Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 8969
Som mennesker flest har jeg tenkt på hva jeg ville gjort dersom jeg hadde hatt 1 million kroner, og med den pene summen av 100 millioner kroner på Viking Lotto som øker mer og mer fra uke til uke og bare venter på en vinner har jeg lyst å dele de tankene jeg har med dere.

Det er nok mye jeg ville brukt pengene på, men for å se langsiktig på saken er det nok sparing og renter jeg ser på som den beste løsningen.

http://i.imgur.com/OmIoi.png

Med høyrentekonto i dag får man lett over 4 %: 4 kroner per 100 krone. [k]
Formueskatt i dag er 1,1 %: 0,4 % til stat, 0,7 % til kommune. [w]

La oss si at du har 100 millioner på bok.
Med 4 % renter: 4 millioner
Med 1,1 % skatt: 1,15 millioner

Dette utgir 2.856.000 å per år, eller 238.000 overført til brukskonto per måned å leve for.

Hva ville du gjort med 1, eller kanskje 100 millioner?
Er mye av det samme jeg tenker på ettersom jeg spiller hardt på Vikinglotto for tiden.

Jeg ville dog gitt 5 mill til mine foreldre \ svigerforeldre \ søsken (totalt 20 mill ut) og betale ut mine egne lån (2.5mill) før jeg satt resterende sum på høyrentekonto og fortsatte å jobbe 700 timer overtid per år.
Personlig om jeg hadde vunnet 100 millioner, hadde det vært å brukt opp hver og en krone på å gjøre så sykt mye kult som andre bare kunne drømt om - ikke skaffet meg noe gjeld ala betale ned 4000kr i måneden opplegg, hvis jeg da engang skulle gå tilbake til mitt normale liv. Hadde også puttet 5 mill i aksjer, bare for å prøve lykken. Betalt ned alt av utgifter før jeg dro på mitt livs eventyr såklart, lever jo bare engang.

Hvis man fortsatt skal leve det livet man har nå, med 100 mill og er redd for å bruke de opp, ja da er vi 2 forskjellige personer.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@AtXbYeA: Det er et tungt spill som krever mye krefter, ja.

Du har det enkelt med 5 mill til dine nærmeste. For min del ville det fort blitt mer: 3 søsken, skilte foreldre med partere, skilte svigerforeldre med partnere og 3 svigersøstre som også burde få noe når man først er så godhjertet.

Med 5 mill til hver av de blir det 14 stykk, eller 70 mill.

@tromsøfreaken: Jeg brukte enkle tall uten mye desimaler for å gjøre det enkelt for de som ikke viser full forståelse for matematikk.

@FlyWithMe: Du bør nok lese denne.
Sist endret av waf; 16. november 2011 kl. 13:55.
Bra du har tatt med inntektsskatt.
Du glemmer inflasjon i regnestykket ditt.

Jeg selv ville kjøpt leiligheter, for å så leie de ut.. Og prøvd å utvide den businessen så langt det gikk.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@Bernhard: Motbevis meg gjerne, men Renter ≠ Inntekt.

@Nenzo: At verdien på pengene endres er så som så, med høyrentekonto vil du nok aldri lide noe mer eller mindre ved inflasjon.
Sist endret av waf; 16. november 2011 kl. 13:58.
levd på rentene,jaktet,fisket,røyket uendelig mye cannabis,kjøpt hytte og aldri jobbet for noen i resten av mitt liv.
Sitat av waf Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg dømmer han ikke, han gjorde det han ville i livet og garantert ikke på en måte jeg ville ha gjort det på. Han skal ha respekt for å gjøre det han ville i livet og det var å bruke pengene på det han syntes var viktig.
Fact: Renter=Inntekt.
Man betaler 28% skatt på renteinntekter. Om du får 100 000 (tar bare et tall) i renteinntekter, så må du betale 28 000 i skatt på dette.

[EDIT] Og i tillegg kommer jo formueskatt (som du har tatt med), samt inflasjon.
Sist endret av cazber; 16. november 2011 kl. 14:16.
Jeg ville investert dem, og spredd risikoen. En god blanding av aksjer og eiendom burde sikre en høyere avkastning enn høyrentekonto, og med god spredning burde det være ganske sikkert også.
Hadde jeg vunnet 1 million: Satt de rett på høyrente konto, og prøve å spare dem så lenge jeg kunne.

