Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5696
Så nylig på "ikke spør om det"

Der er det en gruppe rusmisbrukere som får spørsmål folk ikke tørr å spørre.

Men midt under episoden sier mesteparten av de at hasj er veldig farlig?

Hun ene sier også at cannabis er noe av det farligste.

Hvorfor mener de dette? Skulle jo tru at de mente at det ikke var farlig.

Hvorfor har det seg slik?
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fordi det er det første ulovlige rusmiddelet man ofte prøver. Folk har en tendens til å glemme sukker, nikotin, koffein og alkohol.
Sitat av Rebo Vis innlegg
Hvorfor har det seg slik?
Vis hele sitatet...
  • Kanskje fordi de fleste tenker på det som helt ufarlig? At man derfor har mindre respekt for det.
  • Det kan, for noen ha en uheldig virkning på psyken. Kombinasjon ung, psykiske problemer og hasj kan gi dårlig resultat.
Bare mine tanker.
Hasj er ikke ufarlig, bare så det er sagt. Hasj kan også være ganske avhengighetsskapende, spesielt for utsatte mennesker.

Det enkelte av disse rusmisbrukerene sikter til er at hasj er inngangsporten til sterkere stoffer: Gateway-hypotese. Dette kan diskuteres, og angår ikke de fleste som prøver eller bruker hasj.

Jeg har lagt merke til at en del innkjørte rusmisbrukere alltid skylder på stoffer de bruker, den skumle hasjen som de aldri skulle ha prøvd osv. De nekter å innse at problemet ligger i personen, ikke stoffet. Et stoff er en helt nøytral ting, den er hverken god eller ond - det kommer helt an på hvordan stoffet blir brukt av en person.

Hvorfor er det enklere å skylde på et stoff? Fordi da fraskriver man seg selv ansvaret for egen skjebne, kan skylde på noe eksternt og utenfor egen kontroll, samt underbygge den etablerte "sannheten" om rusmidler og få sympati fra samfunnet der den samme tankegangen rår - "rusmidler er en onde, ikke prøv rusmidler". Kanskje er det mangel på selvinnsikt, eller mangel på viljen til å anskaffe den innsikten?

Det finnes nok en grunn til hvorfor disse menneskene er der de er nå, og det er ikke hasjen som har brakt dem dit.
Sist endret av Stray Wanderer; 12. september 2021 kl. 14:41.
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Rebo Vis innlegg
Hvorfor mener de dette?
Vis hele sitatet...
Har sett programmet, spol tilbake, samtlige sier tydelig at det er farlig fordi det er det første ulovlige rusmiddelet man prøver.

Hvorfor har det seg slik?[/quote]

Cannabis er dest populære ulovlige rusmiddelet og selve intaksmetoden er noe man har opplevd før (røyke eller spise).
Om gateway-hypotesen skulle ha noen som helst gyldighet ligger det nok ikke i cannabisens egenskaper men mer i at en bryter en sperre mht å innta et illegalt rusmiddel og gjøre seg til "kriminell" i den forstand. En kommer gjerne i kontakt med et nettverk der andre ting enn cannabis også florerer. Det kan være tørkeperioder fex som senker terskelen for å teste ting som er tilgjengelige istedenfor etc. Så årsak til at rusmisbruk eskalerer ligger nok mer i det psykosiale aspektet enn i egenskaper ved stoffet
Har ikke sett denne episoden men sett andre episoder i serien. Det er gjerne litt eldre folk og jeg tenker at i den tida de var unge var det mer synlig og tydelig at man "havnet utenfor". Gateway som andre her sier.
Og fordi man i en situasjon der man handler Cannabis eller Hasjisj fort kan bli tilbudt andre ting ettersom loven idiotisk nok sidestiller et nokså/relativt harmløst stoff med andre og verre rusmidler. Dermed blir det kun solgt av "kriminelle" som ofte har flere rusmidler som inntektskilder.

Eventyrlysten som man gjerne er i den fasen når man nettopp har oppdaget Cannabis ender mange opp med å kjøpe med seg f.eks tabletter eller andre ting av samme person de kun tenkte å handle Cannabis av.
Terskelen for å prøve nye ting blir lavere og lavere.

Jeg er av den tro at man kunne unngått mye drit i samfunnet ved å bare lovliggjøre Cannabis slik at det i mindre grad blir håndtert av de samme personene som holder på med tyngre stoffer.

Det Castaneda sa
Sist endret av krystallkongen; 12. september 2021 kl. 16:57.
Som flere andre her sier, så er det ikke selve stoffet som er farlig, men handlingene rundt det å skaffe og innta stoffet, sammen med de langsiktige virkningene av å bagatellisere det å ruse seg. Det er dette som kalles for «gateway»-teorien, som også er lenket til tidligere i tråden.

Hasj var det aller siste rusmiddelet jeg prøvde, så jeg har egentlig ingen egen erfaring med at hasj kan fungere som et gateway-stoff, men når jeg tenker på forskjellen på selve ruseffekten hasj og f.eks. amfetamin gir, så føles det veldig uforståelig at man ville ha giddet å gå fra hasj til amfetamin, da rusen egentlig ikke er bedre eller sammenlignbar i det hele tatt.

Det å ruse seg er stressende, slitsomt, utmattende og bortkastet.

Det er ikke til noen nytte for noen som helst! Det er bare en følelse som varer en liten stund. Bør man ikke bruke livet sitt på litt fornuftigere ting?

