Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3259
Hei
Jeg er på jakt etter bøker som handler om rusmidler og deres plass i samfunnet.
Helst bøker om psykadelika eller cannabis.

Har ikke interesse av bøker som handler om rolf sin vei til heroin helvette.

På forhånd takk

Beklager dobbelpost.
Men har også interesse for bøker som handler om hvordan psykadelika påvirker oss.
Roar Mikalsen lanserte for en tid tilbake boken
"Human Rising"- et oppgjør med narkotikalovgivningens manglende troverdighet
Verdt å sjekke ut
Sist endret av El MunchoGrande; 28. november 2010 kl. 16:34.
DMT: The Spirit Molecule.
Albert Hofmann`s "LSD my problem child".
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Her kan du finne mye bra. Med mindre jeg har hørt om rusrelaterte bøker fra bekjente, så er det omtrent utelukkende herfra at jeg har funnet gode bøker om rusmidler og ruskultur.
Sist endret av Mullah; 28. november 2010 kl. 17:11.
"Food of the Gods"
- Terrence McKenna
Veldig interessant lesestoff om rusmidler, tok meg en god stund å lese gjennom hele. Var totalt verdt det.
Pihkal: A Chemical Love Story (Alexander Shulgin)
Tihkal: The Continuation (Alexander Shulgin)

Ellers liker jeg Terrence McKennas (og bror Dennis) ville teorier og egne erfaringer. Leser også en del om shamanisme, østlig filosofi, tao, zen, div meditasjons-teknikker og ting som omhandler potensialet vi sitter på men er uviten om.

Spennende greier, men har personlig opplevd at det er veldig viktig og ikke la fokuset bli 100% oppslukt i dette for da kan man selv sette seg på villspor. Fokuserer man for mye på dette kan det føles ut som om man alltid finner puslespill brikker som danner ett helhetlig bilde av virkeligheta, samfunnet, mennesket e.l. Disse tankene kan fort spore av i ville teorier som kanskje ikke stemmer helt med den kollektive virkelighet. Hvis man alltid jabber konstant om "DET STORE" temaet kan ting også fort mistolkes for andres ører, og man kan bli oppfattet som en pompøs bedrevitende jævel.

Hehe, det er selvfølgelig ikke slikt med alle, men man må passe på hvordan man lager seg selv en logisk forklaring på den vanvittige uvanlige psykedeliske opplevelsen man ikke klarer og sette ord på.

Meninga med denne teksten var vell at man må passe på og ikke lar egne tanker og opplevelser falle ut i uvirkelige fantasier. Det er fort gjort og miste bakkekontakten, så danne seg en forklaring utifra en mix av egne erfaringer (som ikke lar seg forklares), alternative-eventyr-historier og minimalt av vitenskapelig backup. Har hørt flere ganger mennesker som er overbevist over at når vi dør kobles bevisstheta våres til ett større nettverk, som spinner rundt jorda i en "energi-bølge", og enkelte mennesker kan "åpne porter", slik at bevisstheta fra ett annet menneske (f.eks en indianer som levde for 500 år siden) kan komme inn i kroppen din og bruke det som ett fysisk verktøy for og være i den fysiske verden og dele deres visdom.

I bunn og grunn mener jeg at informasjon og kunnskap er BRA. Reflekter over denne kunnskapen med dine erfaringer i bakhodet, men ikke la ting gå så langt at du "forstår noe nytt" og deretter sluker alt rått.


Peace, lykke til på veien. Kanskje en slik interesse endrer mye av meningene du selv har satt deg om hvordan ting fungerer, så pass på og ikke miste huet (ser du er litt ung, 1994)

Det er bra og være skeptisk, men heller ikke være overskeptisk til ALT hehe. Som somnium's signatur så flott sier:

scepticism is a restingplace for human reason, where it can reflect upon its dogmatic wanderings. but it is no dwelling-place for permanent settlement.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mullah Vis innlegg
Her kan du finne mye bra. Med mindre jeg har hørt om rusrelaterte bøker fra bekjente, så er det omtrent utelukkende herfra at jeg har funnet gode bøker om rusmidler og ruskultur.
Vis hele sitatet...
Takker for den linken. Må ta meg turen innom amazon i nærmeste framtid for og bestille noen nye bøker.

Kan forresten også nevne at Carl Gustav Jung har kommet fra til mye meget interessant innenfor psykologi. Verd og sjekke ut.

Ellers var Timothy Leary en sterk stemme innen psykologi og psykedelika under "hippie tiden", så der kan man vell finne en del ting som skaper nye tanker og idéer, men som sagt tidligere, ikke sluk alt rått.

