Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4947
Langhåret jævel
11 0
Hei! Er en ung kniv-fanatiker som gjerne vil kunne gi noen av knivene mine et lite piff og farge dem på kuleste mulig måte. Holder også på å lage en kniv i kunst og håndverk timene på skolen. Har lyst til å kunne få en sterk farge på bladet. Litt som Case-Hardened finishen til kniver fra CS:GO. Vet man kan bruke neglelakk og dvs, men lurer på om det er en annen, bedre måte?
Man kan vell bruke flammer for å ordne Case-Hardened utseende? Skal ikke si det for sikkert, men virker logisk.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det ligger en utfyllende artikkel om det her

Dersom det er en kniv som skal brukes, så tenk på det er stor mulighet for at du ødelegger herdingen, og at det kan bli slitasjemerker på fargene med tiden.
Langhåret jævel
Trådstarter
11 0
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Man kan vell bruke flammer for å ordne Case-Hardened utseende? Skal ikke si det for sikkert, men virker logisk.
Vis hele sitatet...
Har hørt om noe som kalles "Anodisering" der man varmer opp jernet/whatever etter man har fjernet alle mulige fingertrykk, etc, men har alltid hørt at det brukes på en spesiell type material. Har også hørt at det kan ødelegge kniv-bladet.
Han kallen her på driver på i samme bransje som deg. Ganske fine videoar om knivlaging.
Halla, driver å lager kniver selv i en smie. Det burde du sjekke ut, å smi kniver er fantstisk gøy du kan bestemme alt selv. ingen grenser. jeg skal begynne å ekspremintere med damscus stål snart. de knvene blir sykt fine! kansje det du leter etter. damascus er mange layers med stål som blir presset sammen, og stålet blir veldig hardt og får veldig fine mønster.

edit: en video av hvordan man lager damscus https://www.youtube.com/watch?v=o6B616UunyQ
Sist endret av FlowerExploder; 10. november 2015 kl. 23:58.
Langhåret jævel
Trådstarter
11 0
Sitat av FlowerExploder Vis innlegg
Halla, driver å lager kniver selv i en smie. Det burde du sjekke ut, å smi kniver er fantstisk gøy du kan bestemme alt selv. ingen grenser. jeg skal begynne å ekspremintere med damscus stål snart. de knvene blir sykt fine! kansje det du leter etter. damascus er mange layers med stål som blir presset sammen, og stålet blir veldig hardt og får veldig fine mønster.

edit: en video av hvordan man lager damscus https://www.youtube.com/watch?v=o6B616UunyQ
Vis hele sitatet...
Det hadde vært ganske kult å lage egne kniver! Tenker jeg må bli litt eldre, ettersom jeg fortsatt er ung. Tenker jeg kommer til å prøve meg på å lage en Balisong kniv eller en Kerambit. Høres ut som en interessant hobby! Damascus stål har jeg hørt om, og sett mye på, tipper det kan få ganske flotte resultat! Good luck!
Sitat av Killswitch Vis innlegg
Det hadde vært ganske kult å lage egne kniver! Tenker jeg må bli litt eldre, ettersom jeg fortsatt er ung. Tenker jeg kommer til å prøve meg på å lage en Balisong kniv eller en Kerambit. Høres ut som en interessant hobby! Damascus stål har jeg hørt om, og sett mye på, tipper det kan få ganske flotte resultat! Good luck!
Vis hele sitatet...
For ung? er 17 selv, de fleste kystlag i norge har smier der du kan smi helt gratis
Langhåret jævel
Trådstarter
11 0
Sitat av FlowerExploder Vis innlegg
For ung? er 17 selv, de fleste kystlag i norge har smier der du kan smi helt gratis
Vis hele sitatet...

14 her. Bor på verdens minste plass. Nærmeste "større" by er en halvtime unna, og er ikke sikker om de har smie. Kunne tenkt meg å investere litt av konfirmasjons pengene jeg får neste år på å lage en kniv visst det er en tilgjengelig relativt nært.
Sitat av Killswitch Vis innlegg
14 her. Bor på verdens minste plass. Nærmeste "større" by er en halvtime unna, og er ikke sikker om de har smie. Kunne tenkt meg å investere litt av konfirmasjons pengene jeg får neste år på å lage en kniv visst det er en tilgjengelig relativt nært.
Vis hele sitatet...
Viss du får tilgang på en smie så koster det ingenting å lage den kniven du har lyst.

Stål finner du stort sett overalt, Treverk finner du også overalt. Trenger ikke koste deg en krone
Langhåret jævel
Trådstarter
11 0
Sitat av FlowerExploder Vis innlegg
Viss du får tilgang på en smie så koster det ingenting å lage den kniven du har lyst.

