Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1662
ok freakss.......... debunk meningene mine:
  • En global temperaturøkning på vel 2 °C gir oss klimaet vi hadde for 1 000 år siden. Det er gunstig for all vegetasjon, for matvekster, for dyreliv og mennesker, og for klimaet da det blir mer fordamping og nedbør. Det blir også noe mindre temperaturforskjell mellom ekvator og polene og derfor mindre uvær.
  • CO2 er en lite effektiv drivhusgass. Den utgjør 0,04 % av atmosfæren og står for mindre enn 4 % av den atmosfæriske drivhuseffekten, mens vanndamp og skyer står for ca. 95 %. Ekstra tilførsel av CO2 og metan (CH4) vil ha en ubetydelig virkning på drivhuseffekten, og virkningen på temperaturen lar seg ikke måle. Isotopanalyse viser at maksimalt 4 % av atmosfærisk CO2 kommer fra våre utslipp, resten er en del av naturens eget kretsløp. Tiltak mot CO2 har derfor ubetydelig virkning. Årlig atmosfærisk CO2-økning på 2 ppm (0,0002 %) i moderne tid er en naturlig følge av økt temperatur etter Den lille istiden og har minimalt å gjøre med våre utslipp.
  • Om temperaturen går opp eller ned, om isbreene vokser eller minker, om havet stiger eller synker, om det blir storm, orkan, tornado eller stille. om det blir flom eller tørke, om det blir uvær eller katastrofer, om det blir sykdom, pest eller epidemier; så har det ingen ting med utslipp av CO2 å gjøre, slik FNs klimapanel, IPCC vil ha oss til å tro.

Dette betyr at det finnes ingen klimakrise, og det er ingen grunn til angst på grunn av menneskeskapt CO2.
Vel, siden du legger frem påstander uten bevis, så kan vi avfeie de uten bevis..

Thems the rules..
Jeg holder min lit til alle forskerne som alle er enige om at global oppvarming er ett tema nettopp pga menneskehetens utslipp.
Sist endret av Mozzie; 28. januar 2023 kl. 12:08.
Du vet ikke hva du snakker om. Bevis meg feil...
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg holder min lit til alle forskerne som alle er enige om at global oppvarming er ett tema nettopp pga menneskehetens utslipp.
Vis hele sitatet...
Hæ? Tenker du at et konsensus hos forskere som jobber med nettopp dette fagfeltet har mer peiling på dette enn en random person på Freak?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du vet ikke hva du snakker om. Bevis meg feil...
Vis hele sitatet...
Har han ikke strengt tatt gjort det?
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av ikkealene Vis innlegg
ok freakss.......... debunk meningene mine:
  • En global temperaturøkning på vel 2 °C gir oss klimaet vi hadde for 1 000 år siden. Det er gunstig for all vegetasjon, for matvekster, for dyreliv og mennesker, og for klimaet da det blir mer fordamping og nedbør. Det blir også noe mindre temperaturforskjell mellom ekvator og polene og derfor mindre uvær.
  • CO2 er en lite effektiv drivhusgass. Den utgjør 0,04 % av atmosfæren og står for mindre enn 4 % av den atmosfæriske drivhuseffekten, mens vanndamp og skyer står for ca. 95 %. Ekstra tilførsel av CO2 og metan (CH4) vil ha en ubetydelig virkning på drivhuseffekten, og virkningen på temperaturen lar seg ikke måle. Isotopanalyse viser at maksimalt 4 % av atmosfærisk CO2 kommer fra våre utslipp, resten er en del av naturens eget kretsløp. Tiltak mot CO2 har derfor ubetydelig virkning. Årlig atmosfærisk CO2-økning på 2 ppm (0,0002 %) i moderne tid er en naturlig følge av økt temperatur etter Den lille istiden og har minimalt å gjøre med våre utslipp.
  • Om temperaturen går opp eller ned, om isbreene vokser eller minker, om havet stiger eller synker, om det blir storm, orkan, tornado eller stille. om det blir flom eller tørke, om det blir uvær eller katastrofer, om det blir sykdom, pest eller epidemier; så har det ingen ting med utslipp av CO2 å gjøre, slik FNs klimapanel, IPCC vil ha oss til å tro.

