vi hatt veldig bløtt vann. Har dette noe å si?
Sitat av Klorofyll Vis innlegg
Nå tenker jeg ikke å lage noe kjempeanlegg akkurat da :P Blir liksom bare ei brusflaske med gjær, sukker og vann.
Men hva vil co2 tilføring gjøre for plantene? Vil de bli frodigere? robuste? Hadde ikke gjort noe om plantene mine fikk litt mere "kjøtt på bena" :P
Vis hele sitatet...
Hvis du skal gjøre dette sånn halvseriøst, bør du bruke noen timer på å lese noen timer fra starten av denne tråden. Da finner du svar på spørsmålene du spør om der, og absolutt alt annet du måtte lure på. Det er veldig mye å sette seg inn i og forstå.

Co2 forkorter dyrkeprossessen med 2-3 uker, det er alt det gjør. Dessuten er det farlig for mennesker, skulle det skje noe med koblingen og du har dette på rommet mens du sover, vil du dø. Vet ikke om det har skjedd noen gang, men det er ihvertfall livsfarlig for mennesker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Karbondioksid
Jeg tviler på at jeg klarer å lage en så kraftig sats at det kan produsere såpass mye co2 at det skal nå giftige nivåer. Nei riktig så avansert er det ikke. Jeg bruker samme oppskrift til co2-systemet til akvarie, så når det ikke dreper fiskene, så dreper det neppe meg :P

Jeg tror at det værste som kan skje med det DIY systemet mitt er at det kan bli et forferdelig griseri :P


Edit: men nå ble det kanskje litt OT. Jeg skjønner at det vil ha såpass liten betydning at da dropper jeg det
Sist endret av Klorofyll; 17. oktober 2012 kl. 01:12.
Heisann, jeg har nettopp starter en liten "grow op" og har et par spørsmål ang dette. skulle gjerne lest tråden, men da jeg ikke har fast internett tilkombling og en elendig dataplan på mobilen min så blir det nokk veldig dyrt til slutt og lese seg gjennom hundrevis av sider , så jeg håper noen tar seg bryet og svare på spørsmålene mine.

Kan si litt om utstyret først:
grotelt på 60x60x160.
kullfilter
1stk Son-T agro pære
1stk MH 400w (er usikker på hvilken sort, men den fulgte med teltet (teltet og alt annet var kjøpt som en pakke av en kompis, fikk dette av han pga han fikk seg kjæreste og hun var ikke så gira på alt det utstyret,
1stk 125mm vifte som er koblet til kullfilteret (http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ve...nsvifte-46344/) disse to, der den kraftigste står på min effekt og er brukt til utsug gjennom filter.
1 stk 100mm vifte som blåser inn
potter og kar
biobizz nærings serie


Så her kommer et hav av spørsmål.
1. Har nettopp spirt frøene, og satt de i små potter. Går det greit og bare sette disse rett inn i groskape under HPS'en, og hvor langt over burde Hps'en være? For sånn som det er nå ca 30-40cm virker det som strålevarmen tørker jorda ut fort.

2. Hvordan burde jeg vanne i akkurat denne "spire" fasen ? rett og slett vanne når 2-3cm av topp jorda er tørr ?

3. Plages veldig med store temp svingninger og lav luftfuktigheten. jeg vet at utsuget er nok bra, da vifta er ganske kraftig, ser teltet blir "sugd" inn ganske greit. Har akkurat nå en skål med en klut i som er fylt med vann, og en handuk som henger fra taket (bare litt ned) som er fuktet. Nå er luftfuktigheten på ca 40% men den har falt så langt ned som 29%.

tempraturen er i skrivende øyeblikk 27 grader, men har vær så høy som 29. etter det jeg har lest er ikke disse helt optimale. Den "minste" vifta står på en boks under et vindu som er litt på gløtt (åpen) så det kommer frisk luft in også. men fortsatt blir tempen inne i teltet veldig høy. (i min mening) Problemet kommer også når lampa går av , har den i en 18/6 veg fase, men vurder og bare gå for 24 timer i døgne da det blir kanskje lettere og holde tempen stabil da man har en ting og forholde seg til.

4. Jord / næring. Er helt total nybegynner her. Kjøpte jord fra plantasjen med "innebygd" leca. Lette som en guuud etter perlitt her i byen men er ikke noen steder, eneste jeg fant er verculitt eller hva det hette ? kan dette brukes som en "erstatning" ? når det gjelder næring, sies det at man skal ha mere nitrogen i vegfasen, problemet er jo at næringene har jo 4-3-6 (bio-grow) og 2-7-4 (bio bloom) mens top-max og alg-a-mic har 0,1-0,1-0,1. Så det blir jo vanskeli og fore plantene med mere nitrogen en f.eks kalsium når NPK ratene er slik ?
Også når er det best og bruke Bio bloomen og alg-a-mic'en ?

