Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6606
Ser ofte at det står at det ønskes en kvinne. Vet om en en utleier som har flere leiligheter han leier ut. og det bor kvinner alle sammen. Hvorfor det ? Blir kvinner sett på som ryddigere og i mindre stand til å ødelegge en leilighet? og derfor og foretrekke fremfor menn ?
Leier ut selv å foretrekker kvinner. Erfaringen min er at kvinner er roligere, holder mye mer orden og rent rundt seg samt er mer stabile leietakere enn menn er. Nå er jo dette kun min egen erfaring så det er langt fra noe fasit, men jeg har også merket at det er en gjenganger når det kommer til utleie.
Ja.

Mindre støy, rus, betalingsproblemer etc.

Mindre testosterondrevet risikoatferd.
Det finnes en oppfatning i blant folk om at jenter/kvinner lager
mindre faenskap og at de generelt sett tar bedre vare på ting.
Myte eller ei. Det er i hvert fall slik mange tenker.

Og så er det sikkert noen med sånn toveis speil (eller hva det nå heter) også.
Likestillingsombudet left the chat
Sitat av TylerDurden4 Vis innlegg
Likestillingsombudet left the chat
Vis hele sitatet...
Ekke så farlig, er bare menn det går utover /s
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Mer slitasje samtidig er jo mange menn kapable til vedlikehold og å hjelpe utleier med små oppgaver, kan være en god investering å skifte dekk eller måke snø om det er mulig eller ønskelig om man vil tilby et godt forhold til utleier
Sist endret av meaculpaUIO; 29. oktober 2020 kl. 20:52.
Klimafiendtlig troll
Litt overraskende. De jeg kjenner som jeg definitivt ikke ville leid ut til er kvinner.

Det er en myte at kvinner lager mindre bråk enn menn. Masse rus, folk som kommer og går, diverse personlighetsforstyrrelser og psykiatri, håpløse valg av menn... Bare for å nevne noen småting
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taert Vis innlegg
Det er en myte at kvinner lager mindre bråk enn menn.
Vis hele sitatet...
Er det?

Kvifor er då noko slikt som 90% av alle innsette i norske fengsel menn?

Eg kan akseptere at det finst ein viss seleksjonsbias for kven som havna i fengsel, men ikkje stor at 90% av innsatte er menn, om kvinner er vesentleg verre enn menn på slikt.

Det går igjen over alt; menn køyrer oftare for fort, er oftare innblanda i slagsmål også viare.Så når du hevder det er ei myte bør du underbygge det. Solid. Med meir enn kven du kjenner.
Det er forskjell på bråk og ordensforstyrrelse
Men havner oftere opp i bråk ja, men kvinner kan lage minst like mye rot og støy med veninner/venner etc.
Sitat av TylerDurden4 Vis innlegg
Likestillingsombudet left the chat
Vis hele sitatet...
Dette er et av de klassiske eksemplene der diskrimineringen tilsynelatende oppfattes som rasjonell av mange og sikkert har en forankring i statistikk avhengig av hvilke parametre du velger ut som relevante. Et utvalg som ikke nødvendigvis er så objektivt eller veloverveid, men det er en annen sak.

Det betyr uansett ikke at det er rimelige, riktig eller anstendig. Og det er i grunn siste punktet som provoserer meg i slike saker; det bruker å foreligge en bred aksept for at en eller annen form for diskriminering er grei, gjerne til et sånt nivå at det blir en institusjon. Nei, det er faen ikke greit! Det er nedrig, skammelig og uanstendig. Du finner kjipe folk i alle grupperinger, men du finner ok folk i alle grupperinger også. Med litt undersøkelser og sosiale antenner er det stort sett greit å plukke opp hvem du hvertfall ikke vil ha...

Siden vi er inne på det: En gang i tida stod det gjerne svart på hvitt i annonsene at nordlendinger ikke var ønsket hos utleier, og det hadde ikke blitt akseptert i dag. Med rette! Selv om antall liter karsk per år og banneord per setning i snitt er høyere nordpå.
Men hey, hva med å bare leie ut til visse religiøse minoriteter? Jehovas vitner, jaininister, visse retninger innen buddhismen eller læstadianere? Da er det heller ikke mye fyll, slagsmål eller uoppgjorte regninger...

Jeg skjønner at det skjer, jeg skjønner hvorfor det skjer, men de som bidrar til å institusjonalisere det faller stygt i min aktelse.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. oktober 2020 kl. 21:54.
Klimafiendtlig troll
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er det?

Kvifor er då noko slikt som 90% av alle innsette i norske fengsel menn?

Eg kan akseptere at det finst ein viss seleksjonsbias for kven som havna i fengsel, men ikkje stor at 90% av innsatte er menn, om kvinner er vesentleg verre enn menn på slikt.

Det går igjen over alt; menn køyrer oftare for fort, er oftare innblanda i slagsmål også viare.Så når du hevder det er ei myte bør du underbygge det. Solid. Med meir enn kven du kjenner.
Vis hele sitatet...
Det jeg skrev ang. kvinner som leieboere tror jeg ikke er direkte relatert til andre statistikker som du ikke oppgir kilder til. Du må underbygge, solid, og komme med statisikk du også? Eller er det en billig hersketeknikk du har lagt til vane?

