Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5380
http://bildr.no/thumb/42667.jpeg
Jeg vet ikke hvordan dette kan ha hent, men ledningen til MacBook laderen min har det ikke helt godt, som dere ser på bildet... Planen er å holde liv i den over helga i hvert fall, jeg kan kansje klare å skaffe ny på skolen på mandag. Nå er det helga som er viktig.

Foreløbig er lader den ikke i det hele tatt...

Spørsmålet er selvsagt da, om det er noen her som kan noen førstehjelpsteknikker man kan utføre på syke ledninger...? Hadde det vært midt på ledningen eller liknende hadde det ikke vært så vanskelig kansje, men dette er jo ganske langt inn...
har hatt problem med dell laderen til den ene bærbare pcn min ( XPS)
det jeg gjorde var rett og slett å presse ledningen sammen, og teipe, det funket helt fint i noen timer.

Når det ikke funka lengre gjorde jeg :
- Klippet tvers over ledningen

- Skrellet av isolasjonen rundt ledningen

- loddet ledningene sammen igjen ( teip funker for så vidt greit - eller "sukkerbit" )

- Tok på El-teip som isolasjon

- Stappet den i kontakten , og alt funka.

Husk :

TA utav ledningen, før du gjør noe som helst.
Koble ledningene på de stedene som de skal F.eks rød ledning, skal kobles sammen med rød ledning, brun med brun osv..


Er ikke så alt for flink med elektronikk, men klarer meg.


EDIT:
Så ikke så veldig nøye på bildet ditt, men det ser ut til at ledningen har smelta nesten helt inntil strøm-adapteren, da tviler jeg sterkt på at det jeg fåreslo er så veldig praktisk.

det du kan gjøre da, er og klippe over ledningen

ta av isolasjonen

åpne mac adapteren / v og skru ut noen skruer

Ta ut de "defekte" ledningene / merk deg hvor de fargedeledningene var

ta i de ledningene som du tok av isolasjonen på, husk og ta de i det stedet de skal :P
Sist endret av Spelly; 2. mars 2007 kl. 15:14.
Klipp av det ødelagte, og sett på en sukkerbit? Funker vel fint det.
På macladeren finnes ingen skruer eller liknende, den er nok limt sammen eller no slikt.

Men jeg har demonstrert min tekniske innsikt, og utført en strålende reperasjon.
http://bildr.no/thumb/42735.jpeg
Utstyr: isoleringstape og 2 binderser.
Hvis noen tror dette ikke er helt bra, si det fort.


Det var ikke nok ledning på hver side til at det kunne være mulig å kutte av og tape sammen igjen. Derfor stappa jeg bare en binders inni hver ende og kobla sammen bindersene
Jeg tror jeg har fått skilt av de to forsjellige lederene eller hva det nå er. Jeg fikk i hvert fall inntrykk av at det var 2 "kabler" inni der. Og de tror jeg ikke har noen serlig kontakt nå
Sist endret av dobbeltve; 2. mars 2007 kl. 15:25.
Klarer ikke å se helt klart hva som har skjedd med din ledning, men husk det at når en ledning har smeltet er det ofte ett eller annet virkelig galt. Det kan godt være du klarer å fikse det bare ved å klippe av og koble på nytt inne i psuen, men ikke bli for skuffet hvis det ikke går. GOdt mulig at strømforsyningen er gåen. Du kan jo åpne den og kikke og se om du kan se noe som har brent inne i den...
lederene må ikke komme ani hverandre, hvis du da putter den i stikkontakten i huset, vil en sikring garantert gå.

tror heller det ikke er så veldig lurt og bruke binders til ledere, skaff deg en skikkelig ledning.
Dude.. Binders som bare er stappa inn høres ut som en forferdelig løsning, som mest sansynlig er veldig brannfarlig. Jeg ville ha klipt av ledningen, åpna selve boksen, og loddet fast inni på nytt.

Offtopic, så er det veldig lurt å ta ut kontakten før du avisolerer. Vertfall dersom du avisolerer ved å bite over ledningen og trekke av med tennene, det har jeg fått erfart selv. Heldigvis var det en telefon ledning (40 volt, og få amper tror jeg), men det bled svart og jeg datt ut ett lite sekund.
det lureste jeg kan si til deg, er å la noen som har peiling på elektronikk fikse det.
Laderen din til macen ser jo livsfarlig ut no, stikker binders ut av isolasjonen, ser ut som en stungun. -- stakkars de som er nig bindersen med en finger som har sutta på.
Mitt tips til deg, ikke prøv og være handy og fix dette. Bedre en en helg uten pc enn død for alltid.
Husk på at det er biten som er etter strømforsyninga som er herp da. Bindersen som stikker ut kan både tas på og slikkes på uten at jeg kjenner noen verdens ting. ^^

Når det gjelder å opne strømforsyningen, og lodde fast ledningen på nytt, så lar ikke strømforsyningen seg opne. Jeg har prøvd både med pinsett og revolver.