Huff, vet du hva, jeg er så jævlig lei av å være rusavhengig.
Begynte med hasj først men eksperimenterte med andre stoffer ved siden av på grunn at at vennekretsen gjorde det. Var bare rulette at jeg startet med hasj.. det folk ikke tenker på er at det er mange barn som blir introdusert til amfetamin preparater i 7-8års alderen gjennom ADHD diagnose. I min krets var det som oftest de barna som gikk på ADHD medisin som begynte rett på amfetamin i ungdoms alder.
Sist endret av Sæd; 12. september 2021 kl. 18:53.
Sitat av Sæd Vis innlegg
det folk ikke tenker på er at det er mange barn som blir introdusert til amfetamin preparater i 7-8års alderen gjennom ADHD diagnose. I min krets var det som oftest de barna som gikk på ADHD medisin som begynte rett på amfetamin i ungdoms alder.
Vis hele sitatet...
ADHD er en eksekutiv funksjonsforstyrrelse. Det gjør en i utgangspunktet mer sårbar for å ta dårlige valg, for ikke å snakke om sekundærvirkningene av å mislykkes på skolen og bli stemplet som problembarn. Ubehandlet ADHD er en større risikofaktor for rusmisbruk enn ADHD-medisiner er. Det stigmaet du målbærer her er midt sagt uheldig.
Sist endret av *pi; 12. september 2021 kl. 19:39.
Jeg er enig med de over om at hasj er farlig fordi det er et gateway drug inn i den store narkotiske verden - fordi det er ulovlig.
Jeg har blitt tilbudt det aller meste av rusmidler selv om jeg kun har vært ute etter weed. Kokain, ketamin, LSD, changa, heroin, amfetamin.

Jeg har aldri blitt tilbudt noe som helst på vinmonopolet, annet enn akkurat det jeg er ute etter.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hasj er ikke gateway drug..
Alkohol, sukker og tobakk er gateway drugs.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hasj er ikke gateway drug..
Alkohol, sukker og tobakk er gateway drugs.
Vis hele sitatet...
Nå overdriver du.
At man blir avhengig av tobakk er det ingen tvil om, til en hvis grad også av sukker. Belønnings systemet i hjernen
lyser opp og vi trykker å trykker på knappen som rotter i ett dyreforsøk. Men noe gateway drug er det ikke.

Alkohol, kanskje..
Anonym bruker
"Trekantet Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Helt ærlig.. Det er ingen løgn at hasj gjerne er gateway drug til sterkere ting. Det har noe med at når man først har begynt å handle i et miljø det selges ulovlige substanser så vil det alltid være folk rundt deg som bruker andre ulovlige substanser og plutselig tester du noe sterkere enn hasj selv å. Så prøver man exstacy så blir man hekta på mdma eller ghb eller avhengig av amfetamin, kokain, gjerne piller fordi de gjør deg sløv som mange liker fra hasj og det er ikke bra. I et rusmiljø er det alltid mennesker med psykopatiske trekk også som ikke nøler med å bruke deg eller stjele fra deg, kanskje manipulerer deg til å bli med på brekk for å få penger til mer rus også har du plutselig fått en lang fengselsstraff. Det her er ikke one in a million scenario men en vanlig vei å ta.. Hasj ville vært mindre gateway drug om det solgte lovlig og i organiserte former for da kunne man spart seg fra å henge med eller handle av folk som tilbudte deg andre ting.

En joint i blandt tror jeg aldri har skadet noen men selve bruken av hasj i seg selv kan være veldig farlig hvis man røyker ofte. Psykose er det værste som kan skje og det skjer med mange flere enn man tror for det er ikke psykoser noen skryter av å ha hatt eller tør å innrømme til de andre kule gutta.. Noen blir ødelagt for livet av psykose og noen blir heldigvis seg selv igjen! Veldig få ender med å drepe og knivstikke kompisene sine i kollektivet i hasjpsykose og skriver Gud på døra i blod (en ekte sak i Norge fra noen år tilbake) eller går ut å jakter på prostituerte for å drepe de (en ekte sak i Norge fra noen år tilbake) men noen banker dritten ut av dama si eller mora si mens andre setter seg i skapet med fem kjøkkenkniver fordi de tror mafiaen kommer for å torturere de eller at illuminati skal knerte de fordi de har skjønt for mye. Uansett hvordan psykose man har så er det så heftig for hjernen å være i psykose at man blir sjeldent helt seg selv igjen.. Mye hasjrøyking kan gi angst, sosial angst, paranoia og depresjon også og mange problemer man helst skulle vært uten for å ha det bra og komme videre i livet..

Som sagt en joint i blandt er ikke farlig men henger man i miljø hvor rus er normalt kan det bli farlig og begynner man å røyke for ofte kan det få kjipe konsekvenser for psyken.
Det som også er farlig med hasj er at man tror at det er så ufarlig så man veldig lett tillater seg å røyke hver dag og tenker det er medisin og plante og ikke noe skade, så bedre info om skadeomfanget av hasj hadde vært bra og at hasj ble regulert lovlig sånn at det ikke var så mange ungdommer på skråplanet som begynte med det bare for å gjøre opprør og røyker drit mye bare for å være tøffe. Sakte så man ikke registrerer det selv så endrer hjernen og livet seg over tid så man gjenkjenner ikke at det er fare før det er for sent.
Anonym bruker
"Trekantet Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jerna Vis innlegg
Har ikke sett denne episoden men sett andre episoder i serien. Det er gjerne litt eldre folk og jeg tenker at i den tida de var unge var det mer synlig og tydelig at man "havnet utenfor". Gateway som andre her sier.
Vis hele sitatet...
Kanskje lurt å se episoden først? Det er de yngste der som sier de syns hasj er farlig og skylden til at de er heroinavhengige i dag mens de eldste sier at de ikke syns hasj er farlig eller at de støtter hvertfall medisinsk cannabis.
Jeg kjenner til tre av dem godt (hun yngste, den eldste mannen og eldste dama) og det er en god mix av gjennomsnittsrusavhenige fra Oslos rusmiljø. Programmet er ganske bra nettopp fordi de har tatt inn mangfold, alle aldre og alle type erfaringer og holdninger.. Fra de som sier de hater å være rusmisbrukere til en av de som til og med sier hun har det fint og ikke ville gjort noe anderledes. (desverre en som begynte pga ensomhet og har fått det sosiale livet hun alltid har lengtet etter ved å kunne gå ned til byen og alltid finne en annen narkis å henge med)