Kvinner forbindes med mindre risiko; de begår færre selvmord, gjør det bedre i utdanning, og det er generelt "lite kriminalitet" blant kvinner. Noe som igjen fører til at menn blir forbundet med risikoatferd. Av flere grunner, stiller da kvinner sterkere for eksempel når de skal leie bolig.

Kvinner slipper vel, strengt tatt unna mye kun fordi de er kvinner, siden de "bare er jenter". Noen må sone, de fleste slipper mye billigere unna enn menn.

Ser du ikke dette selv, eller prøver du å kverulere og sette igang masse jobb?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det går igjen over alt; menn køyrer oftare for fort, er oftare innblanda i slagsmål også viare.Så når du hevder det er ei myte bør du underbygge det. Solid. Med meir enn kven du kjenner.
Vis hele sitatet...
Premisset ditt for at menn bråker mer hjemme er basert på en stråmann - all kriminalitet skjer ikke i hjemmet. Alle kriminelle bråker heller ikke hjemme. Ei heller er alt bråk i hjemmet kriminelt, følgelig henger dette bare ikke på greip. I beste fall har du en korrelasjon mellom to populasjoner, men ikke bevist kausalitet.

Bytt ut menn og kvinner med "innvandrer og nordmenn" - her er innvandrere justert for andel av populasjonen overrepresentert blant kriminelle. Jeg tviler ekstremt mye på at du gitt en overrepresentasjon mener at diskriminering er greit her. Hvorfor skulle noe annet gjelde for "menn vs. kvinner"?

Så til poenget - trådstarter må bevise at menn diskrimineres med noe mer enn "jeg ser ofte", og de som påstår kvinner er roligere enn menn i et leieforhold må bevise det relatert til leieforhold.
Sist endret av Xasma; 29. oktober 2020 kl. 21:58.
De siste 20 årene er 155 kvinner og 18 menn registrert drept i saker hvor
partneren er siktet av politiet eller dømt i domstolen.
Etter en kjapp titt på oversikten hvor jeg fant disse tallene kjente jeg igjen en sak
av de 18 hvor menn er offer, og vet bestemt at dette dreide seg om selvforsvar.

Det er også en gjenganger der kvinner dreper. Som regel etter lang tids mishandling.

Det er økning derimot blant kvinner i type vinningskriminalitet (nasking) den slags

Statistikk
Sist endret av vindaloo; 29. oktober 2020 kl. 22:13.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Premisset ditt for at menn bråker mer hjemme er basert på en stråmann - all kriminalitet skjer ikke i hjemmet. Alle kriminelle bråker heller ikke hjemme. Ei heller er alt bråk i hjemmet kriminelt, følgelig henger dette bare ikke på greip. I beste fall har du en korrelasjon mellom to populasjoner, men ikke bevist kausalitet.
Vis hele sitatet...
OK, greit nok. Ingen har så langt dokumentert at det er en sammenheng mellom husbråk og fengselsopphold. Det synes imidlertid veldig rimelig å anta at det foreligger et visst overlapp mellom gruppene "utrivelige leietakere" og "folk som havner i spjelet". Husk også at det trenger ikke å være en konkret sammenheng heller, det er nok at utleiere oppfatter det dithen for å handle deretter. Jeg mistenker at de fleste utleiere har lavere krav til kildebruk og mindre behov for å undersøke disse påstandene enn det du har for å legge et bias på vurderingene sine. Og ja, jeg er klar over at forrige setning også mangler dokumentasjon.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Bytt ut menn og kvinner med "innvandrer og nordmenn" - her er innvandrere justert for andel av populasjonen overrepresentert blant kriminelle. Jeg tviler ekstremt mye på at du gitt en overrepresentasjon mener at diskriminering er greit her. Hvorfor skulle noe annet gjelde for "menn vs. kvinner"?
Vis hele sitatet...
Jeg tolket ikke vidarlo sitt innlegg som en generell aksept for diskriminering, men mer en forklaring av årsakssammenhengen. Men for å heise mitt eget flagg her: Diskriminering er ugreit, full stop.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Så til poenget - trådstarter må bevise at menn diskrimineres med noe mer enn "jeg ser ofte", og de som påstår kvinner er roligere enn menn i et leieforhold må bevise det relatert til leieforhold.
Vis hele sitatet...
Supervitenskapelig eksperiment. Vel, repliserbart og falsifiserbart i det minste. Jeg gikk inn på finn.no, klikka meg inn på leiemarkedet og søkte etter kvinne. Deretter søkte jeg på ordet "kvinne" på nettsiden, og valgte ut alle de som lyste opp mot meg med fraser som "ønsker helst jente/kvinne" osv. Fraser som "deles med en annen kvinne" ignorerte jeg. Jeg fikk da 10 treff på forsiden. Deretter gjentok jeg eksperimentet med ordet "mann". De eneste treffene var på titler som "2-mannsbolig" og "tre andre menn". Det var ingen treff der utleier i annonsetittelen etterlyste mannlige leietakere.

