Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6618
Rørleggeren har ikke gjort seg ferdig, men sendt meg en regning som ikke ligner grisen.

På toalettet er det en rørstuss som stikker ut med utvendige mål på ca. 21mm.

På veggen er det en messing dings...

Avstanden mellom disse to er ca. 30cm

Hadde tenkt å bruke en fleksibel slange?

Har ikke lyst å stikke innom rørleggeren, han selger jo delene som om det skulle være gull.

Hvilke deler tenger jeg? Kan jeg få disse på JULA? Butikken er rett ved...

Så neste utfordring... det stikker to slike ut av veggen... og jeg skal koble til en vask med krane.

Hvilke komponenter trenger jeg da? Ser for meg å bruke et fleksibelt plast rør for med lengde 2,5meter for varmt og kaldt vann.

Skal jeg bruke strie eller gjengeteip?

Har lyst å gjøre dette selv, budsjettet er nå oppbrukt.

Om det blir lekasje gjør det ikke noe da vannet vil renne på gulvet og ned i sluken, dette er et vaskerom. Så ingen moralisering takk

Vil helst kjøpe delene på BILTEMA eller JULA...
Sist endret av Tekniker2; 22. oktober 2015 kl. 21:05.
på toalettet har du en 1/2" (halv tomme) stuss, tilhørende på veggen er det en (antakeligvis) 1/2" innvendig gjenge med en dings av messing(eller plugg) - du kan kjøpe en fleksibel slange, som du nevner, og da trenger du en som er 1/2" i begge ender(disse kommer med svivel/mutter, slik at du kan skru den rett på toalettet). i andre ende trenger du en 1/2" ansats(dings av messing med utvendige gjenger, slik som på toalettet, bare kortere og med en sekskant i midten mellom gjengene - til verktøy), eller du kan gjøre som "norwegianhobo" sier, og bruke forstillingskran.

det med ansats eller forstillingskran gjelder både toalett og vask/blandebatteri(kran)!

skal du kjøpe blandebatteri/kran? for som "norwegianhobo" sier ,så er det fleksible slanger på denne, som kan kobles i dingsene dine i veggen. slangene passer i lengde hvis du har en vask som henger på standardmål 85-90 cm fra gulv(overkant vask), og dingsene på veggen er 55-60 cm fra gulv(måles fra midten av messingdingsen og ned(duh!))
du trenger en overgangsansats 1/2"-3/8" (halv tomme - tre åttendedels tomme), hvis du velger å bruke slike i stedet for forstillingskran
Sist endret av Kemp; 22. oktober 2015 kl. 23:24.
Sitat av Kemp Vis innlegg
på toalettet har du en 1/2" (halv tomme) stuss, tilhørende på veggen er det en (antakeligvis) 1/2" innvendig gjenge med en dings av messing(eller plugg) - du kan kjøpe en fleksibel slange, som du nevner, og da trenger du en som er 1/2" i begge ender(disse kommer med svivel/mutter, slik at du kan skru den rett på toalettet). i andre ende trenger du en 1/2" ansats(dings av messing med utvendige gjenger, slik som på toalettet, bare kortere og med en sekskant i midten mellom gjengene - til verktøy), eller du kan gjøre som "norwegianhobo" sier, og bruke forstillingskran.

det med ansats eller forstillingskran gjelder både toalett og vask/blandebatteri(kran)!

