Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 11148
Hei.

På Fredag fikk besøk av min beste veninnde som bor i Spania. Vi har helt siden vi ble kjent vært knoll og tott. Folk trodde vi kjente hverandre fra før fordi vi er oppi hverandre, ler, tuller og knuffer hele tiden. Dermed var det utrolig stas for meg at min samboer overrasket meg med flybilletter til henne slik at vi kunne være sammen og feire bursdagen min. Ofte er jeg den som må passe litt på samboeren min når vi er ute, så vi avtalte på forhånd at det ikke skulle bli sånn i kveld siden jeg ville nyte bursdagen min.

På lørdagen skulle vi ha et lite vors hvor vi var 4 personer. Jeg drakk en flaske hvitvin med 12,5 % og tok en shot med hot n sweet. Vi reiste bort og møtte våre tidligere kollegaer, da de hadde julebord. Vi hadde blitt enige på forhånd om at vi skulle reise sammen til byen.

Da vi ankommer sentrum er jeg veldig full. Jeg drikker svært sjelden alkohol. Jeg er usikker på hvor mye jeg kan drikke før det blir for mye og jeg er ikke veldig begeistret over meg selv når jeg når det punktet, da jeg kan være litt dramatisk. Men som regel ender det med at jeg sovner eller bare har det gøy. Jeg har aldri vært voldelig.
Vi hadde handlet inn julegaver og stresset mye hele dagen, så jeg fikk ikke spist mer enn et rundstykke til frokost.

I inngangen til utestedet spør vakten om det går bra og jeg nikker og får komme inn. Vi danser, koser oss og jeg hadde det utrolig gøy. Jeg traff på en del folk som jeg ikke hadde sett på lenge og ble jo så klart veldig glad og i ekstase over dette. Jeg drakk en shot og hadde et par øl, til jeg blir kastet ut. Fikk mange advarsler så jeg gjorde meg ikke vanskelig når jeg til slutt ble kastet ut fordi jeg ville hjem uansett.

Når kjæresten min og veninnden min også kommer ut kommer jeg på at jeg har lagt igjen veska mi hvor vi satt. Jeg får ikke hente den, og kan heller ikke sende kjæresten min. Jeg blir veldig oppgitt fordi jeg ville jo selvfølgelig bare ha tingene mine og reise hjem. To politifolk står og observerer og får med seg situasjonen. Til slutt finner vi veska mi og vi kan dra hjem.

Vi ankommer taxikøen og får komme forran fordi jeg var veldig full og ville veldig gjerne hjem. Meg og veninnden min setter oss i taxien, men jeg sliter med å huske adressen til hvor vi bor da vi ikke har bodd her så lenge. Veninna mi blir litt irritert på meg og ber meg om å skjerpe meg og oppføre meg. (hun vet hva hun skal si og hvordan for å roe meg hvis det hender at jeg får et par glass for mye). jeg knuffer litt borti henne og dytter henne unna ansiktet mitt og sier ja.

Plutselig kommer en politidame og sier "Dette orker jeg ikke se på lenger" og drar vennen min ut av taxien. Og to politimenn drar på lik tid ut meg. Jeg blir slengt inn bak i en poltibil, jeg slår hodet mitt kraftig og får panikk. Jeg skriker og forstår ikke hva jeg har gjort galt, bortsett fra at jeg var veldig beruset og mest sannsynlig irriterende for de som sto i taxikøen. (irriterende i form av at jeg ønsker å snakke med fremmede, som ikke er så interessert i hva jeg har å fortelle.)

Venninna mi og samboeren min står utforbi bilen og prøver å få svar på hva jeg hadde gjort. Men de svarte bare med at jeg var alt for full.

Ida får en sjanse til å roe meg ned og få meg hjem, og hun snakker veldig strengt til meg og kjefter på meg. Da dette er eneste metode for at jeg skal ta henne seriøst, men jeg hadde så enormt panikk at jeg ikke klarte å få tak i pusten og bare skrek, gråt og hylte. Jeg slo og spente veldig mye på døren også.

Jeg blir kjørt på glattcelle. Ida griner og samboeren min prøver å si at han må ha nøklene og bankkortet mitt som ligger i veska mi for å komme seg hjem. De blir bedt om å ta taxi til politistasjonen for å hente det der. Samboeren min prøver å forklare at vi har felles økonomi og at han trenger mitt bankkort for å komme seg hjem. Men når de ankommer politistasjonen får de ikke ta med mitt bankkort, for det måtte de ha inne til jeg skulle ut igjen. De blir sendt hjem i taxi hvor en annen venn måtte betale.

Jeg blir slengt på glattcellen og panikken blir bare værre og værre. Jeg sliter med å puste og i tillegg prøver jeg å spy fordi jeg brakk meg hele tiden. Jeg hoster og spytter blod og blir enda mer redd, jeg hyler, skriker,griner etter hjelp fordi jeg får så enormt vondt i hodet og trenger vann. Mistenker at jeg hadde fått hjernerystelse etter at jeg ble slengt i politibilen. (skal sjekke dette hos legevakten i morgen) Jeg prøver å trykke på ringeknappen, men ingen kommer. Et øyeblikk trodde jeg at jeg skulle dø fordi jeg ikke fikk vann og hjelp. Jeg hadde på meg bukse og en tynn silkebody. Jakken tok de fra meg. Jeg var så enormt kald at jeg lå med armene inni den lille toppen min for å prøve å få litt mer varme.

Når jeg våkner er jeg helt hoven i ansiktet etter alle timene med gråting, jeg har så vondt i hodet at jeg blir svimmel når jeg reiser meg. Ikke vet jeg hvor mye klokken er eller hvor lenge jeg har vært der, og heller ikke om jeg skulle være her veldig mye lenger.
Men etter en liten stund blir jeg hentet. Jeg får en liten kopp med vann og 10 sekunder til å vaske meg i ansiktet. Jeg merker også de store blåmerkene jeg har fått på armen etter måten jeg har blitt holdt fast. Har også en stor kul i pannen som gjør veldig vondt.

Jeg prøver å fortelle at jeg er lei og flau over oppførselen min, men politidamen som sitter i skranken svarer skikkelig spydig og ironisk tilbake, og da svarer jeg noe spydig tilbake.
Jeg blir tatt inn på et lite rom hvor jeg blir fortalt at de har kommet frem til at jeg får en bot på 14.000kr for vold mot min veninne Ida og at jeg var frekk mot politiet. Jeg får totalt sjokk og vet ikke hvordan jeg skal reagere. Dette grunnet at jeg dyttet henne bort fra meg i taxien. Jeg signerer vedtaket uten noe problem. Jeg fikk ingen mer forklaring

Jeg visste at jeg aldri kunne utført vold på noen, og spesielt ikke min aller beste venn. Jeg har værken strøm på mobilen, penger eller noen nummer. Jeg hadde ingen som kunne hente meg og det var ingen mulighet å bli kjørt hjem fordi de hadde viktigere ting å gjøre. De fikk meg til å føle meg som en kriminell og jeg kjente at den respekten jeg tidligere hadde ovenfor politi var veldig svekket. Jeg ble fulgt ut av en politimann, han var veldig hyggelig så jeg fikk snakket litt med han og fortalt at det hadde vært en utrolig psykisk og fysisk krevende natt og at jeg var skuffet over at ingen kunne hjelpe meg med et glass vann den natten. Jeg var enda i sjokk og skalv ukontrollerende. Jeg satt å ventet på bussen i ca 40 minutter. Når jeg går for å ta ut penger av banken merker jeg at jeg har med meg feil bankkort. Nemlig det som var sperret. Det ender opp med at jeg må snike på bussen og det går heldigvis greit.

På bussen tenker jeg så mye gjennom alt, og jeg husker hele kvelden. Det rare er at jeg ikke husker noen ting om at jeg har vært voldelig.

Da jeg kommer hjem møter jeg min samboer i døren, vi holder rundt hverandre og jeg gråter en god stund i armene hans før jeg forteller at jeg har blitt behandlet helt forferdelig. Jeg følte at jeg hadde blitt utsatt for noe som kan minnes om tortur. Og at dette helt klart er vold og ikke minst uakseptabel oppførsel av politi. Jeg viser han armene mine og han blir sjokkert over å se at jeg har store tydelige blåmerker på store deler av armen.

Hele dagen i dag har jeg grått, ringt til securitas og bedt de om å videreføre en beklagelse mtp kvelden før. Jeg ringer til politiet for å få litt mer svar, jeg snakker med en veldig trivelig mann som råder meg til å komme å sakke med de politibetjentene det gjelder i morgen. Han mener at det ikke burde være et problem.

Jeg mener at det jeg har opplevd et helt forkastelig. Politiet skal jo være greie mennesker, men jeg er helt i sjokk over hvordan ting ble.

Boten på 14 000kr skal jeg klage på. Jeg har aldri utført vold mot Ida. Hun er helt enig med meg og mener også at politiet har taklet situasjonen helt feil.

Dette ble en veldig lang historie, men vi planlegger å anmelde. Problemet er at jeg er så utrolig redd av meg at jeg verken tør eller har råd til å tape.

Men hvorfor henter politiet meg ut av taxien når vi allerede er på god vei til å kjøre hjem?

Og hvordan kan jeg bevise at politiet har fororsåket blåmerkene og den eventuelle hjernerystningen?

Jeg hadde mange ekle tanker på bussen på vei hjem. Det har gått skikkelig innpå meg psykisk. Jeg sliter mye med angst fra før, så det var helt grusomt å være så hjelpesløs.

veldig fint hvis folk kan komme med et par tips.
Takk!

Beklager alle skrivefeilene forresten. Men jeg orker ikke å rette.

Ida ble forresten også lagt i bakken av to poiltifolk, selv om hun aldri ble oppfattet som truende.
Sist endret av evo13; 12. desember 2016 kl. 02:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Velkommen til virkeligheten som "lovbryter". Ja, det er skremmende hvor fort en politibetjent kan bestemme seg for at du ikke lenger fortjener å bli behandlet med den verdigheten og respekten vi forventer oss av de menneskene vi faktisk lønner for å beskytte oss. Når de først har satt deg i den båsen så er det dessverre alt for vanlig at man blir utsatt for uforholdsmessig røff håndtering, spydig tone og løgner om sakens hendelsesforløp og ens rettigheter. For lite klær på iskalde glassceller og generelt manglende oppfølging er dessverre også ganske standard prosedyre på travle kvelder.

