Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2807
På gammelmaskinen hadde jeg Adobe Indesign som jeg brukte til å lage CVen min i. Nå har jeg fått ny maskin, og jeg ønsker ikke å betale for programmet, da det koster en formue, og jeg bare bruker det en gang eller to for året.

Prøvde å laste ned noe fra "piratebay", men det var ikke så lurt, og tok sin tid å få fjernet igjen. Er det noen som vet om noen greie sider for programvare? Tar også gjerne imot tips om gratise alternativer til indesign.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du må gjerne be om gratis alternativer, men alle linker til sider som bryter opphavsrettigheter blir slettet uten varsel: I korte trekk så tillater ikke freak lenking til piratkopier/sider med piratkopiert materiale.

Scribus er et opensource alternativ til InDesign
Scribus er mye brukt blant linux brukere som et godt alternativ til Indesign. Begge er jo dtp så kan du indesign vil du fint kunne bruke scribus. Scribus er open source og dermed gratis å bruke. De har eksistert i flere tiår og finnes til windows, linux og mac. Prøv det. Og bruk det i noen dager før du gjør deg opp en mening, for det er garantert litt annen arbeidsflyt enn det du er vant med fra Indesign.

Du får gjort det du skal, det er gratis, og du trenger ikke bli pirat. Ching Ching.
Sist endret av _abc_; 29. juli 2021 kl. 15:49.
Har installert Scribus, men det kan ikke åpne .indd filer. Kan ikke påstå at jeg kan noe, men jeg har en fin mal jeg har brukt i indesign Tror egentlig jeg vil være ganske hjelpeløs skal jeg starte fra blanke ark
Hm. Jo jeg tror det skal gå med indd. Har du forsøkt å importere filene til scribus?

Forresten, om dette kun handler om CV så vil jeg vel si at å kjøre en full on dtp løsning blir overkill.
Da kan du bare bruke en online filkonverter og konvertere til annet format, ps eller pdf også bare printe ut cv og lage ny i word el.
Sist endret av _abc_; 29. juli 2021 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
På gammelmaskinen hadde jeg Adobe Indesign som jeg brukte til å lage CVen min i. Nå har jeg fått ny maskin, og jeg ønsker ikke å betale for programmet, da det koster en formue, og jeg bare bruker det en gang eller to for året.

Prøvde å laste ned noe fra "piratebay", men det var ikke så lurt, og tok sin tid å få fjernet igjen. Er det noen som vet om noen greie sider for programvare? Tar også gjerne imot tips om gratise alternativer til indesign.
Vis hele sitatet...
Vurdert å heller bare få tak i en flott profesjonell mal for word, photoshop elns via noenlunde samme måte?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå har jeg lite erfaring med Adobe InDesign, men jeg har abonnement med Adobe, så om du vil jeg skal åpne filen og eksportere den til et annet format som andre programmer kan lese så får du bare si i fra
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå har jeg lite erfaring med Adobe InDesign, men jeg har abonnement med Adobe, så om du vil jeg skal åpne filen og eksportere den til et annet format som andre programmer kan lese så får du bare si i fra
Vis hele sitatet...
Tommel opp, jeg husket feil tror jeg. Mente ts kunne importere, men når jeg leste innlegget ditt så tror du har helt rett. Det må eksporteres til annet format fra Indesign også kan han åpne det i annen dtp.
Testet Scribus nå i helgen litt sammen med noen tutorials fra youtube og synes jeg ble positivt overrasket(selv om jeg aldri har brukt InDesign elns). Men mye å lære-kanskje fort å gå i fella og lage ting som ser ut som de kommer fra 90-tallet.(tenker da på plansjer og lignende-var f eks noen eksempler på youtube om å lage frontcover på et magasin samt meny til en pizzarestaurant. Men et sted må man jo starte. Templates for cv (norsk stil) ligger vel forresten ikke ferdig inne i programmet.