Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 12859
Kan noen si meg om LSD er farlig på noen måte go evt.si hva??
Moderate doser LSD er på ingen måte fysisk skadelig, men risikoen med å ta LSD på lik linje som så mange andre stoffer innenfor denne gruppen ligger på det mentale plan. Du har sikkert hørt om alle disse historiene om folk som har klikket og f.eks hoppet ut av et vindu, eller blitt gale i ettertid. Dette, selvom det hovedsaklig er statlig skremselspropoganda er til en viss grad noe å ta i betraktning da dette i de aller sjeldneste og værste tilfeller kan forekomme. Du leker ganske hardt med sinnet ditt når du inntar LSD, så at du er frisk mellom øra er en stor fordel, og at du ikke går på noen medikamenter mot depresjon, angst osv. Noen sier at du spiller russisk rullett med hjernen din, noe som er veldig overdrevet sagt, men allikevel så ligger risikoen der. Men sjansen for at du blir gal eller får permanente skader som følge av LSD så lenge du er et oppegående og friskt menneske, er meget lav. I tillegg til dette har individer med sinnslidelser i familien også en større risiko.
Sist endret av Sky; 5. mars 2008 kl. 23:24.
jeg har hørt at LSD hvis man har tatt LSD så kan man få back flash når som helst for resten av livet, er dette bare BS da eller?
må bare si at, LSD kan lett være "farlig" om du tar det på steder som ikke egner seg for inntak av psykadelia.
Å løpe rundt et sted du ikke føler deg trygg er ikke noe lurt.
om du legger til et par kompiser som digger å kødde med deg, fremprovosere noia o.l så er du nesten garantert en skikkelig dårlig tripp.
er ikke noe særlig om man ikke vil mer etter to timer når det da er 4-10timer igjen til det gir seg

Men om det tas et trygt sted, med gode venner du stoler på og noe digdigg musikk så skal det mye til for å flippe over
om du da ikke har store problemer med å "møte deg selv i døra" da

Sitat av desperat
jeg har hørt at LSD hvis man har tatt LSD så kan man få back flash når som helst for resten av livet, er dette bare BS da eller?
Vis hele sitatet...
BS
men du kan om du har tatt mye få tilstander som ligner på en tripp, men du blir jo ikke kastet ut i en heftig tripp

Men ingen jeg kjenner har fått noe form for flashback og mange av de har tatt det leeeenge og mye.
Det som jeg personlig syntes er litt skummelt med lsd er at man kan pådra seg "traumer" uten helt å være klar over det selv. Det jeg mener er at hvis du opplever noe kjipt når du er på tur, så kan det hende at du takler det helt fint der og da i den sinnstilstanden du er i, men etter at turen er over kan du plutselig på mystisk vis gjenoppleve situasjonen eller de kjipe følelsene som du ikke fikk under selve situasjonen(siden du var tura da).

Er litt vanskelig å forklare, men er nesten litt som fylleangst(bare mer heavy).
Hvis det er noen andre her som skjønner hva jeg mener, kanskje dere kan forklare det litt bedre?
Sitat av Sky
Moderate doser LSD er på ingen måte fysisk skadelig, men risikoen med å ta LSD på lik linje som så mange andre stoffer innenfor denne gruppen ligger på det mentale plan. Du har sikkert hørt om alle disse historiene om folk som har klikket og f.eks hoppet ut av et vindu, eller blitt gale i ettertid. Dette, selvom det hovedsaklig er statlig skremselspropoganda er til en viss grad noe å ta i betraktning da dette i de aller sjeldneste og værste tilfeller kan forekomme. Du leker ganske hardt med sinnet ditt når du inntar LSD, så at du er frisk mellom øra er en stor fordel, og at du ikke går på noen medikamenter mot depresjon, angst osv. Noen sier at du spiller russisk rullett med hjernen din, noe som er veldig overdrevet sagt, men allikevel så ligger risikoen der. Men sjansen for at du blir gal eller får permanente skader som følge av LSD så lenge du er et oppegående og friskt menneske, er meget lav. I tillegg til dette har individer med sinnslidelser i familien også en større risiko.
Vis hele sitatet...
Bra sakt! Tyder på at du har god erfaring og kjennskap med stoffet. Og ikke en som prater rett fra ræva si om stoffer de ikke har prøvd eller har ikke en drit peiling om!
Kom over følgende innlegg på et amerikansk forum angående langtidseffektene av psykedelia, og tenkte det kanskje passet å legge det inn her:
Sitat av http://www.drugsandbooze.com/showthread.php?t=21142
As someone who has personally experienced the negative side effects of psychedelics I can say that my ego has been so damaged by their effects that there probably is no hope for a full recovery. These drugs open your soul up to realms of spirits and demons and if you are not careful they will get you! A spiritual battle is not one to be taken lightly. I have been told that psychedelics “kicked in” a psychosis that I had been dealing with my whole life and didn’t even know it, yeah I was that 1/1000 that everyone talks about. I had used psychedelics for a while with no problem at all, but then one trip everything changed. It was kind of like breaking a leg or something, I can remember the exact second that I snapped ( I was listening to Tool: Parabol!!)! and nothing has been completely the same since. It wasn’t a bad trip in anyway, just something changed.

I had to stop smoking because getting high would trigger psychotic episodes, get put on meds, go to a shrink, drop out of school. Its hard to take a Calculus test when the professor is telling you “you’re going to hell” I thought my girlfriend was a demon, people were telling me I was dead… It sucked and that’s all I’m going to say.

I don’t envy Sid at all… It sucks living in hell all the time
Vis hele sitatet...
Det hender støtt og stadig at jeg får flashback på sopp, og hvis det er i nærheten av de flashbackene man evt. får på LSD, så er det ikke noe farlig. Faktisk er det veldig betryggende, føles som om en ånd passer på meg, og kommuniserer med meg når den merker at jeg er litt nedbrytt. Den vil minne meg på de gode tingene, og de store tingene jeg før har oppdaget ved meg selv ved inntak av psykedelika. Når det er sagt, så er heller ikke flashnbackene sånn (ikke for min del hvertfall) at jeg går tilbake i full trip modus, jeg bare får litt visuelle forstyrrelser, ting bølger og puster osv. Det varer sjelden mer enn et kvarter av gangen, og kommer bare i perioder hvor jeg stresser mye og gjør ting som jeg egnetlig vet jeg ikke burde gjøre.
Sitat av desperat
jeg har hørt at LSD hvis man har tatt LSD så kan man få back flash når som helst for resten av livet, er dette bare BS da eller?
Vis hele sitatet...
Sier "de" ikke det om alle stoffer? Har hørt at politiet stapper i muttern sånn propaganda hele tiden. "Hasj kan føre til flashback, akkurat som speed, lsd, ecstasy osv"
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Flashbacks trenger vel ikke å nødvendigvis være negative, selv om det stort sett er sånn de blir fremstilt.
Det er jo kjent at krigsveteraner og folk som har vært med i helt drøyt traumatiske situasjoner får flashbacks.

