Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 6647
Slik som jeg oppfatter at folk flest snakker om og til er 2 vidt forskjellige ting. Når de snakker til så er det oftest like respektfult som om de snakker til alle andre folk, det er vanlig folkeskikk. Når de snakker om derimot blir det oftest bare de faktum at narkomane er nettopp det, narkomane som blir nevnt. Er det respektløst? Det kommer vel ann på hva du som person legger i ordet respekt.

Bare for å stille ett lite sidespørsmål her men, er det for lite respekt de får eller for liten toleranse ?

Med det mener jeg følgende: Jeg har en følelse av at folk som er så uheldige og er på kjøret ofte automatisk ender på siste strået til folk. Føler at folk gir dem en sjangs, hvis en som var kjent som narkoman og en helt normal person gjorde samme feilen ville konsekvensene av dette oftest, være dag og natt!
Ofte er grunnen til at temaet taes opp, det at folk vil høre hva andre synes om saken eller at de vil fremmedgjøre noe utenfor seg selv, så de kan kjenne seg nærmere hverandre. Det er ikke respektløst, for de det gjelder er ikke tilstede. Det er bare idioti.

Det er respekt det skorter på. Toleranse blir et uord i denne sammenhengen. I motsetning til hva mange tror er det ikke bare å være tålmodig. Det er noe man gjør for familiemedlemmer, kollegaer eller andre som du omgåes jevnlig, for at nivået som er etablert kan vare lenger. Det er å holde en relasjon på vent fordi man ser at vedkommende ikke er stabil nok til å tenke rasjonelt over situasjonen. Hvor mange er ute etter å etablere en relasjon til fremmede narkomane? Får bare følelsen av at folk unnskylder seg for å se på en gruppe mennesker som søppel når de sier de er tolerante ovenfor dem. At man klarer å omgåes folk man forakter, det kaller jeg styrke.
Hvorfor skal enkelte her på død og liv komme med sine lite reflekterte utsagn og bare dra alle narkomane under samme kam? Er det virkelig erfaringen de har som snakker eller deres uvitenhet? Søppel kan du finne overalt uavhengig om det er en narkoman eller en hvilken som helst ola nordmann.

Av erfaring påstår jeg at de fleste narkomane er mennesker som er hyggelige og være med, en del av de har store problemer men ellers oppfører seg helt greit. Enkelte er bare ute etter å lure deg for sin egen gevinst, men disse er heller ikke likt innenfor narkotikamiljøene engang.

Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
joda, men ikke i dette tilfellet, tydeligvis, jeg kan se at de har det tøft, og så klart det er synd på dem, men jeg klarer ikke å føle med dem av den grunn! Jeg er ikke en person uten noen form for etikk og moral, tro meg!
Vis hele sitatet...
Kanskje den etikken og moralen som gjør deg blind og som gjør at du ikke evner å føle med mennesker som ikke passer inn i din a4.
jeg har en litt eldre fastlege som ikke differensierer mellom fx cannabis og heroin. Derfor har jeg, av han, fått diagnosen: "Narkoman". Dette har ført til at jeg omtrent ikke får noe somatisk hjelp med mindre jeg holder på å dø.
Det foregår en aktiv diskriminering av "narkomane" i dagens samfunn. Mye grunnet slike holdninger som en del her i debatten fremlegger.