De andre temaepisodene har også hatt folk i alle aldre så skjønner ikke helt hva du prater om om at det mest er eldre med. Serien er generelt bra, nøytral(ingen agenda for den ene eller andre siden) og innsiktsfull syns jeg alle temaene!
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nå overdriver du.
At man blir avhengig av tobakk er det ingen tvil om, til en hvis grad også av sukker. Belønnings systemet i hjernen
lyser opp og vi trykker å trykker på knappen som rotter i ett dyreforsøk. Men noe gateway drug er det ikke.

Alkohol, kanskje..
Vis hele sitatet...
Det er gjerne med tobakk/nikotin og alkohol det starter
Så nei, du underdriver.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En joint i blandt tror jeg aldri har skadet noen men selve bruken av hasj i seg selv kan være veldig farlig hvis man røyker ofte. Psykose er det værste som kan skje og det skjer med mange flere enn man tror
Vis hele sitatet...
Har du noe statistikk som viser at å røyke ofte er «veldig farlig? Meg bekjent er det noen få promille av brukerne som utvikler psykosetilstander, men selv her er ikke koblingen påvisbar nok til at det blir et viktig argument, da disse kunne ha blitt psykotiske allikevel. Ellers er angst og depresjon de vanligste bivirkningene, som forsvinner om man slutter.

Generelt sett er cannabis et av de tryggeste rusmidlene, lovlige inkludert. Det farlige er faktisk stigmatiseringen av brukere og at man må til kriminelle for å kjøpt det, ikke selve kjemien.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du noe statistikk som viser at å røyke ofte er «veldig farlig?
Vis hele sitatet...
Nei, men her er statistikk som viser at høyt konsum av THC gir betydelig høyere risiko for psykose, enn ved lavt konsum eller inget konsum.


Kilde The Lancet (Klikk på bildet for leselig kvalitet.)


Kilde NCBI (Klikk på bildet for leselig kvalitet.)

Alt med måte.
Sist endret av fustercluck; 13. september 2021 kl. 01:40. Grunn: link
Anonym bruker
"Trekantet Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du noe statistikk som viser at å røyke ofte er «veldig farlig? Meg bekjent er det noen få promille av brukerne som utvikler psykosetilstander, men selv her er ikke koblingen påvisbar nok til at det blir et viktig argument, da disse kunne ha blitt psykotiske allikevel. Ellers er angst og depresjon de vanligste bivirkningene, som forsvinner om man slutter.

Generelt sett er cannabis et av de tryggeste rusmidlene, lovlige inkludert. Det farlige er faktisk stigmatiseringen av brukere og at man må til kriminelle for å kjøpt det, ikke selve kjemien.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde vært oppriktig interessert hadde du googlet det selv så jeg kommer ikke til å svare deg mere om du bare er ute etter å kverulere på veldokumentert forskning
Men vær så god. Linkene har videre kilder hvor du kan lese om at det er nettopp kjemien som er farlig.

"Cannabis øker risikoen for psykose" - Norsk helseinstitutt

"Særlig cannabis, amfetamin, kokain, LSD og ecstasy kan gi psykose ved intoksikasjon. Cannabisutløste psykoser utvikler seg ofte til primærpsykoser" helsebiblioteket

"Å drive med hasj er å leke russisk rulett
Som 17-åring fikk Dag Henriksen en psykose og ble tvangsinnlagt. Gjennom en rekke studier har forskere ved Haukeland universitetssykehus nå funnet at bruk av cannabis kan øke risikoen for å utvikle psykose." nrk

" Det virket som uskyldig moro. Det kan være veldig morsomt i begynnelsen, i hvertfall var det det for meg. Jeg lo masse og fikk lattiser og sånn, det var veldig kult. Men etterhvert så ble det ikke morsomt. Det ble bare en vane.To år etter det første draget fikk livet hans en vending han skulle ønske han kunne vært foruten. Psykosen forandret livet hans. I dag er 34-åringen og tobarnsfaren uføretrygdet" NRK

"Det er velkjent at cannabis er sterkt assosiert med psykose. Hyppig bruk av hasj som ungdom øker risikoen for psykotiske symptomer senere i livet, ifølge en ny studie. Overlege Jon Johnsen ved Avdeling for forskning, strategi og utvikling ved Sykehuset Asker og Bærum HF bekrefter at funnene er i tråd med funn i tidligere studier. Han viser til to kjente studier fra henholdsvis Sverige i 1987 og New Zealand i 2002, begge publisert i The Lancet. Disse viser begge at jo tidligere man begynner med cannabis, jo større er risikoen for å utvikle schizofreni. Fortsetter cannabisbruken å være så utbredt som blant ungdom i Norge i dag, vil vi nok forvente en økning i forekomsten av schizofreni de neste ti årene. " medisinske tidsskriftet