Jeg tror at hvis man har en veldig viktig opplevelse, uansett om det er positivt eller negativt, ute i verden eller inne i hodet ditt så kommer det til å feste seg langt nede i hjernebarken.

Den sinnstilstanden du hadde der og da kan komme tilbake hvis den blir "triggra" av noe, eller hodet dit tror du trenger det.

Sikkert noen som kan forklare det bedre, men det er sånn jeg har opplevd det.

For eksempel har jeg problemer med å urinere på offentlige toaletter, men jeg lar hodet fare og tenker meg tilbake på da jeg satt i vinduet på et hotell i Amster med magen full av sopp og et litt overlegent nesten arrogant syn på livet.
Da skjønner jeg hvor teit det er å ha noia for at andre hører at jeg pisser.

Teit lite eksempel, men det trenger ikke være store drøye noia flashbacks fra forferdelige badtrips.
Jeg har hatt fucka opplevelser med flashbacks. Vel, bare en. Var fyllesyk av en annen verden og satt på jobb. Var tørr og varm og litt småkvalm. Har hatt en del turer hvor jeg har følt meg lignende på oppturen. Plutselig får jeg en flashback og skikkelig noia. Har aldri fått noia av flashback utenom første gangen jeg fikk det. Dealen var at det var den knekte formen som bragte fram flashbacken og siden jeg følte meg like knekt etter den var over så føltes det ut som flashbacken hang igjen. Ganske udigg følelse. Spes siden jeg var på jobb og måtte oppføre meg ordentlig og prate med kunder, etc. Kvalmen presset seg skikkelig på og ble nødt til å legge meg litt nedpå. Slokna i 10min og da jeg våkna var alt helt ok igjen. I dagene etterpå følte jeg fra tid til annen at noe var annerledes, men greide ikke helt sette fingeren på hva det var. Gikk virkelig opp for meg hvor fucka det er at det jeg ser er min absolutte virkelighet, uansett hvordan andre oppfatter den. At jeg er meg, som et eget tenkende selvstendig individ, at det i det hele tatt er noen virkelighet. Hva er virkelig uansett? Hvor kommer alt fra? Har tenkt veldig mye på de spørsmålene før, men de har aldri virkelig forstått realiteten i dem i nykter tilstand før.

Selv da jeg ikke grubla på slike fundamentale spørsmål så var det som jeg overanalyserte alt. Dagene etter kunne jeg gjerne få 3-4 miniflashbacks i løpet av en dag. Var litt urovekkende der og da, men ikke noe skremmende elns. Skjønte at det bare var psykisk og ikke noe som kom til å vare. Var bare øyeblikk hvor jeg ble superbevisst.

Nå har jeg ikke hørt om noen andre uten om en som har hatt lignende episoder så jeg tror det ikke er så utbredt. Var som sagt litt spesielt i starten, men etter hvert ble det ganske spennende og interressant.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Shinobi Vis innlegg
Det som jeg personlig syntes er litt skummelt med lsd er at man kan pådra seg "traumer" uten helt å være klar over det selv. Det jeg mener er at hvis du opplever noe kjipt når du er på tur, så kan det hende at du takler det helt fint der og da i den sinnstilstanden du er i, men etter at turen er over kan du plutselig på mystisk vis gjenoppleve situasjonen eller de kjipe følelsene som du ikke fikk under selve situasjonen(siden du var tura da).

Er litt vanskelig å forklare, men er nesten litt som fylleangst(bare mer heavy).
Hvis det er noen andre her som skjønner hva jeg mener, kanskje dere kan forklare det litt bedre?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår nøyaktig hva du mener.
Enkelte episoder kan være kjipe, men alikevel takle det helt fint uten noe som helst problemer, der og da. Men i ettertid har jeg er erfart at jeg "analysere" hendelsen og kjørt den om igjen og om igjen i hodet til det kan minne som en kjip og langvarig fylleangst.
Det behøver ikke nødvendigvis være noe man tenker på hver eneste dag, men tankene har en tendens til å komme tilbake og loope igjen og igjen. Da kan også følelsene i kroppen forandre seg til noe jeg nesten vil karaktiseres som mild redsel eller nervøsitet.
Selv har jeg kjent på dette i søvnløse stunder hvor jeg bare ligger i sengen og glor uten å få sove.
Det er en utrolig vanskelig sak å forklare eller å i det heletatt å sette ord på. Men det kan minne veldig mye om en fylleangst, ja.

For min del har det kun vært små ting, små episoder som egentlig i nykter tilstand trolig ikke hadde blitt et issue en gang.
Men alikevel er det disse ørsmå detaljene som kan plage meg skikkelig, selv om jeg selv ser hvor logisk ukorrekt det er å henge seg opp i de små tingene jeg tenker på.
Det kan være alt i fra f.eks: (tanker)

"Hvorfor sa jeg ikke bare "det" i stedet for å si "det."
"Jeg burde ha reagert anderledes da X gjorde/sa det."
"Hvorfor gjorde jeg "det" i stedet for å ikke bare gjøre "det"
"Jeg burde/skulle aldri ha gjort .....(bla bla bla)...."

Osv.

Som sagt kan dette være helt ubetydelige hendelser og episoder som jeg ikke hadde reagert på om jeg ikke hadde inntatt LSD.
Det jeg ofte dveler over er om jeg ble misforstått noe som er vanskelig å finne ut av om man inntar LSD med folk man ikke kjenner så godt.
Det er kun i slike sammenhenger jeg har opplevd dette i ettertid.
Jeg har lekt en god det med LSD og har i grunn aldri tidligere opplevd dette hvis jeg har vært med personer jeg har kjent lenge og er 100% trygg på.
Men jeg har en god del ganger også spist LSD sammen med folk som bare er bekjente og venner av venner. Sammen med hasj røyking kan dette gjøre en hyggelig situasjon om til en litt wierd og usikker situasjon på et vips.
Som du sier er det en situasjon man takler der og da (eller jeg får snakke for meg selv). Men jeg det skal litt til for å sette meg ut etter inntak av stoffet og i situasjoner der "rare vibber" oppstår klarer jeg alltid å forholde meg rolig med et smil om munnen, selv om jeg gjerne ser at enkelte av de jeg er med stresser litt mer enn det jeg gjør.
Det er ofte der tanker om misforståelse kommer opp i etter tid. "Hvorfor ditt, hvorfor datt."
Hvis man da i tilegg kombinerer alkohol og LSD så kan dette fort bli noe som minner om fylleangst med mye følelser.
Som du sier er dette noe man opplever i ettertid av rusen og for min del kan disse tankene og følelsene dukke opp i veldig uventede situasjoner. Jeg vil vel på en måte kalle dette for et såkalt "flash back.".
Selv føler jeg at jeg takler dette helt fint, men det er jo absolutt en downside man kan oppleve ved bruk av LSD. Da spesielt ved langvarig og gjerne hyppig bruk av stoffet.