Du har gjort det vanskeligere for deg selv ved å vedta forelegget. Det beste du kan gjøre nå er å ta bilder av alle skader du har blitt påført, og snarest oppsøke en helsetjeneste som kan bidra til å dokumentere dette. Deretter bør du kontakte en advokat og gi en like detaljert beskrivelse som du ga oss her. Uten advokat vil du lett kunne bli overkjørt igjen av usanne påstander og autoritære holdninger. Få i tillegg din samboers og din venninnes skriftlige forklaring av kveldens hendelsesforløp, så får du hjelp av advokaten til hvordan du bør ta dette videre.
Følg rådet som mentalmelt kommer med, hvis du vil ha en sjanse til å slippe unna bot og ha noe å stille opp med ved en eventuell anmeldelse. Det finnes like mange forskjellige typer politifolk, som andre mennesker, noen er vanlige folk, andre er drittsekker. Lett å bebreide seg selv så mye hvis man har blitt litt for full, slik at man Tar alt politiet sier for god fisk dagen derpå og går i fella med å vedta både det ene og det andre. Stå på og lykke til.��
Så du drakk deg drita full og lagde bråk i/rundt taxikøen og slo venninna di og var obskøn mot purken.
Så tauer dem deg inn og gir deg bot.
Ta det som en lærepenge og voks opp. Sikkert lurt å begrense seg litt og ta hensyn til andre mennesker.
Vanskelig å for oss å si hva som er korrekt her, men du var drita full, du husker ikke alt. Var frekk i munnen og føler nå at du har blitt utsatt for tortur? Tortur? Om du gjorde deg vanskelig når de skulle ha deg med i marja så er det ikke vanskelig å skjønne at du har noen blåmerker etter hender og fingre som har grepet deg fast. Det må en nesten regne med blir utfallet når en motsetter seg politiets ordre.

For meg virker det som om du selv var årsaken til at du ble innbrakt, både oppførsel i taxikø, hvordan du håndterte snuten og at du dytta eller dro til venninna di. Om både typen og venninna di er klare på at du ikke gjorde noe annet enn å dytte så stemmer kanskje det. Men tenk på at snuten som var edrue og på jobb er rimelig troverdige når de gir sin versjon av saken. Og om snuten oppfattet ting annerledes enn dere som var midt i situasjonen så kan jo det være forståelig. De har jo kun sett ei drita jenta te seg som en tulling, de vet ikke hvor nære venner dere er, de ser fulle deg dytte på et annet menneske og reagerer på det slik de skal gjøre.

At du føler deg forulempet skjønner jeg, men jeg er ikke sikker på at den følelsen er korrekt ifht situasjonen som den egentlig var. Er ikke sikkert det du har gjengitt i innlegget er slik ting egentlig var, det er godt mulig dette er det du husker. Eller vil huske. Og sannheten kan meget vel være akkurat slik snuten forteller sin historie eller tett opptil.
Sist endret av frtoretang; 12. desember 2016 kl. 04:29.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Så du drakk deg drita full og lagde bråk i/rundt taxikøen og slo venninna di og var obskøn mot purken.
Så tauer dem deg inn og gir deg bot.
Ta det som en lærepenge og voks opp. Sikkert lurt å begrense seg litt og ta hensyn til andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Lærepenge og voks opp?!
Vist det hun sier viser seg å være sant så er det jo helt vilt da!
14k i bot å en behandling som ikke linger grisen...
Forundrer meg ikke om det er sant heller, sett være fra svina, og må jo nesten gå ut i fra at det hun skiver er sant

Edit: Jeg mener, hva er vitsen med å skrive på et anonymt forum, og be om hjelp om en situasjon du har pynta på?
Om det ikke er korrekt fakta som blir servert, hvordan kan vi da hjelpe på noen måte?

Sier ikke at jeg er sikker på noen måte at sånn hun beskriver det er sånn det var, men må jo nesten gå utifra det. I tillegg så har jeg sett masse dritt bli gjort fra politiet som ikke er riktig på noen måte så det er langt i fra umulig at det er sant.
Sist endret av Alge; 12. desember 2016 kl. 04:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hun var jo riktignok full og ikke vant til å drikke så mye, med anlegg for å være "dramatisk". Når man må kjeftes på for å forstå så er jo tilstanden sannsynligvis rimelig redusert. Typen og bestevenninna er jo ikke akkurat totalt objektive kilder rundt en sånn situasjon de heller. At politiet er vanskelige/hardhendte er jo noe de fleste vet, selv om noen tydeligvis må lære det på den tunge måten. Se på det som en dyr lærepenge.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Det er betydelig mye vanskeligere å komme noen vei om du har vedtatt forelegget. Da er det pr. definisjon rettskraftig, og du har erkjent "straffskyld" for det forelegget sier at du har gjort. Det å anmelde politiet på dette grunnlaget, ville sikkert vært riktig, men fullstendig bortkastet tid. Engasjere advokat, slik du blir rådet til lengre oppe? Det høres ut som en unødvendig måte å kaste penger ut av vinduet på.

Enkelt sagt, det finnes ikke beviser og blir en påstand mot påstand-sak. Blåmerkene kan politiet argumentere med at du hadde før de grep inn i saken. Din historie, kombinert med vitnemålet til din fulle kjæreste og fulle venninne satt opp mot 2-3 edrue polititjenestemenn vil ikke ha nubbesjangs, enkelt og greit. Høyst sannsynlig kommer aldri saken så langt som til Tingretten en gang. Politijuristen som skal vurdere saken i forhold til evt. straffeforfølgelse kommer med 99,9% sannsynlighet til å henlegge saken innen noen timer etter at du har signert anmeldelsen. For all del, kan være fint å anmelde, bare for statistikken sin skyld. Men å tro at du kommer seirende ut av det ved å anmelde er, dessverre, naivt.

Som anmelder har du heller ikke krav på fri rettshjelp, det er det kun siktet/tiltalt som har. Du må derfor dekke eventuelle advokatkostnader selv. De pengene ville jeg mye heller brukt på å gjøre opp boten, og ta det som en lærepenge og ikke drikke fullt så mye nestegang. Stort lengre tviler jeg sterkt på at du kommer, uansett hvor riktig din historie er.
Sist endret av Btyven; 12. desember 2016 kl. 05:47.
Så det er ingen mulighet for å trekke tilbake etter man har godtatt forelegg? Nytter ikke å si man gjorde feil å var forvirret? eventuelt prøve seg på å si man fortsatt var litt full når man signerte?

Vist det er sånn at hun faktisk ikke utgjorde vold mot venninnen, som sikkert kan bekrefte det om det er sant, så er jo forelegget direkte makabert 14k! En ting er en liten bot for å stritte i mot politiet og en natt på glatten etter en kule på byen, men regner med at det er "volden" som utgjør de fleste høvdingene på den boten?
Sist endret av Alge; 12. desember 2016 kl. 06:00.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Alge Vis innlegg
Så det er ingen mulighet for å trekke tilbake etter man har godtatt forelegg? Nytter ikke å si man gjorde feil å var forvirret? eventuelt prøve seg på å si man fortsatt var litt full når man signerte?
Vis hele sitatet...
Det går nok an å argumentere med at man følte seg presset, fremdeles var full, evt. bakfull etc. og derfor ønsker å trekke tilbake aksepten her. Om TS tenker det er aktuelt, bør hun kontakte den hos politiet som har utstedt forelegget ganske så umiddelbart og høre hvordan man går frem for det. Sikkert noen her inne som kan svare grundigere på saksgangen i det også Når forelegget ikke er vedtatt, skal saken i utgangspunktet tas opp i retten istedenfor. I mange tilfeller ender det opp med å bli henlagt før det når rettsalen, så det er jo en mulig vei ut av dette...

Normalt sett er saken opp og avgjort når du har akseptert et forelegg, du betaler det og saken er ute av verden. Det kan ikke ankes eller lignende i ettertid. Men vet at det i enkelte tilfeller går an å trekke tilbake aksepten, f.eks om man ikke var helt ved sine fulle fem når man godtok forelegget.

Sitat av Alge Vis innlegg
Vist det er sånn at hun faktisk ikke utgjorde vold mot venninnen, som sikkert kan bekrefte det om det er sant, så er jo forelegget direkte makabert 14k! En ting er en liten bot for å stritte i mot politiet og en natt på glatten etter en kule på byen, men regner med at det er "volden" som utgjør de fleste høvdingene på den boten?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe at det politiet har brukt her, er § 181 i Straffeloven:

§ 181. Ordensforstyrrelse
Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer
a) den alminnelige fred og orden,
b) lovlig ferdsel,
c) omgivelsenes nattero, eller
d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg.
På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.
Vis hele sitatet...
Da er det pr. definisjon ikke volden som en voldshandling hun straffes for, men at ved å slå og/eller være høylytt med venninen, så forstyrret hun den alminnelige fred og orden (A), evt. omgivelsenes nattero (C). D er jo forsåvidt også kanskje relevant til en viss grad her, avhengig av hvorvidt politiet ga henne pålegg om å fjerne seg.

Hadde det vært vold, som i en voldshandling (kroppskrenkelse/kroppsskade) TS var anmeldt for her, ville saken sett ganske annerledes ut for henne. Kroppskrenkelse (§271) er i så fall den mest relevante, siden det ikke er snakk om alvorlig vold. Da skulle vel i utgangspunktet venninen måtte avlagt forklaring i rollen som fornærmet/offer, og hun burde vært kjørt til legevakten for sjekk der, samt. dokumentere eventuelle skader. Kroppsskade (§273), som er lovverkets måte å si vold på, er i grunnen utelukket at er tilfelle her, fordi det er strafferamme på opptil 6 års fengsel og bøter ikke er et alternativ.

Så inntil det motsatte er bevist fra TS, går jeg derfor utifra at det juridisk sett er snakk om en ordensforstyrrelse, ikke vold, om man ser på paragrafen som forelegget er hjemlet i. Dog finnes det jo en mulighet for at jeg tar feil
Er ikke 14k vel høyt for ordensforstyrrelse? For noen år siden var jeg dørvakt og ble angrepet av 3 karer som fikk inn noen slag før jeg fikk hjelp. De fikk 9k hver for kroppskrenkelse. Ellers vil jeg si at TS ikke er objektiv, og selv om enkelte her på forumet ikke liker politiet så har det ingen relevans at deres lønn kommer fra folket. Det er et utrolig teit argument jeg bare har hørt fra folk som egentlig fortjener den straffen de er pålagt. Hun stiller heller ikke sterkt på bakgrunn av at hun var godt beruset. Dette koker nok ned til hennes ord mot deres ord og der vinner ikke den berusede. Når det gjelder blåmerker er ikke dette en god metode for å måle hvor mye makt som har blitt brukt.
Du kan trekke tilbake samtykket du skrev under på da du fikk boten, så vidt jeg husker. Jeg ville tatt en telefon til politihuset og snakket med politiadvokaten som kom frem til størrelsen på boten, og skrevet en formell påkjæring. Du kan argumentere for at du føler deg presset, uklar i hodet pga. søvnmangel, hypotermi etter en lang kald natt uten tilstrekkelig med varme, etc., og at du derfor ikke var i en sinnstemning hvor du var 100% tilregnelig (det må til for å kunne trekke tilbake din aksept av forelegget).

Jeg havnet i en situasjon som ikke var helt ulik (det gjaldt ren ordensforstyrrelse uten vold av noe som helst slag) for en del år tilbake. Jeg skrev under, men trakk senere tilbake dette samtykket, da jeg var uenig i botens størrelsesorden. I mitt tilfelle ble boten halvert.

