Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6344
Har iverksatt planen min om å flytte ut nå, startet å selge alt jeg ikke kommer til å ha bruk for osv, for å tjene inn noen kroner til jeg flytter ut(februar).
Leiligheten min kommer antageligvis til å bli dekket av barnevernet(krysser fingerne mine for dt).


Noen som har gjennomført dette? alså å flytte ut dagen man faktisk fyller 18?,
Trenger tips osv for hva som er viktig å vite når man flytter ut, utgifter som man ikke tenker på osv.

Takk på forhånd til nyttige svar
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Mat koster mye mer enn du tror.
Strøm/internett.
Leilighet dekket av barnevernet når du har fylt 18? Mmmm, nei.

Du er 14, aight?
Hvorfor skal barnevernet betale leiligheten til en voksen mann?
Er 17, barnevernet kan hjelpe meg til jeg fyller 25.
Går du fortsatt på videregående? Hvis det er tilfellet er foreldrene dine pliktige til å forsørge deg frem til du er ferdig selv om du ikke bor hjemme.
hmm? vold i huset bedre at jeg flytter ut, Mmmm ja..
har verdt endel samtaler allerede med barnevernet om leilighet, og de har sagt at det er en god mulighet for leilighet.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Beklager, hadde jeg visst dette skulle jeg svart mindre krass. Du bør jo uansett søke jobb i tillegg til penger hos Lånekassen når den tid kommer. Gjerrigknark.com er en fin side. På Rema selger de også nudler til 1,10kr.
ktm94: Har tenkt til å skaffe meg en jobb ja, starter i læra i det sommerferien starter, er bare den problematikken før sommerferien som er problemet vet du om noen jobber som er lette å få?(som tlf selger osv).
og btw går det fint å leve på noen nuddel pakker omdagen ? eller burde jeg tilsette noe slik at jeg får i meg nokk energi osv? eller er det nokk i en pakke nudler ?
Altså, du burde skaffe deg en jobb i tillegg, greit nok at du selger ting, men 20000 (random tall) holder ikke like lenge som når du ikke har utgifter. Husker første gang jeg flytta på hybel, fikk jo nesten sjokk når jeg fant ut hvor dyrt mat faktisk er.

Sitat av sput9k Vis innlegg
ktm94: Har tenkt til å skaffe meg en jobb ja, starter i læra i det sommerferien starter, er bare den problematikken før sommerferien som er problemet vet du om noen jobber som er lette å få?(som tlf selger osv).
og btw går det fint å leve på noen nuddel pakker omdagen ? eller burde jeg tilsette noe slik at jeg får i meg nokk energi osv? eller er det nokk i en pakke nudler ?
Vis hele sitatet...
Hæ? Nudler er ikke mat, nudler er tilbehør til mat. Skal du leve på nudler hver dag kan jeg love deg at du bli næringsfattig fort! Brød, kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt ++ er mat: )
Heihallohade: Okay så nudler inneholder lite næring haha, kansje jeg kan mikse litt firstprice varer + nudler? slik at det fortsatt blir ganske rimlig og har næring da?
Trist å høre om situasjonen din.

Ta deg en tur innom din nærmeste butikk som har First Price å let litt rundt! De har mye større utvalg enn du først tror.
Off-Topic : Trodde denne posten handlet om deg som hadde lyst til å flytte dagen du fyller 18. La oss si du fyller 18 den 9 april, du ville flytte den til 7 februar.
Don draper: takk for svar har sjekka ut siden, first price hadde maaange produkter :O da blir det endeeel mye rimligere for hverdags mat

Magnisx: fyller 18 i februar. Tror du har lest feil?:S
Svinekjøtt får du nesten kastet etter deg på Rema. 20,- for 500. gram med ferdig oppskåret svinekjøtt.