Det var spørsmål i en annen tråd fra
Sitat av phanorama
Siden LSD har blitt et litt større tema det siste året,spess i oslo
Hva er folks synspunkter på dette?
Er virkelig LSD så farlig som folk skal ha det til?
Vis hele sitatet...
Jeg har på den tiden jeg har utforsket psykadelia mest sannsynelig pådratt meg HPPD. Jeg har vært i kontkakt med psykriatrien der jeg har fortalt hva og hvordan jeg kan oppleve enkelte ting, da spesielt det psykiske men også det visuelle som jeg merker til dagen.
Jeg vil ikke si at jeg sliter noe nevneverdig, men enkelte skadevirkniger opplever jeg. Dette er nok ikke ène alene LSD som har skylden for dette. Men etter å ha brukt LSD i nå snart 10 år (der noe av utforskingen til dels har vært någet ekstrem og langvarig) vil jeg si at den spiller en rolle, da spesielt med tanke på hva og hvordan øynene mine oppfatter ting.
Grunnen til at var i kontakt med psykriatrien var i en sammenheng ang. ADHD der jeg valgte å være ærlig og fortelle om det jeg føler og ser.
Det har etter mange månder prating og div. visuelle tester blitt "konstatert" at jeg har noe som heter HPPD". Jeg visste allerede fra før av hva dette var, mens min psykriater tydeligvis bare hadde lest sin del om emnet og åpenbart ble "glad" for "endelig" å få arbeide med en pasient med denne diagnosen. Det ble også tatt CT scanning av hodet mitt, selv om de overhodet ikke ble klokere av dette.

Det som jeg merker mest er at mønstre (som parkett, fliser, tapèt osv) har en tendens til å bevege seg, som helt i starten av en LSD trip. Dybde synet mitt og er også blitt redusert, samt at farger har en tendens til å være mye mer klarere. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men kanskje litt mer "metallic" som i en bil som har metallik lakk. Ting skinner mye mer opp.
Samtidig merker jeg av og til et lags "tv-snø" filter over øyene, da spesielt når det er mørkt som når jeg skal sove osv.
Objekter som hus og byggninger har også en tendens til å se litt "falske" ut. Som en kuliss eller på en eller måte "for fin til å være sann". Uansett, det er utrolig vanskelig å sette ord på dette.
Den psykiske biten har jeg allerede sagt en del om lenger oppe, men kan ikke si at det plager meg veldig i den forstand. Men jeg merker absolutt et slags utslag på at det har gjort sitt, spesielt med tanke på det sosiale rundt meg i forhold til før.
Jeg kan vel enkelte ganger føle at jeg er "overfølsom på dårlige vibber" i sosiale settinger. Det behøver ikke ha med meg å gjøre i det heletatt, men jeg merker at jeg ser ann og analyserer situasjoner og reaksjoner i sosiale settinger med gode venner. Selv om det ikke nødvendigvis er synonymt med noe som er negativt, har det sinn effekt at det utløser mye tanker enten i positiv eller negativ rettnig.
Jeg vil på peke at dette som oftest er i situasjoner hvor det blir røykt mye cannabis og/eller ved inntak av alkohol. Cannabis har en tendens til å utløse enhel del flere bivirkninger enn når jeg til vanlig ikke røyker.
Som sagt behøver det ikke handle om noe negativt, men det er uansett slitsomt å måtte tenke så mye hele tiden. At hodet til stadighet analyserer situasjoner, noe som sikkert for mange ikke hadde taklet i lengden.
Jeg har lært meg å leve med det, men må innrømme at det enkelte ganger kan være strevsomt.
Uansett vil jeg påpeke at det tok meg mange år med farlig og uansvarlig bruk av psykadelia som trigget disse bivirkningene. Det gikk vel nærmere 5 år der jeg i 2 av disse årene brukte i litt overkant mye syre i forhold til hva som gjerne er "bra" å bruke. Dette har jeg skrevet en tråd om for noen år siden om ligger ett eller annet sted på forumet.
___

Tilslutt vil jeg alikevel si at _dette er meg_. Jeg tror ikke at det er veldig skadeligt å prøve dette under sunne og gode omgivelser. Selv om det over hodet ikke er bra for alle.
Så lenge man klarer å bruke sunn fornuft, selv om tilgangen til stoffet (eller generelt det stoffet man bruker) blir stor og veldig lett å få tak i. Tror jeg at de aller fleste vil kunne å utforske stoffet på en god måte uten skadevirkninger.
Det kan sikkert høres absurd ut etter det jeg har skrevet over. Men som jeg har påpekt et par ganger nå, fornuft og begrensning har mye å si. Det gjelder vel så og si alle rusmidler også forøvrig.

Jeg er sikker på at det er mange som ikke er enig i det jeg har skrevet og kanskje rynker litt på nesen. Men dette er mine erfaringer og meninger. Jeg forventer ikke at folk skal være enig, men ta i hvertall mitt ord på at det er slik jeg har opplevd overdrivelse av psykadelia.
Alikevel er det disse stoffene som fremdeles for meg er mest intersante og som jeg mest sannsynelig "aldri" kommer til å slutte å utforske helt. Enn hvor dumt det nå høres ut.
Stikkordene her er vel å kunne begrense seg. Noe jeg vil si at jeg nesten har lært meg i løpet av årene.
Jeg vet som regel hva som trigger hva og hvorfor det skjer, noe som er en stor fordel og som gjør at jeg selv føler at jeg kan bruke psykadelia i ny og ne i spesielle situasjoner.

Ja, det kan høres rart og teit ut. Jeg vet...
_
Mitt råd til du som er ny innen for psykadelia må være å alltid være med gode kompiser/veninner. Folk man stoler på. Prøve å lage seg en plan over hva man skal gjøre og finne på under turen og forholde seg til denne planen etter beste evne.
Gjøre god research før man inntar stoffet og ikke å overdrive. Min erfaring er at overdrivelse ikke svarer seg i det heletatt, selv om det sikkert har vært artig noen ganger.
Vær forsiktig. Hodet skal ikke bare være med dere i ungdommen. Tenk på dette.