Stål finner du stort sett overalt, Treverk finner du også overalt. Trenger ikke koste deg en krone
Vis hele sitatet...
Interessant. Tror nok jeg må finne mer ut om dette. Hadde vært utrolig gøy å kunne lage egne kniver.
Å lære å smi (kniv) kan bli en kul hobby det. Men mitt råd er, og vente med damasksmiing til du mestere å smi "vanlige" knivblader først. Her kommer jeg med noen erfaringer jeg har. Jeg har smidd noen få blader selv, mens min far er en ganske aktet og til dels kjent knivsmed.

-For det første så kan det mye lettere gå feil, når du smir damask. For når du lager et knivblad, så har du (hardt) stål i midten med (mykt) jern rundt. Så kniveggen blir stål, mens sidene og ryggen blir jern. Dette gjøres ved, at lagene bankes i sammen og sveises via dette. Man bruker normalt boraks som flussmiddel. Men uansett, så er det ikke enkelt å få til en god sveis. Blir stålet for varmt, er mulighetene der, at du har herpet hele skiten. Når det gjelder damasksmiing, så skal denne sveiseprosessen gjentas ganske mange ganger. Altså muligheten for feil, er utrolig mye høyere.

-For det andre, så er det utrolig mye mere banking på damasksmiing, sammenlignet med vanlige knivblad. Min far bruker en fjærhammer til å smi ut damaskemnene. Denne fjærhammeren slår så hardt, at en 4" (98 mm) spiker er flat på to slag. Og en kjenner bakken riste, når en står en del meter unna. Da det er en hammer på ca. 50 kg, som slår 2-4 ganger i sekundet. Før fadern fikk tak i denne, så sto han og banket nesten en hel dag for ett knivblad. Og jeg skal love deg, at du begynner å bli "rar i armen", når du har stått å banket noen timer, og ikke har så mye trening.


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Man kan vell bruke flammer for å ordne Case-Hardened utseende? Skal ikke si det for sikkert, men virker logisk.
Vis hele sitatet...
Hvis du varmer knivbladet noe særlig mere enn 200 C, så har du ødelagt herdingen i stålet. Hvis en skal fikse dette, så må du ta ut knivbladet, varme bladet opp til det ikke er magnetisk lenger og litt til, kjøle det ned i (spill)olje (til nød varmt vann). Og så anløpe bladet på nytt. Anløpingstemperaturen er avhengig av hvilken stållegering du bruker i bladet. Hvis du ikke bryr deg om det jeg har skrevet her, så vil knivbladet bli en mellomting mellom et ordentlig knivblad og en gummikniv som barn leker med. Den blir totalt ubrukelig til f.eks. å spikke. Og det samme kan sies om stålet er alt for hardt.


Sitat av FlowerExploder Vis innlegg
Viss du får tilgang på en smie så koster det ingenting å lage den kniven du har lyst.

Stål finner du stort sett overalt, Treverk finner du også overalt. Trenger ikke koste deg en krone
Vis hele sitatet...
Kull koster da en del penger... Og skal du ha bra stål, så flyr det fort en del kroner der også. Selvsagt kan en lage knivskaft av en vedkabbe. Men det blir ikke akkurat så spennende saker...
Valbjørk blir brukt mye. Selvsagt er det mye annet innen treverk, som kan gi mye vakkert også. Men forvent ikke helt det store av gran, furu og ofte bjørk. Valbjørk er ganske stiv i pris. Ett skaftevne koster fort 50 kr. Hvis emnet er skikkelig fint, kan det også bli dertil dyrere. Hvis du ikke har kontakter da.

Ellers; hvis du vil ha nesten svarte blader, kan du bruke bruneringsveske for våpen. Men merk deg, at denne ofte bl.a. inneholder metanol, og er derfor alt annet enn sunn å innta! Tror heller det ikke er bra og søle for mye på deg av bruneringsveske.

Når du har lagd et damaskblad, kan du bruke fortynnet svovelsyre å ha bladene i en liten stund. Da vil syra etse bort mere av jernet enn stålet. Og damaskmønstret kommer frem mye bedre! Det er vel unødvendig å si, at en voksen bør behandle svovelsyra. Den er alt annet enn leketøy! Og ALDRI bland vann i svovelsyre, men heller syre i vann forsiktig!

"Vann i syre blir et uhyre! Mens syre i vann, det går an!"
Når du lager kniv, antar jeg at du først sliper til emnet, så herder (tar det opp til rundt 1000 grader og så bråkjøler i vann eller olje) og til slutt anløper (holde kniven noen timer rundt 200 grader). Når man herder kniven, gjør man at den blir veldig hard, men veldig sprø. Ved å anløpe etterpå, kan man gjøre den gradvis seigere og mykere igjen, helt til man får en fin balanse mellom en kniv som holder seg skarp (hard) og en som tåler mye (seig).