skal du kjøpe blandebatteri/kran? for som "norwegianhobo" sier ,så er det fleksible slanger på denne, som kan kobles i dingsene dine i veggen. slangene passer i lengde hvis du har en vask som henger på standardmål 85-90 cm fra gulv(overkant vask), og dingsene på veggen er 55-60 cm fra gulv(måles fra midten av messingdingsen og ned(duh!))
du trenger en overgangsansats 1/2"-3/8" (halv tomme - tre åttendedels tomme), hvis du velger å bruke slike i stedet for forstillingskran
Vis hele sitatet...
Er vel lettest å bare kjøpe 3 stk 1/2 x 10 (3/8) vinkel med avstengning Forstillingskran å skru dem i veggen. Så lenge boksene står på standardmål. nippelelen på dassen er vel 1/2. Da kan man kjøpe en stk 1/2 x 3/8 fleksible slange å skru rett på forstillingskrana.
Er en stund eg har gjort dette men du kan vel bekrefte det
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Er vel lettest å bare kjøpe 3 stk 1/2 x 10 (3/8) vinkel med avstengning Forstillingskran å skru dem i veggen. Så lenge boksene står på standardmål. nippelelen på dassen er vel 1/2. Da kan man kjøpe en stk 1/2 x 3/8 fleksible slange å skru rett på forstillingskrana.
Er en stund eg har gjort dette men du kan vel bekrefte det
Vis hele sitatet...
som vi kan se på bildene, er pluggene skrudd "rett i vegg" - hvilket betyr at gjengene på boksen(hvis det i hele tatt er en boks...) er langt ute, som igjen betyr at hvis man kjøper en forstillingskran som er ca 10cm lang , må denne kappes for å passe. da mener jeg det vil være enklere i denne sammenheng å kjøpe ansatser som skrues rett i gjengene, men det er opp til "Tekniker2" å avgjøre - begge alternativene er brukbare!
Sitat av Kemp Vis innlegg
som vi kan se på bildene, er pluggene skrudd "rett i vegg" - hvilket betyr at gjengene på boksen(hvis det i hele tatt er en boks...) er langt ute, som igjen betyr at hvis man kjøper en forstillingskran som er ca 10cm lang , må denne kappes for å passe. da mener jeg det vil være enklere i denne sammenheng å kjøpe ansatser som skrues rett i gjengene, men det er opp til "Tekniker2" å avgjøre - begge alternativene er brukbare!
Vis hele sitatet...
Ja Sant det. Det kan være platealbu. Men uansett tenker eg på at det ser bedre ut, og lettere å skifte servant og klosett senere viss det er behov for det. Men ja din måte er nok det letteste.
Da fikk jeg til toalettet Sparte vel 1000kr der?

I veggen satt en R15 (?) HUN kobling. Vet ikke hva R15 står for men det er en slags dimensjon tror jeg...

Altså brukte jeg:

HAN R15 til HAN R15 kobling, forniklet messing (JULA)

Fleksibel slange 50cm med skrukoblinger R15 HUN til R15 HUN (Biltema)

Gjengeteip, profesjonell type, grå (Rotekassen!)

Hvit vaselin (Til å smøre gjenger med for å få skikkelig stramming uten å knekke noe!)

Dette ble potte tett Strammet forsiktig med en skiftesnøkkel i toalettet da koblingen er av tynn plast... så dette var skummelt.

Brukte ikke ventil da det er hoved ventil på vannet i rommet, så ventil på ventil virket skjønner jeg ikke vitsen av...

Så over til vasken...

Vil bruke fleksible hvite plast-slanger, og da er spørsmålet:

-Kan en 10mm hvit "plastslange" brukes i nippel for 10mm kobber-rør?
-Isåfall, må jeg ha noe som heter "støttehylse inni"?
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Vil helst kjøpe delene på BILTEMA eller JULA...
Vis hele sitatet...
Amazon er også et alternativ for litt dyrere rørdeler; noe du kan ha i bakhode til neste gang du skal kjøpe inn rørutstyr.
Sist endret av nudo; 25. oktober 2015 kl. 07:32.
Å koble opp toalettet kom på 130kr

Jeg trenger også en armatur til vasken, og er fristet å prøve en fra e-bay UK under tollgrensen som ser fancy ut...

Fordelen med e-bay UK er at det går så fort i posten.

http://www.ebay.co.uk/itm/Basin-Sink...gAAOSwq7JUKSlk

Virker latterlig billig?

Om den ikke er DNV godkjent eller skulle gå istykker gjør ikke noe, som sagt er dette et våtrom så dersom det blir lekasje så renner det ned i sluken.
Sist endret av Tekniker2; 25. oktober 2015 kl. 12:09.