(Ja posten skle veldig ut i forhold til det jeg quotet deg på Shinobi. Men engarsjementet tok overhånd.)
Sist endret av spQ; 2. desember 2008 kl. 03:37.
takk for innholdsrik og interresant post speq. skal tenke igjennom dette neste gang jeg vurderer å prøve en blotter :P
Sitat av Sinister Vis innlegg
Jeg har hatt fucka opplevelser med flashbacks. Vel, bare en. Var fyllesyk av en annen verden og satt på jobb. Var tørr og varm og litt småkvalm. Har hatt en del turer hvor jeg har følt meg lignende på oppturen. Plutselig får jeg en flashback og skikkelig noia. Har aldri fått noia av flashback utenom første gangen jeg fikk det. Dealen var at det var den knekte formen som bragte fram flashbacken og siden jeg følte meg like knekt etter den var over så føltes det ut som flashbacken hang igjen. Ganske udigg følelse. Spes siden jeg var på jobb og måtte oppføre meg ordentlig og prate med kunder, etc. Kvalmen presset seg skikkelig på og ble nødt til å legge meg litt nedpå. Slokna i 10min og da jeg våkna var alt helt ok igjen. I dagene etterpå følte jeg fra tid til annen at noe var annerledes, men greide ikke helt sette fingeren på hva det var. Gikk virkelig opp for meg hvor fucka det er at det jeg ser er min absolutte virkelighet, uansett hvordan andre oppfatter den. At jeg er meg, som et eget tenkende selvstendig individ, at det i det hele tatt er noen virkelighet. Hva er virkelig uansett? Hvor kommer alt fra? Har tenkt veldig mye på de spørsmålene før, men de har aldri virkelig forstått realiteten i dem i nykter tilstand før.

Selv da jeg ikke grubla på slike fundamentale spørsmål så var det som jeg overanalyserte alt. Dagene etter kunne jeg gjerne få 3-4 miniflashbacks i løpet av en dag. Var litt urovekkende der og da, men ikke noe skremmende elns. Skjønte at det bare var psykisk og ikke noe som kom til å vare. Var bare øyeblikk hvor jeg ble superbevisst.

Nå har jeg ikke hørt om noen andre uten om en som har hatt lignende episoder så jeg tror det ikke er så utbredt. Var som sagt litt spesielt i starten, men etter hvert ble det ganske spennende og interressant.
Vis hele sitatet...
Fant i etterkant ut hva det var for noe. Depersonalization. Vet ikke helt om det var en ekte flashback jeg fikk engang. Kan nå i ettertid si at det var jævla skummelt istarten. Fikk sånn uggen følelse av at ting ikke var som det skulle i det hele tatt. Fikk litt spesielt forhold til følelsesregisteret mitt mens det pågikk. Temmelig spes.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ikke for å komme med forskjellige BS utsagn her, men jeg har hørt og lest en del om bivirkningene av LSD og jeg personlig kunne ikke tenke meg å prøvd ut det, ikke bare pga min psykiske tilstand (tynnslitte nerver) men også pga mye av det som blir fortalt om de fysiske skadene..


1) Mange sier at ved et inntak av LSD så øker hjerneaktiviteten fra det som er normalt (10%) til helt opptid 70-75% noen som da betyr at man blir rimelig varm mellom øra, en LSD rus varer ikke lenge men mange blir rimelig utslitt etter en helt vanlig rus. Hvorfor folk sier at man leker med hjernen sin er fordi man rett og slett aksellerer kappasiteten til det maksimale i løpet av bare 4 min el no sånt, og de av oss som da har svakheter kan få merke det.

2) Første gangen man tar LSD fører til at vi åpner mange såkalte nye "porter" i hjernen. Man ser nye muligheter, kreative løsninger på problemer som man kanskje aldri trodde man kunne løst tidligere og rett og slett bare tenker på nye måter. Nå vil mange kanskje si at dette er vel ikke no farlig? nei, men samtidig som vi åpner nye porter, så blir tilsvarende gamle stengt! og man blir aldri den samme man var før inntaket. Dette har kanskje mest å si på den mentale biten.

3) Siste punktet er jeg veldig usikker på, men mange forskere påstår det at et inntak av LSD fører til at nervetrådene i hjernen blir "etset" opp og avstanden mellom de blir lengre, noe som fører til at det etter lengre missbruk kan forekomme hjerneblødninger(slag), div impuls skader osv på nettverket vi har i hue.


Det er vel stortsett det jeg har lest og hørt, men er det noen som kan tilføre no her, så blir jeg glad ;D
kireel

Jeg kan ikke så ekstremt mye når det kommer til denne LSD-biten, så tørr ikke uttale meg alt for sikkert. Men jeg stiller meg ekstremt skeptisk til nr3 på lista di der. Jeg har hørt om noen mennesker med nerveproblemer som har funnet god hjelp i en tripp eller tre i året. De forteller at nervene gir seg totalt under rusen, og det føles ut som om nervene er litt reparert, for og si det sånn, i ettertid av trippen. Er det noen med litt mer erfaring (som mentalmelt kanskje) som kan fortelle litt mer ang dette?

Forsåvidt så synes jeg punkt 1 og 2 hørtes ganske drøye ut de også. Men skal ikke uttale meg noe mer om det, siden jeg ikke kan så mye om dette emnet.
Sist endret av Quetzalcoatl; 16. desember 2008 kl. 11:56.
Sitat av kireel Vis innlegg
Ikke for å komme med forskjellige BS utsagn her, men jeg har hørt og lest en del om bivirkningene av LSD og jeg personlig kunne ikke tenke meg å prøvd ut det, ikke bare pga min psykiske tilstand (tynnslitte nerver) men også pga mye av det som blir fortalt om de fysiske skadene..


1) Mange sier at ved et inntak av LSD så øker hjerneaktiviteten fra det som er normalt (10%) til helt opptid 70-75% noen som da betyr at man blir rimelig varm mellom øra, en LSD rus varer ikke lenge men mange blir rimelig utslitt etter en helt vanlig rus. Hvorfor folk sier at man leker med hjernen sin er fordi man rett og slett aksellerer kappasiteten til det maksimale i løpet av bare 4 min el no sånt, og de av oss som da har svakheter kan få merke det.

2) Første gangen man tar LSD fører til at vi åpner mange såkalte nye "porter" i hjernen. Man ser nye muligheter, kreative løsninger på problemer som man kanskje aldri trodde man kunne løst tidligere og rett og slett bare tenker på nye måter. Nå vil mange kanskje si at dette er vel ikke no farlig? nei, men samtidig som vi åpner nye porter, så blir tilsvarende gamle stengt! og man blir aldri den samme man var før inntaket. Dette har kanskje mest å si på den mentale biten.

3) Siste punktet er jeg veldig usikker på, men mange forskere påstår det at et inntak av LSD fører til at nervetrådene i hjernen blir "etset" opp og avstanden mellom de blir lengre, noe som fører til at det etter lengre missbruk kan forekomme hjerneblødninger(slag), div impuls skader osv på nettverket vi har i hue.


Det er vel stortsett det jeg har lest og hørt, men er det noen som kan tilføre no her, så blir jeg glad ;D
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder å linke til?