Alternativet er å ta det videre til tingretten, men da kan du risikere å få anmerkning på rullebladet. Jeg ville tatt bilder av blåmerkene du har snakket om, og tatt bilder av venninnen din (for å dokumentere at det ikke er noen synlige skader som følge av den påståtte volden) ASAP. Det kan hende du får bruk for det.
Sist endret av Orph; 12. desember 2016 kl. 08:54.
Måten du beskriver din egen oppførsel på får meg til å tro at politiet faktisk måtte bruke litt makt på deg. Og du skriver at samboeren din måtte ha ditt bankkort for å kunne taxi, men dagen etter var dette kortet sperret? Hvordan betalte dere på byen?
Sitat av Orph Vis innlegg
Du kan trekke tilbake samtykket du skrev under på da du fikk boten, så vidt jeg husker. Jeg ville tatt en telefon til politihuset og snakket med politiadvokaten som kom frem til størrelsen på boten, og skrevet en formell påkjæring. Du kan argumentere for at du føler deg presset, uklar i hodet pga. søvnmangel, hypotermi etter en lang kald natt uten tilstrekkelig med varme, etc., og at du derfor ikke var i en sinnstemning hvor du var 100% tilregnelig (det må til for å kunne trekke tilbake din aksept av forelegget).

Jeg havnet i en situasjon som ikke var helt ulik (det gjaldt ren ordensforstyrrelse uten vold av noe som helst slag) for en del år tilbake. Jeg skrev under, men trakk senere tilbake dette samtykket, da jeg var uenig i botens størrelsesorden. I mitt tilfelle ble boten halvert.

Alternativet er å ta det videre til tingretten, men da kan du risikere å få anmerkning på rullebladet. Jeg ville tatt bilder av blåmerkene du har snakket om, og tatt bilder av venninnen din (for å dokumentere at det ikke er noen synlige skader som følge av den påståtte volden) ASAP. Det kan hende du får bruk for det.
Vis hele sitatet...
Du trenger ingen begrunnelse for å trekke tilbake samtykket. Uansett er det ikke sikkert det lønner seg, da saken kan bli tatt for retten. Det er fort gjort å drite seg ut der når man har vært full. Jeg ville forhørt meg med advokat som kan kreve innsikt i sakspapirene, og se hva de faktisk har av holdepunkter og om det er noen vits i å dra saken for retten, eller om det beste bare er å betale boten.

Jeg veit meget godt at politiet kan være jævlige, men i 99% av slike tilfeller er det noe TS ikke forteller eller husker, så det å bastant ta TS sin side ("Snuten er så jævlige as!"), er i mine øyne passe dumt.
Hvor mye energi er du villig til å legge ned i dette? Politiet har 3 vitner, du har noen fulle venner. Det her er jo bare atter en helt klassisk glattcellehistorie selvom du ikke forteller alt. Spør 9 av 10 som har overnatta i arresten om hva som skjedde og du vil få de samme historiene som alle har det til felles at de ikke har hørt på politiet. Du har fått et blåmerke på armen, selvfølgelig har du fått det når du er blitt anhold. Greit nok at bota er stor men det er og det eneste som er noe å lure på her.
Sist endret av Yalla; 12. desember 2016 kl. 11:16.
Bortsett fra at bota var høy for ordensforstyrelse så synes jeg ikke du har så mye å klage på. Selvom du sikkert oppfatter det som urettferdig så tror jeg ikke tre politioffiserer hadde reagert slik uten grunn. Klarer du ikke å beherske deg ved konsum pluss du har anlegg for å være dramatisk så ville jeg kanskje vurdert å funnet meg andre hobbyer i helgene.
Det er jo din egen feil at du drikker så mye at du blir gal.
Du burde ikke drikke i det hele tatt/drikke mye mindre.
Selv om politiet brukte for mye makt (noe jeg tror de ikke gjorde)
Så kommer de ikke til å bli straffeforfulgt om du anmelder (de kan bli det, men det er lav sannsynlighet for det)

Siden du var dum nok til å erkjenne straffeskyld for de politiet sa du gjorde, så kommer du til å få et forelegg på 14k.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ein ting som ikkje rimer - politiet grip inn etter at du har komt i taxien? Stortsett driter politiet i folk som åpenbart vil heim. Dei er ikkje dei som lager bry. At dei vel å hente deg ut av ein taxi underbygger ikkje akkurat historia di, og tyder vel på at det har vore meir knuffing enn påstått, og at dei har hatt ein grunn for å handle som dei gjorde.

Og sjølvsagt kan ikkje politiet gi bankkortet ditt til andre. Det er jo elementært?
Mye synsing og moralisering her fra folk som mest sannsynlig aldri har blitt utsatt for dårlig behandling av politiet, med påfølgende økonomiske konsekvenser. Det er veldig lett å stille seg på den autoritære siden når man ikke har slike erfaringer. Sånn sett kan man være glad for at man har opplevd noen slike ting i løpet av livet. Man får et litt mer nyansert og realistisk forhold til samfunnet man lever i av det. Det er også interessant hvordan man lett føler behov for å "velge side" i en slik sak, istedenfor å faktisk gi vedkommende noen gode råd.

Det første jeg tenkte når jeg leste dette var at jeg synes trådstarter hørtes ut som en slitsom og irriterende person å være med, eller møte på byen. Hun fremstiller faktisk seg selv slik, noe som tyder på at hun ikke pynter så voldsomt på historien. Så kan man jo lett sette seg på si høye hest og si at hun fortjente å bli straffet, og basically bruke ærligheten hennes mot henne. Men ærlig talt. 14.000 i bot for å knuffe på venninna si i taxikøen? En venninne som selv ikke opplevde dette som vold. Det er jo helt absurd.

Det er klart man kan spekulere i hvor sann en slik historie er, men for de av oss som vet at slike hendelser forekommer stadig vekk, så blir det mindre interessant. Jeg har nå ihvertfall den innstillingen at jeg svarer som om trådstarter snakker sant med mindre det foreligger helt åpenbare løgner og selvmotsigelser, hvilket det ikke gjør her.

Ellers er jeg enig i at politiets lønning over statsbudsjettet ikke er noe argument for at de ikke skal ta tak i bråkmakere. Men når man først opplever å bli urettferdig behandlet, så er det nå allikevel ekstra provoserende å tenke på at dette er de menneskene som er satt til å beskytte en. Det er ikke et argument for noe som helst, men det illustrerer hvor krenkende slike hendelser kan oppleves for den enkelte.
Sist endret av mentalmelt; 12. desember 2016 kl. 14:15.
mentalmelt: Hele historien er full av selvmotsigelser og TS går langt i å bekrefte at hun var overstadig beruset. Politiet har også observert TS tidligere på kvelden.

"Meg og veninnden min setter oss i taxien, men jeg sliter med å huske adressen til hvor vi bor da vi ikke har bodd her så lenge."
"Men hvorfor henter politiet meg ut av taxien når vi allerede er på god vei til å kjøre hjem? "

Er de virkelig på god vei til å kjøre hjem når det blir dytting og kjefting i taxien, og når ingen vet adressen de skal til?
Hva med taxisjåføren? Kanskje er det han som har tilkalt patruljen fordi passasjerene krangler og er altfor fulle?


"samboeren min prøver å si at han må ha nøklene og bankkortet mitt som ligger i veska mi for å komme seg hjem. De blir sendt hjem i taxi hvor en annen venn måtte betale."
"Når jeg går for å ta ut penger av banken merker jeg at jeg har med meg feil bankkort. Nemlig det som var sperret."

Hvorfor brukes dette som ett argument når kortet uansett var sperret? Og hvordan betalte TS og typen for seg på byen? Eller i taxien de skulle ta hjem?


"Da vi ankommer sentrum er jeg veldig full."
"Jeg drakk en shot og hadde et par øl, til jeg blir kastet ut."
"Vi ankommer taxikøen og får komme forran fordi jeg var veldig full"
" jeg knuffer litt borti henne og dytter henne unna ansiktet mitt og sier ja."
"Ida får en sjanse til å roe meg ned og få meg hjem"
"Jeg skriker og forstår ikke hva jeg har gjort galt"
"skrek, gråt og hylte. Jeg slo og spente veldig mye på døren også. "
"Det rare er at jeg ikke husker noen ting om at jeg har vært voldelig. "
"Politiet skal jo være greie mennesker"

Hva er løsningen her da? Det er jo tydelig at TS ikke lot seg roe ned.

Selv om jeg ikke var til stede, og vi kun har én side av saken så ser jeg det veldig klart for meg bare av å lese innlegget.
Her er det jo ganske tydelig at jenta måtte fjernes fra byen, når hun ikke en gang klarer å gjøre rede for hvor hun bor. Og hvor var typen når de skulle ta taxi? Hvorfor kunne ikke han oppgi adressen?
Det må ha skjedd mye mer enn bare det som står i innlegget.

Om politiet har brukt unødvendig mye makt kan jeg ikke si noe om (ett blåmerke kan like godt stamme fra når hun slo og sparket i dørene), men det som er ganske tydelig er at TS har vært altfor full på en offentlig plass og forstyrret "ro og orden".
Så jeg vet ikke hva som er poenget med innlegget annet enn å få sympati.

hvordan mener du politiet skal behandle en full person som fysisk angriper venninnen, ikke husker hvor hun bor, blir kastet ut av ett utested, hun hyler og gråter og i tillegg begynner å slå og sparke i dørene på politibilen?

Hun burde være glad at hun ikke har angrepet politifolkene og fått det også på seg.
Sist endret av Cybergasm; 12. desember 2016 kl. 14:46.
Trådstarter
5 4
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Velkommen til virkeligheten som "lovbryter". Ja, det er skremmende hvor fort en politibetjent kan bestemme seg for at du ikke lenger fortjener å bli behandlet med den verdigheten og respekten vi forventer oss av de menneskene vi faktisk lønner for å beskytte oss. Når de først har satt deg i den båsen så er det dessverre alt for vanlig at man blir utsatt for uforholdsmessig røff håndtering, spydig tone og løgner om sakens hendelsesforløp og ens rettigheter. For lite klær på iskalde glassceller og generelt manglende oppfølging er dessverre også ganske standard prosedyre på travle kvelder.

Du har gjort det vanskeligere for deg selv ved å vedta forelegget. Det beste du kan gjøre nå er å ta bilder av alle skader du har blitt påført, og snarest oppsøke en helsetjeneste som kan bidra til å dokumentere dette. Deretter bør du kontakte en advokat og gi en like detaljert beskrivelse som du ga oss her. Uten advokat vil du lett kunne bli overkjørt igjen av usanne påstander og autoritære holdninger. Få i tillegg din samboers og din venninnes skriftlige forklaring av kveldens hendelsesforløp, så får du hjelp av advokaten til hvordan du bør ta dette videre.
Vis hele sitatet...
Hei og takk for svar!

