Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4966
Heisann!
Jeg har lyst til å prøve å sette i sammen mitt eget chassie til en bærbar datamaskin, blir i størrelsen 13" skjerm. Jeg hadde noen planer om å prøve med aluminium og plexiglass.

Har dere noen innspill om hvordan dette kan utføres på best mulig måte? og er det noen steder på nettet det er lurt å bestille alu/plexi fra?

På forhånd takk

.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,.,,.,.,.,
Har jeg postet på riktig sted? Hvis ikke, flytt posten hvis det er mulig
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Kan du sveise?
En bruk tinn aluplate og TIG den sammen. Kan bli utrolig sexy om du har peiling på alusveising!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Kan du sveise?
En bruk tinn aluplate og TIG den sammen. Kan bli utrolig sexy om du har peiling på alusveising!
Vis hele sitatet...
Nei er ingen kløpper der, men kan alltids prøve seg og bli bedre. Øvelse gjøre mester
Bare det at jeg kan få igang designet selv, så kan jeg få div hjelp til resten
Alusveising er vel utrolig vanskelig selv for fagfolk?
Er vel best å prøve å tenke ut noe nytt. Støpe i karbonfiber eller lignende
Hva med no skikkelig mørkt og fancy treverk, sånn som valnøtt? Lettere å jobbe med og ganske originalt
Bygg en slags ramme i stål som du kan feste komponentene i og/eller prøv det på slaglodding av Aluminiumet?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Bygg en slags ramme i stål som du kan feste komponentene i og/eller prøv det på slaglodding av Aluminiumet?
Vis hele sitatet...
Tenkte på noe sånt

Men med noen enkle aluplater og frostet glass eller plexi ved kantene med lys. Et kraftig lynlim vil da holde det sammen uten problemer

Sitat av Moonsoon Vis innlegg
Hva med no skikkelig mørkt og fancy treverk, sånn som valnøtt? Lettere å jobbe med og ganske originalt
Vis hele sitatet...
Det hadde vært heftig, men jeg er redd det blir veldig varmt :S eller har du noen innvendinger om det?
Sitat av toriiii Vis innlegg
Det hadde vært heftig, men jeg er redd det blir veldig varmt :S eller har du noen innvendinger om det?
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på at treverket kan ta fyr så finnes det kjemikalier man kan kline på for å redusere sjansen for at det skal bli svidd eller ta fyr. Siden du tenker på å bygge selv kunne du jo også ha installert noen skikkelig overkill vifter under pc'n. Kanskje noe sånt som dette, bare at den hadde vært mindre og integrert i maskinen. laptoppen hadde jo blitt noen centimeter tykkere, men fortsatt ganske tøft
Sitat av Moonsoon Vis innlegg
Hvis du tenker på at treverket kan ta fyr så finnes det kjemikalier man kan kline på for å redusere sjansen for at det skal bli svidd eller ta fyr. Siden du tenker på å bygge selv kunne du jo også ha installert noen skikkelig overkill vifter under pc'n. Kanskje noe sånt som dette, bare at den hadde vært mindre og integrert i maskinen. laptoppen hadde jo blitt noen centimeter tykkere, men fortsatt ganske tøft
Vis hele sitatet...
Åssen kjemikalier vil dette være? Går ann å lage flere chassier og se hvilken som blir best
Sitat av toriiii Vis innlegg
Åssen kjemikalier vil dette være? Går ann å lage flere chassier og se hvilken som blir best
Vis hele sitatet...
Fant flere kjemikalier: mono-ammonium phosphate, di-ammonium phosphate, ortho-phosphoric acid, ammonium sulphate, borax/boric acid/boric oxide/disodium octoborate, melamine phosphate. Du finner nok noen norske produkter som inneholder noe av dette.
Har du prøvd noe av dette før? ^^
Men bare for å ha sagt det, det blir en syykt tung data hvis man skal bruke noe så kraftig som eik osv
Sitat av toriiii Vis innlegg
Har du prøvd noe av dette før? ^^
Men bare for å ha sagt det, det blir en syykt tung data hvis man skal bruke noe så kraftig som eik osv
Vis hele sitatet...
Nei jeg har ikke peiling, bare kommer med forslag. Ga deg KP ved uhell forresten
Glassfiber? Lett å forme hvis du lager en ramme i alu eventuelt tynnstål.
Burde du ikke først tenke ut hvordan du skal bygge pcen (hardware) og så finne design utifra det?
Reinert med beine !
griped's Avatar
Evt. Hvis du kan få tilgang på fres så kan du frese deg ned i ei tykk aluplate til du får plass
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Allu trur det er vanskelig å sveise alu, men jeg mener det er enkelt!
Spesielt alu tig!
Lite som er finere enn en fin tig sveiset alu sak..