100 millioner: Brukt rundt 40 millioner på hus og leiligheter, og leid ut(til en bra pris). Helst prøvd å få til noen store ting, som det er enda litt mere penger i. Etter det hadde jeg satt 50 millioner på høyrentekonto, og resterende 10 millioner ville jeg brukt på en ny bil, et stylish hus på en tomt med god utsikt, og diverse andre ting, som nye gitarer, alt av utstyr osv.

Lage et budsjett, Og til slutt, ville jeg bygget en stor bygning, med mange lydtetterom, med alt nødvendig utstyr i hvert rom, og bygd et lydstudio. Så ville jeg latt ungdom og ordentlige folk få lov til å bruke øvingslokalene, og spille inn i studioet, og bygge opp et mye bedre musikkmiljø, og skape gode innspillinger for å få fram musikken i det lokale miljøet.

Muligens hadde jeg nok sikkert gitt en stor sum, så lenge jeg visste AKKURAT hva det gikk til, til organisasjon mot dyreplaging.
Sist endret av RydEN; 16. november 2011 kl. 14:19.
Akkurat nå ville jeg satt de 800 000 av de i noen meget safe eiendomsaksjer, den ligger på 1,8 nå og forventet verdivekst over nyåret er 100-200%. Har altså en god sjanse å doble pengene til en sikkerhet tilsvarende et middels risiko fond.
Deretter hadde jeg satt de resterende 200 000 på en BSU-konto, noe som gjør meg svært lånegunstig. Sjansen for å vinne i lotto er lik null, i motsetning til aksjer der du kan tape ned til den satte limiten eller vinne hvis man selger når det gjelder.
Satset alt på rullett
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
hmmm...høyrisiko aksjer og stabile aksjer.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Sitat av cazber Vis innlegg
Man betaler 28% skatt på renteinntekter. Om du får 100 000 (tar bare et tall) i renteinntekter, så må du betale 28 000 i skatt på dette.
Vis hele sitatet...
På de nevnte 2.856.000 utgir 28 % skatt en totalsum på 799.680. Det er forsatt over 2 millioner per år, eller 160-170.000 i måneden å leve for.

Gi meg et godt eksempel på hva inflasjon har gjort for denne måten å leve på de siste 25 år, for jeg ser ingen faremoment her i dag.
Sist endret av waf; 16. november 2011 kl. 14:32.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Deretter hadde jeg satt de resterende 200 000 på en BSU-konto, noe som gjør meg svært lånegunstig.
Vis hele sitatet...
Over 10 år da?
20k maks beløp per år.
Sitat av waf Vis innlegg
På de nevnte 2.856.000 utgir 28 % skatt en totalsum på 799.680. Det er forsatt over 2 millioner per år, eller 160-170.000 i måneden å leve for.

Gi meg et godt eksempel på hva inflasjon har gjort for denne måten å leve på de siste 25 år, for jeg ser ingen faremoment her i dag.
Vis hele sitatet...
De siste 25 år har det nok gått ganske bra. Går du tilbake til slutten av 70-tallet og starten av 80-tallet finner du perioder hvor KPI har vokst med over 5%.

Hvis du legger til grunn en rente på 4% så vil en KPI-vekst over 4% i praksis bety at formuen din minsker. Hvis du også da regner inn skatt (inntekt+formue) så vil du i praksis all den tid vekst i KPI overstiger din netto avkastning gå med tap.

Hvor vidt man vil gå inn i lange resesjoner er usikkert, men du vil jo også oppleve at skatten kan variere i perioder med sterk omveltning (ta en titt på KPI for mellomkrigstiden f.eks.).

Mer konkret? Har du 100 millioner kroner i banken og en livstil som er mer "normal" så vil du nok leve godt. Dessverre er det vel ofte slik at livstilen øker i takt med inntekten hos de fleste. Så det som virket adekvat når du tjente 25'000 i måneden vil være alt for lite når du har stabilisert deg på 160-170'000 :-)
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@MrBlaine: Nettopp.

