Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4488
Enkelt nok, så er jeg lei av å gå i sirkler og ikke komme noen vei. Jeg flyttet til en helt ny by for to år siden, nye mennesker, ny jobb. Jeg finner ikke noe som passer meg, verken jobb, mennesker eller utdanning. Derfor har jeg bestemt meg for å si opp jobben, selge alt jeg eier, og bestille en billett ut av Norge. Å reise rundt i verden har alltid vært en stor drøm for meg, har bare aldri villet gjort det alene. Men nå er tiden inne.

Jeg har ingen planer om hvor lenge jeg blir eller hvor jeg skal. Jeg kommer ikke til å ha mye penger i lommeboka, så det blir å jobbe underveis. Jeg har ingen erfaring i dette området, derfor søker jeg tips fra dere.

-Først og fremst, hva skal jeg prioritere å ha i sekken?
-Og hvilke steder er det greit/trygt å reise til nå?
-Er det noen steder det er enklere å få seg jobb?
-Hva er det lurt å tenke på?

Hilsen meg!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
I sekken (utover det selvsagte):
  • To debit-/kredittkort. Alltid greit å ha adgang til konto i norge, og definitivt greit å ha en backup som man har gjemt en helt annen plass enn hovedkortet.
  • Bagasjevekt
  • Tynn vind-/regnjakke
  • Reisehåndkle
  • Melkesjokolade for å kjøpe venner med
  • Kopi av pass og reisedokumenter.
Sist endret av nso; 21. august 2016 kl. 00:44.
https://www.youtube.com/watch?v=R7vmHGAshi8

Denne videoen er både underholdene og lærerik, anbefales
Går ann å få seg telefon/support jobber i syden ala Malta. Da vil du tjene greit, leve greit og vil være andre Skandinaviere dere. En annen ting å ha i bakhodet for husly og losj er http://www.wwoof.net/
Anbefaler på det sterkeste en campinghengekøye med myggnetting, laget av fallskjerm. Veier ingenting, tar ingen plass og kan lett henge bak på sekken. Veldig greit å ha om du sitter der uten plass å sove. I tillegg er det lite som er like komfortabelt!
Sist endret av Lyra; 22. august 2016 kl. 16:11.
I tillegg til det som er alt er nevnt ville jeg ordnet meg et par virtuelle kort, samt en ekstra konto i norge som med litt backup kroner på.
Skulle noe skje at du blir svindlet, robbet, mister bagasje, penger, pass etc så kan du komme deg videre med virtuelle kort.
Bruk feks en god pwd manager eller cloud løsning til å lagre elektroniske kopier av pass, virtuelle kort, kort detaljer, sperre av kort detaljer etc.
Et ekstra simkort/tvilling sim som du ikke lagrer på deg slik at om du også mister mobil så kan du likevel få tilgang til bank id, norske kontoer etc.

Og skal du reise i Europa så er husk nok snus om du snuser.
Reiseforsikring som dekker deg utover de x antall dagene du har.
Trådstarter
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Går ann å få seg telefon/support jobber i syden ala Malta. Da vil du tjene greit, leve greit og vil være andre Skandinaviere dere. En annen ting å ha i bakhodet for husly og losj er http://www.wwoof.net/
Vis hele sitatet...
Likte virkelig det Wwoof hadde å tilby, det hadde passet kjempe bra til meg. Har du noen erfaring eller kjennskap til de?

Har dere noe forslag til et land der en hvit, blond jente kan ferdes "trygt" alene? Tenkte på Filippinene, men en venninne av meg som er der fra, anbefalte meg IKKE å reise dit alene.

Sitat av En deling Vis innlegg
https://www.youtube.com/watch?v=R7vmHGAshi8

Denne videoen er både underholdene og lærerik, anbefales
Vis hele sitatet...
Veldig lærerik video, takk for at du delte den med meg. Jeg tror også det er en forskjell på en mann som reiser rundt og haiker, enn en norsk jente på 23 år. Eller henger jeg meg fast i "skrekkhistorier" da? Skulle gjerne hatt noen å reise med, men alle vennene mine har slått seg til ro..
Sist endret av Nevo; 25. august 2016 kl. 17:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.couchsurfing.com/ for gratis husly og møte nye mennesker. Har kun positive erfaringer fra her, har ikke prøvd å bruke det når jeg reiser.. Men har hostet endel mennesker, og de er alle superhyggelige og veldig snille. Har hørt noen historier fra at de har bodd hos weirdoer, men det kommer mest fra jenter.. Så om du er jente ville jeg nok prøvd å bli litt bedre kjent med folka før jeg hoppte på en overnatting.
Sist endret av Incogn1to; 25. august 2016 kl. 17:49.
Airbnb har jeg hørt mye bra om! Utenom essensielle ting ville jeg hatt med meg et åpent sinn!
Hei kan godt forstå du vil reise fra Norge og prøve noe nytt. Bare prøv å tenk langsiktig og realistisk om hva du vil gjøre. Penger kommer ikke av seg selv, med mindre du har en ettertraktet jobb, eller en jobb oppi gradene.
Du vil bare være uavhengig og slippe å bo i norge såvidt jeg forstår?