Det å slaglodde alu blir aldri fint..
Bedre med sølvlodd, men det blir mye finere med sveis!
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Burde du ikke først tenke ut hvordan du skal bygge pcen (hardware) og så finne design utifra det?
Vis hele sitatet...
Har alt sånt klart for meg, delene ligger klare

Sitat av Moonsoon Vis innlegg
Nei jeg har ikke peiling, bare kommer med forslag. Ga deg KP ved uhell forresten
Vis hele sitatet...
Ja, takk for svar

Skal ikke straffe deg for det jeg
Aluminum ramme og plexi glass som viser maskineriet :L
Hva slaks hardware?
Har innmat fra en HP 4320s + 13" skjerm
Sitat av Skrue Vis innlegg
Dette er er en håpløs debatt. Hva du trenger er å sette deg i i materiale vitenskap, og det betyr år med studier og millioner av kroner i utstyr. Eller i det hele tatt en forståelse for hva høyteknologisk vitenskap som går inn i lage hva vi dømmer en håpløs laptop. Les, les, les.
Vis hele sitatet...
Okei? Det er ikke noe man må, man kan også prøve - feile - prøve igjen, for meg kan dette være morsomt. Når jeg bare skal lage et chassie der jeg får plassert inn hardwaren, vil ikke si du trenger millioner der altså
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Skrue Vis innlegg
Dette er er en håpløs debatt. Hva du trenger er å sette deg i i materiale vitenskap, og det betyr år med studier og millioner av kroner i utstyr. Eller i det hele tatt en forståelse for hva høyteknologisk vitenskap som går inn i lage hva vi dømmer en håpløs laptop. Les, les, les.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du det i kveld?
Kan du venligst begrunne hvorfor man trenger milioner av kroner og år med studier for å komme i land med dette?
Jeg tviler å att trådstarter skal ta opp kampen med Apple/Acer/HP og gjengen her.
Det er faktisk mulig å ha ett lite prosjekt for å ha dette som hobby.
Han skjønner selv att produktet ikke blir i verdensklasse, men han vil få det til å funke! (og det er ganske realistisk)
Må vel være lov det?
hadde vært ganske smexy med en HELT firkantet greie med aluminiumsrammer og plexiglass-ish, slik at man så innmaten. Hvor praktisk det faktisk er, er jo en annen sak.
Skaff deg en koffert som er i passe størrelse og sett skjermen og hæyttalere i lokket og monter hardware/tastatur i selve kofferten Eventuelt kan du bruke en ekstern PSU for å spare plass og senke temperaturen.

Ellers, hvis du skal bygge fra scratch kan du jo:
- Bruke tynn kryssfinner og et solid treskjellett.
- Bygge ei enkel kasse av litt mer solide plater (12/14mm mdf, kryssfinner etc)
- Sveise ei kasse til hw (Alu, stål)
- Lage ei kasse av Lexan der du bruker poppnagler eller lim for å sette den sammen
- Støpe kabinett av glassfiber

Good luck
Sitat av Skrue Vis innlegg
Selvfølgelig er det lov til det, hvem har sagt at jeg er imot?
Men hvis du skal ha ett resultat som en laptop så nytter det ikke å sitte igjen med en treboks på fanget og kalle det en laptop gjør det det?

Og jeg venter i påstått spenning på at han klarer å lage noe laptop lignende i det hele tatt. Og en laptop av tre? Herregud.
Vis hele sitatet...
http://3.bp.blogspot.com/_j2nHxNKOOvc/TFIYoPDWX4I/AAAAAAAAADk/MJMdQ_omnZo/s1600/bamboo-laptop.jpg

Dårlig humør i kveld, gitt. Puberteten er ikke alltid så lett.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Den er jo ikke hjemmelaget da. Den er bare kjedelig og stygg!
Hva skjer med og være barnslig her da? Han har hardware og skjerm allerede og har lyst til og prøve og lage en laptop ut av det. Det er jo ikke umulig. Og siden du var så opptatt av tyngde kan han vel støpe det i karbon. Holder til hardware ol kan jo lages av blekk som man knekker til riktig fasong, og bruker gjengetapper til og fikse skrupunkter. Komplisert ja, men langt fra umulig...
Kult! Har lyst til å lage noe lignende (mini-stationær) fra et slikt Kort.