Kjøttdeig har blitt rimelig på alle butikker etter at det har kommet billigmerker. Handlet selv en pakke karbonadedeig til 50,- for 600 gram. (storfekjøtt) på Kiwi tidligere i dag. Karbonadedeig har nesten dobbel pris i forhold til kjøttdeig. Tar jeg ikke feil så får du 600. gram kjøttdeig på Rema til 35,-, som igjen holder til 3 middager for en person som bor alene. Pasta er noe jeg spiser flere ganger i uka selv. Billig og knallgodt med en tomatsaus som du lager selv. Du kommer langt med en boks opphakkede tomater og krydder.

Hjemmelaget pizza kan du også få billig, kan ikke sammenlignes med papp-pizza:
Mel, vann, gjær og smør så har du en deig. Tomater på boks til saus. 1 kg ost får du til 60,-, Rundt en femtilapp så har du en svær pizza som du kan ha som middag over flere dager. Topping velger du selv. Skinke, billig kjøttdeig til kjøttboller. Salami fra kjøleskapet, ikke billig, men du behøver ikke en hel pakke salami på pizza. Bacon, bruk fantasien.

Fiskepinner, stor pakke til rundt 20,- Flere middager kjører du på med litt smørdampede erter, potet og gulerot. Fiskepinner fungerer også helt greit på brødskiva. Har en kompis som mer eller mindre lever på fiskepinner siden han har ett stramt budsjett, samtidig som han er litt vel glad i fiskepinner.

Fisk generelt er billig, men mye mulig du ikke er særlig glad i fisk? Selv så handler jeg 10-pakk med saltfiskball på Rema til 90,-, inneholder 50% fisk + annet snacks. Dette med bacon, kålrot og potet gir deg billig og en knallgod middag. (viktig: ikke glem at du heller over fettet fra baconet i panna over på potetene.)

Lag deg mat fra bunnen av. Lever du på Grandis og andre ferdigprodukter så bruker du sikkert nesten dobbelt så mye av budsjettet, mot at du heller lager mye av maten din fra bunnen av. Grønnsakssuppe som du lager selv fra bunnen av med litt kjøtt er knallgodt. Ikke er det så ille på pris heller.

OBS selger 3 stk. brød av mange forskjellige typer til 39,- Du kan eventuelt bake brød selv. Ikke vanskelig, ofte bedre på smak. Tonnevis av med oppskrifter på nettet.

Handle stort en gang i uka så slipper du småhandel som igjen fører med seg at du plukker med deg varer du egentlig ikke har bruk for. Eter du mye snop så kutter du på snopet til kun i helgene, brus er oppskrytt. Drikk vann, eller kjøp deg ei flaske med fun-light. Eplejuice får du også billig ser du etter billigvarene.

Kjøttkaker. Kjøttdeig, litt mel og krydder, ett egg og litt vann + noen tørka brødsmuler, potet og gulerot. Brun saus kan du også lage selv, men det får du også billig på butikken. Regner med du elsker mors kjøttkaker? Det er ikke langt unna det samme.

Wok: Billig ferdigskåret svinekjøtt. En pose med grønnsaker og eggnudler, eventuelt ris. Middag i flere dager til ca 70,-

Høres kanskje litt sært ut, men jeg synes det er utrolig godt: Svinekjøtt, ris, paprika, minimais og kikkoman.

Sett av ca. 500 (det du kan ta deg råd til) i måneden som du kan ha på en sparekonto til utgifter som skulle dukke opp uforuttsett. Slå av lys og varme når du tar turen ut døra. Fyr med ved har du mulighet til det. Er du litt streng med matbudsjettet så er det fult mulig leve med et ok kosthold til rundt 1500-2000 kr. i måneden.

Lykke til med flytting!
Stagg: takk for et SJUUUUUUUUUUUKT bra svar har lest igjennom hele og dette kommer til å hjelpe meg noe SJUUUUKT når jeg flytter ut tuuuuusen takk igjen :')
Sitat av sput9k Vis innlegg
Heihallohade: Okay så nudler inneholder lite næring haha, kansje jeg kan mikse litt firstprice varer + nudler? slik at det fortsatt blir ganske rimlig og har næring da?
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å lage billig mat fra bunnen av.
Pizza,billige supper osv.
Det er billig og sunt.