Jeg vil nok aldri klare å bruke mer enn 100.000 per måned, og det er derfor jeg har lagt til rest som går tilbake til høyrentekonto for å hele tiden kunne øke beløpet. Selvfølgelig vil livsstilen endres, men jeg kan ikke se for meg å spise ute hver dag eller handle produkter; interiør, klær, etc. for flere foldige tusen i måneden. Det eneste vil nok være reise, men det koster ikke så mye igjen.
Ser ingen grunn til å spille hverken Viking Lotto eller ordinær lotto. Er premien under 200 mill, gidder jeg ikke. Spiller EuroLotto samt National Lottery her i UK, men har fortsatt til gode å vinne... Om jeg vinner dog, har jeg planen klar: ved 200 mill; 50 mill i gaver til familie og venner, og så hadde jeg satt resten vekk i investeringer og kun brukt avkastning minus tre prosent (prisveksten). Regner man en avkastning på 6% minus 2 sitter man igjen med 4%. 4% av 150 mill er 6 mill i året. Jeg har en drøm om å bo på hotell, så jeg hadde nok gjort det første året. Trenger ikke bo på kongesuiten hver dag, så en snittpris på 5000 natten kommer på 1,825. Da har jeg 4,15 igjen. Regner også med det ville gått vekk en del i advokat og skatterådgivning, og en mindre skatteprosent. Her regner jeg 650 000 for enkelthetsskyld. Da har jeg en 3,5 mill igjen i året, og det er vel akkurat passe å leve for (er cirka 9600 kroner dagen).

9600 dagen er ikke allverden for en mangemillionær, men men. Det får duge for meg. Har råd til å reise osv i vertfall, og hotell kostnadene er jo allerede dekket inn. Litt usikker på hvor jeg ville begynt å reise. Avhenger vel litt av årstid. Etter det første "sabbaths året" ville jeg vel forsøkt å etablere mer noen vaner. Kanskje involvere meg i forvaltningen, eller i vertfall forsøke å lære meg det mest grunnleggende så jeg kunne følge med på at jeg ikke ble grovt svindlet i det minste. Filantropi ville nok også vært attraktivt, og jeg hadde nok brukt mye tid på å finne frem til et eller flere prosjekter jeg kunne involvere meg i. Jeg ville i vertfall forsøkt å bygge opp en fast timeplan med fysisk trening og intellektuell stimulering. Kanskje begynt å spille sjakk eller noe annet. Jeg vet ikke. Skulle nok kommet på noe. Jeg hadde nok i vertfall prioritert i større grad å ta vare på livet mitt, og forsøke å gi det en form for mening uten at det i altfor stor grad gikk på bekostning av underholdningen.

Den ultimate drømmen er selvfølgelig jackpot i National Lottery. Et ektepar vant 1,4 milliarder for noen uker tilbake her. Da hadde jeg nok gitt vekk enda mer, og selvfølgelig oppjustert alt kraftig. 400 mill til venner og familie. Og samme for den ene milliarden som med de 150 millionene. Rentene ville jo vært dramatisk høyere; 40 millioner i året. Litt usikker på hva jeg skulle brukt de på, men behov dukker vel opp, eventuelt gjort det samme som med de 6 millionene, bare enda dyrere reiser, flottere hoteller osv.
Hadde satt 10 millioner til side for etablering senere i livet, og dratt på tidenes heisatur så langt resten av pengene eller helsa holder. vi snakker palasser bygget av isopor for å kunne gå gjennom veggene som hulken og være bajas, gi ferrari og smoking til random uteliggere, pule gold diggers, reise over alt, generelt ikke si nei til noe, og bare være en nyrik douchebag.

etterpå gifter jeg meg og får barn, hund, stasjonsvogn, hytte på fjellet, og flanellskjorte. og bor i en passe fin villa, selvfølgelig
Tror jeg hadde kjøpt opp 2-3 butikker for så og ha min økonomiske fremtid der. Gjort min familie gjeldfri og tatt de me på en fin ferie. Etter dette skulle jeg bare brukt penger på alt jeg ønsket meg!
Skatten blir antagelig vis høyere enn 28% på renteinntektene. Men også om man ser bortifra det så har man i Norge en inflasjon på 2,5%. Dette betyr at din renteinntekt i realiteten blir 1,46%.... også har du formue skatt.
Hadde betalt ned all gjeld til familie, leid inn håndverkere til det tilsynelatende evigvarende oppussingsprosjektet til fatter, kjøpt meg en helt ok leilighet og satt opp et jævlig greit stort hus med 5 øvingsrom til lovende ungdomsband, et utrolig fett øvingsrom til mitt eget band med studio og privat bar i kjelleren. Hadde også donert bort en del gitarer og utstyr til de som trenger det, og generelt gjort mitt for å få et bra musikkmiljlø i bygda. Resten hadde jeg brukt på horer og billig smuglersprit.
hadde jeg vunnet 100 mill. så hadde jeg betalt alt av lån til forreldrene mine, tatt med familien på cruice tur. satt inn kansje 80 mill. på høyrente konto og derreter de resterende 17-18 mill til bil, motorsykkel, hus, festing og masse dill på ebay!(der må jeg da få noen til og passe på meg hvis ikke kan jeg fint bruke 30 000 på en dag!)