5. Kan man gro 2 forskjellige strains i 1 telt ? f.eks Chocolope og purple haze ?

Her kan dere se noen bilder i et album :

http://imgur.com/a/RfB2x




skal forklare videre plan, tenkte på et rør fra toppen (lignende det som ligger på gulvet) som går til vinduet. for og få luften rett ut, tenker det kan hjelpe på tempen så den ikke går tilbake inn i rommet igjen ?

Tusen takker for eventuelle svar (og for dere så lurer , så fikk jeg en kompis til og laste de opp og linke til meg)
Lurte på en ting fra folk som kanskje sitter med erfaring / kunskap om dette emnet, jeg sitter nemlig i besittelse av en CFL 250W (?) hvor jeg har en pære for blomstrings-fasen, denne har jeg latt ligge en stund ettersom jeg ikke har hatt mulighet enda til å sette opp en "gro-plass" og nå når jeg testet pæren så lyste bare halvparten av lys-"rørene", er dette rett eller feil?
Og et litt off-topic spørsmål, kan jeg bruke den tidligere nevnte lampen til andre vekster enn Cannabis? Dette kunne gitt meg muligheten til å prøve meg frem på en lovlig måte, med tanke på at jeg ikke bor alene enda.

Takk for evt. svar!
Sitat av NewTesla Vis innlegg
Og et litt off-topic spørsmål, kan jeg bruke den tidligere nevnte lampen til andre vekster enn Cannabis? Dette kunne gitt meg muligheten til å prøve meg frem på en lovlig måte, med tanke på at jeg ikke bor alene enda.
Vis hele sitatet...
Du kan f.eks gro kaktus, fikentrær etc.
Sitat av NewTesla Vis innlegg
Lurte på en ting fra folk som kanskje sitter med erfaring / kunskap om dette emnet, jeg sitter nemlig i besittelse av en CFL 250W (?) hvor jeg har en pære for blomstrings-fasen, denne har jeg latt ligge en stund ettersom jeg ikke har hatt mulighet enda til å sette opp en "gro-plass" og nå når jeg testet pæren så lyste bare halvparten av lys-"rørene", er dette rett eller feil?
Og et litt off-topic spørsmål, kan jeg bruke den tidligere nevnte lampen til andre vekster enn Cannabis? Dette kunne gitt meg muligheten til å prøve meg frem på en lovlig måte, med tanke på at jeg ikke bor alene enda.

Takk for evt. svar!
Vis hele sitatet...
En 250W CFL pære skal lyse på alle lysrørene. Om noen av disse "buene" ikke lyser, så har mest sannsynlig koblingen til disse røket. Men uansett, har selv prøvd meg på en slik pære, både til vekst og blomstring. Vekst funker dem utmerket til, men til blomstring burde du invistere litt ekstra for en hps, eller LED pære. Det som skjer når du bruker sparepærer til blomstring, er at selve blomsterklasene på planten ikke vokser spessielt mye, og resultatet blir middelsmådig. Husk å plaser lampen så nærme plantene som mulig uten at de blir svidd, for en CFL pære har ikke like god gjennomtrengning som øvrige pærer. Anbefaler deg å bruke en reflektor med E40 sokkel, hvis det er det pæren har.

Ang andre vekster, så fungerer disse pærene utmerket! Har dyrket frem både auberginer, tomater, chili og mye annet med dem, og fått godt resultat. Men enkelte planter, slik som opiumsvalmuer (de funker faktisk å dyrke innendørs), liker best lysstoffrør (i riktig fargespekter).
Håper dette hjalp deg noe, og om det er noe jeg skal utdype, så bare si i fra!
Sitat av Jokern92 Vis innlegg
En 250W CFL pære skal lyse på alle lysrørene. Om noen av disse "buene" ikke lyser, så har mest sannsynlig koblingen til disse røket. Men uansett, har selv prøvd meg på en slik pære, både til vekst og blomstring. Vekst funker dem utmerket til, men til blomstring burde du invistere litt ekstra for en hps, eller LED pære. Det som skjer når du bruker sparepærer til blomstring, er at selve blomsterklasene på planten ikke vokser spessielt mye, og resultatet blir middelsmådig. Husk å plaser lampen så nærme plantene som mulig uten at de blir svidd, for en CFL pære har ikke like god gjennomtrengning som øvrige pærer. Anbefaler deg å bruke en reflektor med E40 sokkel, hvis det er det pæren har.

Ang andre vekster, så fungerer disse pærene utmerket! Har dyrket frem både auberginer, tomater, chili og mye annet med dem, og fått godt resultat. Men enkelte planter, slik som opiumsvalmuer (de funker faktisk å dyrke innendørs), liker best lysstoffrør (i riktig fargespekter).
Håper dette hjalp deg noe, og om det er noe jeg skal utdype, så bare si i fra!
Vis hele sitatet...
Tusen hjertelig for det dypt utgreide svaret! Det vil altså si at jeg ikke trenger å bry meg om at blomstrings-pæra min er ødelagt?
Da skal jeg teste på tomatplanten min !