Ved høye temperaturer vil jernet i bladet reagere med oksygen i lufta og danne jernoksid. Tykkelsen på oksidlaget er styrt av tid og temperatur. Når du herder kniven, vil temperaturen bli så høy at oksidlaget blir mørk grått, og kan flake av, som et skall. Hvis laget blir tynnere, altså dannes ved lavere temperatur, kan det bli delvis gjennomsiktig og gi fine farger, som de du beskriver. En oversikt over hvilke temperaturer som gir hvilke farger kan du se i denne Wikipedia-artikkelen.

Jeg anbefaler at du prøver å polere kniven din etter herding, for å få bort det grå skallet, men før anløpning. Da kan du justere anløpningstemperaturen etter hvilken farge du vil ha.

Kvaliteten på kniven etter en slik prosedyre vil variere med hvilken type stål du har, da de krever ulike temperaturer for å gi best mulige resultat. Jeg anbefaler at du snakker med læreren din om hvilket stål du har, og hvilke temperaturer du kan jobbe i. Fortell hva du prøver å gjøre, så er lærere erfaringsmessig veldig hjelpevillige når det gjelder elever som vil gjøre noe ekstra eller spesielt.

Vanligvis kan man finne et datablad med informasjon om stålet man bruker. Det sier også hvordan man skal varmebehandle det, slik at du kan finne ut om du vil få gode resultat på temperaturen som gir fargen du ønsker det. Et slikt datablad kan for eksempel se sånn ut, for ståltypen kalt Arne, fra det svenske firmaet Uddeholm. I kapittelet "Heat Treatment" under "Tempering" (anløpning på norsk), står det at du kan gå ned til 180 grader, som vil gi deg muligheten til farger i området gul-brun-lilla-blå, hvis du sammenligner med bildet i Wikipedia-artikkelen jeg lenket til.

Hvis du syns at vitenskapen rundt dette med kniver, metall, stål og så videre er spennende, kan jeg anbefale å sikte deg inn på studiet i materialteknologi ved NTNU. Jeg skriver selv doktorgrad om smelting og hurtigstørkning av jern, og har i løpet av studietiden fått mulighet til smiing, sveising, støping, varmebehandling og mye annet spennende her på universitetet.

Håper dette hjelper.

Disclaimer: Jeg har ikke testet teknikken jeg foreslår selv, men det burde i teorien gå.
Langhåret jævel
Trådstarter
11 0
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Å lære å smi (kniv) kan bli en kul hobby det. Men mitt råd er, og vente med damasksmiing til du mestere å smi "vanlige" knivblader først. Her kommer jeg med noen erfaringer jeg har. Jeg har smidd noen få blader selv, mens min far er en ganske aktet og til dels kjent knivsmed.

-For det første så kan det mye lettere gå feil, når du smir damask. For når du lager et knivblad, så har du (hardt) stål i midten med (mykt) jern rundt. Så kniveggen blir stål, mens sidene og ryggen blir jern. Dette gjøres ved, at lagene bankes i sammen og sveises via dette. Man bruker normalt boraks som flussmiddel. Men uansett, så er det ikke enkelt å få til en god sveis. Blir stålet for varmt, er mulighetene der, at du har herpet hele skiten. Når det gjelder damasksmiing, så skal denne sveiseprosessen gjentas ganske mange ganger. Altså muligheten for feil, er utrolig mye høyere.

-For det andre, så er det utrolig mye mere banking på damasksmiing, sammenlignet med vanlige knivblad. Min far bruker en fjærhammer til å smi ut damaskemnene. Denne fjærhammeren slår så hardt, at en 4" (98 mm) spiker er flat på to slag. Og en kjenner bakken riste, når en står en del meter unna. Da det er en hammer på ca. 50 kg, som slår 2-4 ganger i sekundet. Før fadern fikk tak i denne, så sto han og banket nesten en hel dag for ett knivblad. Og jeg skal love deg, at du begynner å bli "rar i armen", når du har stått å banket noen timer, og ikke har så mye trening.



Hvis du varmer knivbladet noe særlig mere enn 200 C, så har du ødelagt herdingen i stålet. Hvis en skal fikse dette, så må du ta ut knivbladet, varme bladet opp til det ikke er magnetisk lenger og litt til, kjøle det ned i (spill)olje (til nød varmt vann). Og så anløpe bladet på nytt. Anløpingstemperaturen er avhengig av hvilken stållegering du bruker i bladet. Hvis du ikke bryr deg om det jeg har skrevet her, så vil knivbladet bli en mellomting mellom et ordentlig knivblad og en gummikniv som barn leker med. Den blir totalt ubrukelig til f.eks. å spikke. Og det samme kan sies om stålet er alt for hardt.


