Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2739
Hei,

Jeg har en problemstilling som jeg trenger noe ekspertisehjelp på. Caset er som følger:

Vi har renovert en enebolig hvor vi skal ha utleie i sokkel. Hoveddel som vi skal bo i er ca. 170 kvm på et plan, sokkel er ca. 100 kvm. på et plan. Inn i huset har vi Altibox fiber. Vi har kablet nett fra tre punkter hhv. kontor (der står hjemmesentralen fra Altibox), stue, samt en kabel som er dratt ned i utleiedelen. Jeg jobber med å se på ulike løsninger for hvordan vi skal optimalisere dette gitt behovene beskrevet under:

1) God trådløsdekning i hoveddel
2) Adskilte nett mellom hoveddel og utleiedel, samt god trådløsdekning i utleiedel. Jeg ønsker i utgangspunktet at utleiedel skal kunne "identifiseres" dersom det skulle oppstå noe der, samt ha muligheten til å prioritere kapasitet / bestemme tildelt kapasitet mellom de ulike nettene. (Får jeg trøbbel der gitt at de har kabel direkte ned rett fra hjemmesentral - vil de da uansett kunne logge inn på "vårt nett" eller kan man begrense dette?
3) TV (dekoder) også i utleiedel, som da antakeligvis må være koblet på vårt abb. Som beskrevet over har de en kabel ned som kan kobles i.

Jeg har sett på om Google Wifi (3 rutere) med tillegg av en switch kan løse behovene over, men blir ikke helt klok på hva jeg skal ha og hvordan dette skal kobles. Er det andre alternativer som er bedre til formålet? Hvis noen kyndige tar på seg et kort oppdrag for å sette opp dette raskt så er det bare å rope ut :-)
Sitat av eric5 Vis innlegg
1) God trådløsdekning i hoveddel
2) Adskilte nett mellom hoveddel og utleiedel, samt god trådløsdekning i utleiedel. Jeg ønsker i utgangspunktet at utleiedel skal kunne "identifiseres" dersom det skulle oppstå noe der, samt ha muligheten til å prioritere kapasitet / bestemme tildelt kapasitet mellom de ulike nettene. (Får jeg trøbbel der gitt at de har kabel direkte ned rett fra hjemmesentral - vil de da uansett kunne logge inn på "vårt nett" eller kan man begrense dette?
3) TV (dekoder) også i utleiedel, som da antakeligvis må være koblet på vårt abb. Som beskrevet over har de en kabel ned som kan kobles i.
Vis hele sitatet...
1) se 2.
2) Dette kan du løse ved å sette Altibox-modemet i Bridge-modus, for så å kjøpe en router som har egenskapene du ser etter.

Jeg anbefaler sterkt å gå for en EdgeRouter. Den har ingen trådløs antenne, da den bare er en router som altså er hjertet i det du skal gjøre. Dermed kjøper du aksesspunkter, gjerne Unifi AC Lite. Eller et annet aksesspunkt, opp til deg. Dette gir deg WiFi.

Nå kan du nemlig i ruteren sette opp to separate nettverk (altså IP-subnett), det finnes flere måter å gjøre det på, men det vanligste er å gå for et VLAN-oppsett. Deretter kan du i aksesspunktene velge at Dittegetnettverk skal bruke hvilket av VLAN-ene. Så velger du at Utleiersittnettverk er på det andre VLAN-et.

Nå har du splittet nettverket i to. Dra gjerne ned kabel til utleier, sørg for at du setter riktig VLAN på porten der kabelen er koblet til. Der plasserer du en switch og et aksesspunkt.

3) Ingen kunnskap om det, men antar det er mulig å ordne det også.
Sist endret av Tysteren; 4. august 2021 kl. 22:01.
Altibox TV bruker egen patchekabel (internett kabel) fra TV-boks til TV-port på Altibox routeren. Det beste hadde vært to kabler til hybelen, en til internett og en til TV.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Altibox TV bruker egen patchekabel (internett kabel) fra TV-boks til TV-port på Altibox routeren. Det beste hadde vært to kabler til hybelen, en til internett og en til TV.
Vis hele sitatet...
det stemmer nok ikke lenger. Altibox kjører igmp proxy på egne hjemmesentraler så en har ett lan for både pc og stb om en bruker hjemmesentralen fra altibox.

Samme type oppsett kan gjøres med andre routere også, som f.eks edgerouter, mikrotik, pfsense og mange flere.

Sitat av eric5 Vis innlegg
Hei,

Jeg har en problemstilling som jeg trenger noe ekspertisehjelp på. Caset er som følger:

Vi har renovert en enebolig hvor vi skal ha utleie i sokkel. Hoveddel som vi skal bo i er ca. 170 kvm på et plan, sokkel er ca. 100 kvm. på et plan. Inn i huset har vi Altibox fiber. Vi har kablet nett fra tre punkter hhv. kontor (der står hjemmesentralen fra Altibox), stue, samt en kabel som er dratt ned i utleiedelen. Jeg jobber med å se på ulike løsninger for hvordan vi skal optimalisere dette gitt behovene beskrevet under:

1) God trådløsdekning i hoveddel
2) Adskilte nett mellom hoveddel og utleiedel, samt god trådløsdekning i utleiedel. Jeg ønsker i utgangspunktet at utleiedel skal kunne "identifiseres" dersom det skulle oppstå noe der, samt ha muligheten til å prioritere kapasitet / bestemme tildelt kapasitet mellom de ulike nettene. (Får jeg trøbbel der gitt at de har kabel direkte ned rett fra hjemmesentral - vil de da uansett kunne logge inn på "vårt nett" eller kan man begrense dette?
3) TV (dekoder) også i utleiedel, som da antakeligvis må være koblet på vårt abb. Som beskrevet over har de en kabel ned som kan kobles i.

Jeg har sett på om Google Wifi (3 rutere) med tillegg av en switch kan løse behovene over, men blir ikke helt klok på hva jeg skal ha og hvordan dette skal kobles. Er det andre alternativer som er bedre til formålet? Hvis noen kyndige tar på seg et kort oppdrag for å sette opp dette raskt så er det bare å rope ut :-)
Vis hele sitatet...

har ikke vært borti google wifi selv, men jeg trodde ikke de hadde muligheten for å ha flere nett på denne måten.


jeg hadde jeg gått for en router med støtte for vlan og igmp proxy (finnes en haug med modeller som støtter det, f.eks ubiquity edgerouter og mikrotik)
en eller flere switcher som støtter vlan og igmp snooping og gjerne også poe for å gi strøm til accesspunkt (f.eks us-8-60w) pluss ett eller flere accesspunkt med støtter for flere ssid og vlan (f.eks UAP-AC-*)
Sist endret av Trrunde; 4. august 2021 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
2 0
Mange takk for meget gode svar. Da tror jeg at jeg har et utgangspunkt å jobbe ut fra. Nok en gang takk!