Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5526
Må lage en ny sving arm for å få plass til bredere bakhjul. Først tenkte jeg å kutte til platebiter også sveise i hvert av de 4 hjørnene.

Men så kom jeg på at om jeg tar kontakt med noen som har plate utstyr så kan de sikkert knekke platen i en U-form med to 90 graders knekk, da sparer jeg to sveisesømmer på hver side. Tenkte å bruke 1,5 el 2 mm 7xxx alu.

Hva vil bli sterkest og tåle mest, en sving arm som 4 plateremser er sveiset sammen eller en svingarm der en bretter 1 plateremse i U form og sveiser kun den siste platebiten?

Er ikke helt stødig på sveis ennå, så om jeg slipper unna med kun halvparten av sveisingen så er det et stort pluss. Samtidig trenger mest mulig styrke i sving armen.
Sist endret av frtoretang; 4. august 2015 kl. 11:48.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvilken sykkel, og hva skal du bruke den til?
Uten Filter
Trådstarter
Det er en hjemmesnekra el-sykkel. Skal ha 4" dekk og det går ikke med dagens sving arm. Skal også gjøre om på innfestningen og integrere torque armsa på en bedre måte på v2.0.

Den gjør rett under 100km/t så når jeg går fra stål til alu så må en tenke på at den må tåle å treffe høl i veien i "lett mc" fart.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
På en så slank sykkel har jeg en følelse av att hjemmelaget svingarm blir veldig klumpete.
Se om du finner nor ferdig som du kan bruke, eventuelt tilpasse.
Må vel finnes noe fatbike svingarmer du kan bruke.
Uten Filter
Trådstarter
Nei er nok ikke noe hyllevare som passer. Ramma er hjemmelaget og det er den sving armen jeg bruker nå også. Problemet var at jeg ikke hadde peil da jeg laget dette og jeg brukte stål, så ramma er alt annet enn slank og lett. For å få litt bedre vektfordeling og for å få plass til det nye 4" bakdekket (motard) så er det ingen vei utenom å lage en ny sving arm. Den gamle i stål var grei å sveise, pga metallet og tykkelsen. Nå skal jeg bruke aluminium og tynnere plate. Derfor tenkte jeg om jeg slipper 2 sveisesømmer ved å knekke til platen så sparer det meg for mye sveisetrøbbel, og sikkert en komplett kappskive i forhold til rette opp feil eller dårlig sveis.

Blir å sveise med TIG om det har noe betydning.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Spørs om du klarer to 90° knekker så nærme hverandre da, men det er jo bare å prøve.
Om du ikke er stø på sveisinga er det jo bedre jo mindre du må sveise.
Men dette er enkel og grei sveising da..
Uten Filter
Trådstarter
Tenkte ikke på det at knekkene blir så nærme. For bare forsøke å går det ikke så blir det kun sveis.

Som mange andre som bare hobbymekker så er det jo slik at sveising er relativt sjelden noe en har behov for. Derfor blir det nesten som å starte på scratch hver gang en skal sveise fordi bevegelser og teknikker aldri blir å "sitte i armer og hender". Klarer nok å sveise men regner med det blir litt kluss. Men det er jo derfor en har kappskive
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du kan jo knekke to separate vinkler da, så får du to knekker og to sveiser.
Husk å knekke med stor dyne, som gir stor radie. Alu har lett for å sprekke i bøyen.

Og husk å låse delene SKIKKELIG før du begynner å sveise.
Pungt skikkelig, og hopp frem og tilbake.
Om du sveiser dette fra en side fra start til stopp vil delene vri seg skikkelig!
Alu går veldig med varmen.
Sist endret av Ignifer; 4. august 2015 kl. 20:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten Filter
Trådstarter
Takk for tipset. Hadde helt sikkert forsøkt å sveise fra start og til enden i en sveis

Tanken var å bruke en skinne jeg har lagd som jig. Og derfor tenkte jeg 2 knekker og 2 sømmer i en U. Men det kan godt hende det funker å gjøre som du sier med 2 separate vinkler om jeg punktsveiser først slik at de henger sammen nok til å få festet den på skinna. Vet ikke om det hjelper med den skinna, men jeg lagde den for å forsøke å hindre vridninger.

Blir det for ille så få jeg få hjelp til sveisingen. Er jo relativ tynn plate også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Fått fyra opp sveiseapparatet?
Uten Filter
Trådstarter
Det ble ingen suksess med det knekkeverktøyet så det blir 4 biter som sveises sammen til en boks på hver side. Men siden det er såpass tynn plate så har jeg samlet noe kapp jeg skal øve på først. Har bare ikke funnet tiden til å stå i garasjen et par dager. Kanskje det blir tid til helga. Må ha matingen inne før jeg begynner på svingarmen slik at jeg mater med jevn hånd og har nogenlunde jevn vinkel så får tørr trene på kappet først vel.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvorfor ikke bruke firkantrør?