hvis jeg hadde vunnet rett før jul hadde jeg skrevet på en lapp: Hei, jeg vant i lotto, du kan nå få pusse opp huset ditt for x antal mill.
og gitt det til mamma til julegave

og såklart ikke sagt til henne at jeg vant i lotto før etterpå (hvis jeg hadde klart og holdt meg xD)

også hadde jeg kjøpt moped scooter til bestefar, siden han ønsker seg det og har gitt meg det meste jeg ville ha siden han begynner og bli senil(fikk et år ei fluestang, en sykkel og et par ski som forskudd på bursdagen min xD)
hadde sikkert kjøpt alt det han ønsker seg, så han finner ut hvordan jeg hadde det for noen år siden

blir vell da ca. 10 mill på gaver og dill dall til familien.

men det aller første jeg hadde gjort er: gått på rema og kjøpt meg et brett med lightere!!! (bic)
Jeg hadde flytta til Sør-øst Asia og levd som en konge. EGOIST.
Sitat av haakon466 Vis innlegg

men det aller første jeg hadde gjort er: gått på rema og kjøpt meg et brett med lightere!!! (bic)
Vis hele sitatet...
Hva er adressen din? Skal se om jeg ikke får Julenissen til å gi deg ditt største ønske oppfylt.

Er du pyroman? Hvis det er tilfelle så må jeg dessverre skuffe deg, da vil du aldri få en eneste lighter i julegave.
Ved 100 mill, Kypt faimilgarden, bygd om fjoset til automatisk drift. Byggd industrihallar og leid ut til firma. Levd på subsider frå "gardsdrifta". Invistert resten i fast eigendom, kjypt opp jodbruksareale og gjort næraste familie gjeldfri.
Sitat av stagg Vis innlegg
Hva er adressen din? Skal se om jeg ikke får Julenissen til å gi deg ditt største ønske oppfylt.

Er du pyroman? Hvis det er tilfelle så må jeg dessverre skuffe deg, da vil du aldri få en eneste lighter i julegave.
Vis hele sitatet...
hehe tja, er ikke sikker på at jeg tørr og gi ut adressen min til en fremmed

nei jeg vill ikke kalle meg pyroman, mere en flamme/fyrverkeri/smell osv. elsker

pyromani

jeg er ikke en pyroman men en person som har forrelsket seg i flammen <3
Sitat av haakon466 Vis innlegg
eg er ikke en pyroman men en person som har forrelsket seg i flammen <3
Vis hele sitatet...
Der har du vel egentlig en grei definisjon på en pyroman.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Der har du vel egentlig en grei definisjon på en pyroman.
Vis hele sitatet...
se link til wikipedia,

ifølge wikipedia er jeg ikek pyroman, eller ''ilder'' av pyromani (vi glir litt av temaet her...)
Hadde det stått 100mill på min konto... Hadde tatt med meg to kolleger og to kompiser utenom jobben og dratt på en snurr som verden aldrig har sett makan til
Hangover filmene + Fear and Loathing in las vegas hadde ikke kunnet blitt sammenlignet når de pengene hadde vært brukt opp!

Bare på pur faen hadde jeg kjøpt en lamborghini og smadra den gjennom lakkhallen så sjefen hadde sett det, dratt med meg de to kollegene ut i en limmo som hadde stått ute og ventet og kjørt oss rett til flyplassen
Sist men ikke minst.
Når jeg hadde våkna til meg selv og pengene hadde vært borte, så hadde jeg sikkra meg ei haggle eller noe i den duren og skutt meg selv før nervene og alt hadde kommet (nei dette er ikke en kødd, er bare en forskrudd fyr!)
For 100 mill ville jeg brukt litt på meg selv og familie.