Du kommer lengst om du har en backup plan også, i tilfelle ting skulle skje osv.
Lykke til
Å si opp jobben og reise ut i verden uten noe særlig med penger, høres ikke ut som en veldig god ide.

Du skriver at du ikke finner jobb, mennesker eller utdanning som passer deg her. Hva får deg til å tro at det er så mye lettere i utlandet? Generelt er det mye vanskeligere å finne jobb der, ikke minst i Asia som du nevner. Visumplikt gjør ikke ting enklere.

Usikker på hvor mye penger du har spart opp, men du burde minimum klare deg i 3 mnd uten inntekt.
Søk på jobber på finn, masse telefonsalg/kundesenter du kan jobbe på
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kanskje workaway er interessant. http://www.workaway.info/ litt som woof bare ikke så mye bondegård, koseptet er at man jobber/hjelper til x antal timer i uka mot kost og losji, koster 29$ i året for tilgang til siden. finnns over hele verden. Kan være en plass å starte.
Var det ikke en kar her på forumet som gjorde akkurat dette for noen år siden?
Skal ligge en stor tråd om hele hans reise her en plass, men klarer ikke finne den.
Sitat av Forvirretperson Vis innlegg
Var det ikke en kar her på forumet som gjorde akkurat dette for noen år siden?
Skal ligge en stor tråd om hele hans reise her en plass, men klarer ikke finne den.
Vis hele sitatet...
https://freak.no/forum/showthread.php?t=282553
Sitat av brennesle Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Var en annen en også.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er nok mange av oss. Loggene viser faste besøkende fra mange rare land.

Jeg sa opp jobben for 3 år siden, solgte leilighet og alt som ikke var skrudd fast, for å dra på reise "jorden rundt" med forconin. Endte opp med å bosette meg i Sør-Mexico, nå med oppholdstillatelse, jobb, bil, bikkjer, katter, ekorn, forlovet og to-statlig unge på vei -- all in, som dem sier.

Å gjøre noe som dette er definitivt ikke noe for alle. Jeg har alltid sett på meg selv som en verdensboer uten et eneste nasjonalistisk gen i kroppen, så det var relativt enkelt for meg å ta steget (skummelt, selvfølgelig). Jeg hadde også reist en del rundt tidligere og lært meg at folk er folk uansett hvor man drar.

Åpen for spm.
Sitat av nso Vis innlegg
Det er nok mange av oss. Loggene viser faste besøkende fra mange rare land.

Åpen for spm.
Vis hele sitatet...
Åssen er det for datafolk?
Tenker på en venn av meg, som har grei kunnskap innen ting som mørke nett og vpn og kryptering og sånne greier som sikring av data og kommunikasjon.

Er det noe som advokater og journalister og eventuelle politiske aktivister og andre, er interesserte i?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg... forstår ikke hva du spør om...
Sitat av nso Vis innlegg
....
Å gjøre noe som dette er definitivt ikke noe for alle. Jeg har alltid sett på meg selv som en verdensboer uten et eneste nasjonalistisk gen i kroppen, så det var relativt enkelt for meg å ta steget (skummelt, selvfølgelig). Jeg hadde også reist en del rundt tidligere og lært meg at folk er folk uansett hvor man drar.

Åpen for spm.
Vis hele sitatet...
Du sier at det definitivt ikke er noe for alle - men hvem er det egentlig for? Jeg er en relativt tilbakelent kar med store drømmer, men vansker med å faktisk gjennomføre ting, som mange andre. Jeg er dårlig sosialt sett. Veldig godt likt etter noen øl, men generelt sett en kjedelig samtalepartner i edru tilstand.
Jeg har opplevd ganske mye i mitt relativt korte liv og har nok en del historier på lur, men jeg klarer aldri å dra de frem når de virkelig gjelder. Hukommelsen svikter totalt.

Noe av grunnen til at jeg vil gjennomføre noe liknende TS har gjort er for å utvide horisonten min. Oppleve ting og bli bedre på å sosialisere og tørre å snakke med fremmede folk, men jeg er redd jeg starter med feil utgangspunkt.

Hvordan var/er du som person og hva tenker du om det jeg skriver? Burde jeg bare hoppe i det? Eller burde jeg kanskje starte i det små istedenfor å ta permisjon i 6 måneder og håpe på at jeg kommer til og kose meg på en så lang tur?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har stor interesse for å ut å reise fra etter nyttår en gang. Noen som har tips til å finne reisepartner og evt. erfaringer med dette?