Som jeg sa så har jeg aldri vært borti politiet før så for meg var dette et stort sjokk. Jeg vet at det er glattcelle, men er det ikke lov å få vann en gang? Jeg har også tidligere hørt at man må bli sett på av helsepersonell om man er i stand til å være på glattcelle. Jeg vet ikke om dette stemmer. Jeg har kontaktet advokat og skal få litt innspill og råd på hva jeg burde gjøre her.

Sitat av Perereca Vis innlegg
Følg rådet som mentalmelt kommer med, hvis du vil ha en sjanse til å slippe unna bot og ha noe å stille opp med ved en eventuell anmeldelse. Det finnes like mange forskjellige typer politifolk, som andre mennesker, noen er vanlige folk, andre er drittsekker. Lett å bebreide seg selv så mye hvis man har blitt litt for full, slik at man Tar alt politiet sier for god fisk dagen derpå og går i fella med å vedta både det ene og det andre. Stå på og lykke til.��
Vis hele sitatet...
Hei og takk for gode råd!
Jeg var jo absolutt ikke tilregnelig når jeg signerte. Jeg fikk ikke en gang lest gjennom vedtaket. Jeg fikk ingen forklaring på hva jeg burde eller kunne gjøre. Jeg kommer til å sende inn klage på dette. Håper boten blir halvert, for det er ingen som har blitt utsatt for vold fra meg...

Sitat av lydmannen Vis innlegg
Så du drakk deg drita full og lagde bråk i/rundt taxikøen og slo venninna di og var obskøn mot purken.
Så tauer dem deg inn og gir deg bot.
Ta det som en lærepenge og voks opp. Sikkert lurt å begrense seg litt og ta hensyn til andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om du sliter med å lese. Men hele hensikten med inlegget mitt her er å få tips på hva jeg har rettigheter til å gjøre. Det er ikke ulovlig å drikke seg full, og desverre kan det bli litt mye.. Sånn skjer. Men jeg har ikke slått veninna mi som du så fint skriver her.. Tror kanskje at du ikke fikk med deg det? Jeg var obskøn mot purken fordi de burde håndtert situasjonen annerledes.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
mentalmelt: Hele historien er full av selvmotsigelser og TS går langt i å bekrefte at hun var overstadig beruset. Politiet har også observert TS tidligere på kvelden.

"Meg og veninnden min setter oss i taxien, men jeg sliter med å huske adressen til hvor vi bor da vi ikke har bodd her så lenge."
"Men hvorfor henter politiet meg ut av taxien når vi allerede er på god vei til å kjøre hjem? "

Er de virkelig på god vei til å kjøre hjem når det blir dytting og kjefting i taxien, og når ingen vet adressen de skal til?
Hva med taxisjåføren? Kanskje er det han som har tilkalt patruljen fordi passasjerene krangler og er altfor fulle?


"samboeren min prøver å si at han må ha nøklene og bankkortet mitt som ligger i veska mi for å komme seg hjem. De blir sendt hjem i taxi hvor en annen venn måtte betale."
"Når jeg går for å ta ut penger av banken merker jeg at jeg har med meg feil bankkort. Nemlig det som var sperret."

Hvorfor brukes dette som ett argument når kortet uansett var sperret? Og hvordan betalte TS og typen for seg på byen? Eller i taxien de skulle ta hjem?


"Da vi ankommer sentrum er jeg veldig full."
"Jeg drakk en shot og hadde et par øl, til jeg blir kastet ut."
"Vi ankommer taxikøen og får komme forran fordi jeg var veldig full"
" jeg knuffer litt borti henne og dytter henne unna ansiktet mitt og sier ja."
"Ida får en sjanse til å roe meg ned og få meg hjem"
"Jeg skriker og forstår ikke hva jeg har gjort galt"
"skrek, gråt og hylte. Jeg slo og spente veldig mye på døren også. "
"Det rare er at jeg ikke husker noen ting om at jeg har vært voldelig. "
"Politiet skal jo være greie mennesker"

Hva er løsningen her da? Det er jo tydelig at TS ikke lot seg roe ned.

Selv om jeg ikke var til stede, og vi kun har én side av saken så ser jeg det veldig klart for meg bare av å lese innlegget.
Her er det jo ganske tydelig at jenta måtte fjernes fra byen, når hun ikke en gang klarer å gjøre rede for hvor hun bor. Og hvor var typen når de skulle ta taxi? Hvorfor kunne ikke han oppgi adressen?
Det må ha skjedd mye mer enn bare det som står i innlegget.

Om politiet har brukt unødvendig mye makt kan jeg ikke si noe om (ett blåmerke kan like godt stamme fra når hun slo og sparket i dørene), men det som er ganske tydelig er at TS har vært altfor full på en offentlig plass og forstyrret "ro og orden".
Så jeg vet ikke hva som er poenget med innlegget annet enn å få sympati.

hvordan mener du politiet skal behandle en full person som fysisk angriper venninnen, ikke husker hvor hun bor, blir kastet ut av ett utested, hun hyler og gråter og i tillegg begynner å slå og sparke i dørene på politibilen?

Hun burde være glad at hun ikke har angrepet politifolkene og fått det også på seg.
Vis hele sitatet...
Hei! Skal forklare deg litt bedre da jeg skrev dette innlegget veldig sent i går kveld, ikke helt i form.

Taxisjåføren har ikke tilkallet politiet. Jeg vet godt hvor vi bor, men adressen er vanskelig å stave og jeg slet med å få den inn på GPSen. Jeg sa jeg kunne vise vei, men med tanke på at jeg mest sannsynligvis hadde sovnet på veien ville han plutte det inn i gpsen. Min samboer er fra Nord-Norge og vi har som sagt akkurat flyttet hit.

Veninna mi satt i baksetet, mens jeg satt fremme. Hvor mye vold man kan utføre når man sitter slik er begrenset. Min samboer sto på dette tidspunktet utforbi og snakket med sin kompis som også skulle være med i taxien. Veninna mi var heller ikke full.

Jeg klarte ikke å roe meg ned da jeg var i politibilen for jeg fikk ingen informasjon om hvorfor jeg var der. Jeg sliter også enormt med angst som jeg har nevnt. Du som mest sannsynligvis ikke har angst har ingen verdens anelse om hvor jævlig det kan føles og hvor redd man kan bli. Og når man blir så redd som jeg var så var det viktigste for meg å komme meg ut og få tatt igjen pusten. Det fikk jeg ikke lov til.

Som du skriver så fint oppfor her. "et blåmerke"... Hele armen min er helt blå, på hendene er jeg rød etter å ha banket på dørene. Jeg har også en stor kul og blåveis i pannen, og jeg er relativt sikker på at jeg ikke har banket på døren med hodet..

Lommeboken min ble stjålet på byen. Dette var ingen av oss klar over før dagen etter. Det kortet som tilfeldigvis var i veska mi var det kortet jeg hadde før, som var utgått på dato.

Når du også skriver at det var tydelig at jeg burde fjernes fra byen så forstår jeg ikke hvorfor de ikke tok meg inn når de så meg første gangen? Var det virkelig nødvendig å komme å ta meg når jeg sitter i en taxi, klar til å reise hjem?

Så kjære deg. Poenget med innlegget er ikke hvorfor jeg har fått bot. Jeg kan gjerne ta en bot for ordensforstyrrelse, men ikke for vold.

Jeg skriver her akkurat som alle andre for å vite hva jeg skal gjøre, for jeg vet ingenting. Og heldigvis vet jeg det nå, etter jeg fikk svar her. Så nei, det var absolutt ikke for å få sympati.

Politiet kunne håndtert denne hendelsen på en helt annen måte.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ein ting som ikkje rimer - politiet grip inn etter at du har komt i taxien? Stortsett driter politiet i folk som åpenbart vil heim. Dei er ikkje dei som lager bry. At dei vel å hente deg ut av ein taxi underbygger ikkje akkurat historia di, og tyder vel på at det har vore meir knuffing enn påstått, og at dei har hatt ein grunn for å handle som dei gjorde.

Og sjølvsagt kan ikkje politiet gi bankkortet ditt til andre. Det er jo elementært?
Vis hele sitatet...
Det var akkurat det som skjedde. Og det er også derfor jeg reagerer som jeg gjør. Jeg satt fremme i taxien og vennen min satt bak. Hvordan jeg har klart å være voldelig begriper jeg ikke. Jeg dyttet henne litt i skulderen, og det er det hele. Hun sier jo selv at det ikke var i nærheten av vold selv.

Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Det er jo din egen feil at du drikker så mye at du blir gal.
Du burde ikke drikke i det hele tatt/drikke mye mindre.
Selv om politiet brukte for mye makt (noe jeg tror de ikke gjorde)
Så kommer de ikke til å bli straffeforfulgt om du anmelder (de kan bli det, men det er lav sannsynlighet for det)

Siden du var dum nok til å erkjenne straffeskyld for de politiet sa du gjorde, så kommer du til å få et forelegg på 14k.
Vis hele sitatet...
Dum nok? Jeg har aldri fått bot i mitt liv, jeg fikk bare beskjed om å signere og da gjorde jeg det. Jeg fikk ingen info om hva jeg kunne gjøre, ei heller hva jeg hadde krav på. Bortsett fra at jeg kunne kontakte statens innkrevingssentral når jeg hadde mottat boten i posten. Jeg fikk heller ikke lese vedtaket før jeg signerte.

Jeg kommer ikke til å anmelde politiet, fordi de var edru og ikke jeg. Men en slik behandling som jeg fikk er absolutt ikke greit. Jeg inrømmer at jeg var full, men selv om man er full er man et menneske. Ikke en gorilla i en dyrepark.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Hvor mye energi er du villig til å legge ned i dette? Politiet har 3 vitner, du har noen fulle venner. Det her er jo bare atter en helt klassisk glattcellehistorie selvom du ikke forteller alt. Spør 9 av 10 som har overnatta i arresten om hva som skjedde og du vil få de samme historiene som alle har det til felles at de ikke har hørt på politiet. Du har fått et blåmerke på armen, selvfølgelig har du fått det når du er blitt anhold. Greit nok at bota er stor men det er og det eneste som er noe å lure på her.
Vis hele sitatet...
Åja, var du tilstede? Eller kan du vise meg hvor jeg nevner at vennene mine er fulle? Det var bare jeg som var full. Og hva er det jeg ikke forteller? Dette er et anonymt forum, ingen vet hvem jeg er. Hadde jeg brukt vold hadde jeg skrevet det, men det stemmer jo ikke? Og nei, jeg har ikke fått et lite fiseblåmerke på hånden.. Det er heller ikke bare de fysiske merkene jeg har, men også psykisk. Politiet har 3 vitner, pluss hele taxikøen. De fleste som var tilstede kan bekrefte at jeg var greit beruset, men jeg tror ikke folk hadde kommet løpende til om det ikke hadde vært nødvendig.