Dette er ditt fagområde, ikke mitt, så du kan helt sikkert gjør et bedre og mer intelligent søk enn meg, hvor du samtidig filtrerer på områder og whatnot. Jeg gjorde det bare idiotenkelt, men det var i alle fall trivielt å bekrefte at mange utleiere etterlyser kvinner. Jeg kunne ikke finne noen som etterlyste menn. Siden alle andre kan teste er dette etter mitt syn et godt nok datagrunnlag for internettdiskusjon, men ikke for lovgivning eller annet politisk arbeide. Vil du ha bedre tall, så fix sjæl.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. oktober 2020 kl. 22:15.
Sitat av TylerDurden4 Vis innlegg
Likestillingsombudet left the chat
Vis hele sitatet...
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Ekke så farlig, er bare menn det går utover /s
Vis hele sitatet...
Klart det er farlig. Hvorfor prøver du å fremstille likestilling som bare noe som er til fordel for kvinner og som driter i menn? Det er et problem at kvinnelige leietakere foretrekkes fremfor mannlige pga. et stereotypisk bilde på menn som trøblete og damer som rolige snille piker.
Derfor er det ulovlig for utleiere å velge leietakere av ett kjønn fremfor et annet. Dette reguleres både av Husleieloven og av Likestillingsloven. Likestillingsombudet får jevnlig henvendelser om dette og tar sakene alvorlig og kontakter utleier.
Med andre ord; diskriminering er ikke greit mot noe kjønn, og likestilling er like viktig for menn som for kvinner.

Loven gjelder i alle tilfeller utenom bokollektiv hvor man deler bad og helst vil ha samme kjønn boende.
Sist endret av celtseus; 29. oktober 2020 kl. 22:21.
Den første leiligheten jeg leide ville ikke ha damer. Hadde dårlig erfaring, bedre med tre gutter syntes han.
Klimafiendtlig troll
Sitat av celtseus Vis innlegg
Derfor er det ulovlig for utleiere å velge leietakere av ett kjønn fremfor et annet. Dette reguleres både av Husleieloven og av Likestillingsloven. Likestillingsombudet får jevnlig henvendelser om dette og tar sakene alvorlig og kontakter utleier.
Loven gjelder i alle tilfeller utenom bokollektiv hvor man deler bad og helst vil ha samme kjønn boende.
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig og en skummel praksis. Det betyr, dessverre ikke, at det ikke skjer.

Likestilling er vel "ment for alle" men gagner stort sett aldri menn.
Sitat av Taert Vis innlegg
Det er ulovlig og en skummel praksis. Det betyr, dessverre ikke, at det ikke skjer.

Likestilling er vel "ment for alle" men gagner stort sett aldri menn.
Vis hele sitatet...
Det skjer at utleiere skriver i annonser at de foretrekker kvinnelig leieboer ja, og det skjer også at kvinnelige studenter som ønsker å leie blir spurt om å betale med seksuelle tjenester til den 60 år gamle nyskilte utleieren. Det er også ulovlig og et lovverk sin hovedfunksjon er ikke å forhindre lovbrudd, men å kunne gi reaksjoner på lovbruddet akuratt sånn Likestillingsombudet gjør når de får klage på annonser som diskriminerer menn.

Hvorvidt likestilling gagner menn eller ikke kan vi godt ta i en egen debatt om du oppretter en tråd, men ut fra det utsagnet så tar du hvertfall feil. Likestilling gagner menn like mye som kvinner, med mindre du føler det er diskriminerende mot menn å ikke få være et sexistisk eller diskriminerende fjols mot damer uten etterfølger lenger. Da har du isåfall en feil oppfatning av hva likestilling er. Sentralt i likestilling er en lik fordeling av makt og innflytelse, samme muligheter til økonomisk uavhengighet, like muligheter i yrkesvalg, arbeid og utviklingsmuligheter i arbeidslivet, samme rett til utdannelse, samme mulighet til utvikling av personlige interesser, delt ansvar for hjem og barn og frihet fra kjønnsrelatert vold. Menn som kjønn blir ikke diskriminert pga kjønnet sitt i noen av disse områdene, men det gjør kvinner derfor angår likestilling i noe større grad kvinner personlig enn menn personlig. Men likestilling ses også i sammenheng med likeverd og arbeid mot diskriminering også av andre grunner enn kjønn, slik som funksjonsevne, seksuell orientering, alder, etnisitet, religion og lignende. Likestilling jobber like mye for funksjonshemmede menns rettigheter som funksjonshemmede kvinners rettigheter, jobber like mye for anti-rasisme for menn av annen etnisitet som for kvinner av annen etnisitet, for religiøse menn og kvinner, og ikke minst kan alle homofile menn takke likestillingen for at homofili ikke lenger er ulovlig og at det er mere akseptert å være homofil i dag enn før. Å si at likestilling ikke gagner menn er helt bak mål.