Forøvrig om 3ern så sa Albert Hofmann selv at LSD ikke gir fysiske hjerneskader.
(kilde: Original tree of knowledge, terrence mckenna)
Sitat av kireel Vis innlegg
1) Mange sier at ved et inntak av LSD så øker hjerneaktiviteten fra det som er normalt (10%) til helt opptid 70-75% noen som da betyr at man blir rimelig varm mellom øra, en LSD rus varer ikke lenge men mange blir rimelig utslitt etter en helt vanlig rus. Hvorfor folk sier at man leker med hjernen sin er fordi man rett og slett aksellerer kappasiteten til det maksimale i løpet av bare 4 min el no sånt, og de av oss som da har svakheter kan få merke det.
Vis hele sitatet...
Det er en myte at vi kun bruker 10% av hjernen.

http://www.snopes.com/science/stats/10percent.asp
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kireel Vis innlegg
Ikke for å komme med forskjellige BS utsagn her, men jeg har hørt og lest en del om bivirkningene av LSD og jeg personlig kunne ikke tenke meg å prøvd ut det, ikke bare pga min psykiske tilstand (tynnslitte nerver) men også pga mye av det som blir fortalt om de fysiske skadene..


1) Mange sier at ved et inntak av LSD så øker hjerneaktiviteten fra det som er normalt (10%) til helt opptid 70-75% noen som da betyr at man blir rimelig varm mellom øra, en LSD rus varer ikke lenge men mange blir rimelig utslitt etter en helt vanlig rus. Hvorfor folk sier at man leker med hjernen sin er fordi man rett og slett aksellerer kappasiteten til det maksimale i løpet av bare 4 min el no sånt, og de av oss som da har svakheter kan få merke det.
Vis hele sitatet...
BS, som sagt er den "10% av hjernen" teorien pisspreik: Hjernen har forskjellige deler, som gjør forskjellige oppgaver. Delene brukes bare når vi må. Å gå tar i bruk motorikk, mens å løse matteoppgaver krever logikk.
Det sier seg selv at du ikke kan spise is mens du kjører bil og løser en algebraoppgave samtidig?

Sitat av kireel Vis innlegg
2) Første gangen man tar LSD fører til at vi åpner mange såkalte nye "porter" i hjernen. Man ser nye muligheter, kreative løsninger på problemer som man kanskje aldri trodde man kunne løst tidligere og rett og slett bare tenker på nye måter. Nå vil mange kanskje si at dette er vel ikke no farlig? nei, men samtidig som vi åpner nye porter, så blir tilsvarende gamle stengt! og man blir aldri den samme man var før inntaket. Dette har kanskje mest å si på den mentale biten.
Vis hele sitatet...
Denne teorien henger med noe tidligere psykonauter teoriserte om: Aldous huxley skrev om det i "Doors of perception". At man i løpet av livet lærer å filtrere ut å stenge ut visse sanseintrykk. Hjernen "Konfigurerer" seg rett å slett til å tolke alt vi ser/hører/lukter på en måte slik at vi overlever fra farer. Psykedelika ser ut til å fjerne, eller bevege seg rundt denne "filtreringen": Man kan smake ord, høre farger og se lyder. Synesthesia

Men at det "lukker" andre "porter" blir litt vel ute i marka angående metaforbruk. Så fort man daler ned fra trippen vil hjernefunksjonene fungere som før. Klart det finnes noen enkelttilfeller (under 1 prosent av brukere) som har vist langvarige effekter. Så en liten risiko er der, men sammenligner vi, så har du større sjangse for å dø neste gang du setter deg inn i en bil.

Sitat av kireel Vis innlegg
3) Siste punktet er jeg veldig usikker på, men mange forskere påstår det at et inntak av LSD fører til at nervetrådene i hjernen blir "etset" opp og avstanden mellom de blir lengre, noe som fører til at det etter lengre missbruk kan forekomme hjerneblødninger(slag), div impuls skader osv på nettverket vi har i hue.

Det er vel stortsett det jeg har lest og hørt, men er det noen som kan tilføre no her, så blir jeg glad ;D
Vis hele sitatet...
LSD etser ingenting, "syre" navnet har lite med de fysiske egenskapene, LSD er faktisk et salt.
Det er et tryptamin, og som de fleste stoffene som er psykoaktive fungerer det ved at LSD ligner veldig på signalstoffer vi har i hjernen fra før: dopamin og serotonin. LSD erstatter disse stoffene i mellom nervene og derfor "vrenges" signalet, om du vil, hver gang LSD skal overrekke en beskjed fra den ene nerven til den andre.
Det er mye mer komplektst enn jeg forklarte det nå, nevrologi heter feltet, og det er veldig interessant.
Greit forklart folkens, da vet jeg mer om det;D. Nevrologi har jeg da hørt om dodecha, og jeg prøver ikke å leke smart eller no som dere sikkert får et inntrykk av, jeg bare reffererer til de tingene jeg har hørt og lest.. jeg vet riktignok ikke helt sikkert hvor jeg har lest det, men et sted kommer det fra, og når de samme tingene jeg hører om dette stoffet gjentar seg fra person til person, så må det jo kunne sies at man blir litt mer påpasselig, eller begynner å faktisk lure på om hvorvidt LSD er farlig eller ikke.

Men som så mange av dere sier: det er fortsatt ikke helt utforsket felt og, og jeg sitter fortsatt igjen med en følelse av at det ikke er akkurat omega 3 man putter i kroppen når man slikker de frimerkene, eller hvordan man får det i seg ;D og for å understreke det, jeg har ikke peiling men syns dette er spennende og derfor vil jeg gjerne ha noen innspill om hva folk erfarer og hva folk syns om dette
Det er lurt å ha litt saklig og balansert informasjon innabords når man skal ta viktige avgjørelser i livet. For mange blir det å eksperimentere med psykedelika eller ikke nettop en slik viktig avgjørelse. Uansett hva utfallet blir, vet man lite om hva som vil skje, hvilken vei livet vil ta.

Det eneste som er sikkert er at du gjør lurt i å lytte til magefølelsen din, ta ting med en klype salt og ikke ta løpefart og kaste deg ut i noe du ikke aner hva er, med bind for øya!

Nok moral fra meg for i aften

Edit: Med "en klype salt" sikter jeg her ikke til LSD-salt, slik man kanskje kan tro etter å ha lest Dodechas post over
Sist endret av felix_poker; 16. desember 2008 kl. 21:23.
Såg en eller annen dokumentar for ei god stund siden, den handlet om lsd.
De tok opp alt ifra hoffman, hva det ble brukt til osv.