Edit: Glemte å oppdatere tråden på en halvtime :P
Sist endret av t_ben; 2. november 2012 kl. 23:40.
T_ben: takker
Sitat av sput9k Vis innlegg
Stagg: takk for et SJUUUUUUUUUUUKT bra svar har lest igjennom hele og dette kommer til å hjelpe meg noe SJUUUUKT når jeg flytter ut tuuuuusen takk igjen :')
Vis hele sitatet...
Takknemlighet.
Sitat av sput9k Vis innlegg
Heihallohade: Okay så nudler inneholder lite næring haha, kansje jeg kan mikse litt firstprice varer + nudler? slik at det fortsatt blir ganske rimlig og har næring da?
Vis hele sitatet...

Mat som er greit sunt er ikke veldig dyrt. Man kan lett klare seg på 40 kr dagen mat. 30 kr middag, ti kroner for brød og ting som ikke er middag daglig.
Går man inn for det så kan man spise sunt og variert for under en tusenlapp i måneden.
Selv spiser jeg for ca 1000 uten problemer. Hadde nok klart enda mindre om jeg virkelig gikk inn for det.

Ris, pasta, havregryn, helgetilbug fra kiwi, firstprice og datovarehylla er stikkord som burde slå matbudsjettet til under tusenlappen i måneden.
Naturgrønn: Seff er jeg takknemlig sjekk posten hans da
CountDrugula: takker
Bombasa: taakker
Sist endret av sput9k; 3. november 2012 kl. 00:27. Grunn: Typo
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Selv spiser jeg for ca 1000 uten problemer. Hadde nok klart enda mindre om jeg virkelig gikk inn for det.
Vis hele sitatet...
Da skal du ete mye havregryn med lite melk og firstprize-pizza. Neida, går man inn for det så kan man spise godt og sunt til en billig penge. Men det er kanskje ikke det enkleste for en kar som er vant med mammas kokkekunster.

Går virkelig sput9k inn for det, så kan han prøve Dumpster diving.

Du bør drite i hva andre tror om deg skulle du prøve det, men til gjengjeld så kan du komme hjem med en kjekk bærepose med mat.

Har prøvd det selv ved noen anledninger. Ikke fordi at jeg er en blakk faen, men fordi det gir litt adrenalin samtidig som du ofte finner overraskende mye god mat som blir kastet p.g.a. utgått dato.

Kollektivet på Svartlamon (Tr.heim) spiser mer eller mindre kun mat fra dumpster diving. Svartlamon har også en kaffe ved navn Infocafeen som server gratis middag 1-2 ganger i uka fra dumpster diving.
Stagg: haha skal ha 0 kr igjen på konto hvis jeg faktisk skal hoppe neddi konteinere og sjekke etter mat, men det er jo alltids en nødløsning da( men da tror jeg heller at jeg hadde snylta en middag hos en kompiss)
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Går du fortsatt på videregående? Hvis det er tilfellet er foreldrene dine pliktige til å forsørge deg frem til du er ferdig selv om du ikke bor hjemme.
Vis hele sitatet...
Nå må du ta deg en bolle og skjerpe deg. bodde selv i foster familie til i sommer da jeg flytta ut, BOR ETT BARN I FOSTERHJEM ELLER BARNEVERNET HAR TATT DE BORT FRA FAMILIE PLIKTER DE TIL OG FORSØRGE DEG TIL MAN ER 18, SÅ SKAL DU FÅ TILBUD OM ETTERVERN TIL MAN ER 23 ÅR. er helt på tryne at du tror foreldre har ansvaret for og forsørge barnet da de bor i fosterfamilie, skal de bruke penger på noen de ikke har noe med? slutt og snakk om ting dere ikke kan noe om.
Sitat av stagg Vis innlegg
Da skal du ete mye havregryn med lite melk og firstprize-pizza. Neida, går man inn for det så kan man spise godt og sunt til en billig penge. Men det er kanskje ikke det enkleste for en kar som er vant med mammas kokkekunster.
Vis hele sitatet...
Firstprice fiskegrateng, koteletter og laksekoteletter sammen med poteter, ris eller pasta og en random saus på toppen av det hele.