Først og fremst er det fargede, homofile eller funksjonshemmede menn som blir diskriminert i dagens samfunn, men likestillingen har også vært viktig for hvite heterofile menn. Menns psykiske helse tas mer alvorlig, krisesenter for voldsutsatte er åpent for menn også, gutters lærevansker i skolen tas mer alvorlig og hele skolesystemet legges om for å tilpasses gutter mere, og fedre har fått lovbestemt rett til like lang pappaperm som nybakte mødre får mammaperm for å nevne noe. Hvis du syns likestilling er viktig så er det mange organisasjoner du kan engasjere deg i. Vi ses kanskje 19 november? Hvis du ikke vet hvilken dag det er så har du strengt talt ikke noe å klage på.. Hjelper ikke for noen å klage over likestilling og manglende likestilling om du ikke faktisk engasjerer deg for en endring hvis du er misfornøyd
Sist endret av celtseus; 29. oktober 2020 kl. 22:54.
Jeg har mer erfaring enn de fleste med å bo i kollektiv, og jeg mener det er en myte at det er mindre tull med kvinner. Skulle jeg først diskriminert, ville yrke vært mye mer nærliggende. Men nå er jeg generelt tilhenger av vurdere folk som individer.

Også som utleier har jeg god erfaring med begge kjønn, men der har jeg ikke så stort grunnlag å vurdere. Det er gull å ha noen som er litt nevenyttig, som skjønner hvordan man tar vare på et hus og som ikke trenger hjelp hver gang en spiker skal slås inn. Men det viktigste er at det er en ok person som det går an å snakke med om det er noe, begge veier.
På 1970 tallet og eldre sto det ofte i annonsene for utleie at nordlendinger ikke var ønsket. Jeg har ikke hørt at de skilte på kjønn, men det ble jo med lov forbudt å diskriminere ...den gjelder vel enda, tror jeg.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Klart det er farlig. Hvorfor prøver du å fremstille likestilling som bare noe som er til fordel for kvinner og som driter i menn? Det er et problem at kvinnelige leietakere foretrekkes fremfor mannlige pga. et stereotypisk bilde på menn som trøblete og damer som rolige snille piker.
Derfor er det ulovlig for utleiere å velge leietakere av ett kjønn fremfor et annet. Dette reguleres både av Husleieloven og av Likestillingsloven. Likestillingsombudet får jevnlig henvendelser om dette og tar sakene alvorlig og kontakter utleier.
Med andre ord; diskriminering er ikke greit mot noe kjønn, og likestilling er like viktig for menn som for kvinner.

Loven gjelder i alle tilfeller utenom bokollektiv hvor man deler bad og helst vil ha samme kjønn boende.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at diskriminering mot noe kjønn ikke er greit. Folk = folk.

En holdning om at menn "skylder" kvinner noe generelt er ganske framtredende på sosiale medier i disse dager pga radikaliserte feminister borti statene som har gått helt av hengslene, så da skrev jeg et sarkastisk innlegg med en setning som oppsummerer denne holdningen. Var derfor jeg la til /s som er ment til å spesifisere at en setning eller innlegg er ment som sarkasme

Det er selvfølgelig en vanligere holding borti statene, men det er en holdning som har fått et GODT fotfeste i Norden og noe jeg stadig oftere ser blant folk.
MANGE skriver rett ut i annonsen at NAV garanti ikke vil bli godtatt, så noe
diskriminering er fortsatt lov.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Det går igjen over alt; menn køyrer oftare for fort, er oftare innblanda i slagsmål også viare.Så når du hevder det er ei myte bør du underbygge det. Solid. Med meir enn kven du kjenner.
Vis hele sitatet...
Som utleier er det ikke hovedsaklig slåsskamper, partnerdrap, råkjøring og selvmord man er redd for. Det er nachspiel, forsinkede betalinger og fuktskader på badet fordi man ikke lufter når man har dusjet. Det er i allfall det man burde bekymret seg for.
Sist endret av *pi; 29. oktober 2020 kl. 23:44.
Sitat av *pi Vis innlegg
Som utleier er det ikke hovedsaklig slåsskamper, partnerdrap, råkjøring og selvmord man er redd for. Det er nachspiel, forsinkede betalinger og fuktskader på badet fordi man ikke lufter når man har dusjet. Det er i allfall det man burde bekymret seg for.
Vis hele sitatet...
men det er "slåsskamper, partnerdrap, råkjøring og selvmord" man hører om...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
men det er "slåsskamper, partnerdrap, råkjøring og selvmord" man hører om...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, vold og sex er det som selger best.
Sitat av *pi Vis innlegg
Som utleier er det ikke hovedsaklig slåsskamper, partnerdrap, råkjøring og selvmord man er redd for. Det er nachspiel, forsinkede betalinger og fuktskader på badet fordi man ikke lufter når man har dusjet. Det er i allfall det man burde bekymret seg for.
Vis hele sitatet...
Det er så, men er det urimelig av utleiere å tenke at folk som slår ned drosjesjåfører og stjeler bilen deres, for deretter råkjøre i kokainrus og vrake de inn i en barnehage på vei til nach også kan finne på å være litt sen med betalingene og glemme å lufte på badet? Sånn, selv på mangelfullt datagrunnlag?
Nå ere vel ikke helt feil at damer stort sett er rensligere og mer pliktoppfyllende enn menn. Kanskje om alle menn begynte å ta mer ansvar for hus og hjem, vasking og rydding og kanskje spilte litt lavere musikk istedet for å blæste Volvoen og hybeln med dyrt anlegg på full guffe at vi klarte å få snudd den oppfatninga om at damer skulle være noe bedre leietakere?

