Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4026
Hej

I helga som var det grande UE tour i Sverige.
Andreas S (mrnorue) dro seint fredagskveld og var fremme seint på natta.
Ble vel noen få timer søvn før vi starta noe som skulle bli det mest spennende UE turen hvertfall jeg har hatt på lenge...

Hovedmålet var den hemmelige kruttfabrikken i midt-Sverige.
De aller fleste vet hvor dette er nå, så trenger vel egentlig ikke nevne location.


http://farm8.staticflickr.com/7412/9716230851_305abb3ac4_c.jpg
Take your last deep breath... by olavXO, on Flickr

Stedet er massivt (36000m2) etter sigende, og nesten alt fra "glansdagene" ligger igjen der inne.

Inngangen er ikke spesielt synlig, og stort sett alt blei omhyggelig gravd igjen rundt år 1973.

Jeg smalt sammen en liten film med footage utenfra, innenfra og noen bilder fra hvordan det ser ut der inne.

Kvaliteteten på videoen er litt skranglete siden man nesten ikke ser noe annet enn akkurat det man lyser på, men jeg har blanda inn noen stillbilder hvor jeg fikk tid til lang eksponering og lysmaling så dere hvertfall ser hva jeg vasser rundt i

Filmen inneholder også det lille vesentlige av historie rundt stedet og står med klartekst i filmen.

Please enjoy...

http://youtu.be/8lxuOElGWZ0
Sist endret av olavXO; 11. september 2013 kl. 19:54.
Herlig footage. Man får lyst til å gjøre dette selv.
Utrolig fet video og bilder!
Utrolig kul video!
Dette var stilig! Var den kun i bruk fra 39-75, eller var det liv det til 70 tallet?

Btw: trodde du var alene der frem til siste klippet i filmen...haha det hadde vært hardcore.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Dette var stilig! Var den kun i bruk fra 39-75, eller var det liv det til 70 tallet?

Btw: trodde du var alene der frem til siste klippet i filmen...haha det hadde vært hardcore.
Vis hele sitatet...
Takk

Så vidt jeg vet blei den stengt for godt i 1973.
Egentlig slutta de å produsere krutt da krigen slutta, da metodene for produksjon var ganske primitive og ikke egna seg for bruk i fredstid.

Men jeg mener Bofors holdt liv i anlegget frem til 73.

Hehe var ikke der alene nei. Mrnorue var der, vi pleier bare ikke å stå oppå hverandre når vi jobber

Ikke smartest i verden å utforske sånne steder helt alene, hvis du f.eks tråkker over og knekker foten der inne skal man få det sabla morro med å komme seg ut igjen
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Jæskla fet video Olav. Den har alle virkemidler for å sette stemningen. Tåke, musikk, spennende måte å komme seg inn og masse gøyale mørke haller og ganger + interessant historie. Var litt av en opplevelse det der. Ikke hver dag man besøker et slikt sted.

Generelt veldig fin den helgen. Nå har jeg bare lyst til å dra på ny tur...
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Jæskla fet video Olav. Den har alle virkemidler for å sette stemningen. Tåke, musikk, spennende måte å komme seg inn og masse gøyale mørke haller og ganger + interessant historie. Var litt av en opplevelse det der. Ikke hver dag man besøker et slikt sted.

Generelt veldig fin den helgen. Nå har jeg bare lyst til å dra på ny tur...
Vis hele sitatet...
Takk, Andreas
Glad you like it

Og takk for lånet av monsterlykta di da jeg filma.
Den lykta har så mye trøkk at hvis vi hadde kobla den til en kontakt der inne kunne vi sikkert fyra igang hele fabrikken igjen

Det var en knallfin helg ja, jeg gleder meg allerede til neste tur
Utrolig kult. En plass som lenge har stått på "ønskelisten" :-) Dette er vel den plassen som de viste på Hemmelige Svenska rum for noen år siden, ikke sant?
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Utrolig kult. En plass som lenge har stått på "ønskelisten" :-) Dette er vel den plassen som de viste på Hemmelige Svenska rum for noen år siden, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Takk, Tommy

Joda, det stemmer det.
Har sett mye av ditt arbeid siden jeg starta med UE og jeg kan vel trygt love deg at du ikke hadde angra på at du tok turen hit
Sitat av olavXO Vis innlegg
Takk, Tommy

Joda, det stemmer det.
Har sett mye av ditt arbeid siden jeg starta med UE og jeg kan vel trygt love deg at du ikke hadde angra på at du tok turen hit
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ble ikke noe mindre sugen på en tur etter den videoen din :-)
Enigma exploration
sydhavskongen's Avatar
Ekstremt kul video Inspirasjon.com
Veldig kult! Hva er det dere gjør for å ikke gå dere vill? Den fabrikken virka jo nok så stor.
Utrolig bra video
Dæschken!! Det der må ha vært litt av en opplevelse! Props for video som ga gåsehud på innsiden Olav!

-Caveman 001-

www.cavemenexplorers.blogspot.com
Synes helt ærlig at videoen var dritskummel. Sitter å forventer å finne ett eller annet som beveger seg der. Musikken gjorde det meget spennende. Innså at jeg ikke hadde klart å være med på noe sånt, for innbilsk. Likevel var videoen veldig bra i mine øyne. (det lille jeg så)
Sitat av happy violence Vis innlegg
Veldig kult! Hva er det dere gjør for å ikke gå dere vill? Den fabrikken virka jo nok så stor.
Vis hele sitatet...
Hehe, det har jeg lurt på noen ganger også
Men man flyr jo gjerne rundt inne på sånne steder så lenge at man detter gjerne bare på utgangen igjen.

Sitat av sydhavskongen Vis innlegg
Ekstremt kul video Inspirasjon.com
Vis hele sitatet...
Tusen takk, hyggelig at den inspirerer

Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Utrolig bra video
Vis hele sitatet...
Takk, det er stas og få høre

Sitat av Cavemen Vis innlegg
Dæschken!! Det der må ha vært litt av en opplevelse! Props for video som ga gåsehud på innsiden Olav!

-Caveman 001-

www.cavemenexplorers.blogspot.com
Vis hele sitatet...
Takk for det, godt videoen har en effekt og ikke er døll
Cavemen hadde nok likt seg godt der inne

Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Synes helt ærlig at videoen var dritskummel. Sitter å forventer å finne ett eller annet som beveger seg der. Musikken gjorde det meget spennende. Innså at jeg ikke hadde klart å være med på noe sånt, for innbilsk. Likevel var videoen veldig bra i mine øyne. (det lille jeg så)
Vis hele sitatet...
Hehe du er jo ikke det første som syns den er skummel
Skal innrømme at den fikk litt creepy stemning når pianomusikken slår inn og det er veldig mørkt.

Veldig hyggelig at du syns det lille du så var bra da
Håper du kanskje får sett hele en dag du føler deg ekstra tøff