"I Norge har livstidsraten vært rapport til 45 % for cannabismisbruk hos pasienter med schizofreni (108) og 62,5 % for rusmiddelmisbruk hos inneliggende pasienter med primær psykoselidelser. Forekomsten av ruslidelser (både rusutløst psykose og rusmiddelbruk ved psykoser) er særlig høy i sikkerhetsx-avdelinger og akuttavdelinger" helsebiblioteket

"Cannabis (hasjisj og marihuana) er et særlig hyppig brukt rusmiddel hos personer med schizofrenidiagnose (107;118). Det er funnet en sammenheng mellom bruk av cannabis i ungdomstiden og senere utvikling av schizofreni (119) og psykosesymptomer (120x–126). Cannabisbruk blir i dag av flere forskere vurdert som en risikofaktor for schizofreni » (127;128). En har estimert at personer som har brukt cannabis, har en økt risiko på omtrent 40 % for å utvikle psykose (128)." helsebiblioteket

"Norsk studie: Cannabismisbruk tredobler risiko for psykose
Norske forskere har sterke funn som tyder på at det er cannabismisbruk som utløser psykose, og ikke omvendt.
3,5 ganger høyere risiko for å utvikle psykose. Tidligere forskning har vist at misbruk av cannabis kan fremskynde en arvelig psykose med nesten tre år.
Men da forskerne skrellet vekk genetisk risiko og risiko i oppvekstmiljøet, hadde personer med cannabismisbruk fremdeles flerdoblet risiko for å utvikle symptomer på psykose" Aftenposten

"En fjerdedel av dem som utvikler psykose har brukt hasj kort tid før tilstanden inntreffer. Store befolkningsstudier fra blant annet Tyskland og Nederland har tidligere indikert at de som røyker hasj tidlig i livet har tre til fire ganger så stor risiko for å utvikle psykoser og schizofreni senere. Dette bekrefter den norske studien. Virkestoffet i hasj, THC, setter i sving prosesser i hjernen selv etter at man har sluttet med det, som kan gi forfølgelsesvanvidd og vrangforestillinger." nettavisen

"Risikoen for psykose kan øke for hver gang du røyker
Overlege vil ha unge cannabisbrukere til å slutte så tidlig som mulig. Hun er bekymret for manges ufarliggjøring, samtidig som virkestoffet blir sterkere.Jo tidligere du begynner med cannabis før du er 18, og jo flere ganger du bruker det før hjernen er ferdig utviklet, desto større er risikoen for å utvikle psykose og psykoselidelser. Hun er overlege på klinikk for psykisk helsevern på Stavanger universitetssjukehus (SUS). Hos henne behandles mange pasienter som har fått psykiske problemer av rusbruk.
Den typiske cannabispasienten i Norge er i midten av 20-årene, men hver sjuende er fortsatt bare i tenårene, ifølge rapporten fra Folkehelseinstituttet i fjor høst som viste at antall ruspasienter med cannabis som hovedproblem har økt 44 prosent i Norge siden 2010. Hjernen er i utvikling til ut i 20-årene. Du får ikke en hjerneskade av å røyke cannabis én gang, men veldig mange små endringer på sikt, vil ha en større påvirkning over tid. Dette er det viktig at folk vet, sier hun.
Ifølge Weibell viser noen studier at de som bruker cannabis får lavere IQ og dårligere kognitive ferdigheter.
– Disse negative påvirkningene reverseres ikke nødvendigvis ved opphør av misbruket, sier hun." nrk

" Før var det vanlig med THC-konsentrasjoner på noen få prosent. Nå ser vi konsentrasjoner på 10–30 prosent i Norge og opp mot 50 i England, gjerne betegnet som skunk. Det er sannsynlig at slike konsentrasjoner øker risikoen for å utvikle psykose betraktelig" nrk

"Studier viser at 25–35 prosent av dem som har hatt en rusutløst psykose vil få en alvorlig sinnslidelse i schizofrenispekteret ved et seinere tidspunkt. Den kan være livslang. Det meste tyder på at det er gjentatt rusbruk som forårsaker dette, sier hun" nrk

"Cannabispasienter i Norge har klart flere psykiske plager enn befolkningen for øvrig, ifølge rapporten fra Folkehelseinstituttet.Rusutløste psykoser blant unge er først og fremst et resultat av hyppighet av rusatferden, samt hvor sterke stoffer ungdommen bruker, mener han." NRK

"Det er sikkert, rikholdig uimotsagt bevist at cannabis forverrer forløpet av schizofreni og utløser sykdommen på et tidligere alderstrinn enn det som ellers ville ha vært tilfelle. Det er også identifisert en toksisk psykose som en diagnostisk enhet innenfor DSM-IV, the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, symptomer som er forårsaket av cannabisbruk og som opphører når bruken avsluttes. Det er vanligvis ikke noe arvemessig aspekt knyttet til dette.
Dersom man har unge mennesker foran seg, som har en psykiatrisk lidelse, som ikke ville ha blitt manifest dersom han eller hun ikke hadde brukt stoffet, da er cannabis utvilsomt en bidragende faktor. Uansett om de hadde eller ikke hadde hatt en genetisk disposisjon. Etter som nye undersøkelser blir gjort, blir beviset for at cannabis faktisk forårsaker schizofreni stadig sterkere." internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