Man kan skjønne hvorfor selvom det ikke er kult å stigmatisere folk. Er ikke bare i fengsel det er åpenbar overvekt av menn, men når det kommer til ustraffet vold, materiell vold ala slå hull i veggen eller pælme PS kontrollen i gulvet og lage hakk, og narkotikabruk også. Unntak fins i alle leirer og jeg kjenner en narkisdame som er hoarder og sikkert ikke har vaska på fem år, blæster høy techno og har blitt trua med utkastelse x antall ganger fordi hu ikke har betalt husleia i tide. Hadde aldri latt hun bo på min eiendom men kan ikke si at den generelle oppfatninga av kjønn er helt feil allikevel.
Folk flest er greie å ha med å gjøre men blandt dem som ikke er så greie å ha med å gjøre er det nok flere menn. Vi får oppføre oss litt bedre og gi oss bedre rykte da hehe..
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er så, men er det urimelig av utleiere å tenke at folk som slår ned drosjesjåfører og stjeler bilen deres, for deretter råkjøre i kokainrus og vrake de inn i en barnehage på vei til nach også kan finne på å være litt sen med betalingene og glemme å lufte på badet? Sånn, selv på mangelfullt datagrunnlag?
Vis hele sitatet...
Det kan så være, men utleiere ber vel ikke om rulleblad for å vurdere en søknad om leie?
Sitat av EvilSink Vis innlegg
En holdning om at menn "skylder" kvinner noe generelt er ganske framtredende på sosiale medier i disse dager pga radikaliserte feminister borti statene som har gått helt av hengslene, så da skrev jeg et sarkastisk innlegg med en setning som oppsummerer denne holdningen. Var derfor jeg la til /s som er ment til å spesifisere at en setning eller innlegg er ment som sarkasme

Det er selvfølgelig en vanligere holding borti statene, men det er en holdning som har fått et GODT fotfeste i Norden og noe jeg stadig oftere ser blant folk.
Vis hele sitatet...
Skylder damer hva da påstår de? Å behandle de som folk? Jeg har ikke sett noe til det du sier her om at damer mener likestilling er at menn skylder de noe som er urimelig, men på den andre siden ser jeg veldig mye på nettet incels som mener damer skylder de sex og blowjobs og fortjener å bli voldtatt om ikke. Heldigvis er ikke sosiale medier og alternative kroker eller hashtags på nettet veldig representativt for folketmassene. Det er veldig synd om du lar noen bad apples gjøre om hele definisjonen din av og oppfattelsen av det du tror er målet med likestilling, det er nettopp pga det fins bad apples som prøver å gi inntrykk av at likestilling og feminisme er noe det ikke er at det er viktig å engasjere seg i likestilling og feminisme så du lærer at de bad appelsa tar feil og blir med å kjempe for det som er rett og ikke la sånne få gjøre om definisjonen og ødelegge kampen for likestilling. Likestilling er som sagt like mye for menn som for kvinner og det er ikke riktig at likestillingskampen ikke bryr seg om menn. Likestillingsombudet tar tak i saker hvor menn diskrimineres pga kjønn, etnisitet, funksjonsevne, legning eller tro så det å gi uttrykk for at diskriminering av menn ikke tas alvorlig bidrar til at du sprer inntrykk om at likestillinga ikke bryr seg om menn og skremmer flere fra å være med i likestillingskampen. Det igjen går bare mer negativt ut over likestillinga og menns likestilling.

#freakslikestillingclass101
Sist endret av celtseus; 30. oktober 2020 kl. 00:54.
Redpilled alfahann
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Supervitenskapelig eksperiment. Vel, repliserbart og falsifiserbart i det minste. Jeg gikk inn på finn.no, klikka meg inn på leiemarkedet og søkte etter kvinne. Deretter søkte jeg på ordet "kvinne" på nettsiden, og valgte ut alle de som lyste opp mot meg med fraser som "ønsker helst jente/kvinne" osv. Fraser som "deles med en annen kvinne" ignorerte jeg. Jeg fikk da 10 treff på forsiden. Deretter gjentok jeg eksperimentet med ordet "mann". De eneste treffene var på titler som "2-mannsbolig" og "tre andre menn". Det var ingen treff der utleier i annonsetittelen etterlyste mannlige leietakere.