Kull koster da en del penger... Og skal du ha bra stål, så flyr det fort en del kroner der også. Selvsagt kan en lage knivskaft av en vedkabbe. Men det blir ikke akkurat så spennende saker...
Valbjørk blir brukt mye. Selvsagt er det mye annet innen treverk, som kan gi mye vakkert også. Men forvent ikke helt det store av gran, furu og ofte bjørk. Valbjørk er ganske stiv i pris. Ett skaftevne koster fort 50 kr. Hvis emnet er skikkelig fint, kan det også bli dertil dyrere. Hvis du ikke har kontakter da.

Ellers; hvis du vil ha nesten svarte blader, kan du bruke bruneringsveske for våpen. Men merk deg, at denne ofte bl.a. inneholder metanol, og er derfor alt annet enn sunn å innta! Tror heller det ikke er bra og søle for mye på deg av bruneringsveske.

Når du har lagd et damaskblad, kan du bruke fortynnet svovelsyre å ha bladene i en liten stund. Da vil syra etse bort mere av jernet enn stålet. Og damaskmønstret kommer frem mye bedre! Det er vel unødvendig å si, at en voksen bør behandle svovelsyra. Den er alt annet enn leketøy! Og ALDRI bland vann i svovelsyre, men heller syre i vann forsiktig!

"Vann i syre blir et uhyre! Mens syre i vann, det går an!"
Vis hele sitatet...
Dette vil nok helt sikkert komme til hjelp visst jeg begynner med å smi kniver! Lurer da på om du har noen erfaring med laging av noen unike og kanskje ikke så normale kniver? Tenker på karambiter eller balisong kniver?
Sitat av Killswitch Vis innlegg
Dette vil nok helt sikkert komme til hjelp visst jeg begynner med å smi kniver! Lurer da på om du har noen erfaring med laging av noen unike og kanskje ikke så normale kniver? Tenker på karambiter eller balisong kniver?
Vis hele sitatet...
Har ikke erfaring med kvivblader med unikt utseende nei. Der er den gode gamle klassiske der!.. ;D
Langhåret jævel
Trådstarter
11 0
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Har ikke erfaring med kvivblader med unikt utseende nei. Der er den gode gamle klassiske der!.. ;D
Vis hele sitatet...
Takk uansett! Tenker jeg må studere balisongen min og evt. lage noen skisser, etc.
Å lage en balisongkniv kan være en veldig spennende utfordring, med tanke på at du må designe en mekanisme som lett lar deg åpne den, samtidig som bladet holder seg stabilt når den faktisk er åpen.

De første gangene du smir et knivblad, må du være forberedt på at det fort kan bli skjeve, ujevne greier. Å gå rett på en balisongkniv, som har relativt fine toleranser med tanke på utforming, kan fort bli veldig vanskelig. I første omgang er du nok bedre tjent med å sage og slipe ut fra en plate, noe som også gir fordelen at det er lett å tegne og markere opp før du begynner.

Når det er sagt, får du definitivt høyere kvalitet på smidde kniver, og da spesielt om du begynner å sveise sammen lag av flere ulike typer stål.

@amdb73: Har du noen lenke til kniver som du/din far har laget? Syns norske knivtradisjoner er svært spennende, så det hadde vært kjekt å se noen eksempler og få litt inspirasjon. Evt. PM, hvis du ikke vil gå ut med informasjonen offentlig.
Sitat av icTus Vis innlegg
@amdb73: Har du noen lenke til kniver som du/din far har laget? Syns norske knivtradisjoner er svært spennende, så det hadde vært kjekt å se noen eksempler og få litt inspirasjon. Evt. PM, hvis du ikke vil gå ut med informasjonen offentlig.
Vis hele sitatet...
Fadern lager så og si ikke hele kniver, det går stort sett i knivblad, laftebiler og annet lafteverktøy. Og hverken han eller jeg har lagt noe av dette ut på nett. Det som har gjort mest av markedsføringen der, er messer og rykte fra tidligere kjøpere. For er det en ting han er flink til, så er det å få stålet akkurat passe hard, så eggen ikke bøyer seg (for mykt), og det ikke gyver biter ut av eggen (for hardt). Og han kjører en test, hvis han begynner med nytt stål, som er å spikke en tørr gammel grankvist (noe av det hardeste en kommer borti innen den norske treverdenen). Og etter testen skal kniven være så og si like skarp. Altså du skal kunne barbere deg med den.

Det eneste på nett er denne filmsnutten, der faderen holder kamera (og ja han skjelver, beklager dette!), og jeg barberer armen med hans knivblad. Men uansett du ser bladet er litt skarpt.
Overskuddsmateriell
Her kan du se en som har laget seg en karambit
http://www.battlefield.no/forum/inde...et-en-karambit