Ram Dass er enda en respektert mann innenfor psykologi/medisin(?) som "ble spirituell" etter psykedelika, og har reist mye innenfor asia og opplevd mye av den buddhistiske lærdom. Også en kjent stemme.

"Meskalin mannen", Aldous Huxley er også verd og få med seg.

Det er masse av lesestoff, og når man først begynner så blir man garantert linket videre til noe innenfor samme tema. Enten blir en annen person nevnt i en bok, eller en annen bok nevnt i en bok. Alltid la deg føre videre på veien... Vær oppmerksom

(Think For Yourself, Question Authority - Timothy Leary)
Sist endret av Quetzalcoatl; 28. november 2010 kl. 18:19.
alle poster norske bøker. her har du den beste norske:!! RUS - hans olav Fekjær. han tar for seg de forskjellige rusmidlene, og konkluderer med at ikke alle psykoaktive stoffer kan kalles narkotika og bli uglesett, fordi de er så forskjellige. Han har MANGE gode poeng og meninger om rusmidler i samfunnet. samtidig får du med grafer over forskjellige rusmidler og hvor mye de er brukt, dødstall sammenlignet med alkohol osv. Anbefaler deg denne!

åj, skulle være "alle poster utenlandske bøker" ikke norske. Derfor jeg henvendte til den norske
Sitat av Euforia Vis innlegg
alle poster norske bøker.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke helt? Jeg ser ingen norske bøker her, og personlig mener jeg at skal man gå i dybden til ett tema lønner det seg som oftest og utvide horisonten fra bare norske bøker til også engelske bøker for det er som oftest der du finner den beste informasjonen.

En brukbar norsk bok jeg har lest handlet om narkotikapolitikken i nederland, og temaet var hvordan de prioriterer harm reduction i forhold til nulltolleranse som vi ser her hjemme i Norge. Det var en bra bok, som jeg faktisk tror jeg lånte på bibiloteket får flere år siden, men når det gjelder psykedelika burde man ikke sette seg innenfor rammer som "bare norske bøker".

Forstår nå at det du mener er at du anbefaler alle norske bøker? Hehe, det blir vell det samme som og si at alle mennesker med navn Per er gode mennesker.
Sist endret av Quetzalcoatl; 28. november 2010 kl. 20:25.
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt? Jeg ser ingen norske bøker her, og personlig mener jeg at skal man gå i dybden til ett tema lønner det seg som oftest og utvide horisonten fra bare norske bøker til også engelske bøker for det er som oftest der du finner den beste informasjonen.

En brukbar norsk bok jeg har lest handlet om narkotikapolitikken i nederland, og temaet var hvordan de prioriterer harm reduction i forhold til nulltolleranse som vi ser her hjemme i Norge. Det var en bra bok, som jeg faktisk tror jeg lånte på bibiloteket får flere år siden, men når det gjelder psykedelika burde man ikke sette seg innenfor rammer som "bare norske bøker".

Forstår nå at det du mener er at du anbefaler alle norske bøker? Hehe, det blir vell det samme som og si at alle mennesker med navn Per er gode mennesker.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser nederst i posten min står det at jeg skrev feil. "alle poster utenlandske bøker" skulle det være. Derfor tenkte jeg det kunne passe med en god NORSK bok om rusmidler.
Takk for alle svar.

Har tenkt og begynne med DMT The spirit Molecule og Food For The Gods iallefall. Da DMT og Terence Mckennas teorier er noe jeg finner inntresant, så får vi se hvor det går etter dem.
Sjekk ut filmen - The Union

Det er bare cannabis da.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Hvis du ser nederst i posten min står det at jeg skrev feil. "alle poster utenlandske bøker" skulle det være. Derfor tenkte jeg det kunne passe med en god NORSK bok om rusmidler.
Vis hele sitatet...
Beklager, overså visstnok den setningen.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Hvis du ser nederst i posten min står det at jeg skrev feil. "alle poster utenlandske bøker" skulle det være. Derfor tenkte jeg det kunne passe med en god NORSK bok om rusmidler.
Vis hele sitatet...
Vil vel tørre å påstå at Roar Mikalsen's "Human Rising" er en norsk bok
Sitat av Euforia Vis innlegg
alle poster norske bøker. her har du den beste norske:!! RUS - hans olav Fekjær
Vis hele sitatet...
Anbefales absolutt.

Du kan også se på Den gode fiende av Nils Christie og Ketil Bruun, og Cannabiskultur av Willy Pedersen og Sveinung Sandberg.
Alle tre skulle vært obligatorisk lesing for alle politikere, ansatte i politi- retts- og helsevesen, og frivillige innen rusomsorg.