Havregryn når jeg er for lat/for sulten til å gidde å lage noe som tar mer enn 20 sekunder, som skjer 1-2 ganger om dagen.
M4zN: Dessuten syns jeg det er riktig å bruke litt ressurser på ungdom som har hatt det vanskelig, gi dem en enklere start for å klare seg med lastene som vanlig ungdom ikke har. Vil ihvertfall bruke litt skattepenger på det.
Sist endret av Taurean; 3. november 2012 kl. 01:52.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Takker for alle on topic svar
Jeg flytta ut dagen før jeg fylte 18. Var bombesikker på at det kom til å gå drit bra, nå sitter jeg uten noe fast bosted.. Anbefaler TS til å bli boende hjemme en stund til

EDIT: Selv om du tror du har bedre plan enn meg og alt det der, så kan jeg si NEI. Hadde satt opp et budsjett og alt, var helt klar, trodde jeg. Det er ikke sikkert at du ikke feiler, men hadde ikke anbefalt deg å ta den sjangsen..
Sist endret av Glennissen; 10. november 2012 kl. 13:17.
Sitat av stagg Vis innlegg
[Lang post om mat]
Vis hele sitatet...
Kjøttdeig av svin/storfe får du på rimi og coop til 20 kr for 400g. Det blir lavere kilopris.

Et tips også er å alltid kjøpe de største pakkene av noe, og ha en enorm fryser. Eksempelvis er kiloprisen på kyllingfilet det dobbelte på de minste pakkene, kontra de største. Masse å spare bare man tenker langsiktig
Sitat av Glennissen Vis innlegg
Jeg flytta ut dagen før jeg fylte 18. Var bombesikker på at det kom til å gå drit bra, nå sitter jeg uten noe fast bosted.. Anbefaler TS til å bli boende hjemme en stund til

EDIT: Selv om du tror du har bedre plan enn meg og alt det der, så kan jeg si NEI. Hadde satt opp et budsjett og alt, var helt klar, trodde jeg. Det er ikke sikkert at du ikke feiler, men hadde ikke anbefalt deg å ta den sjangsen..
Vis hele sitatet...

Hva gikk galt? TS virker ganske fast bestemt på å flytte ut. Om ikke annet, kan han kanskje lære litt av dine erfaringer
ta og prøv og få med en kompis som har lappen med på en Sverige tur en gang eller 2 i mnd. så ordner du deg fryser, da er det bare og fylle opp med digg pålegg og kjøtt og alt du trenger til mye mindre pris en i norge, lover deg det funker fjell!
Hos rema 1000 selger de ganske så billig kylling kjøtt, du får jo kjøpt ca 2 kilo med kyllingklubber sånn ca 50-65 kr, og kylling vinger 2kg for rundt 60-70, bedre enn å kjøpe noe annet som du får kanskje 800g av og koster rundt 30-40 kr ^^, hos meny for du også kjøpt fisk, kanskje laks for ca 40 kr/kg, om du er heldig, hva med ris? OK jeg er ikke helt sikker der, men det koster ikke alt for mye gjør det vel... er bra med nesten alt

Nuddler er godt, du får kjøpt store pakker nuddler hos noen first price buttiker, det er tror jeg 5 stk inni, og det koster rundt 10 kr eller no...