" 80 prosent av første gangs psykisk lidelse, schizofreni eller schizofreniliknende lidelser oppstod hos tunge cannabisbrukere eller cannabisavhengige. Og i The Observer den 19. februar 2006 sa professor Murray: ”For fem år siden ville 95 prosent av psykiaterne ha sagt at cannabis ikke forårsaker psykose. Nå vil jeg anta at 95 prosent vil si at cannabis forårsaker psykose. "internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

" MB Holberg fant at 10 prosent av 16-årige brukere av store mengder rusgifter – nesten utelukkende cannabis – ville ha en sykehistorie med psykoser innen de fylte 27 år. "internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

" Av 45000 ungdommer var funn blandt de som oppga å ha brukt cannabis mer enn 50 ganger var 6 ganger mer utsatt for å bli diagnostisert med schizofreni de neste 15 årene enn de som aldri hadde brukt rusen"internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

"10 prosent av alle dem som hadde brukt cannabis mer enn én gang ville oppleve enten delir (redusert bevissthetsnivå, psykomotoriske forstyrrelser) eller psykose"internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

"Studien viste at personer som brukte cannabis ved starten av undersøkelsen hadde nesten tre ganger høyere sannsynlighet for å framvise psykotiske symptomer ved oppfølgingstidspunktene. Når mellomliggende faktorer ble tatt i betraktning forble risikoøkningen likevel signifikant. En doseavhengig sammenheng ble også funnet. For de tyngste brukerne økte risikofaktoren til 6,8. Forskerne konkluderte med at: ”cannabisbruk er en uavhengig risikofaktor for psykoseutbrudd hos psykosefrie personer"internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

"En oppdatering av denne studien i 2005 konkluderte: “Selv når alle faktorer er tatt i betraktning, var det en klar økning i forkomsten av psykotiske symptomer etter starten av jevnlig bruk, hvor daglige brukere av cannabis hadde forekomster av psykotiske symptomer som lå over 150 prosent høyere enn tilsvarende hos ikke-brukere"internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

"psykoser økte med 147 prosent, paranoia med 144 prosent og schizofreni med 128 prosent."internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

"forskningskunnskap hadde vist at THC øker utslippet av signalsubstansen dopamin, og på den måten øker dopaminnivået i hjernen. Psykotiske symptomer ved schizofreniliknende tilstander blir formidlet gjennom dopamin."internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

"November 2005 av et team fra Århus Psykiatriske Sykehus, ledet av Mikkel Arendt, fant at nesten halvparten (44,5 prosent) av 535 pasienter som var plukket ut fra det danske, psykiatriske sentralregisteret og behandlet for cannabis-forårsakede psykiske symptomer, utviklet en schizofren lidelse, en tredjedel utviklet paranoid schizofreni. "internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

" Epidemisk forskningskunnskap peker hen mot en vedvarende sammenheng mellom cannabisbruk og psykose, en sammenheng som har vist seg motstandsdyktig mot alle metodologiske utfordringer.
Nevrovitenskapelige studier viser at cannabis kan føre til psykose gjennom effektene på omsetningen av dopamin i hjernen.
Sammenholdt peker denne forskningskunnskapen på en årsakssammenheng, hvor hyppig bruk av cannabis fører til en økt risiko for symptomer på psykose."internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift
Anonym bruker
"Trekantet Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
" psykologiske lidelser henger sammen med forstyrrelser i dopaminoverføringssystemet, som cannabinoidsystemet i hjernen samhandler med."internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

" Små mengder av THC ble gitt til friske menn og kvinner og halvparten utviklet symptomer, paranoia, hallusinasjoner og forvrengninger. Når en THC-mengde tilsvarende to jointer ble inntatt, opplevde 60 prosent av forsøkspersonene bi-effekter. Schizofrene, som også fikk THC, var ytterligere sårbare, selv om de gikk på psykosemedisin. Professor Robin Murray sa: ”Dersom noe har en aktiv effekt ved å framkalle symptomer etter én dose, da ville det ikke være forbausende i det hele tatt om gjentatt bruk framkaller en kronisk sykdomstilstand.” Av hensyn til folkehelsen er det god grunn til å advare mot bruk av cannabis blant ungdommer og unge voksne”. I sin konklusjon etterlyste de informasjon blant unge om mentalhelserisikoen av spesielt tidlig og hyppig bruk. ”Vi må være forsiktige med å liberalisere cannabislovgivningen på en slik måte at det kan øke unge menneskers tilgang til cannabis, senke debutalderen for førstegangsbruk, eller øke hyppigheten av cannabisbruk. Vi bør vurdere muligheten for å redusere tilgjengeligheten på høy-potente cannabisprodukter”."internasjonal forskning oppsummert av Forbundet mot rusgift

"Overlege vil ha unge cannabisbrukere til å slutte så tidlig som mulig. Hun er bekymret for manges ufarliggjøring, samtidig som virkestoffet blir sterkere.Hjernen er i utvikling til ut i 20-årene. Du får ikke en hjerneskade av å røyke cannabis én gang, men veldig mange små endringer på sikt, vil ha en større påvirkning over tid. Dette er det viktig at folk vet." hjelptilhjelp

"En norsk tvillingstudie konkluderte tydelig med at det er cannabismisbruk som fører til symptomer på psykose, ikke omvendt."hjelptilhjelp