Når du skal tige alu, så mater du tråden rykkvis.
Dra pistolen med jevn fart, med wolframen pekende skrått fremover. Bruk nok strøm, så får du høyere sveisehastighet og bedre sveis.
Start med å varme begge delene du skal sveise med lysbuen. Når du ser att begge flatene du skal sveise smelter like mye, dupper du tilsett-tråden en gang, så ser du att det flyter sammen. Da begynner du å dra pistolen mens du pupper tråden rett i smeltabedet med jevne mellomrom.
Lær deg å mate tråden mellom fingrene på en god måte. Dette er viktig for å få fine strenger.
Å få fine sveiser med alutig er en kunst og kan ikke læres ved å lese, du må bare prøve og prøve. Men noen tips er aldri feil da. Husk riktig wolfram, renhet på området du skal sveise, og nok gass.
Uten Filter
Trådstarter
Gode tips, takk for dem. Er jo så sjeldent jeg sveiser så jeg blir aldri å huske fra gang til gang. Men dette skal bli skikkelig så skal trene masse på forhånd. Har greit mye kapp så har litt å trene på. Også har jeg jo helt nye kappskiver
Sist endret av frtoretang; 25. august 2015 kl. 18:50.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Når du kutter med kappskiver vil det bli igjenn litt partikkler fra skiva på platene. Dette vil du se godt i sveisen din, som små sorte prikker. Dette er ikke krise, men ikke så pent.
Du kan dra over kuttene med ett sandpapir, så blir du kvitt "problemet"
Det samme gjelder sprittusj.

Fargen og overflaten på sveisen sier en del om varmen, juster litt til du dår en relativt blank overflate.
Om du får grå og att sveis er varmen din for høy eller lav.
Husk å ikke helsveise fra en kant med en gang, da vil du sitte igjenn med en banan.

Prøv og feil, så blir dette veldig bra!
Morro att noen faktisk gjør noe som dette! Digger det!
Lykke til!
Uten Filter
Trådstarter
Da har jeg fått forsøkt meg på sveis av alukapp. Det gikk ikke strålende for å si det slik. Aluminium bøyer og vrir seg noe helt utrolig. Kombinert det med en noob på tig så skjønner du åssen det gikk.

Kom på en ting på tur hjem nå, jeg har et stort Co2 apparat stående just in case når jeg sveiser. Hva om jeg sveiser korte sømmer stopper opp og blaster litt Co2 på aluminiumen? Skulle vel kjøle ned umiddelbart vel den er jo drit kald husker ikke hvor mange minus sånn i farta men tror kaldere enn minus 50 grader.

Skal forsøke å mekke en ny jig, har noe svartstål som sikkert kan brukes. Tror du en tightere jig vil hjelpe mot vridning og bend på platene under sveis?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Alu går veldig mye under oppvarming, spesielt ensånn kunstruksjon som dette.
Å kjøle detså fort ned trur jeg ikke vil være heldig for resultatet.

Jeg ville ha lagen en SKIKKELIG jig. Bruk tid på den, bruk mye stål, og skru delene fast.
Så sveiser du ved å hoppe frem og tilbake hele tiden. La delen avkjøle deg før du fortsetter.
Ikke ta den ut av jiggen før den er helt avkjølt.

Det er ikke mulig å bruke firkantrør da? Finnes mange forskjellige dimensjoner å velge i.
Uten Filter
Trådstarter
Har ikke engang tenkt tanken. Rektangulære firkant-rør vil jo være midt i blinken. Svingarmen blir jo omtrent som et rektangel på hver side av hjulet, skal jommen sjekke opp dette.

Om jeg hadde hatt rektangulære firkantrør så kunne jeg jo bare kappet de til slik at vinklene i kappene ville dannet formen på svingarmen også hadde jeg kun trengt å sveise i kappene.

Supert ingifier!
Sist endret av frtoretang; 27. august 2015 kl. 11:50.
Uten Filter
Trådstarter
Er en liten error her, fikk en bekjent til å foreta styrkebergning av sving armen or det viser seg nå at tykkelsen på aluminiums platene skal være 3,5 mm ikke 1 mm. Den første verdien er for cromo stål.

