Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 961
Hei,
Lurer på om noen har kunnskap til å lage en radiomottaker på frekvensbåndet 219mHz. DFHorten boksen, som benytter en følsom radiomottaker R-1000. DFHorten ser satt opp med 4 yagi antenner og boksen til R-1000 mottakeren. Så får man peiling på signalet ut i fra signalstyrken på de 4 antennene via et Led display i et kryss (4 himmelretninger, relativ peiling).
Men DFhorten boksen tar mye av signal styrken og vi har god peiling ut til 2.5nm. Men om man lytter direkte på R-1000 mottakeren har man kontakt med samme sender på 10nm på samme høyde over havet.

SÅ tanken er å bygge 4 radioer integrert i DFHorten boksen, en til hver antenne, som da rutes videre med et display i en PC, basert på samme utrykk i form av LED display i 4 himmelretninger.

Om dette ga mening til noen, så er jeg interessert i litt prat rundt utfordringer med å lage noe slikt. Utgangspunktet er å kunne lage et system der en merket hval med en VHF beacon på 219 mHz kan spores på ca 10nm.
Hilser
Lars
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
RTL og GNU Radio
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Hvalradio Vis innlegg
Om dette ga mening til noen, så er jeg interessert i litt prat rundt utfordringer med å lage noe slikt. Utgangspunktet er å kunne lage et system der en merket hval med en VHF beacon på 219 mHz kan spores på ca 10nm.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer egentlig mest på hvordan du skal merke hvalen?