Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1355
Er det motstand i et vakum?
Ja, selv i verdensrommet er det 10 molekyler pr millimeter i vakuumet.

https://snl.no/vakuum
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Ja, selv i verdensrommet er det 10 molekyler pr millimeter i vakuumet.

https://snl.no/vakuum
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest artikkelen du selv lenker til, så ville du sett at det står at "Vakuum betyr tomt rom. Det vil si en beholder som ikke inneholder noen molekyler eller andre materielle partikler"

Sitat av Dust4472 Vis innlegg
Er det motstand i et vakum?
Vis hele sitatet...
Ja, men i form av impedans, eller "vekselstrømsmotstand".
Sist endret av Barte-Sam; 15. februar 2023 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Hvis du hadde lest artikkelen du selv lenker til, så ville du sett at det står at "Vakuum betyr tomt rom. Det vil si en beholder som ikke inneholder noen molekyler eller andre materielle partikler"



Ja, men i form av impedans, eller "vekselstrømsmotstand".
Vis hele sitatet...
Hvis du leser videre så står det at det i praksis ikke er oppnåelig.
Men mellom elektronbanen og kjernen har vi vel vakuum? Og zoomer vi in: Og mellom kvarkene??
Vakuum gir bare mening i en makroskopisk skala.
Sånn jeg har forstått det så vil man selv i et teoretisk perfekt vakuum ha motsatt. Ikke luftmotstand, men stråling.
Om du svever i et vakuum, så vil du forsatt påvirkes av strålingen fra objekter i nærheten, som vil påvirke din totale mengde energi. Blir vel fort det de kaller et solseil.
Med motstand, mener du resistans mot elektrisk stroem? I saa fall: ved smaa elektriske felt vil vakuum vaere en isolator, saa motstanden er uendelig. Men dersom du har et ekstremt sterkt elektrisk felt saa vi elektroner og positroner skapes ved aa hente energi fra det elektriske feltet, og du vil faa en stroem. Dette kalles Schwinger pair production. Saa du vil ha en gigantisk men endelig resistans. Vi ser her at resistansen er en funksjon av det elektrisk feltet, og ikke en konstant. Men dersom du snakker om elektriske felter vi klarer aa skape per dags dato, saa er resistansen for alle praktiske formaal uendelig.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Vakuum gir bare mening i en makroskopisk skala.
Vis hele sitatet...
Vakuum, med den presise definisjonen som vi bruker i moderne kvantefysikk, gir mening mer generelt. Et vakuum er tilstanden av absolutt lavest energi.
Sist endret av Pinneknurk; 16. februar 2023 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du setter 2 metall-plater, en på hver side av det tomme rommet, og så kobler til et batteri til platene, så har du en kondensator, og da er det et elektrisk felt mellom platene, også i "vakum". Og da er jo ikke det tomme rommet tomt, det har et elektrisk felt i seg.

Elektronerder, tar jeg feil så korriger meg gjerne.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvis du setter 2 metall-plater, en på hver side av det tomme rommet, og så kobler til et batteri til platene, så har du en kondensator, og da er det et elektrisk felt mellom platene, også i "vakum". Og da er jo ikke det tomme rommet tomt, det har et elektrisk felt i seg.

Elektronerder, tar jeg feil så korriger meg gjerne.
Vis hele sitatet...
Behøver ikke å være tomt rom. Det kan like gjerne være en isolator, f.eks. glass. Om du former kobberplater etter en vannmugge, en utenpå og en inni, og setter 5 kV der + er på den ene kobberkoppen, og - på den andre. Da har du lagd en kondensator, som er livsfarlig.