Dette er ditt fagområde, ikke mitt, så du kan helt sikkert gjør et bedre og mer intelligent søk enn meg, hvor du samtidig filtrerer på områder og whatnot. Jeg gjorde det bare idiotenkelt, men det var i alle fall trivielt å bekrefte at mange utleiere etterlyser kvinner. Jeg kunne ikke finne noen som etterlyste menn. Siden alle andre kan teste er dette etter mitt syn et godt nok datagrunnlag for internettdiskusjon, men ikke for lovgivning eller annet politisk arbeide. Vil du ha bedre tall, så fix sjæl.
Vis hele sitatet...
Når du har funnet ti eksempler på at utleiere søker etter kvinner som leietagere har du dokumentert at diskriminering av menn på leiemarkedet har foregått.Ti ganger. Om du hadde funnet ti eksempler på at kvinner også ble diskriminert hadde ikke den konklusjonen endret seg. Å kreve ytterligere 10, 20 eller 100 eksempler for å konkludere med at diskriminering forekommer blir litt som å kreve at menneskeheten lander på månen 10,20 eller 100 ganger til før vi kan konkludere med at den første månelandingen fant sted. Diskriminering av menn på leiemarkedet er ett historisk faktum og blir ikke noe mer eller mindre sant av at vi teller antall tilfeller.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Skylder damer hva da påstår de? Å behandle de som folk? Jeg har ikke sett noe til det du sier her om at damer mener likestilling er at menn skylder de noe som er urimelig, men på den andre siden ser jeg veldig mye på nettet incels som mener damer skylder de sex og blowjobs og fortjener å bli voldtatt om ikke. Heldigvis er ikke sosiale medier og alternative kroker eller hashtags på nettet veldig representativt for folketmassene. Det er veldig synd om du lar noen bad apples gjøre om hele definisjonen din av og oppfattelsen av det du tror er målet med likestilling, det er nettopp pga det fins bad apples som prøver å gi inntrykk av at likestilling og feminisme er noe det ikke er at det er viktig å engasjere seg i likestilling og feminisme så du lærer at de bad appelsa tar feil og blir med å kjempe for det som er rett og ikke la sånne få gjøre om definisjonen og ødelegge kampen for likestilling. Likestilling er som sagt like mye for menn som for kvinner og det er ikke riktig at likestillingskampen ikke bryr seg om menn. Likestillingsombudet tar tak i saker hvor menn diskrimineres pga kjønn, etnisitet, funksjonsevne, legning eller tro så det å gi uttrykk for at diskriminering av menn ikke tas alvorlig bidrar til at du sprer inntrykk om at likestillinga ikke bryr seg om menn og skremmer flere fra å være med i likestillingskampen. Det igjen går bare mer negativt ut over likestillinga og menns likestilling.

#freakslikestillingclass101
Vis hele sitatet...

De (altså radikaliserte feminister, ikke vanlige og ordentlige feminister som kjemper en nødvendig kamp om at kvinner og menn skal ha det så likt som overhodet mulig over hele verden.) Mener at menn som lever i dagens samfunn skylder kvinner de beste stillingene, mer penger og andre fordeler pga måten samfunnet var en stund før vi i det hele tatt var født, noe som blir helt feil. De som har enda mer ekstreme tanker har som mål å "rense" samfunnet for menn, og stappe de i arbeidsleirer der eneste formål vil være å produsere f.eks. mat, og donere sperm sånn at menneskerasen kan fortsette.
Disse "feministene" og forsåvidt de fleste incels har et forkastelig menneskesyn, og den største populasjonen av begge disse gruppene er selvfølgelig størst i US&A, men det at de i det hele tatt har klart å få et fotfeste i Norden skremmer meg.

Utifra det jeg har lest og sett så holder incels seg til diverse forum for det meste, og de radikale på sosiale medier.

Heldigvis så er ikke de radikale representativt for de aller fleste feminister, akkurat som incels ikke er representativt for de aller fleste mannlige forum brukere. Jeg er også helt enig i at det er viktig at man ikke blander ordentlig feminisme inn med de mer ekstreme, da det bare bidrar til et dårligere bilde av feminister generelt, men dessverre så finnes det folk innad i bevegelsen med helt andre mål.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er så, men er det urimelig av utleiere å tenke at folk som slår ned drosjesjåfører og stjeler bilen deres, for deretter råkjøre i kokainrus og vrake de inn i en barnehage på vei til nach også kan finne på å være litt sen med betalingene og glemme å lufte på badet? Sånn, selv på mangelfullt datagrunnlag?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ville vært skeptisk til å leie ut til en person som holdt på sånn. Men gjør jo de aller fleste menn ikke. Og det er utrolig mange som ikke er sånn i det hele tatt som likevel roter til leieforhold på tusen forskjellige måter. Jeg tror at å diskriminere på kjønn, i tillegg til å være en generelt ufordragelig ting å gjøre, er en veldig usikker måte å luke bort de som ikke tar fuktproblemer på alvor. Mitt inntrykk er i alle fall at menn er minst like flinke som damer til å forstå hva som skal til for å ta vare på et hus, og jeg kan ikke si at de mennene jeg har bodd med har festet mer enn damene. Selv om de kanskje kjørte fortere.
Påstanden er vel at det er større sjanse for at en tilfeldig kvinne er Roligere™ enn at en tilfeldig mann er det. Eller en Mer Ordentlig™ leietaker. Hva nå enn slike begreper innebærer, rent konkret. Uavhengig av om det finnes statistikk til å backe det opp eller ikke (jeg tipper «nei»), så tipper jeg mange utleiere tror påstanden er sann. Jeg synes vel ikke egentlig den er helt urimelig selv heller, må jeg innrømme, om enn i overkant løst definert.

Men jeg tror det er flere andre faktorer som spiller inn, i tillegg til generaliserende fordommer mot kjønn.

Rent anekdotisk:
Jeg har snakket med mange jenter som er ukomfortabel og redd for å skulle få en fremmed mann/gutt inn i kollektivet.
Jeg tror aldri jeg har hørt en gutt si det samme om en fremmed jente.