Lsd ble brukt i psykiatrien, alkoholikere og heroin avhengige tok og lsd. Mange klarte å slutte.
Men har hørt at noen individer opplevde noen som kan sammenlignes med nær døden opplevelse. De fleste har vell hørt om de som har vært døden nær som har sett f.eks lys.
Noen opplevde det når de hadde inntatt lsd, og noen få holdt på å stryke med eller kanskje noen døde. Husker ikke. :P
Etter noen slike tilfeller så måtte pasienter eller personer som skulle ta lsd skrive under på kontrakt at viss de opplevde dette så skulle de ikke gå i lyset. Eller noe i den duren. :P

Jeg synes dette øres merkelig ut, husker ikke hvor jeg har det ifra heller men tror det var en eller annen dokumentar.
Noen andre som har hørt dette? :P



Dere fleste som har kjennskap til psykedeliske stoffer vet sikkert om hppd, eller evighetstripp som sikkert flere har hørt om.
Hvor stor risiko er det for at man kan få det? Hva er det som gjør at man får dette? Og varierer risikoen mellom de ulike psykedeliske stoffene?
F.eks, er meskalin tryggere enn lsd viss man tar hppd i betraktning?

Takker for svar.
Sist endret av sneipen; 17. desember 2008 kl. 12:56.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sneipen:
Det du forteller om ble nevnt i PiHKAL også, en person var klinisk
død i noen minutter som følge av å ha entret en dør eller portal mens han var kraftig påvirket av LSD.

Anne shulgin, sammen med andre terapeuter utviklet derfor et regelsett:

1. "All sexual feelings are allowable; they can and should be discussed, but will not be physically acted out here".
2. "Feelings of hostility and anger are allowable; they can and should be talked about, but must not be acted out against me or my possessions, except in a manner agreed to between the two of us".
3. "If you (the patient) should see the friendly death door and know that, by stepping through it, can be done with this life, you will NOT do so during this session. You will not end your life in such a way, when you are here with me, because such an act woul cause me great injury, and you will not injure me, as I will not injure you".
4. "You will swear to abide by these rules, without exception and without reservations".
Vis hele sitatet...
Men, jeg vil presisere at hverken jeg eller bekjente av meg som har prøvd LSD har sett denne døren eller portalen, jeg tror vi snakker om temmelig heftige doser LSD.
Sist endret av Dodecha; 17. desember 2008 kl. 15:24.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Shinobi Vis innlegg
Det som jeg personlig syntes er litt skummelt med lsd er at man kan pådra seg "traumer" uten helt å være klar over det selv. Det jeg mener er at hvis du opplever noe kjipt når du er på tur, så kan det hende at du takler det helt fint der og da i den sinnstilstanden du er i, men etter at turen er over kan du plutselig på mystisk vis gjenoppleve situasjonen eller de kjipe følelsene som du ikke fikk under selve situasjonen(siden du var tura da).

Er litt vanskelig å forklare, men er nesten litt som fylleangst(bare mer heavy).
Hvis det er noen andre her som skjønner hva jeg mener, kanskje dere kan forklare det litt bedre?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg får forklart det noe særlig bedre, men skjønner godt hva du mener! Det kan komme brått og uventet og forsvinne igjen like fort. Spesielt hvis man er litt stressa.
Jeg kan ikke si jeg har mye erfaring med lsd, men vil fortelle om min første opplevelse med det som var for noen dager siden.
Jeg er godt voksen og har røyka i mange mange år og holdt meg til det, jeg har vært svært kritisk til andre stoffer og da spesielt syntetiske. Men jeg har venner som har "mast" om at jeg burde prøve dette i hvertfall en gang før jeg parkere tøfflene for godt

Tid var inne i påsken da kjærringa kastet meg ut etter en heftig krangel, jeg dro da sporen striks til en kompis får å få øst ut all frustrasjon. Vi fyre selvfølgelig opp litt for å stress ned litt og da sier han at vi burde ta en tur ut og slappe av med en pils, men han skulle blande en dråpe i litt fanta så vi får varmen sa han. Jeg tenkte da ok det er nå eller aldri, så jeg tok en god slurk av brusen og trodde jeg skulle se både det ene og det andre men jeg ble egentlig bare rolig og fornøyd ( så dro vi ut å spiste å drakk øl ) ikke no spes som skjedd da.
Vi dro tilbake til han og fyrte litt til og han spurte hvordan jeg følte meg, svarte da at jeg hadde det helt fint og at det ikke hadde hatt den virkningen som jeg hadde forventet. Da sa han at det ikke var så mye han hadde hatt oppi og at vi måtte drikke litt mer brus, han tok da litt ekstra oppi det som var igjen av brusen og jeg tok en god slurk til. Det er da dette ble morsomt, jeg hadde jo hodet fult av tanker om fremtiden om jeg skulle flytte fra dame og unger. Ut fra det jeg har lest om disse typer stoffer så burde man strengt tatt ikke ta det vis man er litt uttafor, men som nevnt av de fleste her så er det stemning, trygge omgivelser og gode venner som gjør trippen fantastisk!!!! Jeg hadde de 2 siste. Vi la oss på hver vår sofa og han satte på noe for meg merkelig musikk og dempet all belysning, jeg ble plutselig bare liggende å flyte til musikken og begynte å flire litt for meg selv da det virket som musikken kom ut av høytalerene og strøk meg over kinet og visket meg i øret at alt kom til å løse seg. Jeg snur litt på hodet for å sjekke om han også flirer men han ligger bare der og ligner litt på snehvit Det som skjer nå er jævlig vanskelig å forklare, jeg er ikke en som tror på gud eller er veldig alternativ, men musikken prater til meg 2 ganger om at jeg må komme å snakke med sjefen. Jeg blå nekter begge gangen og begynner å føle at jeg mister kontrollen, det neste som skjer har satt en skikkelig støkk i meg på en fantastisk positiv måte. Hele universet kommer dalene ned fra taket former seg som en munn og kysser meg lett på munnen og sier det elsker meg. Jeg kunne ikke noe annet en gråte en skvett, det har ikke jeg gjort på veldig mange år men dette var så utrolig sterkt og virkelig at jeg klarte ikke å stenge krana Så kompisen min trodde jeg hadde det jævelig og hadde fått en skikkelig dårlig tripp og var skikkelig bekymret. Men jeg fikk forklart han hva som hadde skjedd og da lo vi godt begge to for han hadde sovet for det meste.

Jeg vil advare veldig unge mennesker mot å tulle for mye med dette, for det er som flere skriver her veldig kraftige greier. Det kan fort gå galt hvis det blir feil dosering, men under veiledning av erfarne folk ( helst gode venner) tror jeg dette bare gjør deg større som menneske og gir deg en mulighet å hilse på universet på en fantastisk måte. Men vær så snill og ta dette i kontrolerte omgivelser.