"I en longitudinell studie av personer som brukte cannabis hyppig, ble det funnet at denne gruppen hadde en enormt økt risiko for også å bruke andre narkotiske stoffer sammenlignet med mennesker som ikke har brukt cannabis. Denne risikoen var hele 140 ganger så høy blant de som bruker cannabis hyppig. Studien dokumenterer med andre ord at cannabis ofte er en inngangsport for bruk av andre stoffer."hjelptilhjelp

" En annen oversiktsartikkel ble det også funnet at cannabisbruk henger sammen med blant annet angst og selvmordsrisiko. "hjelptilhjelp

"Studier har funnet en sammenheng mellom cannabisbruk og en rekke psykiske lidelser, som for eksempel angst, depresjon og maniskhet." actis

"De personene som brukte hasj hadde nesten doblet risikoen for psykotiske symtomer." dagens medisin

"Ny rapport: Cannabis kan gi varige skader
Ny dansk rapport viser at [b]unge som røyker hasj hyppig kan risikere å få varige skader i hjernen" dagens medisin

"Forskerne forklarer i sin artikkel at den mest vanlige akutte negative effekten av å røyke hasj, er panikk og psykotiske symptomer. Ved regelmessig bruk, ser man også negativ effekt på den psykososiale utviklingen og mentale helse.Forskning viser at regelmessig hasjrøyking skaper avhengighet blant en av ti brukere. Forskerne konkluderer med at hasjrøykere har en høyere risiko for å utvikle psykotiske symptomer og mentale lidelser" Norsk folkehelse institutt

"Ny forskning tyder på at økt bruk av cannabis vil gi økt forekomst av psykiske problemer i befolkningen. Ungdom er særlig utsatt. Sammenhengen mellom cannabis og psykose er sterkere for dem som debuterer tidlig, og risikoen øker med hyppigere bruk og sterkere type cannabis." forskere i Aftenposten

Sorry for wall of text men det mangler altså ikke på dokumentasjon. Som du ser er det en høy andel som blir rammet og ikke en liten promille som du tror (og som jeg trodde ung og naiv før jeg var en av mange voksne her på forumet og ellers som fikk psykose og varige psykiske problemer av mangeårig hasjrøyking jeg trodde var harmløs ), som du ser er risikoen også meget stor der det ikke ligger psykisk sårbarhet eller disponibelhet for psykoser til grunn fra før.

Som overlegene sier dette her er viktig at folk vet.

Fred
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På google finner man alltid svaret man selv er ute etter å finne, men det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig fordi det står der.
Greit å ikke ta alt som står for 100 sikkert bare fordi noen sier at det er sånn
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet man egentlig om det hasj som gjør at noen blir psykisk syke? De fleste jeg omgåes er psykisk syke mennesker. Har selv hatt mange innleggelser og også noen på tvang. Ingen av de har hatt rusbakgrunn og likevel havnet på tvang. Noen av oss er nok feilvare eller dårlig skrudd sammen. Før eller senere rakner det for oss. Uansett holdning til rus og ruserfaring. Kanskje mange av de deprimerte og psykotiske i cannabis undersøkelsene ville tippet over til galskap før eller senere uansett om de hadde sagt nei til det første trekket? Kanskje er også de med bagasje eller dårlig psyke mer tilbøyelig til å oppsøke slike miljøer, som et forsøk på å passe inn? Ofte er rusfolk tolerante mennesker som ikke disser de som sliter.
Anonym bruker
"Trekantet Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
På google finner man alltid svaret man selv er ute etter å finne, men det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig fordi det står der.
Greit å ikke ta alt som står for 100 sikkert bare fordi noen sier at det er sånn
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare noen som sier at det er sånn. Sjekk kildene jeg nettopp har postet så vil du finne forskning helt til 150 år tilbake. Det er spesielt den nyere forskningen som slår fast at hasj fører til psykose hos også mennesker som ikke fra før sliter psykisk eller er genetisk disponert for psykose.

