Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2159
Hei jeg har lyst til å kjøpe et kamerea på amazon. Jeg skal til engeland og lurer på om det er mulig og bestille kameraet fra norge, føre opp adressen jeg skal være på i engeland og få pakken dit uten og få noe kludder med toll eller mva. Hørest logisk ut at det skal gå fint siden den ikke går via norge men ville bare dobbeltskjekke hvis det er noen som har vert borti lignende eller har høy iq.
Ikke glem at England også har moms (VAT) og toll (Customs). Bestiller du fra et annet land enn England (inkludert Norge), blir det på samme måten som i Norge. Bestiller du internt i England, har butikken allerede lagt disse verdiene inn i prisen. Uansett blir det sikkert billigere enn å ta det til Norge. Hvor nøye dem er med å stoppe post, er en annen sak.
Undersått
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Ikke glem at England også har moms (VAT) og toll (Customs). Bestiller du fra et annet land enn England (inkludert Norge), blir det på samme måten som i Norge. Bestiller du internt i England, har butikken allerede lagt disse verdiene inn i prisen. Uansett blir det sikkert billigere enn å ta det til Norge. Hvor nøye dem er med å stoppe post, er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Kommer ikke det litt an på hvilket land varen blir bestilt fra? Jeg trodde det var egne regler for toll og mva innad i EU. Slik at hvis OP bestiller fra f.eks Tyskland til England, så vil han potensielt kunne spare litt i motsetning til å bestille dette rett hjem til Norge?
hvor mye er det å spare på å gjøre dette?

tenker litt mer i de baner med garanti / reklamasjon o.l, hvor mye er det verdt for å kvitte seg med disse mulighetene?

selvsagt, kjøper du kamera til 2000 som her i norge koster 15 000 så kan jeg jo være enig.


det er lite toll på elektronikk. du må dog belage deg på å betale mva samt et gebyr til de som fortoller varen (som oftest transportør). de tar seg "grovt" betalt for å legge ut mva for deg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er utrolig dumt å si fra seg alle forbrukerrettigheter bare for å spare noen kroner, og det er ikke så veldig mye å spare på å kjøpe kamera fra utenlandske forhandlere.
Det absolutt lureste å gjøre er å kjøpe kameraet i Norge av en forhandler (med mindre det er bruktutstyr du er ute etter, da kan bruktmarkedet på foto.no være en bra plass å se på).

Ja varer fra utlandet vil det være toll på det kan du lese mer om her.
Sitat av sprett Vis innlegg
Kommer ikke det litt an på hvilket land varen blir bestilt fra? Jeg trodde det var egne regler for toll og mva innad i EU. Slik at hvis OP bestiller fra f.eks Tyskland til England, så vil han potensielt kunne spare litt i motsetning til å bestille dette rett hjem til Norge?
Vis hele sitatet...
Jo selvfølgelig har det betydning. Og det derre fri flyt av varer og tjenester har nok også betydning. Men bunnlinja er at England akkurat som Tyskland, Frankrike, Italia, you name it, har tollgrenser også innad i EU og KAN ha toll på dette. VAT (moms) er visst betydelig anderledes innad i EU. Jeg kan ikke reglene og har ingen egeninteresse av å sette meg inn i dem uten flere detaljer som hvilket land det skal bestilles fra. Jeg bare sa at det finnes moms og toll også utenfor Norge.

Jeg vil også henvise til Dodecha's innlegg. Den norske garantien er faktisk uvurderlig.
Undersått
Jeg bestrider ikke at de norske forbrukerrettighetene er gull verdt, og mener på ingen måte å være vanskelig.
Men europa.eu sier at:
There are no customs duties to be paid when buying goods coming from within the European Union.
Vis hele sitatet...
I tillegg så er generell mva i UK og DE respektive 20% og 19%(side 3), med andre ord så skulle det ikke ha stor betydning mtp. mva heller. Jeg tipper at man slipper både toll og mva i dette tilfellet når man henter pakken i UK.

Er man villig til å gamble med produktets levetid, og satser på å ikke bli stoppet i tollen på vei inn igjen i Norge, så vil man potensielt kunne spare noen få kroner. Verdt bryet? Tvilsomt.
Takk for svar