Håper dette hjelper ^^
Sitat av M4zN Vis innlegg
Nå må du ta deg en bolle og skjerpe deg. bodde selv i foster familie til i sommer da jeg flytta ut, BOR ETT BARN I FOSTERHJEM ELLER BARNEVERNET HAR TATT DE BORT FRA FAMILIE PLIKTER DE TIL OG FORSØRGE DEG TIL MAN ER 18, SÅ SKAL DU FÅ TILBUD OM ETTERVERN TIL MAN ER 23 ÅR. er helt på tryne at du tror foreldre har ansvaret for og forsørge barnet da de bor i fosterfamilie, skal de bruke penger på noen de ikke har noe med? slutt og snakk om ting dere ikke kan noe om.
Vis hele sitatet...
Ro deg ned.
Dersom barnevernet betaler leilighet/hybel, og du får deg en jobb så har du ikke særlig mye å være redd for spør du meg! Alt kommer til hvor god planleggingen din er! Jeg er student, får litt over 7000 i mnd av lånekassen, har ikke jobb, betaler 4000 i husleie og lever godt! Har råd til både frokost, lunch, middag og kvelds om jeg vil, og har råd til å kose meg når jeg har lyst til det!

Anbefaler deg å kjøpe mat sjeldnere og i større mengder, gjerne på obs ellernoe. De har ofte store forpakninger av ting, som gjør at prisen er litt dyrere der og da, men mengdeprisen er jo betydelig lavere! Følg med på tilbud! Har aldri vært så lykkelig for reklame som etter jeg flytta for meg selv:P
Kjøp også råvarer og lag mat fra bunnen av! Suppe feks, kjempegodt, masse næring, enkelt og billig!
Gi faen i hurtigmat og frysevarer som pizza osv. Kun dyrt, lite mat og lite næring i lengden! En gang i blant er såklart lov
Anbefaler deg å få tak på en fryser! Da kan du kjøpe masse når det er på tilbud, istedet for å punge ut ekstra ellers! Kjøttdeig f.eks. er noe som alltid er kjekt å ha liggende, kan jo brukes til omtrent alt! Og kjøper du 1kg gulerøtter og bruker bare litt, kan du kappe opp resten og fryse ned i porsjonspakker! Så er det bare å tine det opp når det trengs! Kjempelurt
Drit i brus og godis på ukedagene, ufattelig mye penger som går tapt på sånt!

Når det gjelder andre utgifter så må du heller tenke på hva du vil gi deg selv råd til! Alt er snakk om prioriteringer sant! Snus/røyk/alkohol f.eks er ting som koster ufattelig mye penger, men om det er noe man vil prioritere så er jo det opp til hver enkelt!
Et spørsmål som er lurt å stille seg selv er: "Trenger jeg det her?"

Utgifter man kanskje ikke tenker på: strøm, internett, mobil, framkomstmiddel(med mindre man bor midt i sentrum og gå til alt man skal).
En annen ting man ofte glemmer er kostnaden av alt man må kjøpe når man først flytter for seg selv, som kopper og kar, møbler, hvitevarer. Med mindre man flytter inn i en møblert leilighet kan dette fort bli dyrt! Følg med på finn og selges/gies bort sider på facebook så kan du finne masse billige ting og tang som trengs!

Om du planlegger godt ser jeg ingen grunn til at du ikke skal klare deg kjempebra! Selv har jeg bodd hjemmefra siden jeg var 17(er 21 nå). Har fortsatt ikke oppplevd følelsen av å være "blakk"! *Bank i bordet*
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av m0nte Vis innlegg
Hvorfor skal barnevernet betale leiligheten til en voksen mann?
Vis hele sitatet...
Når skal denne myten om at barnevernet dropper folk dagen de fyller 18 dø?
Sitat av Tajemnica Vis innlegg
Hva gikk galt? TS virker ganske fast bestemt på å flytte ut. Om ikke annet, kan han kanskje lære litt av dine erfaringer
Vis hele sitatet...
Mitt problem var vel at jeg følte jeg fikk for lite penger, i tillegg til at jeg brukte en god del forskjellig rusmidler. Om TS bruker rusmidler så er det best å bo hjemme fortsatt uansett hva han vil. Og det er lett å ende opp med å gi faen i skole, jobb og sånne ting når man ikke har noen andre hjemme hos seg som maser på at han må det og det for eksempel. Er i tillegg ganske lett å skli ut, feste for mye og rett og slett bare gi litt faen. Uansett om han er den "skolenerden" nå så er det lett å plutselig gi mer og mer faen.