Btw: det gikk ingen sikring ^^

Sitat av kamikaze666
Mitt tips til deg, ikke prøv og være handy og fix dette. Bedre en en helg uten pc enn død for alltid.
Vis hele sitatet...
Det er ikke aktuelt, men takk for tanken.
dude, strøm som kommer ut fra stikkontakter, er livsfarlig.
Enten får du fagpersonell, eller noen som holder på med hobbyelektronikk til og gjøre jobben for deg.

hvis du fortsetter og prøve deg fram kan det ende med skade, eller at du totalt ødelegger laderen din.
Det som er faren er at bindersen kommer borti noe inni transformatoren som har 230 v i seg.
Tror verken du eller maskinen har noe godt av det...
Sitat av dobbeltve
Btw: det gikk ingen sikring ^^
Vis hele sitatet...
Det gikk heller ingen sikring eller jordfeilbryter da denne koblingsboksen ble ødlagt etter at en stikkontakt hadde satt seg fast i en bil.(se vedlegg)
(ja skruesplintene er dratt igjennom koblingsboksen... )
Men man behøver ikke være elektrikker for å skjønne at den koblingsboksen ikke lenger er trygg.
Jeg sjønner veldig, veldig godt deres skepsis, men jeg tror faktisk at dette ikke er helt på trynet...

http://bildr.no/thumb/42776.jpeg
Også har jeg tapa rundt hele shiten. Jeg har tapa rundt den bindersen som stakk ut nå også ^^

Edit:
Det eneste som sjer her må vel være om bindersen eventuelt ikke leder like godt som en vanlig ledning...? Jeg har hatt den på en liten stunn nå heller, og den gir ingen tegn til unormal varmeutvikling.

Dette er selvsagt ingen permanent løsning, bare for å holde macen med nogen lunde strøm i løpet av helga.
Sist endret av dobbeltve; 2. mars 2007 kl. 16:59.
Hvorfor åpner du ikke bare boksen istede? Det der er jo livsfarlig ffs. Jeg driter i hvor mye tape du bruker. Å stikke en binders inn og tro det er safe å kjøre igjenom strøm er helt idiotisk.
Jeg har allerede fortalt at boksen ikke lar seg opne.
Sitat av dobbeltve
Jeg har allerede fortalt at boksen ikke lar seg opne.
Vis hele sitatet...
Boksen lar seg opne uansett på en eller annen måte, de som laget den har jo satt den sammen.

Finn en skarp kniv og en hammer.
ta og ligg kniven, akuratt i den sprekken som du tror det er lim i ( noesom det garantert ikke er ) begynn og hamre helt til du er komt litt ned i adaptern. husk at hvis du kommer for langt ned, blir den sikkert ødelagd / defekt. derfor vær forsiktig.
når du er komt litt ned, begynn og vri på kniven, gjenta dette på alle sidene, helt til den ¨åpner seg
Sist endret av Spelly; 2. mars 2007 kl. 17:06.
Kansje de har satt den sammen med lim eller liknende?
Sist endret av dobbeltve; 2. mars 2007 kl. 17:06.
Sitat av dobbeltve
Tenkt på tanken at de kansje har satt den sammen med lim eller liknende?
Vis hele sitatet...
hvis de har satt den sammen med lim, hvordan i all verden skal de få den opp ved eventuelle reprasjoner ?
kan garantere deg her og no, at de ikke har satt sammen den boksen med noe som helst klister.
Sist endret av Spelly; 2. mars 2007 kl. 17:09.
Det må du ikke spørr meg om, men denne saken har i hvert fall ikke en eneste skrue, og heller ikke noe man kan dytte på slik at den på magisk vis opner seg. Ikke som jeg kan sjønne i hvert fall.
Den er sammen ved hjelp av klips. Altså plastikken er klipset sammen. Uten at du vet hvor de er vil det nesten være umulig å åpne den uten skade. Om du vil prøve så bruk en kniv, pinsett eller noe.

Brannfare er det neppe, da det er liten strøm som går. Dessuten skal adapteret ha en sikring i tilfelle kortslutting. Men får du kortslutting kan du trolig ødlegge enten laderen eller macbooken.