Jeg har fx en vond rygg, har vært operert for dobbelt prolaps en gang, og av og til gått på medisiner mot smerte. Nå etter at fastlegen "oppdaget" at jeg var en slik farlig "narkoman", så får jeg ingen slik hjelp. Sist jeg hadde behov for smertestillende skrev legen meg inn på sykehuset istedenfor. Og skrev i innleggelses papirene "narkoman. uklar status. scizofreni i slekten" som om noe av det skulle være relevant for mine rygg problemer. Hva slags behandling tror dere man får på et norsk sykehus når fastlegen stempler en som "narkoman" ? Man blir behandlet som spedalsk. Ingen lege ville ta ansvar, det ble gitt paracet og utskrevet samme dag. Neste dag, ny tur til fastlegen, med krykker for å kunne gå pga smerter. Ny innleggelse,(fastlegen er også redd for å ta ansvar. farlig narkoman som jeg er), hvor jeg nok engang fikk paracet. Denne gangen ble jeg holdt et døgn for observasjon tho, og neste morgen etter legevisitten(som også førte til paracet) så kom det en lege snikende. Hadde kjent igjen etternavnet mitt og lurte på om jeg var i slekt med NN (min bestefar). Når det kom frem at jeg var NN's barnebarn så var plutselig alt greit. Det ble gjort en skikkelig fysisk undersøkelse som medført resept på medisin som virker, samt lovnad om ny operasjon innen uker(!) om ikke dette gav seg.

Moralen er at som "narkoman", får man ikke den behandlingen man faktisk har krav på av helse norge AS med mindre man er "heldig" og tilfeldigvis er barnebarn av en kjent lege..

Dette er bare et eksempel på hvordan narkomane blir behandlet i dagens sammfunn. Dette skjer så ofte at mennesker i min situasjon heller går til gata og kjøper sterke morfin preperater i perioder med smerter, enn å gå til fastlegen.

Og kun fordi jeg er så farlig at jeg røyker litt cannabis(!)... Det skal ikke mer til å bli stemplet som "narkoman" i norge om man er litt uheldig med fastlegen.
Sist endret av technot; 30. mars 2011 kl. 11:31.
Kp til deg, er så utrolig enig med deg i denne generelle stemplingen.
Sitat av technot Vis innlegg
jeg har en litt eldre fastlege som ikke differensierer mellom fx cannabis og heroin. Derfor har jeg, av han, fått diagnosen: "Narkoman". Dette har ført til at jeg omtrent ikke får noe somatisk hjelp med mindre jeg holder på å dø.
Det foregår en aktiv diskriminering av "narkomane" i dagens samfunn. Mye grunnet slike holdninger som en del her i debatten fremlegger.
Vis hele sitatet...
Fastlegen din er en idiot. Bytt fastlege.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Fastlegen din er en idiot. Bytt fastlege.
Vis hele sitatet...
Skulle til å skrive det samme.
For en tulling, bytt fastlege!
Trådstarter
du har en trangsynt lege.
Murlock, du endret netopp synet mitt på narkomane.

takk for det!
Først og fremst, leste jeg pent lite av denne tråden da jeg hater slike diskusjoner mtp. hvor trangsynte enkelte er. Så beklager om dette er sagt tidligere.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
de fleste kommer fra greie familier og havne i feil miljø.
jeg vet også at noen kommer fra familier som har det tungt og hvor foreldrene er på kjøret.
Vis hele sitatet...
Det jeg vil du skal vite xavi0n, er det at mange familier kan virke idylliske fra utsiden, men være et rent helvete på innsiden. Et eksempel, er dem som vokser opp med en psyko/sosiopat som forelder.

Sitat av Alfram
Jeg har sett folk bli narkomane, kanskje ikke så tunge som de på plata. Men etter det kan jeg ikke si jeg synes synd på dem, før jeg får en grunn får å være det.
Vis hele sitatet...
De jeg nevner over her, som er vokst opp i slike familier, er ikke dem som går rundt å syter over hvor hardt dem har det. Noen av dem tror gjerne at alt er som normalt og (hvertfall som barn). Og det tror dem fra utsiden og, siden allt ser så greit ut i kulissene.

Veldig mange av dem jeg nevner, utvikler psykiske lidelser. Og når du sliter med ting som angst eller depresjoner blandt annet, er det veldig lett å ty til ting som amfetamin eller piller, eller et meget høyt alkohol forbruk om du vil.