Ser det er flere som gjerne kunne tenkt seg å investere i eiendom. Jeg ville også gjort dette, men med litt forskjellige innfallsvinkler.
For 10 mill ville jeg kjøpt meg - blant annet - en selveier leilighet midt i byen med fin utsikt, og innredet den deretter. Slik at jeg kun trenger å fokusere på fellesutgiftene. Så lenge man har selveierleilighet vil fellesutgiftene kun omfatte kommunale avgifter, samt vedlikehold og lignende til sameiet. Ofte har flere sameier avtale om kabel-tv og internett, og dette vil vel i stor grad falle inn under fellesutgiftene som jeg må ut med i mnd.
Videre ville jeg kjøpt inn masse ting mtp. interiør for å gjort det fint der. Så samlet sett ville det gått med 6-7 mill på leilighet og meg.

For de ytterligere 3-4 millionene ville jeg brukt på familien. Dra på turer, evt. nedbetale noe gjeld for dem, eller noe annet kurrant. Ja, egentlig kun forbruk igrunn. Kanskje en mindre leilighet også. Bil vil jeg ikke ha.

Med tanke på å investere de resterende 90 millionene, ville jeg slått meg sammen med flere potensielle investorer, hvor jeg helst har aksjemajoriteten. Eller gjort dette alene.
Dersom dere ser på dette programmet som gikk på Brennpunkt kan man se at barnehageeiere kan tjene grovt, hvorvidt det er etisk riktig å gjøre noe sånt, kan man gjerne spørre seg om. Men finansidéen er i hvert fall til stede, og man kan gjøre en grov fortjeneste på noen få år. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/799975/

Et annet alternativ kan være å satse på ren eiendom. Ikke i rene boligspekulasjoner, men i forretningsbygg. Staten leier bygg i stor grad, og det er neppe noe problem å finne noen som vil eie store eiendommer for videre utleie. Men leietakerne vil gjerne at byggene de leier skal være spesielt tilpasset dem. Dersom man ser hen til KLP eiendom så er de ganske tydelige i flere byer dersom man legger merke til det. KLP eier gjerne forretningsbygg, og man slipper å tenke på flerfoldige leietakere som man ville gjort i det private markedet. Dessuten vil avkastningen også kunne være mye større.
Dersom man satser på noe sånt med en startkapital på 90 mill, vil man muligens også kunne ta opp et lån for å fullføre en stor eiendom. Og leieinntektene vil kunne være på flere millioner i året. Etter hvert som årene går vil nok avkastningen gjøre det bra, og man vil igjen kunne starte med flere investeringer for å gjøre seg stor.
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Satset alt på rullett
Vis hele sitatet...
Håper du kødder.
Rullett er et tapspill, huset har alltid overtaket. I tillegg er det max bets så du ville tilbragt flere uker og spille, og tape. Ikke bare hadde du blitt sliten og lei, men du hadde, i lengden, tapt bort alle pengene også

Jeg ville ha investert; gjort research om fond, investert i fast eiendom, samt lært meg alt om forex og aksjetrading. Levd som en forbanna konge, og reist rundt i hele verden.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Jeg vil bare annonsere følgende: På Onsdag er potten for VikingLotto ca. 125 millioner kr.
Jeg vant hele 75kr i går på viking-lotto og joker.. så da satser jeg på 125mill neste uke:-)
http://www.youtube.com/watch?v=gO9Pw...eature=related

bare ett morsomt klipp, han er genial, og det er perfekt for denne tråden.
Jeg hadde chill'an max med en hytte i snøfjellet med en liten snowboard-park med ønskede elementer. En liten bungalow på en øy rundt Tahiti hadde heller ikke vært feil.
Antagelig hadde jeg kjøpt et par leiligheter og hus som kan gi en grei månedlig inntekt ved utleie og invistert litt i venners business-planer så de kunne realisere sine drømmer.
Familien min klarer seg ganske bra så de trenger ikke veldig med penger; men en liten ferie kunne jeg glatt spandert.

De lokale kidsa fra hjembygda skulle kost seg med splitter nytt fritidsområde(skatepark, basketbane og lignende).

Neste freakfest kunne ventet seg artister som Deadmau5, Fred Falke, Swedish House Mafia og Nervo bak miksebordet og gratis drikke til alle gjester.

Resten av pengene hadde jeg fordelt i aksjer, fond og konto. Forhåpentligvis hadde det gitt nok avkastning så jeg kunne brukt tiden på å reise rundt for å surfe, drikke øl og røyke feite. Når jeg ble lei av dette skulle jeg satt meg på skolebenken og blitt evigvarende student uten å bry meg om karakterer og alt stresset som fører med.