Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1302
Hei.

Hvem er det som har bestemt at hvis du ruser deg når du går på ADHD medisiner, så mister du de? Kontra de som går på LAR, ikke mister sin medisin hvis de ruser seg?

Blir så utrolig irritert på forskjellsbehandlingen, jeg vet at man blir fysisk dårlig hvis man mister LAR medisin, men jeg blir dårlig psykisk og fungerer ikke optimalt uten ADHD medisin.

Hvorfor skal jeg få straff og ikke LAR pasienter?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er ikke nødvendigvis riktig vurdering heller.
Mange representanter for offentlig helsevesen som far jobbet med gruppen vil si seg enig i at riktig lovlig medisinering reduserer annen rus generelt og sidemisbruk.
Å kutte noen rett av LAR-medisin kan gi kraftige fysiske abstinenser og gir vesentlig høyere risiko enn å kutte ut sentralstimulerende. For det meste av preparater der ute gjelder endel regler. Bruker du sentrakstimulerende for å ruse deg misbruker du de slik regelverket er nå og det kan gjøre at du mister dem. Staten dekker det meste av regninga for tablettene dine, men stiller noen krav tilbake. Urettferdig? Kan sikkert oppleves sånn for de som selger eller ruser seg på medsa, men bruker du de som planlagt og følger reglene og avtalene får du beholde de. I mange land får du ikke noe som helst av staten og må finansiere det selv, jeg synes det er fair at det kreves noe begge veger, men det er min mening. Kan ta et eksempel: Et par av de jeg har fulgt opp misbrukte ADHD-medsa, de tok trippel dose flere dager og droppa andre, droppa noen urinprøver, møtte ikke opp til jobb pga dårlig form (høyt og lavt) og legen kutta dem begge. De ble forbanna, men de brøt avtalen de og legen hadde inngått.
yomomma's Avatar
Trådstarter
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Å kutte noen rett av LAR-medisin kan gi kraftige fysiske abstinenser og gir vesentlig høyere risiko enn å kutte ut sentralstimulerende. For det meste av preparater der ute gjelder endel regler. Bruker du sentrakstimulerende for å ruse deg misbruker du de slik regelverket er nå og det kan gjøre at du mister dem. Staten dekker det meste av regninga for tablettene dine, men stiller noen krav tilbake. Urettferdig? Kan sikkert oppleves sånn for de som selger eller ruser seg på medsa, men bruker du de som planlagt og følger reglene og avtalene får du beholde de. I mange land får du ikke noe som helst av staten og må finansiere det selv, jeg synes det er fair at det kreves noe begge veger, men det er min mening. Kan ta et eksempel: Et par av de jeg har fulgt opp misbrukte ADHD-medsa, de tok trippel dose flere dager og droppa andre, droppa noen urinprøver, møtte ikke opp til jobb pga dårlig form (høyt og lavt) og legen kutta dem begge. De ble forbanna, men de brøt avtalen de og legen hadde inngått.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det forståelig hvis noen misbruker medisinen og at LAR pasienter blir fysisk dårlig.

Men jeg som ikke misbruker min adhd medisin, men en dag sprekker og ting ble veldig vanskelig, så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor jeg da ikke skal kunne få de tilbake på 1-3 måneder, fordi jeg har ett rusproblem og at tilbakefall er vanlig og kan skje.

Forstår ikke hvorfor en med ADHD som er født med det også har utfordringer psykisk og konsentrasjonsmessig som mister den hjelpen for å ''straffes'' for ''feilen'' man gjorde, enn de som har LAR i ryggen uansett og ikke har den konsekvensen lenger.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Selvsagt er det forståelig hvis noen misbruker medisinen og at LAR pasienter blir fysisk dårlig.

Men jeg som ikke misbruker min adhd medisin, men en dag sprekker og ting ble veldig vanskelig, så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor jeg da ikke skal kunne få de tilbake på 1-3 måneder, fordi jeg har ett rusproblem og at tilbakefall er vanlig og kan skje.

Forstår ikke hvorfor en med ADHD som er født med det også har utfordringer psykisk og konsentrasjonsmessig som mister den hjelpen for å ''straffes'' for ''feilen'' man gjorde, enn de som har LAR i ryggen uansett og ikke har den konsekvensen lenger.
Vis hele sitatet...
Skjønner tankegangen her, og synes det virker veldig urettferdig og. Spesielt ettersom folk med ADHD ofte sliter med rusmisbruk i tillegg, og medisinen hjelper som regel de å fungere og noen tilfeller også, minske rusmisbruk.

Nå blir det litt synsing her, men jeg tror grunnen til at de holder medisinen tilbake etter å ha funnet ut av noe sånt, er fordi de er redd for hva du eventuelt kan blande sammen med medisinen din. Kan jo fort bli en cocktail som kan stoppe hjertet ditt. Og et annet aspekt er nok at de er redd eller mistenker at de med ulovlig rusbruk vil finne på å selge eller dele medisinen sin med andre. Det er nå mine tanker, men som sagt er dette bare synsing.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Selvsagt er det forståelig hvis noen misbruker medisinen og at LAR pasienter blir fysisk dårlig.

Men jeg som ikke misbruker min adhd medisin, men en dag sprekker og ting ble veldig vanskelig, så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor jeg da ikke skal kunne få de tilbake på 1-3 måneder, fordi jeg har ett rusproblem og at tilbakefall er vanlig og kan skje.

Forstår ikke hvorfor en med ADHD som er født med det også har utfordringer psykisk og konsentrasjonsmessig som mister den hjelpen for å ''straffes'' for ''feilen'' man gjorde, enn de som har LAR i ryggen uansett og ikke har den konsekvensen lenger.
Vis hele sitatet...
Ofte får folk en ny sjans med en sprekk en sjelden gang. I de 2 tilfellene jeg nevnte hadde begge hatt sprekker først (med blandingsrus) fikk advarsel om at de ville miste meds om de fortsatte, men gjorde det allikevel.

Det får konsekvenser i LAR og, men det kan f.eks være at du får subuxone istedet for subutex om du har opiat sidemisbruk, eller må ta med under tilsyn daglig ved mistanke om videresalg. Jeg synes personlig at man heller burde gitt noen restriksjoner/konsekvenser om man får sprekker i form av mer hjelp, tettere oppfølging og mer testing fremfor å miste meds ved ADHD.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er så flott politikk og dobbeltmoral hele greia.

De fleste leger kaller rusmisbruk / narkomani en sykdom. Men om du faller tilbake på sykdommen din eller den forverrer seg så skal du straffes. Fy faen.
Om 20 år kommer vi til å se tilbake å samlinge måten vi behandler rusmisbrukere på lik linje med hvordan jødene ble behandla under andre verdenskrig.