Ingifier, har du erfaring fra sveis på 3.5 mm aluminium? Vrir det seg like lett som helt tynne plater?
Har ikke noe kapp i den tykkelsen så får ikke test-sveist før jeg har kapp i rett tykkelse. Blir ikke noe denne helga. For satse på neste helg.
3.5mm Aluminium er fin-fint. Husk å bruk en stålkost eller lignende for å fjerne oksid-laget som er på alu'en. Det kreves 2-3 ganger så mye varme for å komme igjennom det i motsetning til alu uten dette oksidlaget. Når du har fjernet det vil det bli mye renere sveis, og går dobbelt så raskt å få igang et fint smeltebad. Dette vil også gjøre at du slipper unna med en del varme på delen din, og minimerer sjangsen for at det vrir og trekker seg i alle kanter.
Sist endret av Purplehaze; 28. august 2015 kl. 22:25.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Lettere å sveise 3.5mm kontra 1mm. Det vil vri seg, men ikke så mye. Men, det kommer til å vri seg, så du må gjøre alle mulige tiltak til å forhindre det.

Å fjerne oksidlaget er ikke så dumt tips. Ikke nødvendig, jeg gjør det sjelden, men kan være greit å gjøre det.
Lettere å bruke en finkornet flappdisc enn stålbørste.

Fortsatt ikke ferdigrør?
Uten Filter
Trådstarter
Har sendt eposter til noen som har rektangulære firkantrør i aluminium. På nettsidene stod det kun ytre dimensjoner og veggtykkelse var ikke tatt med. Om noen har tykkveggede firkantrør så sparer det veldig mye sveis, da trenger jeg ingen lange sømmer, kun å sveise sammen delene jeg kapper til. Det ville vært det aller enkleste og helt sikkert gitt mer styrke enn 4 sveise sømmer i lengde retning.

Om jeg finner firkantrør, hva er hovedregelen for å vinkel i kapp før sveis?
Slakk vinkel så det blir mer flate å sveise eller skarp vinkel som gir mindre sveis? Målet er en sterk sving arm så tåler norsk veistandard med det man kan forvente av krater og vaskebrett i hastigheter opp mot 100 km/t.
Sist endret av frtoretang; 29. august 2015 kl. 10:39.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Litt usikker på hva du mener med vinkel her..
Sveisefuge? En god fuge har ca 30 grader på hver side. Altså 60grader totalt.

Eksempelvis Norsk stål og Ruukki har tabbeler på nett, der finner du alle mål.
Uten Filter
Trådstarter
Jo det jeg mener er at for at sving armen skal få rett fasong så må jeg kutte det rektangulære alufirkantrøret.
Se på bildet, blir det kutt A eller B som vil sterkest sveis? Er noe overdrevet på bildet for å illustrere hva jeg mener.

http://i.imgur.com/2l1kgVm.png?1
Sist endret av frtoretang; 29. august 2015 kl. 19:28.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trur jeg ville godt for variant B.
Du bør og legge en lask sveisen.
La oss si du har en 40x80 rør. Da ville jeg lagt på en lask over sveisen på begge sider, totalt ca 150mm lang og 30mm høy.
Rund av hjørnene på lasken med ganske stor radie (25-30mm) så minsker du sjansen for bruddanvisninger.
Uten Filter
Trådstarter
Finner ikke 3.5mm så får få tatt en test på bruddstyrke på 2.5mm vegger, feks 20 x 50 x 2,5 mm. Den har 10mm extra i høyden og det blir jo større flate å fordele kreftene på så kanskje det funker.

Hva er en lask? Forsøkte å google men ble ikke særlig klokere av det.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
En lask er en plate du legger over sveisen, for å forterke.
Se for deg en bot som du legger utvendig på hver siden av firkantrøret, utenpå sveisen.
Om du bruker 2.5x20x50 lager du en plate på 2.5x40x100. Denne legger du over sveisen med like mye utsitkk på hver side av sveisestrengen. Mulig å forstå hva jeg mener tro?

Hvorfor skal du kappe røret for så å sveise det sammen igjenn?
Uten Filter
Trådstarter
Må kappe det for å snevre sving armen inn der sving armen skal festes til rammen. Selve svingarmen blir ganske bred for å få plass til 4" dekk. Så må den smales inn til 2" i opphenget. Skal også ha et kryss-stag for feste av støtdemper og den blir jo også å forsterke svingarmen. Forsøker nå å lager en CAD for å enklere visualisere formen og kunne gjøre endringer på designet.

Skal stikke innom en som sveiser til uka, og få ham til vise meg litt med tig'n og da skal jeg få ham til å vise meg hvordan man bruker lask korrekt.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Mulig uttrykket lask er ett lokalt uttrykk her irundt da, men han skjønner nok hva du mener.
Han vil uansett kunne hjelpe deg.