Men å flytte ut så tidlig er ganske "farlig" med tanke på at man må kunne bli veldig mye mer ansvarlig enn når man bor hjemme hos foreldre osv.

Og når jeg sier ansvar så mener jeg MYE ansvar!
Trådstarter
Glennissen: Har sluttet med alle typer rusmiddler, fester relatvt ikkeno, så jeg krysser fingra for at alt ikke går til helvette. Og btw jeg kommer ikke til å bo hjemme etter jeg fyller 18, det er ikke et anternativ.
Og jeg vil si at jeg er klar for veldig mye ansvar.

Og alle andre med gode svar TUUUUUSEN TAKK )
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
sput9k

Medlem siden: sep. 2012
Innlegg: 36 / KP: 15
Ja virker som folk har veldig ulike meninger med denne saken, har ikke logget meg inn her på lenge men alt går supert i min verden i allefall, jeg flyttet hjemmefra i fjord rundt 1 Januar om jeg husker rett.
Har fulltidsjobb, har ikke dødd, måtte leve på vann og brød i noen uker tho, men jeg krever veldig lite annet en motivasjon og enkel mat for å komme meg igjennom(var veeeeldig bestemt om å ikke flytte hjem til mor og far). Om dere har noen spørsmål vil jeg svare så godt jeg kan. Mvh sput9k
Sitat av sput9k Vis innlegg
sput9k

Medlem siden: sep. 2012
Innlegg: 36 / KP: 15
Ja virker som folk har veldig ulike meninger med denne saken, har ikke logget meg inn her på lenge men alt går supert i min verden i allefall, jeg flyttet hjemmefra i fjord rundt 1 Januar om jeg husker rett.
Har fulltidsjobb, har ikke dødd, måtte leve på vann og brød i noen uker tho, men jeg krever veldig lite annet en motivasjon og enkel mat for å komme meg igjennom(var veeeeldig bestemt om å ikke flytte hjem til mor og far). Om dere har noen spørsmål vil jeg svare så godt jeg kan. Mvh sput9k
Vis hele sitatet...
Flott å høre at det går bra med deg Er ikke alltid lett å skulle stå på egne bein for første gang, husker det selv fra da jeg ble 18 og var dritt lei foreldre og mas. Man føler seg ganske topp og skal ta verden med storm. Men så innser man etthvert hva ansvar og ikke minst økonomi har å si. Det er vel det som kalles livets lære, og alle må jo igjennom den en gang. Og er man bestemt og har lysten så når man langt!

Kan jeg spørre hva du jobber med?

Lykke til videre!
Ser som nevnt over heller ingen grunn til at du skal selge tingene dine. Dersom du faktisk får hjelp av barnevernet så får du jo faktisk det. Får du i tillegg deltidsjobb med la oss si 50% lever du veldig greit(ettersom at bostedet dekkes). I det store å det hele handler dette om hvor godt du planlegger maten. Men vær obs på at dette tipset høres lett ut i teorien, men i praksis er det noe annet. Man blir svært raskt lei av å spise billig, dersom man ikke er svært flink til å variere.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Du er myndig og voksen, og skal ha barnevernet til å betale leilighet for deg? Patetisk
Vis hele sitatet...
Patetisk å ikke lese tråden
Anbefaler IKKE å leve på 1kr nuddler, har erfaringer med nuddler 4-5 ganger i uke på 1 år. (brekker meg nå hver gang jeg bare lukter nuddler)