Sitat av brennesle Vis innlegg
Du trenger ingen begrunnelse for å trekke tilbake samtykket. Uansett er det ikke sikkert det lønner seg, da saken kan bli tatt for retten. Det er fort gjort å drite seg ut der når man har vært full. Jeg ville forhørt meg med advokat som kan kreve innsikt i sakspapirene, og se hva de faktisk har av holdepunkter og om det er noen vits i å dra saken for retten, eller om det beste bare er å betale boten.

Jeg veit meget godt at politiet kan være jævlige, men i 99% av slike tilfeller er det noe TS ikke forteller eller husker, så det å bastant ta TS sin side ("Snuten er så jævlige as!"), er i mine øyne passe dumt.
Vis hele sitatet...
Veldig gode råd. Tusen takk. Jeg har skaffet meg advokat nå som skal hjelpe meg. De mener jeg burde prøve å trekke tilbake samtykket så fort som overhodet mulig.

Jeg kommer ikke til å dra saken for retten, men jeg samtykker heller ikke at jeg skal betale 14000kr for noe jeg ikke har gjort. En bot fordi jeg har vært høylydt og frekk verbalt mot politiet er greit.

Sitat av Btyven Vis innlegg
Det er betydelig mye vanskeligere å komme noen vei om du har vedtatt forelegget. Da er det pr. definisjon rettskraftig, og du har erkjent "straffskyld" for det forelegget sier at du har gjort. Det å anmelde politiet på dette grunnlaget, ville sikkert vært riktig, men fullstendig bortkastet tid. Engasjere advokat, slik du blir rådet til lengre oppe? Det høres ut som en unødvendig måte å kaste penger ut av vinduet på.

Enkelt sagt, det finnes ikke beviser og blir en påstand mot påstand-sak. Blåmerkene kan politiet argumentere med at du hadde før de grep inn i saken. Din historie, kombinert med vitnemålet til din fulle kjæreste og fulle venninne satt opp mot 2-3 edrue polititjenestemenn vil ikke ha nubbesjangs, enkelt og greit. Høyst sannsynlig kommer aldri saken så langt som til Tingretten en gang. Politijuristen som skal vurdere saken i forhold til evt. straffeforfølgelse kommer med 99,9% sannsynlighet til å henlegge saken innen noen timer etter at du har signert anmeldelsen. For all del, kan være fint å anmelde, bare for statistikken sin skyld. Men å tro at du kommer seirende ut av det ved å anmelde er, dessverre, naivt.

Som anmelder har du heller ikke krav på fri rettshjelp, det er det kun siktet/tiltalt som har. Du må derfor dekke eventuelle advokatkostnader selv. De pengene ville jeg mye heller brukt på å gjøre opp boten, og ta det som en lærepenge og ikke drikke fullt så mye nestegang. Stort lengre tviler jeg sterkt på at du kommer, uansett hvor riktig din historie er.
Vis hele sitatet...
Hei og takk! Jeg kommer ikke til å anmelde saken, men må prøve å få ned boten. Jeg har engasjert en advokat hvor jeg betaler for et par timer, slik at jeg ikke gjør noe jeg ikke burde gjøre. Slik som når jeg signerte vedtaket.
Sist endret av evo13; 12. desember 2016 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av evo13 Vis innlegg
Nå vet jeg ikke om du sliter med å lese. Men hele hensikten med inlegget mitt her er å få tips på hva jeg har rettigheter til å gjøre. Det er ikke ulovlig å drikke seg full, og desverre kan det bli litt mye.. Sånn skjer. Men jeg har ikke slått veninna mi som du så fint skriver her.. Tror kanskje at du ikke fikk med deg det? Jeg var obskøn mot purken fordi de burde håndtert situasjonen annerledes.

Hei! Skal forklare deg litt bedre da jeg skrev dette innlegget veldig sent i går kveld, ikke helt i form.

Taxisjåføren har ikke tilkallet politiet. Jeg vet godt hvor vi bor, men adressen er vanskelig å stave og jeg slet med å få den inn på GPSen. Jeg sa jeg kunne vise vei, men med tanke på at jeg mest sannsynligvis hadde sovnet på veien ville han plutte det inn i gpsen. Min samboer er fra Nord-Norge og vi har som sagt akkurat flyttet hit.

Veninna mi satt i baksetet, mens jeg satt fremme. Hvor mye vold man kan utføre når man sitter slik er begrenset. Min samboer sto på dette tidspunktet utforbi og snakket med sin kompis som også skulle være med i taxien. Veninna mi var heller ikke full.

Jeg klarte ikke å roe meg ned da jeg var i politibilen for jeg fikk ingen informasjon om hvorfor jeg var der. Jeg sliter også enormt med angst som jeg har nevnt. Du som mest sannsynligvis ikke har angst har ingen verdens anelse om hvor jævlig det kan føles og hvor redd man kan bli. Og når man blir så redd som jeg var så var det viktigste for meg å komme meg ut og få tatt igjen pusten. Det fikk jeg ikke lov til.

Som du skriver så fint oppfor her. "et blåmerke"... Hele armen min er helt blå, på hendene er jeg rød etter å ha banket på dørene. Jeg har også en stor kul og blåveis i pannen, og jeg er relativt sikker på at jeg ikke har banket på døren med hodet..

Lommeboken min ble stjålet på byen. Dette var ingen av oss klar over før dagen etter. Det kortet som tilfeldigvis var i veska mi var det kortet jeg hadde før, som var utgått på dato.

Når du også skriver at det var tydelig at jeg burde fjernes fra byen så forstår jeg ikke hvorfor de ikke tok meg inn når de så meg første gangen? Var det virkelig nødvendig å komme å ta meg når jeg sitter i en taxi, klar til å reise hjem?

Så kjære deg. Poenget med innlegget er ikke hvorfor jeg har fått bot. Jeg kan gjerne ta en bot for ordensforstyrrelse, men ikke for vold.

Jeg skriver her akkurat som alle andre for å vite hva jeg skal gjøre, for jeg vet ingenting. Og heldigvis vet jeg det nå, etter jeg fikk svar her. Så nei, det var absolutt ikke for å få sympati.

Politiet kunne håndtert denne hendelsen på en helt annen måte.



Det var akkurat det som skjedde. Og det er også derfor jeg reagerer som jeg gjør. Jeg satt fremme i taxien og vennen min satt bak. Hvordan jeg har klart å være voldelig begriper jeg ikke. Jeg dyttet henne litt i skulderen, og det er det hele. Hun sier jo selv at det ikke var i nærheten av vold selv.
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg skrevet at du slo venninna di? Det var du som selv sa at du hadde dyttet henne bort fra ansiktet ditt mens hun kjeftet på deg, kan du ikke se hvordan feks en politibetjent kan tolke dette som at noe er på gang i den taxien?
Vet ikke hva du legger i ordet vold, men om du dytter noen unna ansiktet ditt så kan det fint se ut som vold utenfra.

At politiet ikke tok deg utenfor stedet du ble kastet ut fra kan være at de gav deg en sjanse til å komme deg hjem (det er umulig for meg å svare på deres vegne). Om de da (om det var samme folkene) ser at du plager andre i taxikøen, ser venninna di kjefte på deg mens du dytter henne bort fra ansiktet ditt i taxien så kan det være dråpen som får de til å gripe inn.

Og nei, det er ikke ulovlig å være full. Men måten du forklarer din egen oppførsel på tyder på at du var FOR full.

Og først så husker du ikke adressen, men nå var den bare vanskelig å stave?
I det første innlegget hadde du tatt med deg feil kort, og nå er lommeboken stjålet?

Det er ikke meningen å angripe deg eller din historie. Men personlig så tror jeg kanskje du har vært litt mer rabiat enn hva du beskriver selv og jeg har ingen problem med å forstå at politiet må bruke makt ved slike anledninger.
Som jeg også skrev så har jeg ingen holdepunkter for å vurdere om politiet har brukt for mye makt.

Men hva anser du som alternativet når du selv skriver at du var fysisk mot venninen din, hamrer og slår i politibilen og ikke klarer å roe deg når de slipper til venninnen din?
Hva skulle de ha gjort med deg?

Du kan også holde deg for god til "kjære deg", og om du lurer på om jeg selv har angst så kan du ta en titt her feks.

Og en ting til: "men selv om man er full er man et menneske. Ikke en gorilla i en dyrepark."
Ser du virkelig ikke dilemmaet til politiet når du regelrett klikker inne i politibilen?

Etter hva du skriver så tok ikke politiet deg når du var for full til å være inne på utestedet, de lot tilogmed venninnen din prøve å roe deg ned og få deg hjem etter at de tok deg ut av taxien. At du har angst og derfor reagerte som du gjorde er jo en grei nok grunn for selve oppførselen. Men det fratar deg ikke ansvaret for hva du gjør.
Sist endret av Cybergasm; 12. desember 2016 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 4
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hvor har jeg skrevet at du slo venninna di? Det var du som selv sa at du hadde dyttet henne bort fra ansiktet ditt mens hun kjeftet på deg, kan du ikke se hvordan feks en politibetjent kan tolke dette som at noe er på gang i den taxien?
Vet ikke hva du legger i ordet vold, men om du dytter noen unna ansiktet ditt så kan det fint se ut som vold utenfra.

At politiet ikke tok deg utenfor stedet du ble kastet ut fra kan være at de gav deg en sjanse til å komme deg hjem (det er umulig for meg å svare på deres vegne). Om de da (om det var samme folkene) ser at du plager andre i taxikøen, ser venninna di kjefte på deg mens du dytter henne bort fra ansiktet ditt i taxien så kan det være dråpen som får de til å gripe inn.

Og nei, det er ikke ulovlig å være full. Men måten du forklarer din egen oppførsel på tyder på at du var FOR full.

Og først så husker du ikke adressen, men nå var den bare vanskelig å stave?
I det første innlegget hadde du tatt med deg feil kort, og nå er lommeboken stjålet?

Det er ikke meningen å angripe deg eller din historie. Men personlig så tror jeg kanskje du har vært litt mer rabiat enn hva du beskriver selv og jeg har ingen problem med å forstå at politiet må bruke makt ved slike anledninger.
Som jeg også skrev så har jeg ingen holdepunkter for å vurdere om politiet har brukt for mye makt.

Men hva anser du som alternativet når du selv skriver at du var fysisk mot venninen din, hamrer og slår i politibilen og ikke klarer å roe deg når de slipper til venninnen din?
Hva skulle de ha gjort med deg?

Du kan også holde deg for god til "kjære deg", og om du lurer på om jeg selv har angst så kan du ta en titt her feks.
Vis hele sitatet...
Beklager. Jeg har visst skrevet slå i stedet for angripe. my bad.
Men man er passe gal når man angriper noen ved å dytte dem i skulderen. wow! Det å dytte noen i skulderen er ikke vold, jeg har ikke slått, sparket, eller vært borti noen med en hensikt om å skade dem. Politiet kunne spurt meg hvordan det gikk og også gitt meg beskjed om at det ikke er greit at jeg dytta veninna mi i skulderen. Også hadde det vært greit og vi kunne reist hjem.

