Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1149
Fikk to valium 5 meg av legen for søvn uten av at han sa noe om hvordan jeg skal ta de så da spør jeg her. Hvor lenge før sovetid tar jeg den? Bør jeg få bra effekt av 5 mg, eller bør jeg ta to? Går fast på promethazine, bør jeg la være å ta de når jeg tar valium?

Skal ikke brukes til rus, er for søvn så har kanskje posta i feil underforum
Sist endret av Idek13378; 28. mai 2023 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det tar ca 30-60min å slå inn og ikke farlig å blande med det andre du bruker. Bør få grei effekt av 5mg om du ikke har brukt det mye før.
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det tar ca 30-60min å slå inn og ikke farlig å blande med det andre du bruker. Bør få grei effekt av 5mg om du ikke har brukt det mye før.
Vis hele sitatet...
Bør jeg ta på tom mage eller spiller det liten rolle? Merker at jeg får bedre effekt av promethazine når jeg tar de på tom mage.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Bør jeg ta på tom mage eller spiller det liten rolle? Merker at jeg får bedre effekt av promethazine når jeg tar de på tom mage.
Vis hele sitatet...
Du skriver at du fikk 2 valium av legen for hjelp på søvnen, og videre at disse er 5MG. Du skriver ingenting om hvor mange mg du tar av Fentiazinderivater. Det eneste her mellom disse er at den sederende effekten av begge legemidlene forsterker hverandre, og at på større doser har du høyere risiko for CNS Depresjon.


---
Interaksjon #868
ATC Koder
N05B A Benzodiazepinderivater - R06A D Fentiazinderivater
Klassifisering
Akademisk interesse. Grunnlag: Interaksjonsstudier.
Klinisk konsekvens
Økt sedasjon/CNS-depresjon.
Mekanisme
Additive farmakodynamiske effekter.
---


Generelt sett så tas medisinen opp raskere på tom mage, og du du får derfor en sterkere effekt en om vis magen er tom. Men du skal ikke sulte deg selv kun for valium medisinen Skal du bruke valium for søvn så ville jeg gått for 10MG som er den anbefalte dosen for søvnproblemer. Mot angst uro er det 5MG.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Bør jeg ta på tom mage eller spiller det liten rolle? Merker at jeg får bedre effekt av promethazine når jeg tar de på tom mage.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skriver at du fikk 2 valium av legen for hjelp på søvnen, og videre at disse er 5MG. Du skriver ingenting om hvor mange mg du tar av Fentiazinderivater. Det eneste her mellom disse er at den sederende effekten av begge legemidlene forsterker hverandre, og at på større doser har du høyere risiko for CNS Depresjon.


---
Interaksjon #868
ATC Koder
N05B A Benzodiazepinderivater - R06A D Fentiazinderivater
Klassifisering
Akademisk interesse. Grunnlag: Interaksjonsstudier.
Klinisk konsekvens
Økt sedasjon/CNS-depresjon.
Mekanisme
Additive farmakodynamiske effekter.
---


Generelt sett så tas medisinen opp raskere på tom mage, og du du får derfor en sterkere effekt en om vis magen er tom. Men du skal ikke sulte deg selv kun for valium medisinen Skal du bruke valium for søvn så ville jeg gått for 10MG som er den anbefalte dosen for søvnproblemer. Mot angst uro er det 5MG.
Vis hele sitatet...
EDIT:

Mente selvfølgelig at du får en sterkere/raskere effekt om magen er tom, i forhold til vis du nettopp har spist
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Bør jeg ta på tom mage eller spiller det liten rolle? Merker at jeg får bedre effekt av promethazine når jeg tar de på tom mage.
Vis hele sitatet...
Jeg merker ikke noe forskjell på tom mage eller ikke. Brukte alltid å ta det etter frokost når jeg brukte det fast og da tok det ca 30min før effekten kom.
Trådstarter
Takk for svar alle sammen tenker jeg prøver først èn valium alene med en eller to promethazine, om jeg ikke merker en dritt så prøver jeg 10 mg valium istedet, dum ide eller en ok plan?
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legen din ville informert om de to medesinene ikke kunne brukes sammen.

Ellers står det meste i Pakke vedlegget til medesinen du får, og på apoteket er de flinke til å fortelle hvordan medesinen bør tas, før eller etter måltid og med hvor mye vann.

Menn du fikk to stk valium, noe du bare skulle prøve ut?



Kan ringe
Det er nok ikke spesielt farlig å blande en lav til middels dose promethazine med 5 - 10mg valium, men jeg ville desidert prøvd med så lite valium som mulig helst uten promethazine først for å se om det gjør susen. Du bygger relativt kjapt toleranse for benzo og kan bli utrolig hekta så det gjelder å bruke den laveste effektive dosen som mulig, spesielt om det er tenkt at valium skal være en halvveis langsiktig løsning på søvnproblemene dine. Funker 5mg valium uten promethazine ved siden av, så er det lite vits i å venne seg til 10mg med promethazine på siden for å få sove. Jeg ville tatt valiumen 1 - 1,5 time før leggetid.
Trådstarter
Skjønner godt at folk blir avhengig av benzos, det der funka fjell, aldri sovet så godt før siden jeg var 13-14 år. Psyken min føles så mye bedre også.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Skjønner godt at folk blir avhengig av benzos, det der funka fjell, aldri sovet så godt før siden jeg var 13-14 år. Psyken min føles så mye bedre også.
Vis hele sitatet...
Ja, det funker bra, ihvertfall i starten. Kunsten er å få det til å fortsette å fungere uten å måtte ha en håndfull av dem i slengen. Å at psyken din er bedre har nok med å gjøre at valium har en halveringstid på 1 - 2 døgn, så du har det i systemet enda. Pass på for benzo rebound is a bitch og kan bli en skikkelig ond sirkel.

Veldig merkelig egentlig å skrive ut en benzo som varer så sabla lenge for søvn. Spesielt mtp at det finnes så mange andre benzoer og lignede mer skreddersydde for søvnproblemer.