Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2173
Anonym bruker
"Taktløs Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Si hvis man tjener penger på sida i en legit sidejobb og pengene går inn på konto, men du sier ikke fra til skatteetaten om at du har fått en ekstrainntekt. Hva skjer hvis de reagerer på det? Blir det bare at man må skatte på etterskudd og får restskatt for alt som har kommet opp som innskudd i skattemeldinga eller blir det anmeldt til politiet som skattesvindel med en gang?
Kommer sikkert an på hvor stor og signifikant den ekstra inntekten er
Bedriften sender melding til skattevesenet allerede ved første lønning hvis jeg ikke tar feil. For du har vel levert skattekort?
Anonym bruker
"Taktløs Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nei det er en oversettelsesjobb (work from home) med lønna jeg tjener per oversetting blir overført meg fra utlandet. Ikke levert de skattekort eller noe annet enn kontonummer og resten er man ansvarlig for selv
For å skatte av det så må du føre det opp som ekstraintekt på skatten, du kan kanskje gjøre det nå.

Eller når likningen kommer neste år, da vil du få det lagt til skatten og kan ende opp med restskatt.

Anbefaler å ringe skatteetaten og høre.

Men sjansen for å bli tatt er jo der og regner med at det er fra ett utenlandsk selskap og transaksjoner fra utlandet sjekkes litt nøyere. Kan og hende banken har meldeplikt og da risikerer du straffeskatt.

Men som sagt ring skatteetaten, de har til og med tilbakering så du slipper å sitte i kø, og forsåvidt en chatte funksjon på sine nettsider
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis skatteetaten reagerer på det vil man måtte betale det man skulle betalt i skatt, pluss eventuell straffeskatt. Om det blir politisak osv avhenger nok av omfang og størrelse på beløp.
Iom at du får pengene fra utlandet vil jo alle transaksjoner være tilgjengelig for skatteetaten igjennom valutaregisteret. Skatteetaten kan i verstefall gå ti år tilbake i tid ved kontroll. Det betyr at du ved å ikke rapportere om inntekten vil risikere å gå rundt å bekymre deg om du blir oppdaget eller ikke de neste ti årene.

Om det ikke er snakk om store beløp er det enkleste å gå inn og endre skattekortet. Da vil arbeidsgiver (forutsatt at du også har en "vanlig" inntekt) trekke litt ekstra skatt, for å kompensere for den ekstra inntekten.
Alternativ kan du be om å få betale forskuddsskatt. Dvs at du får faktura 4 ganger i året, på skatten du skylder for det beløpet du oppgir. (Da påvirker det ikke skattetrekket til den vanlige lønnen din)
Siste alternativ er å vente til skattemeldingen kommer neste år og rapportere den inn da. Da vil du naturlig nok trolig få baksmell.
Det spørs på størrelsesordenen til utbetalingene du får. Hvis de er relativt små kan dette regnes som hobby og er da ikke skattepliktige: https://www.altinn.no/starte-og-driv...ingsdrivende2/. Dog synes jeg det høres ut som at dette er en ordentlig jobb, men at du ikke er ansatt formelt noe sted, så da ville jeg opprettet et enkeltmannsforetak hvis du ikke har det, sendt fakturaer og gjort dette skikkelig.