Jeg er enig med deg i dette for det har jeg tenkt selv. Men jeg har ikke vært frekk mot noen i køen, jeg var bare plagsom i form av at jeg hilser på alle når jeg er full. Jeg blir ikke aggressiv.

Jeg husker jo ikke adressen når jeg ikke husker hvordan den staves? Det var jo ikke slik at jeg ikke husket hvor jeg bodde. Ang bankkortet som lå i veska så ligger det antageligvis der fra tidligere hvor jeg har tatt med meg det kortet som legitimasjon på byen for å ikke bruke penger. Noe som jeg ofte gjør.

Hvis du selv har angst burde du kanskje være litt mer forståelsesfull for panikken jeg fikk i politibilen. Jeg har hatt en god del anfall før og dette var helt klart det. Jeg ba også politiet om å ta meg seriøst når jeg ba om å få vann.

Hadde politiet som jeg tidligere har nevnt snakket med meg/oss rolig så hadde det gått greit. De kastet jo også veninna mi i bakken som absolutt ikke var full. Og da kom folk løpende, fordi hun ikke viste tegn til å være truende. Jeg var frekk i kjeften mot politiet etter at de satte meg i bilen og det er det hele.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hvor har jeg skrevet at du slo venninna di? Det var du som selv sa at du hadde dyttet henne bort fra ansiktet ditt mens hun kjeftet på deg, kan du ikke se hvordan feks en politibetjent kan tolke dette som at noe er på gang i den taxien?
Vet ikke hva du legger i ordet vold, men om du dytter noen unna ansiktet ditt så kan det fint se ut som vold utenfra.

At politiet ikke tok deg utenfor stedet du ble kastet ut fra kan være at de gav deg en sjanse til å komme deg hjem (det er umulig for meg å svare på deres vegne). Om de da (om det var samme folkene) ser at du plager andre i taxikøen, ser venninna di kjefte på deg mens du dytter henne bort fra ansiktet ditt i taxien så kan det være dråpen som får de til å gripe inn.

Og nei, det er ikke ulovlig å være full. Men måten du forklarer din egen oppførsel på tyder på at du var FOR full.

Og først så husker du ikke adressen, men nå var den bare vanskelig å stave?
I det første innlegget hadde du tatt med deg feil kort, og nå er lommeboken stjålet?

Det er ikke meningen å angripe deg eller din historie. Men personlig så tror jeg kanskje du har vært litt mer rabiat enn hva du beskriver selv og jeg har ingen problem med å forstå at politiet må bruke makt ved slike anledninger.
Som jeg også skrev så har jeg ingen holdepunkter for å vurdere om politiet har brukt for mye makt.

Men hva anser du som alternativet når du selv skriver at du var fysisk mot venninen din, hamrer og slår i politibilen og ikke klarer å roe deg når de slipper til venninnen din?
Hva skulle de ha gjort med deg?

Du kan også holde deg for god til "kjære deg", og om du lurer på om jeg selv har angst så kan du ta en titt her feks.

Og en ting til: "men selv om man er full er man et menneske. Ikke en gorilla i en dyrepark."
Ser du virkelig ikke dilemmaet til politiet når du regelrett klikker inne i politibilen?

Etter hva du skriver så tok ikke politiet deg når du var for full til å være inne på utestedet, de lot tilogmed venninnen din prøve å roe deg ned og få deg hjem etter at de tok deg ut av taxien. At du har angst og derfor reagerte som du gjorde er jo en grei nok grunn for selve oppførselen. Men det fratar deg ikke ansvaret for hva du gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg synes faktisk hennes bruk av "kjære deg" er helt innafor. Kjære deg, les postene hennes én gang til, så får du se at det faktisk ikke er noe som ikke stemmer. Hun har allerede sagt at hun var for full. Hun har sagt at hun hadde 1 feil bankkort i veska, samtidig som lommeboka var stjålet. Hun har også skrevet at hun aksepterer en bot for oppførselen hennes, men at hun ikke aksepterer størrelsesordenen eller at de forsøker å bøtelegge for vold mot venninna, noe som for meg virker svært rimelig.

Jeg reagerer også på at de faktisk tok henne ut av taxien, det har jeg aldri hørt om. Jeg har tilogmed greid å prate kompiser ut av fyllaarresten ved å garantere for at de havner på neste taxi rett hjem. Mest sannsynlig var de allerede på nippet til å ta deg med inn, så gikk du over streken når du begynte å styre i taxien. Fortsatt rart at de faktisk tok deg ut.
Trådstarter
5 4
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg synes faktisk hennes bruk av "kjære deg" er helt innafor. Kjære deg, les postene hennes én gang til, så får du se at det faktisk ikke er noe som ikke stemmer. Hun har allerede sagt at hun var for full. Hun har sagt at hun hadde 1 feil bankkort i veska, samtidig som lommeboka var stjålet. Hun har også skrevet at hun aksepterer en bot for oppførselen hennes, men at hun ikke aksepterer størrelsesordenen eller at de forsøker å bøtelegge for vold mot venninna, noe som for meg virker svært rimelig.

Jeg reagerer også på at de faktisk tok henne ut av taxien, det har jeg aldri hørt om. Jeg har tilogmed greid å prate kompiser ut av fyllaarresten ved å garantere for at de havner på neste taxi rett hjem. Mest sannsynlig var de allerede på nippet til å ta deg med inn, så gikk du over streken når du begynte å styre i taxien. Fortsatt rart at de faktisk tok deg ut.
Vis hele sitatet...
Hei og takk!

Veldig enig med deg her. Jeg reagerer veldig på at jeg ble tatt ut av taxien, det viktigste hadde vært å fått meg hjem i seng. Hadde de også hørt på veninnen min som var helt klar på at dette ikke var som det så ut som hadde nok natten blitt veldig annerledes.

Jeg jobber som helsepleier, og bryr meg over gjennomsnittet om andre mennesker. Jeg har aldri vært voldelig.
Sitat av evo13 Vis innlegg
Beklager. Jeg har visst skrevet slå i stedet for angripe. my bad.
Men man er passe gal når man angriper noen ved å dytte dem i skulderen. wow! Det å dytte noen i skulderen er ikke vold, jeg har ikke slått, sparket, eller vært borti noen med en hensikt om å skade dem. Politiet kunne spurt meg hvordan det gikk og også gitt meg beskjed om at det ikke er greit at jeg dytta veninna mi i skulderen. Også hadde det vært greit og vi kunne reist hjem.

Jeg er enig med deg i dette for det har jeg tenkt selv. Men jeg har ikke vært frekk mot noen i køen, jeg var bare plagsom i form av at jeg hilser på alle når jeg er full. Jeg blir ikke aggressiv.

Jeg husker jo ikke adressen når jeg ikke husker hvordan den staves? Det var jo ikke slik at jeg ikke husket hvor jeg bodde. Ang bankkortet som lå i veska så ligger det antageligvis der fra tidligere hvor jeg har tatt med meg det kortet som legitimasjon på byen for å ikke bruke penger. Noe som jeg ofte gjør.

Hvis du selv har angst burde du kanskje være litt mer forståelsesfull for panikken jeg fikk i politibilen. Jeg har hatt en god del anfall før og dette var helt klart det. Jeg ba også politiet om å ta meg seriøst når jeg ba om å få vann.

Hadde politiet som jeg tidligere har nevnt snakket med meg/oss rolig så hadde det gått greit. De kastet jo også veninna mi i bakken som absolutt ikke var full. Og da kom folk løpende, fordi hun ikke viste tegn til å være truende. Jeg var frekk i kjeften mot politiet etter at de satte meg i bilen og det er det hele.
Vis hele sitatet...
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg synes faktisk hennes bruk av "kjære deg" er helt innafor. Kjære deg, les postene hennes én gang til, så får du se at det faktisk ikke er noe som ikke stemmer. Hun har allerede sagt at hun var for full. Hun har sagt at hun hadde 1 feil bankkort i veska, samtidig som lommeboka var stjålet. Hun har også skrevet at hun aksepterer en bot for oppførselen hennes, men at hun ikke aksepterer størrelsesordenen eller at de forsøker å bøtelegge for vold mot venninna, noe som for meg virker svært rimelig.

Jeg reagerer også på at de faktisk tok henne ut av taxien, det har jeg aldri hørt om. Jeg har tilogmed greid å prate kompiser ut av fyllaarresten ved å garantere for at de havner på neste taxi rett hjem. Mest sannsynlig var de allerede på nippet til å ta deg med inn, så gikk du over streken når du begynte å styre i taxien. Fortsatt rart at de faktisk tok deg ut.
Vis hele sitatet...
Jeg leser og leser og ser fortsatt spørsmålet: "Men hvorfor henter politiet meg ut av taxien når vi allerede er på god vei til å kjøre hjem?"


om du eller TS ikke liker svar som ikke er til Ts sin fordel så bør ikke TS bruker Internett som rådgiver.
En sak har alltid 3 sider, hennes, politiets og sannheten.

Og svaret mitt er fortsatt, dere var ikke på god vei hjem. Du kranglet med venninna di i taxien. Hvordan dere opplevde situasjonen og ser på den i ettertid betyr ingenting. Om du ikke har forståelse for at politiet ser ting annerledes så er det synd for deg.

Jeg merker bare at du modererer deg etterhvert som noen påpeker at oppførselen din virker mer rabiat enn du forteller selv.

Å dytte noen i skulderen som kjefter på deg _kan_ se ut som noe annet og det er sikkert derfor du ble tatt ut av taxien. Om du i tillegg sitter med taxisjåførens GPS i hånda så kan ting se annerledes ut fra utsiden.

En vanlig patrulje natt til lørdag har nok mange slike oppdrag med overstadig berusede folk som ikke kan gjøre rede for seg.
Og om de skulle tatt seg tid til å gjøre en medisinsk bakgrunnsjekk av hver eneste mann og kvinne som motsetter seg arrest så ville ikke politiet drevet med annet. Og om både typen din og venninnen din var rett ved så er det rart at de ikke klarte å formidle at du er psykisk ustabil (det var ikke frekt ment, men jeg ville kalle det ustabilt når du agerer fysisk i politibilen og ikke klarer å ta til deg informasjon) slik at det kom en ambulanse og ikke politibil.

Og ja jeg vet hvordan du kan ha følt det, men for min del unngår jeg situasjoner hvor jeg kan få angstanfall. Men jeg skal ikke legge meg opp i hvordan du velger å takle dette men å bruke det som unnskyldning synes jeg blir litt feigt.

Uansett så kommer vi ingen vei med å diskutere dette, jeg svaret kun på ett av spørsmålene du stilte i det første innlegget og jeg har ingen tro på historien du kommer med.
Sist endret av Cybergasm; 12. desember 2016 kl. 20:31.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Mye synsing og moralisering her fra folk som mest sannsynlig aldri har blitt utsatt for dårlig behandling av politiet, med påfølgende økonomiske konsekvenser. .
Vis hele sitatet...