Lodde ledningen med krympestrømpe vil være det beste alternativet. Sukkerbit fungerer, men ser ikke ut til at du får nok ledning til det. Så jeg tror du må nesten prøve deg på å åpne den.
JEg har laget en heftig - elendig illustrasjon av hvordan den er satt sammen.

http://bildr.no/thumb/42792.jpeg

du forstår sikkert litt av det.

dico var før meg, akuratt sånn jeg mener på denne tegningen.
Må bare tilføye noe, jeg tipper på at disse knipsene, eller watevah du vil kalle de, sikkert er rundt hele PSUen, så alternativet ditt får og åpne den, er med kniv eller noe annet skarpt.
bruk den skarpe gjenstanden + en hammer til og slå disse knipsene i stykker på alle sider.

husk at n¨år du får opp laderen, så vil det være lagret strøm i den, en goood stund etter du har plugget den utav stikkontakten, så vær forsiktig.
hvis du vil unngå og f¨å strø, i deg, ta på deg de gule gummihanskene som sikkert moren din bruker til og vaske med
Sist endret av Spelly; 2. mars 2007 kl. 17:26.
IKKE ta på deg de gule gummihanskene!! De er STATISK !!'

Jeg tror de fleste har kjent statisk elektrisitet, det er et lite stikk også er det over. Det oppstår ofte når man beveger seg på men visste du at inntil 50 prosent av alle skader på datautstyr og annen elektronikk skyldes statisk elektrisitet? Helt fra du tar kretskortet ditt ut fra emballasjen har kortet en stor sjangse for å bli utsatt for statisk elektrisitet. Det er ikke sikkert du merker det med en gang men hvis du får mange bluescreens er det stor sansylighet for at du har påført f.eks minnebrikken din elektrostatisk spenning.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=634431

Kondensatoren i laderen vil være utladet på under 30 sekunder. Vent 2 minutter for å være sikker
au da, det visste jeg ikke, ta på deg antistatisk arbånd, og gummihanske da :Pneida skal ikke voerdrive.

bare vær forsiktig, det er det viktigste, ikke vær ani noe som helst av komponenter eller ledninger uten isolasjon.
Kortslutt kondesnatoren.
Sitat av SnippeX
Kortslutt kondesnatoren.
Vis hele sitatet...
Om han ikke vet hvordan han skal koble ledningen vet han sikkert ikke hva en kondensator er. Så ikke kortslutt noe, bare vent noen sekunder før du rører den etter du har kuttet strømmen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Slutt å bullshit for fan. Det er omtrent ingen komponenter i ei PSU som er vesentleg følsomme for statisk elektrisitet, og dermed kan du drite i å tenke på det.

Antakeleg er PSU limt igjen, og det er uansett slikt som i praksis er engangs - blir ikkje reparert.

Du *bør* åpne den og lodde på kabelen på nytt. Hårføner er fint til å opne den med, bare å varme opp limet så løsner det somregel.
En viss brannfare er det jo, hadde et liknende problem med min lader (til powerbook) i høst, bare helt klin inntil pluggen som skal inn i dataen istedet, men der hadde begge ledningene røket, kom borti hverandre, og det ble godt og varmt, ledningen brant tvers av. Da klarte jeg å kutte opp pluggen og få kobla meg til på nytt, men stolte aldri helt på den, så jeg kjøpte en ny.

Men å åpne selve boksen tror jeg er værre... Tror ikke de gidder å åpne opp sånne som det der for å fikse dem, klikker den bare gir de deg en ny istedet, det er dyrere å prøve å reparere enn å gi ut ny. Du kan jo prøve, men... tja... tror du kommer til å ødelegge den enda mer bare. Tror nok den nødreparasjonen din skulle holde over helga, bare pass veldig godt på, ikke la den stå plugga i uten tilsyn, og legg laderen på f.ex. en tallerken, i tilfelle noe skulle gå galt, så går det sikkert fint. MEN PLUGG UT FRA VEGGEN HVIS DU SKAL BORT FRA DEN NOE I DET HELE TATT.
Takk for svar
Det har gått helt fint hittil i hvert fall, og jeg lar den selvsagt ikke stå i når jeg er til stedet. Plugger den ut bare jeg skal på kjøkkenet å smøre meg litt mat ^^

Det ser ikke ut som boksen er lagd for å kunne opnes uten å skade den nei... Så hvis det ser ut som om jeg har prøvd med hammer og kniv, så blir det vel værre med garanti kan jeg renke meg
Sitat av Scha
Offtopic, så er det veldig lurt å ta ut kontakten før du avisolerer. Vertfall dersom du avisolerer ved å bite over ledningen og trekke av med tennene, det har jeg fått erfart selv. Heldigvis var det en telefon ledning (40 volt, og få amper tror jeg), men det bled svart og jeg datt ut ett lite sekund.
Vis hele sitatet...
Been there done that, bare med ISDN som vil si 96V.. Mindre behagelig ja
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Tror at med en slik skade er garanti allerede utelukket. Mener å huske at apple definerer dette som en skade som skyldes feil bruk.