Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1681
For to år siden vant jeg en tur til USA. For meg var dette krise fordi jeg var livredd for å fly. I den forbindelse fikk jeg en pakke med 3mg xanor depot av legen, noe som fikk flyturen til å gå veldig greit. Nå skal jeg til tannlegen om noen uker og trekke en visdomstann, noe som medfører like stor angst for meg som å fly. Tenker derfor å igjen ta en av xanorene, og håpe at det er nok til å få meg gjennom det. Men, og dette er problemet mitt, jeg er livredd for å miste lappen for kjøring med medikamenter i blodet. Jeg leste en del om dette sist, men jeg endte opp med å vente en hel uke før jeg kjørte bil igjen, noe som selvsagt er litt tungvint hvis ikke det er absolutt nødvendig. Derfor lurer jeg nå på om det er noen flinke "matematikere" som kan si meg når det er trygt å kjøre bil? Halveringstiden er på 12 timer, men ettersom dette er en depottbl med max virkning opp mot 12 timer, så er vel ikke første halveringstid før etter 24t...? Ser på andre legemidler at konsentrasjonen i urin og blod regnes om til grenseverdier i promille, men for alprazolam er jo denne bare null - altså ikke forenlig med bilkjøring i det hele tatt. Sånn som jeg tolker det betyr vel det at det ikke må finnes spor engang i urin eller blod før jeg ryker hvis noe skulle skje og jeg blir testet? Vet at jeg er litt hysterisk på dette, men livet mitt er så godt som over hvis jeg mister lappen. Håper noen kloke hoder kan gi meg et svar på hvor lenge jeg må vente før jeg kjører. Vet at det er personavhengig også, men hvis noen har et svar å gi, så for all del gi meg det høyeste antall dager og timer dere kommer frem til. Kanskje ikke 7 dager er nok engang? Før noen kanskje foreslår at jeg spør legen, så har jeg gjort det. Han mente jeg kunne kjøre etter en halveringstid, altså 12 timer, for en halveringstid betød at medikamentet var ute av kroppen. Med et medikament som har max virkning fra 6-11 timer etter inntak så var dette litt villt å si fra legens side. Jeg skulle altså kjøre bil med en xanor omtrent på max virkning. Heldigvis er jeg utdannet sykepleier, så her fikk jeg korrigert ham ganske kjapt. Men stoler altså ikke på legen her 😂Dette ble et langt innlegg, men håper noen har bry til å hjelpe meg med dette. Mvh Lida
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
12x5=60. Så vent 60 timer fra maks virkning før du setter deg i bilen igjen om du er veldig redd for å bli stoppet i kontroll.
Trådstarter
6 0
Det var det vi lærte på sykepleien også, at et legemiddel regnes som ute av kroppen etter 5 halveringstid. Men så fant jeg dette på nett (se bilde hvis jeg får til å legge det til ��) Hvis man må helt ned på 0,0 siden det er alprazolam, så må jeg vel ned på enda flere halveringstider? Eller blir mengden ved 5x så lav at ikke den er sporbar i blod eller urin?

http://[img]https://imma.gr/104296x9e486.jpg[/IMG]
Sist endret av Lida; 10. august 2021 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet ikke helt hva du vil at vi skal si. Det lureste er nok å høre på legen din som utdannet seg halve livet sitt for å kunne gi deg resepter slik at du fungerer fint i hverdagen (:

Politiet har nok noen cutoff verdier. Så om du feks har 1% igjen i blodet av hva du opprinnelig hadde tviler jeg på at dette slår ut.
Sist endret av Superspurv; 10. august 2021 kl. 16:30.
https://nhi.no/rettigheter-og-helset...medisintabell/

Usikker hva du får ut av dette. Jeg har fått beskjed at om du ikke bruker vival fast så må jeg vente 8t. Vival har lengre halveringstid enn xanor så da burde 8t være safe, men skal ikke si det sikkert. For ordens skyld spurte jeg om det var forskjell på om jeg tok 1 vival eller 8, måtte uansett vente 8t.

https://oslo-universitetssykehus.no/...fene-i-kroppen
Sist endret av NokErNok; 10. august 2021 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alprazolam er ikke forenelig med bilkjøring uansett, så ville vært på den sikre siden. Spør legen!

At det tar 5 halveringstider før man er nøktern igjen er veldig forskjellig og avhenger helt hvor store doser man tar, feks en skikkelig stor dose på 25mg+ ville jeg beregna en uke+ før jeg i det hele tadd vurderte å kjøre bil. Terapeutiske doser derimot så kan man nok bruke 5 halveringtider som en tommelfingerregel.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har lurt på det samme selv, men med vival og sobril. En ting er jo hva som er lov i teorien, men hva skjer egentlig hvis man får en pinne i kjeften og blir positiv på benzo i kontroll? Må man med hele familien som vitne i bilen bli taua inn til legevakta for blodprøver? Og hvis man uforskyldt skulle kræsje? Hva gjør de da? Begynner de å regne seg fram til når du antatt skulle ha tatt medisinen? Synes det er ubehegagelig å tenke på mtp at det er en medisin man av og til tar som best man kan etter legens forskrivning, og denne er litt sånn «det går sikkert bra» i sine svar.