Hva gjør dine betraktninger mer relevante enn de andre som har skrevet i denne tråden? Må si at jeg ikke synes noe særlig om å kalle andre i tråden synsere, som jo er både nedlatende og respektløst. Spesielt mtp at det ikke finnes et endelig & absolutt faktum i denne saken.

For å bruke dine ord mot deg så synser vi alle i denne tråden. Fordi vi ikke vet fakta. Vi var ikke tilstede. Vi har historien fra en drita dramaqueen, og vi vet hun har fått 14K i bot. Ja dette er vel en bot og ikke et forenklet forelegg. Altså noe som kan komme opp på en politiattest feks.

Jeg har virkelig vanskelig for å se for meg 3 korrupte/maktsyke/udugelige politifolk lage en nær vill historie for å dekke over maktbruk, trakassering eller hva du føler ts er utsatt for.

For meg og tydeligvis mange andre som har lest tråden og kommentert så blir det for utrolig at snuten skulle dikte opp noe slikt. På en lørdagskveld midt i julebordsesongen så skulle man ellers tro at snuten faktisk hadde mer enn nok med å håndtere faktiske lovbrudd og ikke trengte å konstruere opp lovbrudd, følge opp med ulovlig glattcelle samt forfalsket anmeldelse og bot. Og husk vi snakker 3 politifolk. Som aller var edrue.

Glattcelle suger, det jeg vet av erfaring. Men her går ts så langt som å sammenlikne glattcelleoppholdet med tortur, maktmisbruk og en konspirasjon mot henne som individ. Beklager mental men det blir virkelig for far out for meg, vi har kun hennes side og basert på hennes fremstilling så ville jeg blitt veldig overrasket om det mot formodning skulle skje at hun trekker tilståelsen og vinner frem i retten.

Mtp stabens løfter så er det ordlyden jeg først og fremst reagerer på her Mentalmelt.
Det er helt legitimt å ha forskjellige meninger om hva vi tror skjedde i taxikøen og i forkant av at ts ble tauet. Følte det ble unødig krast det utsagnet du kom med.
Sist endret av frtoretang; 12. desember 2016 kl. 22:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det finnes tre versjoner av denne hendelsen og det er din, politiet sin og sannheten. Din versjon er den som teller minst i og med at du var kraftig beruset.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva gjør dine betraktninger mer relevante enn de andre som har skrevet i denne tråden? Må si at jeg ikke synes noe særlig om å kalle andre i tråden synsere, som jo er både nedlatende og respektløst. Spesielt mtp at det ikke finnes et endelig & absolutt faktum i denne saken.

For å bruke dine ord mot deg så synser vi alle i denne tråden. Fordi vi ikke vet fakta. Vi var ikke tilstede. Vi har historien fra en drita dramaqueen, og vi vet hun har fått 14K i bot. Ja dette er vel en bot og ikke et forenklet forelegg. Altså noe som kan komme opp på en politiattest feks.

Jeg har virkelig vanskelig for å se for meg 3 korrupte/maktsyke/udugelige politifolk lage en nær vill historie for å dekke over maktbruk, trakassering eller hva du føler ts er utsatt for.

For meg og tydeligvis mange andre som har lest tråden og kommentert så blir det for utrolig at snuten skulle dikte opp noe slikt. På en lørdagskveld midt i julebordsesongen så skulle man ellers tro at snuten faktisk hadde mer enn nok med å håndtere faktiske lovbrudd og ikke trengte å konstruere opp lovbrudd, følge opp med ulovlig glattcelle samt forfalsket anmeldelse og bot. Og husk vi snakker 3 politifolk. Som aller var edrue.

Glattcelle suger, det jeg vet av erfaring. Men her går ts så langt som å sammenlikne glattcelleoppholdet med tortur, maktmisbruk og en konspirasjon mot henne som individ. Beklager mental men det blir virkelig for far out for meg, vi har kun hennes side og basert på hennes fremstilling så ville jeg blitt veldig overrasket om det mot formodning skulle skje at hun trekker tilståelsen og vinner frem i retten.

Mtp stabens løfter så er det ordlyden jeg først og fremst reagerer på her Mentalmelt.
Det er helt legitimt å ha forskjellige meninger om hva vi tror skjedde i taxikøen og i forkant av at ts ble tauet. Følte det ble unødig krast det utsagnet du kom med.
Vis hele sitatet...
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Jeg leser og leser og ser fortsatt spørsmålet: "Men hvorfor henter politiet meg ut av taxien når vi allerede er på god vei til å kjøre hjem?"


om du eller TS ikke liker svar som ikke er til Ts sin fordel så bør ikke TS bruker Internett som rådgiver.
En sak har alltid 3 sider, hennes, politiets og sannheten.

Og svaret mitt er fortsatt, dere var ikke på god vei hjem. Du kranglet med venninna di i taxien. Hvordan dere opplevde situasjonen og ser på den i ettertid betyr ingenting. Om du ikke har forståelse for at politiet ser ting annerledes så er det synd for deg.

Jeg merker bare at du modererer deg etterhvert som noen påpeker at oppførselen din virker mer rabiat enn du forteller selv.

Å dytte noen i skulderen som kjefter på deg _kan_ se ut som noe annet og det er sikkert derfor du ble tatt ut av taxien. Om du i tillegg sitter med taxisjåførens GPS i hånda så kan ting se annerledes ut fra utsiden.

En vanlig patrulje natt til lørdag har nok mange slike oppdrag med overstadig berusede folk som ikke kan gjøre rede for seg.
Og om de skulle tatt seg tid til å gjøre en medisinsk bakgrunnsjekk av hver eneste mann og kvinne som motsetter seg arrest så ville ikke politiet drevet med annet. Og om både typen din og venninnen din var rett ved så er det rart at de ikke klarte å formidle at du er psykisk ustabil (det var ikke frekt ment, men jeg ville kalle det ustabilt når du agerer fysisk i politibilen og ikke klarer å ta til deg informasjon) slik at det kom en ambulanse og ikke politibil.

Og ja jeg vet hvordan du kan ha følt det, men for min del unngår jeg situasjoner hvor jeg kan få angstanfall. Men jeg skal ikke legge meg opp i hvordan du velger å takle dette men å bruke det som unnskyldning synes jeg blir litt feigt.

Uansett så kommer vi ingen vei med å diskutere dette, jeg svaret kun på ett av spørsmålene du stilte i det første innlegget og jeg har ingen tro på historien du kommer med.
Vis hele sitatet...

Herregud da kiser, det er ikke snakk om at politiet har vært grovt uaktsomme eller noe som helst. Hele situasjonen er ganske uskyldig. Politiet oppfattet en situasjon med en full, vanskelig dame, og bestemte seg for å få henne hjem. Dette er helt greit, og hun aksepterer at hun oppførte seg kjipt og fortjente å havne på glattcelle. Selv om i alle fall jeg synes det er merkelig å ta henne ut av taxien. Det som reageres på er forholdene hun er anklaget for, og størrelsen av boten. Det er ikke snakk om noen konspirasjon, det er snakk om at hun skal bli straffet for forhold hun faktisk har begått. Hun uttøvde ikke vold mot venninnen til å fortjene 14k i bot, såpass kan vi anta utifra det som er skrevet.
Her er det heller ikke noe poeng i å anta at hun lyver, da forsvinner hele grunnlaget for diskusjonen og vi ender opp i diskusjonslimbo. For å kunne holde en produktiv diskusjon rundt saken må vi anta at det hun sier er sant.

I tillegg synes jeg det virker svært urimelig av politiet å ta en person ut av en taxi, men det er en skjønnssituasjon. Det kan være alt fra helt fortjent til totalt unødvendig, og det kommer vi ikke til å få svar på her.
Trådstarter
5 4
Hei.

Jeg har prøvd å få tak i taxisjåføren som var tilstede, slik at han kan fortelle at jeg absolutt ikke var agressiv eller voldelig. Dere kan se for dere selv å sitte med ryggen til i en bil når du plutselig blir dratt ut. Ikke vet du om du skal bankes eller voldtas. Derfor reagerer jeg på politiet. Det er klart jeg ble redd, det hadde jeg blitt uansett om jeg var full eller ei. Desverre klarte jeg ikke å roe meg ned til at jeg kunne forklart til politiet at vi ikke var tilløp til slossing, men en diskusjon som helst sikkert så værre ut enn den var.

Jeg har også snakket med vekterene og de skrev at jeg var godt beruset, men nevnte ingenting om at jeg var aggressiv eller voldelig.

Jeg har også snakket med en advokat som skal hjelpe meg med eventuelle ting jeg måtte lure på og ellers hva jeg burde gjøre.

Jeg har også forståelse for at politiet ikke kjenner meg og min omgangskrets. Selvfølgelig har jeg også stor respekt for jobben de gjør, men at det hele har vært en missforståelse fra deres side.

Slik som jeg har snakket til politiet er absolutt ikke greit, men jeg hadde heller ikke snakket sånn om jeg ikke ble tatt med i bilen. Dere må gjerne tro at jeg ikke snakker sant i innlegget mitt, men jeg er ikke den type person som trenger sympati fra mennesker på et forum. Jeg har nok folk rundt meg som kjenner meg og vet hva jeg er i stand til å gjøre og ikke gjøre, og det er det viktigste for meg

Jeg har rett og slett vært sykt uheldig.
Til ts er dette første gangen du har vært i kontakt med politiet? aldri før har du vært i kontakt med dem på noen som helst måte?
Sitat av evo13 Vis innlegg

Slik som jeg har snakket til politiet er absolutt ikke greit, men jeg hadde heller ikke snakket sånn om jeg ikke ble tatt med i bilen.
Vis hele sitatet...
Her er det vel viktig å huske at politiet ikke slipper folk ut av varetekt fordi de ikke har lyst til å sitte der. Det virker som om du syns politiet var kjipe fordi de ikke lot deg dra hjem etter de hadde tatt deg ut av taxien, men du skriver jo selv at du slo på døren til hendene dine ble forslått, sparket i dørene, spennet deg inne i bilen osv.

Det virker jo derfor ganske tydelig hvorfor de tok deg med på glattcellen.
Blir nesten flau av å lese en del av innleggene her. Hvorfor bryr dere dere om en slik historie er sann eller ikke? Hvorfor ikke bare svare på spørsmålene? Nå gjelder jo ikke dette alle, flere har kommet med gode råd, men enkelte av dere burde virkelig finne noe bedre å gjøre enn å kritisere TS fordi dere ikke tror på historien. Det har strengt tatt ingenting å si for dere eller for eventuelle svar dere måtte ha på TS sine spørsmål. Selv om det sikkert finnes mange som liker å lyve til fremmede på internett, så er det ikke spesielt fruktbart å bestride andres subjektive erfaringer. I alle fall ikke når man ikke har andre argumenter enn "jeg tror deg ikke".