PS jeg bor hjemme igjen nå
Pandemi: Hehe, det er slik en virkelig god tripp er! Har selv trippet i tilstander som er helt forkastelige å ta psykedelika i, men har hver gang blitt positivt overrasket over hvor bra det har gått og hvor mye det har hjulpet meg å komme meg videre.

Dette er dog for erfarne, og kompiser som kan taes vare på av erfarne trippere, slik som Pandemi har opplevd her.
trippa her forrige helg på lsd. jeg å noen kompiser kjørte fra oslo å skulle til elverum, det er den sykeste trippen jeg noen gang har hatt. fy faen å heftig å sitte på i bil å trippe om kvelden. akkuratt som verdens råeste, raskeste berg å dalbane=P men på slutten av trippen så slokna jeg helt plutselig uten forvarsel, hadde riktignok inntatt alkohol i tilegg, men slokna å ingen av kompisa mine klarte å få liv i meg med å kaste meg i bakken å klappe til meg et dusinvis av ganger, så de ringte til slutt ambulansen. de kom å sa jeg lå i psykose i en bevistløs tilstand. det høres merklig ut. noen som har opplevvd noe lignende? hadde tatt 3sukkerbiter med 100mikrog i hver(Lsd-25) sukkerbit. de ble dryppet på hos en kompis så jeg så at det ikke ble for mye eller lite! men har aldri opplevd noe lignende å detta er kanskje min 50`ne gang jeg tripper=S
50 ganger!!! Wow TropiCthunder :P

Er det noen (øvre) grense for hvor mange ganger man burde trippe?
Eller hvor hyppig for den saks skyld?
kummi90: Til hjernen din slukner. Det er ikke akkurat en spesiell grense nei, noen tåler max 3 tripper i året, andre tåler 2 i uken... På lang sikt er det ennå vanskeligere å si noe spesielt.
Sitat av TropicThunder Vis innlegg
hadde tatt 3sukkerbiter med 100mikrog i hver(Lsd-25) sukkerbit. de ble dryppet på hos en kompis så jeg så at det ikke ble for mye eller lite!
Vis hele sitatet...
Hadde dere nøyaktig måleutsyr? Du kan liksom ikke ta 100 mikrogram på øyemål...
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hadde dere nøyaktig måleutsyr? Du kan liksom ikke ta 100 mikrogram på øyemål...
Vis hele sitatet...
Uten at jeg kan svare for han, så betaler man prisen ut i fra hvor mange µg det angivelig skal være. Jeg snakker ikke om vanlige blottere, dog man kan også der betale for lapper med flere µg enn disco-lapper som gjerne er svake/færre µg.
Ved kjøp av flasker der man drypper syren selv på hva det enn måtte være så får man jo en pris basert på hvor mange µg flasken angivelig skal inneholde.
F.eks er ca. 100µg standard innhold av flasker som er på markedet. Men noen er gjerne i besittelse av flasker med flere µg og prisen er da der etter.

Måleapparat tror jeg ikke er så lett å skaffe seg, så man må jo bare ta dealerens ord på det. Det vil uansett alltid bare være et ca. tall.
Men ofte så kommer masse produserte blottere i f.eks 200µg osv. Hoffman blottere er jo et klassisk eksempel. Jeg er av det intrykket at syren generelt er svakere nå enn hva den var før i tiden da jeg begynte å spise syre. De blotterne som var på markedet da var Fat freddys cat og Miraculix. Miraculix var jo helt vannvittige tripper og var sterke. Selv om jeg ikke hadde så mye erfaring den gangen vet jeg at de gamle psykonautene fra den tiden hadde utrolige opplevelser på 1 blotter. Slikt skjer sjeldent i dag, selv om man kan være heldig som med de siste Hoffman blotterene som var rundt om i Norge i høst. De var angivelig 250µg, dog det var to forskjellige batcher.

Personlig så måler jeg syren ut i fra om den når opp til forventningene jeg har til èn blotter. Hvis en blotter gir meg visuals og alt det andre fantastiske som følger med, så er det god syre. Om jeg ikke får visuals så er det svak syre, eller disco-syre som det så fint blir kalt.
For meg spiller det fint liten rolle om det er 150 eller 250 µg så sant jeg får det jeg forventer av en lapp/dråpe.
Får jeg visuals og generell sterk funksjon tenker jeg automatisk at det er syre som er over godt over 100µug
Får jeg disco-syre formen betrakter jeg den som 100µg eller svakere. Det er så klart ingen fasit, men ut i fra min erfaring med stoffet (har ikke peiling på hvor mange ganger jeg har inntatt LSD) blir det min måte å kontrollere om dealeren prater sant eller ikke. Så poenget blir da at man bare må ta det dealeren sier for god fisk. Svaret får man aldri før stoffet er testet uansett.
Sist endret av spQ; 15. april 2010 kl. 16:31.
Poenget mitt er at en dråpe LSD som dryppes på en sukkerbit, kan variere en god del i masse/vekt. Man kan bruke en svært nøyaktig vekt eller pipette for å måle mengden, men om man ikke gjør det så er det fåfengt å si at man så (med det blotte øye) at det ikke ble dryppet for mye på sukkerbitene.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Poenget mitt er at en dråpe LSD som dryppes på en sukkerbit, kan variere en god del i masse/vekt. Man kan bruke en svært nøyaktig vekt eller pipette for å måle mengden, men om man ikke gjør det så er det fåfengt å si at man så (med det blotte øye) at det ikke ble dryppet for mye på sukkerbitene.
Vis hele sitatet...
Jeg glemte å påpeke at alle de flaskene jeg har blitt levert med pipette og derfor vært ekstremt lett å dosere, enten på sukkerbiter eller blottere.
Det er fåtall flytende LSD beholdere jeg har sett uten pipette. Jeg vet dog om disse "Ice drops" flaskene som var i omløp. Der kan det være vanskelig å dosere helt nøyaktig fordi dråpene alltid vil variere litt. Men dette har så lite å si, så sant man er nøye og konsentrerer seg når man drypper.
Ice drop flaskene dryppes ofte i "hulen" som bli dannet mellom tommel og pekefingeren. Da er det i hvertfall lett å se hvor stor dråpene er. Om man kommer 10-20 µg over det som var planlagt er det for meg i hvertfall ingen krise hvis jeg skal ha meg en tur. Ice drops flaskene jeg har vært borti har heller ikke vært noe særlig sterke dråper, så derfor har jeg ikke ansett dette så nøye.
Noen flasker kommer ikke med pipetter, men dette er noe som kan kjøpes på apoteket til en ganske rimelig penge selv om det ikke er sikkert at alle apotek har dem inne, i såfall bare til å be dem bestille dem inn.