Tilbake til xavi0n igjen.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
det du sier er jeg enig i, jeg vet hvordan det er på gata, jeg vet hvordan det er og ha narkomane rundt seg.
men det er et fåtall som har blittvoldtatt eller mishandlet.
Vis hele sitatet...
Du vet nok ikke hvordan det er på gata, før du har levd på gaten. Å det at du har narkomane rundt deg, gjør ikke at du automatisk vet hvordan dem har det. Og MANGE fler enn du aner, har blitt voldtatt eller mishandlet fysisk som barn, ennå flere psykisk (vil jeg tro).
Vil bare si en ting. De narkomane du ser i parkene eller de du faktisk kan se, er bare en liten prosent av alle som er "narkoman" de fleste er akkurat som alle andre med jobber og familie. men de man kan se på gate er de som alt gikk til helvette for.
Jeg hadde også samme innstilling som trådstarter ang narkomane. "mennesker har fri vilje, ingen har blitt tvunget til å gjøre noe". Men så etter at jeg fikk grundig juling i en debatt her (he he), så skiftet jeg syn. Vi, friske unge folk, kan aldri klare å sette oss inn i situasjonen til et menneske som er så overlesset med problemer at h*n må bruke narkotika for å få en "pause" fra alt og fungere normalt. Så JA, narkomane får alt for lite respekt!
▼ ... over en uke senere ... ▼
De aller fleste som har vært rusmisbruker over en lengre periode har ikke hatt en bra oppvekst. Mange har rusmisbrukere som foreldre. De har kanskje blitt mobbet på skolen, slått av foreldre, psykisk nedtråkking fra foreldre, seksuelt misbrukt, bodd i flere instutisjoner eller fosterforeldre igjennom oppveksten. Noen har traumatiske opplevelser de har fortrengt. De fleste sliter psykisk, og rømmer fra tankekjør ved bruk av rus. De fleste har ikke ett normalt forhold til det å takle følelser, så de rømmer i rusen fra følelser. De takler kanskje ikke sosiale situasjoner som mennesker flest, så de rømmer i rusen. De har kanskje ikke blitt akseptert av menneskene rundt seg i oppveksten, så de finner aksept i rusmiljøet. De sliter kanskje med nerver, eller fysisk ubehag/smerter, så de rømmer i rusen.

Det er ett fåtall av de tunge rusmisbrukerne jeg kjenner som har hatt ett særlig bra liv, og de som bare havner i ett periodisk rusmisbruk av nyskjerrighet har som regel ikke like store vansker og slutte med det i forhold til de som sliter fra før av. Å trust me, de aller fleste jeg kjenner er rusmisbrukere.

Mennesker med holdninger som "selvgjort er vellgjort, de har fortjent det" gjør det bare vanskeligere for narkomane og klare å slutte med rus, for og så intigrere seg i samfunnet igjen.

Når ett menneske med problemer først finner ut at ett rusmiddel, f.eks heroin, får de til og totalt gi slipp på vonde følelser, ekle tanker, fysiske smerter, så skjer det ett automatisk sug etter og innta heroin i en annen situasjon hvor du møter på vanskeligheter. Ihvertfall etter du har innkjørt dette mønsteret mange ganger og det blir en automatikk i tankene.
Sist endret av Quetzalcoatl; 22. april 2011 kl. 12:29.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
JA! Til de GRADER også! Folk RAKKER ned på folk som sliter for å heve seg selv over! Det er LATTERLIG kynisk og er mye av grunnen til at mange fortsetter å ruse seg! Når man først har begynt å ruse seg og folk i miljøet rundt deg får snutten av at du driver med rusmidler gjør de veldig ofte sitt for at den personen skal fortsette slik at de har noe å se ned på!

De bruker hersketeknikker for å overkjøre de som er svakere enn seg selv. Samfunnet er bygd opp på en slik måte at MAKT står i sentrum og folk bruker MAKT for å heve seg selv over andre og å trykke ned på dem som i deres øyne er svakere enn seg selv! Det er et undertrykkende samfunn vi lever i som tillater en slik behandling av folk!