TS: Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg sammen med venninnen min tatt kontakt med politiet. Det kunne kanskje også vært greit om du kunne fått en uttalelse fra taxisjåføren på hvordan din oppførsel var mens du satt i bilen. Selv så var jeg sammen med to andre venner på gaten da vi fikk litt tilsnakk av politiet pga. slåssing. Det eneste vi hadde gjort var å tulledytte litt på hverandre og kaste snøballer mens vi lo og helt klart hadde det hyggelig. Poenget mitt er at politiet ikke nødvendigvis får med seg alt. Det er uansett bedre å snakke med politiet og ordne opp i en eventuell misforståelse når man er blitt edru.
Kan sitere et facebook-innlegg Politiet nylig skrev som kan være relevant i denne tråden.

La kvelden verte triveleg og trygg for dei som skal på jobb på utestadane og for alle andre som skal ut. Kjenner du nokon som ikkje har fått med seg at kvelden kan koste? Tips dei om:
- Drikking på offentleg stad frå kr 2000.
- Urinering på offentleg stad frå kr 3000.
- Ikkje rette seg etter pålegg frå politiet frå kr 3000.
- Valdsbruk utan skade frå kr 5000.
- Bære kniv på offentleg stad frå kr 10000.
- Skadeverk/herverk frå kr 4000.
- Ordensforstyrring frå kr 3000.
- Nekte å oppgi personalia til politiet frå kr 3000.
- Valdsbruk med skade gjev tiltale - fengsel.

Trådstarter har faktisk fått en bot som er høyere enn å bære en kniv på offentlig sted. Dette er jo helt utrolig! Dessuten, jeg har min fartstid i drosjenæringen, og stusser litt på Politiets handling i å gripe inn i en bil med kunder. Dersom det viser seg at kunder opptrer som truende, tar sjåfør selv kontakt med Politi. Jeg velger å tro på historien i tråden, og synes dette er uforkastelig oppførsel av Politiet.

Sliter vedkommende med angst/klaustrofobi, skjønner jeg godt at hun fikk panikkanfall i bilen. Politiets hovedfunksjon i sin tjeneste er ikke bare å sørge for at vi har et lovlydig samfunn, men de skal også yte service. De skal hjelpe, og håndtere situasjoner på best mulig måte. Jeg håper du går til sak om dette her og får samlet de bevisene du trenger til å gi tjenestemennene den konsekvensen de fortjener.

Jeg har sett tilfeller og episoder som overskrider din situasjon med flere hundre prosent, som har løst seg på skikkelig vis, fordi Politiet har gjort jobben sin.
Sist endret av Heidrun; 13. desember 2016 kl. 20:33.
Det kan godt hende at du ikke ble så veldig godt behandlet, men for meg så høres det ut som du fortjente en bot. Ved selvskyldt rus skal man bli behandlet som om man var edru. Kan godt hende du har god grunn til å være irritert på politiet, men tror du bør flytte fokuset ditt på å gå litt inn i deg selv i stedet. Du kan klage/anmelde betjentene på politiet.no.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Heidrun Vis innlegg
Kan sitere et facebook-innlegg Politiet nylig skrev som kan være relevant i denne tråden.

- Drikking på offentleg stad frå kr 2000.
- Urinering på offentleg stad frå kr 3000.
(...)
Vis hele sitatet...
Stikkordet i summene dine er "frå kr XX". Fant en mer utdypende liste her.

Nekte å etterkomme pålegg fra politiet: 5000-10.000 kroner
Fysisk å hindre politiet i sitt arbeid : 6000 – 15.000 kroner.
Forulemping av politiet ved munnbruk/utskjelling: 5000-10.000 kroner.
Ordensforstyrrelse – 4000-10.000 kroner.
Nekte å oppgi personalia til politiet: 5000 kroner.
Bære kniv på offentlig sted – 6000 – 10.000 kroner.
Offentlig urinering: 4000 kroner.
Drikke alkohol på offentlig sted: 3000 kroner.
Vis hele sitatet...
Om det for TS sin del handler om en ordensforstyrrelse (4-10.000 kr) og en forulemping av politiet ved munnbruk/utskjelling (5-10.000 kr) så er jo forsåvidt 14.000 kr "innafor" - dog fremdeles vanvittig mye penger. Så summen penger det er snakk om, høres i grunnen ganske troverdig ut spør du meg. Boten kan jo gjelde mer enn bare en forseelse/lovbrudd.
Høy bot, men ordensforstyrrelser starter på 9000 kr i helgene. Så da er det vel best å betale og glemme saken, men for all del fyll lommene til en advokat hvis det er det du ønsker...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan endte dette?

Min erfaring er at hvis man er høflig, beklager seg, og oppfører seg så har man ikke slik "uflaks" slik du har. Boten hørtes høy ut, men jeg kan love deg at du ikke gjorde en innsats for at den ble lavere ved å være frekk mot politiet eller sparke i bilen. Det kan hende at de gikk for langt, men man har en ekstremt dårlig sak når man er dritings, frekk, bedriver hærverk og virker krakilsk.

Ingen ønskelig situasjon. Å drikke litt mindre til neste gang er kanskje ikke dum idé. Noen klarer å drikke seg stup dritings og fremdeles være høflig, klare å være rolig, mens andre ikke klarer det. Slik er vi forskjellig. Noen bør ikke drikke mye. Jeg vet ikke hva som skjedde etter du kom ut av politibilen, men hadde du lagt deg paddeflat og sagt at du led av angst, og beklaget hele situasjonen uten forbehold tror jeg kanskje boten hadde sett litt annerledes ut.
Sitat av Alge Vis innlegg
Lærepenge og voks opp?!
Vist det hun sier viser seg å være sant så er det jo helt vilt da!
14k i bot å en behandling som ikke linger grisen...
Forundrer meg ikke om det er sant heller, sett være fra svina, og må jo nesten gå ut i fra at det hun skiver er sant

Edit: Jeg mener, hva er vitsen med å skrive på et anonymt forum, og be om hjelp om en situasjon du har pynta på?
Om det ikke er korrekt fakta som blir servert, hvordan kan vi da hjelpe på noen måte?

Sier ikke at jeg er sikker på noen måte at sånn hun beskriver det er sånn det var, men må jo nesten gå utifra det. I tillegg så har jeg sett masse dritt bli gjort fra politiet som ikke er riktig på noen måte så det er langt i fra umulig at det er sant.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sjeldent folk kommer inn på forumet her eller på politiets sine facebook-sider og forklarer en-sidig hva som har skjedd, og hvordan alt virker som politiets feil, maktmisbruk, og så videre.

Jeg ønsker ikke uttale meg på denne saken, annet enn at den var som forventet - ganske ensidig, men om trådstarter virkelig mener alt hun/han har skrevet og oppfattet, så anbefaler jeg henne å ta kontakt med spesialenheten og rapportere dette. Grunnen til at 90% av sakene spesialenheten får inn blir henlagt, er fordi en ganske stor prosentandel av sakene er folk som har blitt tatt for noe, vært vanskelige, blitt tatt hardere og fått for seg at det har vært maktmisbruk.

Trådstarter har allerede gjort saken vanskeligere ved å vedta boten, men du får for all del melde i fra til spesialenheter om du mener at du har blitt utsatt for tortur, altså.
Husk, som hovedregel; det er den som pågripes som bestemmer hvor mye makt politiet skal ta i bruk
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det første jeg tenkte når jeg leste dette var at jeg synes trådstarter hørtes ut som en slitsom og irriterende person å være med, eller møte på byen. Hun fremstiller faktisk seg selv slik, noe som tyder på at hun ikke pynter så voldsomt på historien.
Vis hele sitatet...
Tja...
  • Var "veldig full"
  • Fikk mange advarsler fra vaktene på utestedet
  • Ble til slutt kastet ut fra utestedet
  • Er plagsom mot andre i taxikøen
  • "Blir veldig oppgitt" (kjefter og lager bråk?) når hun ikke får hente veska
  • Får beskjed av venninna si om å "skjerpe seg og roe seg"
  • Må roes ned av venninna i taxien, for venninna "vet hva hun skal si og hvordan for å roe" TS når hun har "glass for mye"
  • "Knuffer litt borti" venninna (AKA fysisk utagering?)
  • Må fysisk dras bort av to politibetjenter
  • Slår og sparker "veldig mye" på døren inne i politibilen
Ganske ærlig om hvor full og utagerende hun var ja.

Du tror ikke kanskje du leser innlegget gjennom et filter som gjør at du leser det på en måte som stiller politiet i dårligst mulig lys? Listen over kan kanskje bidra til å balansere dette noe. Du var jo så opptatt av at alle andre synset om dette, men du er liksom den som sitter på den objektive sannhet?

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Men ærlig talt. 14.000 i bot for å knuffe på venninna si i taxikøen?
Vis hele sitatet...
Først skryter du av hvor ærlig hun er, og så nevner du ikke alt det andre i innlegget hennes? Kanskje listen min over vil hjelpe igjen. Hennes egen historie viser jo at det slett ikke bare er snakk om litt knuffing i en taxi. Her er det en lengre forhistorie, og i følge TS selv har politiet fått med seg mye av dette.

Sitat av evo13 Vis innlegg
Jeg vet at det er glattcelle, men er det ikke lov å få vann en gang? Jeg har også tidligere hørt at man må bli sett på av helsepersonell om man er i stand til å være på glattcelle.
Vis hele sitatet...
Vann skal du ha. Men hvis man er utagerende og hysterisk er det ikke sikkert det fremstår som særlig hensiktsmessig.

Helsepersonell er ikke nødvendig for å ha noen på glattcelle. Det er bare hvis det er en reell grunn til en helsemessig undersøkelse.

Sitat av evo13 Vis innlegg
Når du også skriver at det var tydelig at jeg burde fjernes fra byen så forstår jeg ikke hvorfor de ikke tok meg inn når de så meg første gangen? Var det virkelig nødvendig å komme å ta meg når jeg sitter i en taxi, klar til å reise hjem?
Vis hele sitatet...
Det er jo en vurderingssak. De ønsker som regel ikke å ta med folk inn hvis det ikke er helt nødvendig. Men da de så at du ikke klarte å beherske deg i taxien så anså de vel at nok var nok, og at de faktisk måtte gripe inn for å sette en stopper for det hele. Hvem vet hva du hadde laget i stand av bråk og lignende hvis de ikke hadde grepet inn.

Det var jo ikke bare deg og venninna di heller. Taxisjåføren var der. Han kunne blitt et offer for utageringen din. Politiet skal faktisk også beskytte taxisjåfører, tro det eller ei.

Når det gjelder det å klage på forelegget så er det nok gitt etter faste satser. Tror neppe det blir noe rabatt.
Sist endret av hemmeligegreier; 15. januar 2017 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tldr;
Du ble drita full og plaget folk rundt deg og du klarte ikke ta taxi hjem fordi du glemte adressen.
Synes det var bra politiet tok seg av deg jeg. Både for din og andres del.
Du får heller ta det som en lærepenge i å oppføre seg ansvarlig. Voks opp please..