Dette betyr at det finnes ingen klimakrise, og det er ingen grunn til angst på grunn av menneskeskapt CO2.
Vis hele sitatet...
Har ingenting basert på fakta, men at co2 og klima, miljø og verden henger sammen er det vel liten tvil om.

Ut ifra min erfaring innen dyrking av røyketomater, spiller alt dette, stort og lite inn på livet inne i teltet, men i grunn er det ganske mye margin for feil i ett dyrketelt, ett veldig lite avgrenset område, før total utslettelse (høhø). Selv om det kanskje ikke bare er sus og dus når dommedag kommer, finner nok livet sin gang og levner til att Eller, kanskje ryk alt, og forsvinn ?

Er det noe poeng i å kreve å bli motbevist, med de påstandene ?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis du er oppriktig interessert, så er de vanligste feiloppfatningene/konspirasjonsteoriene/løgnene/talepunktene listet opp her, drøftet og demontert med kilder.

Påstandene dine, som jeg parafraserer som "oppvarming er positivt", "CO2 er en svak/irrelevant drivhusgass" og "mennesker tilfører en ubetydelig mengde CO2" er representert i lista som henholdsvis #3, #30 og #34. Disse lenkene forklarer også inngående hvorfor påstandene er feil.

Så håper jeg vi respekterer argumentasjon med kilder og bevisføring når vi spør om å bli debunket, ikke sant?
Sist endret av robhol; 28. januar 2023 kl. 13:40. Grunn: Lenker
Hvorfor skal noen gidde det? Energityver er ikke så spennende å diskutere med.
Teksten presenterer flere påstander som ikke er vitenskapelig beviste eller som ikke er i tråd med den overveldende majoriteten av klimaforskningen. For eksempel, å hevde at en global temperaturøkning på 2 grader er gunstig for alt liv på jorden, at CO2 er en lite effektiv drivhusgass, og at tiltak mot CO2 har ubetydelig virkning, er ikke i tråd med det som er kjent om klimaendringene og deres konsekvenser. Teksten gir også inntrykk av at det ikke finnes noen konsensus blant forskere om klimaendringene, men dette er ikke tilfelle; det er en bred konsensus blant klimaforskere om at menneskeskapte utslipp er hovedårsaken til klimaendringene.

Klimaendringer er et av de mest alvorlige problemene vi står overfor i dag. Den voksende bevisstheten om deres alvorlige konsekvenser for økosystemer, samfunn og økonomier har ført til økt bekymring og handling over hele verden. Selv om det fortsatt er noen som hevder at klimaendringene ikke er et resultat av menneskelig aktivitet, er det overveldende vitenskapelig bevis for at dette ikke er tilfelle.

Det første og viktigste beviset for klimaendringene er den økende gjennomsnittstemperaturen på jorden. Siden 1900 har gjennomsnittstemperaturen økt med omtrent 1 grad Celsius. Dette er et resultat av den økte mengden av klimagasser som utgjør drivhusgasser i atmosfæren, som CO2 og metan. Disse gassene fanger solens varmeenergi i atmosfæren, noe som fører til en økning i temperaturen på jorden.

Et annet viktig bevis for klimaendringene er den økende havnivået. Som temperaturen øker, smelter isen på polene og i fjellene. Dette fører til en økning i havnivået, som kan ha alvorlige konsekvenser for kystområder og øystater. Det er også bevis for at ekstremvær som orkaner, tørke og flom øker i frekvens og intensitet som et resultat av klimaendringene.

Det er viktig å merke seg at det ikke er noen tvil om at klimaendringene er menneskeskapte. Vitenskapelig forskning har vist at den økte mengden av CO2 i atmosfæren er et direkte resultat av menneskelig aktivitet, spesielt brenning av fossile brensler. Dette er bekreftet av isotopanalyse, som viser at karbonet i atmosfærisk CO2 stammer fra fossile brensler og ikke fra naturlige kilder.