Ta å les før du kommer med sånne fornekte greier men om du vil være en struts så vær det men ikke hjernevask flere til å stikke hodet i sanden. Omfattende forskning i utallige land er ikke å betvile. I gamledager trodde man hiv smitta gjennom klemming og håndhilsing så i fengslene var det streng håndhygiene for å ikke bli smitta med hiv men du støtter deg vel til ny forskning eller tenker du at næh de som ikke tror at hiv kan smitte ved vanlig håndhilsing de bare er selektive i hva de skal tro på.. Omg sier jeg bare
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet man egentlig om det hasj som gjør at noen blir psykisk syke? De fleste jeg omgåes er psykisk syke mennesker. Har selv hatt mange innleggelser og også noen på tvang. Ingen av de har hatt rusbakgrunn og likevel havnet på tvang. Noen av oss er nok feilvare eller dårlig skrudd sammen. Før eller senere rakner det for oss. Uansett holdning til rus og ruserfaring. Kanskje mange av de deprimerte og psykotiske i cannabis undersøkelsene ville tippet over til galskap før eller senere uansett om de hadde sagt nei til det første trekket? Kanskje er også de med bagasje eller dårlig psyke mer tilbøyelig til å oppsøke slike miljøer, som et forsøk på å passe inn? Ofte er rusfolk tolerante mennesker som ikke disser de som sliter.
Vis hele sitatet...
Les lenger opp.
Ja mange som fra før sliter psykisk trekkes til rus, og man vet at mange som er disponibel for schizofreni og psykose får det utløst av hasj, en utløsning som kunne kommer i snitt tre år senere eller ikke i det hele tatt. Men man vet også at det er mye høyere risiko for psykisk friske uten genetisk disponible for schizofreni får psykose og schizofreni som en direkte konkret konsekvens av tung hasjrøyking.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trekantet Turse: Her var det mye om økt risiko, men ingenting konkret om at «veldig mange» blir rammet av psykotiske lidelser pga. cannabisbruk, som var påstanden jeg utfordret. Står fortsatt ved at det er en liten andel som rammes negativt i forhold til hvor mange som bruker dette daglig uten problemer. Det du driver med er jo ren skremselspropaganda gjennom cherrypicking og reflekterer ikke virkeligheten. Hvor høy var andelen som fikk problemer, sa du?
Anonym bruker
"Trekantet Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trekantet Turse: Her var det mye om økt risiko, men ingenting konkret om at «veldig mange» blir rammet av psykotiske lidelser pga. cannabisbruk, som var påstanden jeg utfordret. Står fortsatt ved at det er en liten andel som rammes negativt i forhold til hvor mange som bruker dette daglig uten problemer. Det du driver med er jo ren skremselspropaganda gjennom cherrypicking og reflekterer ikke virkeligheten. Hvor høy var andelen som fikk problemer, sa du?
Vis hele sitatet...
Sorry men er du komplett blind? Det står helt konkret i flere av sitatene og lenkene med kilder til all forskningen hvor økt sjanse og hvor mange som rammes.
Skal man telle med alle som har prøvd hasj en gang eller fem så er det seff ikke så stor andel av alle som får problemer men blandt de som bruker ofte og over lengre tid spesielt de som begynner unge før hjernen er ferdig utviklet får mange alvorlige psykiske problemer. Dette er hverken cherrypicking eller skremselspropaganda men straight up facts som du tydeligvis ikke tåler!
Alle spørsmålene du stiller til meg er allerede besvart grundig i tidligere post hvis du gidder å bruke øya og jeg anser kommentarene dine som bare en som prøver å suge tid ut av andre ved å spille dum. Dette blir for dumt å kaste bort mer tid på når du uansett ikke er villig til å forholde deg til virkeligheten og svært godt dokumentert forskning for videre spørsmål BRUK øya du har fått servert svarene og forskningen på sølvfat
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er gjerne med tobakk/nikotin og alkohol det starter
Så nei, du underdriver.
Vis hele sitatet...
Forskjellen her ligger i at veldig mange starter med det. Nesten alle 15-16 åringer eksperimenterer med alkohol.
Og veldig mange snuser (før røyket de). I en vanlig klasse på videregående så vil det være et fåtall som aldri prøver alkohol.
Veldig få, kanskje ingen fra den samme klassen går fra fest drikking over til å misbruke tyngre stoffer.
I Oslo er det under 1 person av 100 som har alvorlige rusproblemer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fordi det er det første ulovlige rusmiddelet man ofte prøver. Folk har en tendens til å glemme sukker, nikotin, koffein og alkohol.
Vis hele sitatet...
Sånn historisk sett, så er egentlig alkohol det aller første rusmiddelet som ble kriminalisert…

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Forbudstiden
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
HVOR står det, hvis du gidder? Skumma gjennom tekstveggen din med enkeltstudier av varierende kvalitet, og det du påstår står ikke der. Vitenskapelig konsensus (fra metastudier og analyser av disse) sier at det trengs MER forskning for å trekke konklusjoner som dine.

Har aldri påstått at cannabis er totalt harmløst, men at ved vanlig bruk (implisitt - blant voksne, friske individer) så er du helt på jordet med risikovurderingen din.

Det interessante og skumle er endringene i fysisk struktur og fordeling av grå masse i hjernen etter langvarig bruk imho, ikke at utsatte individer (unge, syke) tåler psykoaktive rusmidler dårligere enn andre, som jo er å forvente.

Sikker på at du kan lese statistikk (eller forstår forskning og sannsynlighet generelt)? Gå til en hvilken som helst nøytral kilde med søkeordene som ADVERSE og CANNABIS, så ser du selv at du cherrypicker eller misforstår.
Tror hun mener at vis du prøver hasj så er steget til sterkere stoffer mindre siden du allerede har prøvd hasj.
Hvis du går på Wikipedia og leser om forbudstiden der så er det 100% som å lese om forbudstida vi har nå med narkotika. Så er uenig med disse folka. Alkohol er kongen av skadelighet
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hvis du går på Wikipedia og leser om forbudstiden der så er det 100% som å lese om forbudstida vi har nå med narkotika. Så er uenig med disse folka. Alkohol er kongen av skadelighet
Vis hele sitatet...
Ingen tvil om alkoholens skadevirkninger, tror de fleste er enige om det, både fagfolk og menigmann.
Anonym bruker
"Fiendtlig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg røyka hasj i ungdommen. Og har litt dei siste årene (er 38år) røyka for kos/smerte lindring. Jeg tenker det ikke er farlig viss man gjør det med måte. Alt er farlig viss ein misbruke det.

Men kan nemnast at det er litt forskjell på varer. Noe fikk meg faktisk til å få noe lignande eplepsi anfall. Me nå kjøper jeg fast hos en som selger gode varer.