Jeg har hørt mange historier om «gamle griser» som kun leier ut til jenter, enten det er for å faktisk spionere på dem, eller for å håpe på å en gang kunne få månedsleien i naturalia, eller – hakket mer uskyldig – bare synes det er mer stas å ha en søt ungpike i kjellerleiligheten enn en annen mann.
Historier om det motsatte (hvis det i det hele tatt eksisterer flere enn én), kvinnelige utleiere som kun leier ut til kjekke mannebein, har jeg kun lest om på nettet, aldri fra min egen omgangskrets' erfaringer.

Jeg kom på i alle fall to anekdoter til tidligere i kveld, men nå som jeg faktisk skulle skrive innlegget har de forduftet som dugg for solen. Jaja.

Uansett, jeg blir ikke akkurat veldig overrasket dersom det skulle vise seg at mine anekdoter faktisk gjenspeiler virkelighetens leiemarked. Hvem som helst kan i alle fall selv observere at kvinner ser ut til å være mer attraktive leietakere enn menn, selv om det kanskje ikke er gjort veldig grundig vitenskapelig arbeid på statistikken her.

Hvorfor er det sånn?
Tja. Hvem vet?
Kanskje er faktisk jenter i snitt roligere og ryddigere enn gutter er? Eller, i det minste:
Kanskje utleiere flest tror det?
Kanskje er faktisk jenter i snitt mer engstelige for en fremmed samboer av det motsatte kjønn enn gutter er?
Kanskje det faktisk finnes flere mannlige enn kvinnelige utleiegriser?
Kanskje mange andre grunner?
Eller kanskje hele premisset er feil, og vi blir lurt av et mangelfullt statistisk grunnlag?

Uavhengig av hvordan ståa egentlig er, og hva grunnen til det er – hva kan man gjøre med det?

Ikke vet jeg.

Svaret på TS' spørsmål tror jeg imidlertid er et enkelt og kjedelig «ja».
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Eller kanskje hele premisset er feil, og vi blir lurt av et mangelfullt statistisk grunnlag?
Vis hele sitatet...
La oss si at dette var tilfellet. At gutter er nøyaktig like rolige, renslige og organiserte som det kvinner er. Og til tross for det, så utfører huseiere diskrimnering basert på kjønn (som Myoxocephalus har empirisk bevist). Det impliserer da at alle disse huseierene da er en del av en eller annen femi-nazi kult som skal undergrave det mannlige kjønn og stenge dem ute av leiemarkedet. Til tross for at det er ulovlig og svært upopulært.


...eller, så er det tilfellet at gutter roter mer, vasker dårligere, er mer aggresive og ligger kronisk bak kvinner når det gjelder modenhet. Noe som fører til mer hodebry og arbeid for de som leier ut og de som skal utføre utvask. Occams Barberblad forteller meg at realiteten lener seg mot sistnevnte alternativ. Jeg forsvarer ikke praksisen, men kan ha empati for huseire som setter opp slike begrensninger til leietakere. Jeg tviler veldig veldig sterkt på at dette har noe med "radikal feminisme" og gjøre. Dette skjer av rent økonomiske/praktiske årsaker som gagner de som leier ut boliger.
Sist endret av Juicekongen; 30. oktober 2020 kl. 04:24.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Når du har funnet ti eksempler på at utleiere søker etter kvinner som leietagere har du dokumentert at diskriminering av menn på leiemarkedet har foregått.Ti ganger. Om du hadde funnet ti eksempler på at kvinner også ble diskriminert hadde ikke den konklusjonen endret seg. Å kreve ytterligere 10, 20 eller 100 eksempler for å konkludere med at diskriminering forekommer blir litt som å kreve at menneskeheten lander på månen 10,20 eller 100 ganger til før vi kan konkludere med at den første månelandingen fant sted. Diskriminering av menn på leiemarkedet er ett historisk faktum og blir ikke noe mer eller mindre sant av at vi teller antall tilfeller.
Vis hele sitatet...
Ja, noen ganger trenger du eksakte tall for vindstyrke med variasjon, andre ganger holder det å stikke en våt finger opp i lufta. Det jeg gjorde var sistnevnte, og det er adekvat for å besvare innvendingen til Xasma - altså at de som hevder at en slik diskriminering foregår på leiemarkedet må dokumentere påstanden sin. Det var hele poenget mitt, og det kom ganske godt frem.


Når du likevel føler et behov for å forklare meg trivialiteter med teskje, tror du kanskje at muligheten er til stede for at det var noe du misforstod eller overså? Hadde du lest litt mellom linjene, så hadde du også skjønt at jeg samtidig kastet ut et lite stikk til Xasma. Ser du hva det er?

Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, jeg ville vært skeptisk til å leie ut til en person som holdt på sånn. Men gjør jo de aller fleste menn ikke. Og det er utrolig mange som ikke er sånn i det hele tatt som likevel roter til leieforhold på tusen forskjellige måter. Jeg tror at å diskriminere på kjønn, i tillegg til å være en generelt ufordragelig ting å gjøre, er en veldig usikker måte å luke bort de som ikke tar fuktproblemer på alvor. Mitt inntrykk er i alle fall at menn er minst like flinke som damer til å forstå hva som skal til for å ta vare på et hus, og jeg kan ikke si at de mennene jeg har bodd med har festet mer enn damene. Selv om de kanskje kjørte fortere.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i dette, og tror vi er ganske på bølgelengde: Det er ikke akseptabelt å bruke kriminalstatistikken som utplukkskriterium for leietakere, det er heller ikke videre rasjonelt - men det er ikke spesielt vanskelig å forstå hvorfor det er populært heller.
Det er jo ikke bare menn som blir diskriminert på utleiemarkedet. Det gjelder også økonomisk vanskeligstilte, leietakere som ikke heter Olsen eller Hansen til etternavn og det er i mine øyne like viktig å få frem. Hvem vet, kanskje er det faktisk NAV selv som må ta noe av skylden for at mennesker med dårlig økonomi sliter med å få leid bolig, kanskje kunne "nav garantien" vært utformet annerledes slik at utleiere faktisk er beskyttet mot skader? Men hva gjør man når utleiere siler ut leietakere basert på vanskeligheten med å uttale navnet til potensielle leietakere? Ser det er nevnt at tidligere så ble nordlendinger silt ut, vi er ikke kommet veldig mye lengre idag altså. Når en ser her i tråden at det diskrimineres både på kjønn, økonomi og "etternavn". Hvorfor har mennesker så lett for å gå i flokk på slike ting? Er vi faktisk i så tolerante som vi liker å tro? Dette er jo mest bare trist.

Om jeg hadde vært utleier så kjenner jeg på meg at jeg også ville blitt en som diskriminerer, for jeg ville foretrukket å leie ut til noen som kunne stille depositum, for depositum kan dekke deler av skader mens nav's garanti bare garanterer at leietaker betaler husleie. Selv om jeg liker å tenke at jeg vil gi alle en lik sjanse, så er det jo ikke slik. Jeg ville satt egen økonomi og nattesøvn foran en potensielt hyggelig leietaker om det kom frem i samtalen at de stilte med nav garanti.
Menn er statistisk sett dårligere betalere og har mer utfordringer med rus/husbråk enn kvinner. Det finnes såklart unntak, men sannsynligheten for å oppleve trøbbel ved utleie er desverre betydelig større med mannlig leietaker, selv om de aller fleste av begge kjønn er reale folk som gjør opp for seg.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Menn er statistisk sett dårligere betalere og har mer utfordringer med rus/husbråk enn kvinner. Det finnes såklart unntak, men sannsynligheten for å oppleve trøbbel ved utleie er desverre betydelig større med mannlig leietaker, selv om de aller fleste av begge kjønn er reale folk som gjør opp for seg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror deg, men likevel: hvilken statistikk sikter du til? Kilder?

Googlet litt kjapt nå, uten å finne det helt store. Fant noen tabeller hos SSB som viste at litt flere menn enn kvinner røyker, drikker og bruker cannabis ukentlig (i samme tabell som viste at flere kvinner enn menn bruker reseptbelagte legemidler ukentlig), så det kan kanskje forlenges til at menn har «mer utfordringer med rus», men ellers fant jeg ikke så mye om verken betalingsevne eller husbråk. Hadde vært interessant å faktisk ha noe håndfast her i denne diskusjonen.
Sliter med å finne helt ferske kilder men i 2011 var menn både overrepresentert på antall og gjeld pr person.
https://e24.no/privatoekonomi/i/MR9X...igere-betalere

Sliter også med å finne helt ferske kilder på rusavhengighet, men tidlugere var menn betydelig overrepresentert: https://www.nettavisen.no/nyheter/fl...g/2650231.html

At flere kvinner bruker reseptbelagte medisiner kan i liten grad kobles til rus med mindre du har statistikk på A, B og C-prep på resept. Et eksempel er at de fleste reumatiske sykdommer rammer kvinner langt mer enn menn og svært mange som bruker reseptmedikamenter.
Menn er som regel mer «bajas» ja, men ikke der de bor.

Går nok på hvor oppegående person du er og jobb..

F.eks utleiemegleren har 10.000 utleie boliger i Norge, de leier først ut til Svensker som regel før Nordmenn.
Da svensker har bedre arbeidsmoral, samtidig vet utleiemegleren hvor fest glade de er.

Varier jo selvfølgelig på holdningen til utleieren også. Rasist osv
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vi leier ut og tenker ikke noe over kjønn. Her går det mer på hvordan personene er og hvilket inntrykk de gir.

Vi leide tidligere ut gjennom kommunen, men måtte gå fra det da vi fikk så mye problemer med leietakerne. Når jeg tenker tilbake så var det mest kvinner vi fikk problemer med (rus, hærverk, manglende betalinger, støy mm).

Hatt både menn og kvinner som har bidratt med hagearbeid, og annet, mot reduksjon i husleie. Så tror det går mer på person enn kjønn.
Jeg har bodd en del i kollektiv i mine yngre dager, med massevis av både kvinner og menn. Det er ikke kjønnsbasert det med å holde ro, orden og være en punktlig betaler. Så ja, egentlig er det diskriminering i ordets rette forstand. Det hadde blitt et ramaskrik ut av dimensjoner om de kun foretrakk menn.Men så er det nå slik og på arbeidsplasser at en del av dem oppfordrer kvinner å søke osv.