Når det kommer til flasker med større µg innhold har det selfølgelig noe å si. Da er pipetten en nødvendighet for å kunne dryppe LSD'en på hva det nå enn man har lyst til må dryppe det på.
Personlig har jeg dryppet LSD i Øl, i en suppe som nettopp var ferdig, en frukt
salat, et halv spist eple, mandarin båter, blottere som jeg har bestillt fra nett, mellom tommel og pekefinger, dasspapir, sukkerbiter, glass med vann, rett på tungen. Altså.. Det er bare fantasien som setter grenser.

Jeg for min del har hatt det veldig artig med å prøve ut forskjellige objekter å dryppe på for å se hvor skjørt molekylet er. Noe jeg har fått erfare er ganske så sterkt.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hadde dere nøyaktig måleutsyr? Du kan liksom ikke ta 100 mikrogram på øyemål...
Vis hele sitatet...
han hadde måle utstyr men brukte det ikke før han dryppa på lappene. han hadde målt hva som kommer ut av flaska av et drypp, så han ikke trenger å måle hver gang i og med at han selger mye hver dag!
Jeg mener ikke å kverulere her, men kan noen vennligst utdype hva de mener med "sinnsfrisk", eller "sterk psykisk"?
Personlig mener jeg det varierer hva som regnes som "sinnsfrisk", men det virker som dere har en definisjon på det? Hvordan kan man vite om man er sinnsfrisk nok til å prøve LSD/annen form for psykedelika?
Hvorvidt man er "sterk psykisk", er noe man ikke får vite før man har opplevd i ettertid hvordan man reagerer på stoffene. Ingen kan vite hvordan de reagerer på noe før det har skjedd. Noen som er uenige?

Sitat av Sky Vis innlegg
Du leker ganske hardt med sinnet ditt når du inntar LSD, så at du er frisk mellom øra er en stor fordel
Vis hele sitatet...
Du bør være sikker på din psyke. Har du ingen påviste psykiske sykdommer har du allerede ett godt utgangspunkt, men det er fortsatt mulig at du har en viss psykisk sykdom i vente/eller har det uten at du vet det enda. Det kan være alt fra depressjon til schizofreni. Noen får ikke schizofreni får man blir eldre, og ting kan trigge sykdomen, slike ting som får deg til å tenke i andre baner eller oppleve noe dramatisk, som f eks med LSD.

Er du i tvil, eller kanskje hatt perioder hvor du har følt deg mer "unormal" en vanlig, er det lurt å kanskje snakke med en psykolog før du begir deg ut med LSD og andre pskyedelika. Det er liksom ingen vits å ta for store sjanser med sitt eget sinn og velvære.
Dette er det fortsatt endel uenigheter om. Noen påstår at hvis du kan være litt depressiv så må du ikke finne deg i å innta psykedelika, andre mener at er du nokså normal med ett åpent sinn så går det bra under gode omstendigheter. Det er det jeg også tror. Først å fremst må en prøve å lave doser først, da psykedelika ikke er noe å tulle med. Så øke etterhvert en har følt stoffet fysisk og mentalt. Hvordan en takler det.

Gode kameraet som klarer å passe på deg, uten å kødde med deg under turen eller stille dumme spørsmål er gode å ha. De må klare å beholde seriøsiteten og faktisk være en god venn. Kunne sitte å lytte lenge om fjerne konspirasjonsteorier, eller om vaskemaskiner fra andre galakser. Sitter du et sted du føler deg trygg, gjerne med litt koselig stemning og myke ting, men dette er da opp til seg selv, da flere tripper mer en gjerne ute i naturen.

Musikk og rom også endel betydninger i en trip, føler du deg ubekvem så kan det være lurt å forlatet lokalet/stedet og gå til ett annet rom, eventuelt sette på noe annet musikk. Du vil ha så mye som surrer oppe i hodet uansett så tankene vil sannsynligvis falle bort.

Konklusjonen er vel at hvis du er en oppegående kar/jente så kommer trippen til å gå bra, så lenge du har riktige doseringer og føler deg bekvem. Med andre ord, du bruker hodet. LSD er ikke noe du putter i deg for å fare rundt en natt på byen, men da som regel for å få selvinnsikt og få et bredere syn på livet.
Uansett, ta forehåndsregler og prøv å ikke tenk så mye på at "det kommer til å gå galt", da gjør det som regel det. Som oftes merker du at det ikke var så "ille" du hadde trodd, og skjønte ikke helt hvorfor du har vært så redd og hvorfor du ikke har gjort det før. Igjen, en slik tankegang kan få dårlige følger.
Så vær i godt humør, folk du føler deg bekvem med, det samme med sted og start med lave doser.

Have fun.
Sitat av gilde Vis innlegg
Dette er det fortsatt endel uenigheter om. Noen påstår at hvis du kan være litt depressiv så må du ikke finne deg i å innta psykedelika, andre mener at er du nokså normal med ett åpent sinn så går det bra under gode omstendigheter. Det er det jeg også tror.
Vis hele sitatet...
Ja, det var det jeg lurte på. For jeg har lest en del steder at psykedelika kan være bra for folk som er deprimerte. Mens andre påstår at man ikke kan være deprimert, men at man må være "normal" (hva nå enn det vil si; overglad 24/7??) Det virker som mange ser på depresjon som en psykisk lidelse, da må jo også slike overglade mennesker være psykisk syke og.
Er faren for å utvikle schizofreni virkelig så mye større hvis man turer alene på et rolig sted med god musikk, enn hvis du har noen der som kan passe på?
Depressjon er da en psykisk lidelse? Det er selvfølgelig grader av depressjoner, men bør kanskje bedømme deretter. Er man manisk-drepressiv er det strørre sjans for at ting kan gå dårlig. Men merk hva jeg sier, større sjans. Det kan gå helt bra 100 ganger på syra, selvom du har en psykisk lidelse eller ikke, det finnes ikke noe fakta om at akkurat du kommer til å få problemer. Alt handler om tall og tilfeldigheter. Man blir foreskempel deprimert av å miste ett familie medlem, dette er en helt naturlig depressjon, og handler ikke og om en kronisk psykisk lidelse, men om en midlertidig.

Håper jeg klarte å forklare det godt nok for deg. Når det kommer til schizofreni: Dette får du ALDRI om du ikke har en gene feil i deg fra naturens side. Dette er det få som har, og det stammer ofte fra forfedre. Som andre sa her tidligere, har du psykisk sykdom i familien, skal man tenke litt nøyere igjennom det å ta psykedelika. Noen som har schizofreni i genene får det aldri, noen får det ved at en dramatisk situasjon utløser det engang i løpet av livet, eller av foreksempel psykedelikaer som åpner sinnet ditt og skaper foreskjellige unormale koblinger.

Jeg vet ikke eksakt tallene på sjansen av å ha schizofreni i genene, men de er fryktelige små, så ikke bekymre deg så mye over det
Sist endret av ZionRoad; 19. april 2010 kl. 16:10.