Men, enn bør ikke røyke hasj i ung alder. Altså når du er i utviklinga/ puberteten. Det kan gi skade. Selvom du kanskje ikke merker det før i eldre alder.
Vær forsiktig på hva du kjøper, og vent til man er moten. Som nevnt. Jeg bruker det til kos. Men røyker aldri mye. Også litt ved snertelindring og det er fordi jeg har revmatisme og hasj og lignende gjør at jeg kan slappe av og få sleppe verk i muskler og ledd.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hasj er farlig. Det gir en sterk og forholdsvis kortvarig rus uten hangover som virker uskyldig til å begynne med. Når man tar flere rusmidler sammen med hasj overgår hasjen virkningen til alle andre stoffer. Det kan etter hvert knekke psyken til den sterkeste. Og det er inngang til et illegalt miljø hvor alle andre typer stoffer og kriminalitet florerer.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og det er inngang til et illegalt miljø hvor alle andre typer stoffer og kriminalitet florerer.
Vis hele sitatet...
Men til det store spørsmålet, er dette hasjen sin feil eller er det loven sin feil?
Jeg tenker at det blir like galt å kategorisk slå fast at:
Hasj er farlig
som
Hasj er ufarlig

Hvordan dette påvirker en eller om det blir starten på en lengre ruskariere blir påvirket av mange andre faktorer.
Det er vel ganske bred enighet i fagmiljøer om at hasj kan forverre psykiske lidelser. For andre kan det være helt uproblematisk.

Tror det er langt mer avgjørende for utfallet hvordan man har det i utgangspunktet og hva slags miljø man har rundt seg.
Sånn sett ville både avkriminalisering og legalisering hatt noe for seg slik at man ikke blir introdusert til kriminelle miljø i ung alder.
Å si at noe er farlig er som regel ganske innholdsløst. Rødt kjøtt, sukker, alkohol og idrett er også farlig.

Er det mer skadelig å bruke cannabis enn å la være? Selvfølgelig. Men er det mer skadelig enn feks alkohol? Moderne forskning sier nei, og med ganske god margin.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det gir en sterk og forholdsvis kortvarig rus uten hangover
Vis hele sitatet...
Eh, nei? Hangoveren oppleves tydeligere jo lavere toleransen er. Ved daglig bruk har man konstant «hangover» eller er bakfjern som det også kalles, slik at det blir mindre merkbart.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når man tar flere rusmidler sammen med hasj overgår hasjen virkningen til alle andre stoffer.
Vis hele sitatet...
Igjen: nei. Alle som har prøvd å blande hasj med sterkere ting har vel merket at det er stoffet man tar mest av som dominerer? Eller så har du kanskje en spesiell reaksjon på cannabis.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men til det store spørsmålet, er dette hasjen sin feil eller er det loven sin feil?
Vis hele sitatet...
Skadevirkningene er hasjen sin feil. Der er et utrolig vanskelig tema. Skal man slippe løs en ting bør man vel slippe løs alt? Folk mestrer eller ødelegger seg på forskjellige ting. Er for avkriminalisering, men er ikke tilhenger av bruk.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Eh, nei? Hangoveren oppleves tydeligere jo lavere toleransen er. Ved daglig bruk har man konstant «hangover» eller er bakfjern som det også kalles, slik at det blir mindre merkbart.



Igjen: nei. Alle som har prøvd å blande hasj med sterkere ting har vel merket at det er stoffet man tar mest av som dominerer? Eller så har du kanskje en spesiell reaksjon på cannabis.
Vis hele sitatet...
Poenget er at hangoveren er mild og mindre forkrøplende sammenlignet med f.eks alkohol. Selvsagt blir man bakfjern.

Cannabis/hasj overgår all annen rus. Uansett hva man er påvirket av, fyrer man en tjall så tar den styringa. Man merker det bare ikke hvis man er omtrent bevisstløs på opiater eller beroligende før man fyrer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Poenget er at hangoveren er mild og mindre forkrøplende sammenlignet med f.eks alkohol. Selvsagt blir man bakfjern.

Cannabis/hasj overgår all annen rus. Uansett hva man er påvirket av, fyrer man en tjall så tar den styringa. Man merker det bare ikke hvis man er omtrent bevisstløs på opiater eller beroligende før man fyrer.
Vis hele sitatet...
Tar vell ikke styringa? Har jeg tatt amfetamin og røyka har røykinga vært bortkasta da jeg ikke har kjent effekt overhodet.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er av oppfatningen at det ikke nødvendigvis er selve rusmiddelet som fører til at man prøver andre rusmidler.

Selvfølgelig, for de disponerte er det jo tilfelle, mens for andre personer er det lovreguleringen som gjør det slik.

Det å krysse en grense hvor man bryter loven kan gjøre at man får en oppfatning av at å bryte loven som regel går bra, så lenge man ikke blir tatt på fersken.

Hadde cannabis vært lovlig og regulert, vil jeg tro at færre personer da vil gå over til tyngre stoffer.

Samtidig så kan min teori være helt motsatt, og at lovlighet da vil føre til at hemningene for å ruse seg på andre rusmidler i seg selv blir svakere.

Likevel synes jeg at det går an å gi det et forsøk og se hva resultatet blir.
Ingenting som på noen måte påvirker kjemien i kroppen er uten risiko, men vil nå mene det er mange mye farligere ting. Men har man f.eks noe latent psykisk lidelse er jo hasj livsfarlig...
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Tar vell ikke styringa? Har jeg tatt amfetamin og røyka har røykinga vært bortkasta da jeg ikke har kjent effekt overhodet.
Vis hele sitatet...
Blir ikke søvnig av hasj hvis man er skikkelig påtent nei. Men virkningen er der og man blir temmelig fjern. Speeding uten tjall er fullstendig noe annet enn speeding med tjall.