Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 10201
I forrige uke så søkte jeg om nødhjelp fordi jeg er blakk, og har verken penger til mat eller drikke.
På Mandag så fikk jeg avslag på denne basert på at de mente at jeg hadde fått utbetalt nok penger den 20. Juni (går på uføretrygd).

Det sto i avslaget at jeg også hadde mottatt 5000,- igjen på skatten, noe som ikke stemmer. Jeg får nemlig ikke utbetalt skattepengene mine før i August, noe som sannsynligvis skyldes at jeg søkte om nedsatt skatteevne.
Jeg fikk utbetalt 21.000,- den 20. Juni.

Pengene forsvant grunnet at jeg lå etter med husleie, strøm og internett. Så bare de faste utgiftene mine kom raskt på rundt 10.000,-
På Mandag sendte jeg inn en klage på avslaget, men har fortsatt ikke fått noe svar. Jeg søkte for 2 dager siden også om nødhjelp til medisiner. Noe jeg ikke har fått noe svar på (søkte via nav.no og legger alltid ved all påkrevd dokumentasjon. Bla. Transaksjonsutskrift som viser hva jeg har i saldo og hva jeg har brukt pengene på).

I søknaden la de også vekt på at jeg hadde mottatt penger fra privatpersoner (salg og lån).

I følge loven, kan nav gi meg avslag når jeg er tom for både penger og mat? Og hvor lenge kan de ifølge loven bruke på å behandle en klage og søknad om nødhjelp?

Det sto også i avslaget at nødhjelp ikke er en rettighet i den form av at man automatisk har rett på det dersom man går tom for mat og penger. Stemmer dette?

Kan jeg ringe nav og vise til noen paragrafer som sier at jeg har rett på å få utbetalt nødhjelp?
Sist endret av Who?; 11. juli 2019 kl. 14:06.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Søk om gavekort tio mat f eks.beldig kjgpr du på sosial bruker jo PayPal til alt av kjøpt og salg og vennebetsling.

Det at man trenger sosial hjelp når man får utbetalt 21.000 er en annen ting.

Kanskje be om økonomisk rådgivning.

21.000 er en helt ok lønn man kan klare seg fint på.
. Har aldri fått helt avslag selv medmindre jeg har hatt penger

Du kan be om gavekort til mat eller noe. Er jo ikke så lenge til du får penger igjen.

Når tror du man får svar på redusert sktteevme?

Starten av august?
Du får bruke kredittkort da som alle dødelige gjør når kontoen er tom, 9 dager til neste utbetaling, klarer deg på 300kr til da.
Skulle gjerne hatt 21.000++ i måneden selv, men så jobber og skatter jeg da.

Støtter tips om økonomisk rådgivning!
Ikke gå i kredittkortfella for all del. Det er ALDRI et alternativ for å dekke opp et sprukket budsjett.
Trådstarter
21.000,- får jeg bare nå i Juni fordi i Juni så er utbetalingen skattefri. Til vanlig så har jeg en inntekt på 18.000,-
Men de siste månedene har jeg hatt trekk i trygden grunnet gjeld som er gått til namsmannen og har derfor siden rundt April hatt kun 14.000,- å leve på.

Kredittkort kan jeg bare glemme, da jeg har for mye gjeld. Får ikke engang innvilget smålån hos steder som folkia.no engang.

Og ja, i fjor så fikk jeg iallefall svar på søknaden min om nedsatt skatteevne i August. Som også var da jeg fikk utbetalt skattepenger i fjor.
Sist endret av Who?; 11. juli 2019 kl. 14:56.
Ta ut trumfbonus, coop bonus, samle tomflasker så har du til mat på bordet. Lærer mer av det enn å få nødhjelp.
Trådstarter
Så dette skyldes ikke sløsing av penger. Jeg spiser nesten aldri ordentlig mat engang. 3/4 av maten jeg spiser er brødskiver med pålegg. Eneste jeg har av sløsing er at den førstest uken da jeg får utbetalt uføretryd så "feirer" jeg det med å drikke litt alkohol (her går det kanskje 1000,- i måneden) og kjøper kanskje noe benzo og andre milde rusmidler på det mørke nettet (rundt 2000,- i måneden). Men selv om jeg ikke hadde brukt noe som helst penger på dette så ville jeg allikevel ha måttet søke om nødhjelp. Spesielt om vinteren når strømregningen er på rundt 1500,- i måneden. Noen ganger er den på 2000,-

Denne gangen betalte jeg 7500,- i husleie, litt over 1000,- i internett, rundt 600,- i strøm. Og så går det rundt 2-3000,- i tobakk og mellom 3-5000,- i mat hver måned. Og da har jeg ikke tatt med småting som Netflix, HBO Nordic og lignende.
Ble også rundt 2000 i tobakk og det samme i Valium og 3 tabletter Oxycontin, da det er kun er når jeg tar dette jeg klarer å gjøre ting som å rydde i leiligheten, gå på butikken uten å nærmest få panikkangst og generelle dagligdagse ting.

Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Ta ut trumfbonus, coop bonus, samle tomflasker så har du til mat på bordet. Lærer mer av det enn å få nødhjelp.
Vis hele sitatet...
Har gjort alt dette. Bortsett fra det med Coop bonus, da dette kan man ikke gjøre selv når man vil. Disse får man bare tilgang til i slutten av Januar. Og nå etter at panten økte så er det nesten umulig å finne tomflasker her hvor jeg bor. Brukte for 2 dager siden 1 time på å finne flasker for 5 kr.
Sist endret av Who?; 11. juli 2019 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Haha forbruket ditt er jo helt hinsides, jeg har 20,5k utbetalt etter skatt og dette dekker alt av utgifter, betaler akkurat samme i leie. Vi er to personer, hun har ikke inntekt enda. I tilegg setter vi av 3000 til sparing hver måned. Det meste du nevner i innlegget over er sløsing. 3-5k matbudsjett og du spiser kun brød og pålegg?
Oj, hvordan greier du å bruke så mye penger? Da skjønner jeg det bedre.
Du får sikkert skatteoppgjør i oktober.

Ellers enig med vedkommende over, 3-5000 kr på mat? Mye eneridrikk da, eller brød med gullskorpe?

Finnes organisasjoner hvor du får mat.

Good luck!
Du får ikke nødhjelp dersom du ikke er i nød. Har du råd til sigg, øl, netflix, dop og raskeste internettlinja i oppgangen har du vel råd til mat og. Du er nødt til å prioritere mat over luksus, og det er vel det NAV prøver å få deg til å innse.

Greit nok at du er sulten, men da får du nesten gå på suppekjøkkenet til Frelsesarmeen.

Sparetips:
Si opp Netflix, HBO, Spotify og alle de andre strømmetjenestene dine, dersom du vil se film/serier så får du benytte YouTube, NRK og biblioteket som gratisalternativ. 500,-
Senk internetthastigheten din til den billigste pakken. Ja, siden du ikke bruker linja på strømming lengre. 400,-
Trapp ned på siggen. Røyk bare annenhver gang du får lyst på en sigg, og budsjettet ditt er halvvert. 1000,-
Se gjennom avtalene dine. Forsikring, mobil, internett o.l. ~500,–
Slutt å spis ute. Slutt å drikk ute. 500,-
Du hadde ikke trengt nødhjelp om du ikke brukte 3000 kr på dop og fyll, og 2-3000 på tobakk (damn mann, hvor mye røyker du egentlig?!) i måneden. Og hadde du stramma inn på matbudsjettet ditt i tillegg hadde du vært "rik" og hatt mange tusenlapper til overs pr måned! 4-5k på mat er hva et høytforbrukende par eller en økonomisk fornuftig familie på fire stk bruker. Veit ikke hvem du prøver å lure men du spiser ikke brød til alle måltider med de matutgiftene der. Har vært i samme situasjon sjæl der jeg følte meg konstant fattig og frustrert og tok noen år før jeg innså hvor mye jeg sløste. Det er nyttig å lage handleliste hver uke, holde seg til den og handle 1 gang i uka og spare på kvitteringa for å gå gjennom hvor penga flyr til etter noen måneder.

Og sorry for å si det men normale folk med pengeproblemer sier opp Netflix og Spotify. Én hundrings her og én hundrings der blir fort en handlepose med matvarer for en uke. Internett abonementet ditt er også fullt mulig å halvere utgiftene på. Ting som strømmetjenester og over gjennomsnittet høy internetthastighet er å regne som luksusgoder. Du er priviligert, ikke i nød.

Nav er ikke til for å finansiere rusmisbruket, tobakken og festinga di. Både 21 og 18 k er sykt god utbetaling når husleia di bare er på 7500,- , da sitter du igjen med faktisk det dobbelte av hva livsoppholdsatsen er.

Du får spise nudler og havregrøt til neste lønning, si opp diverse abonement, og lære deg å planlegge matinnkjøp bedre. Om det er for pes for deg så har du ikke vondt av å kutte ut rusmisbruket og festinga di heller.
Sist endret av celtseus; 11. juli 2019 kl. 15:53.
Sitat av Who? Vis innlegg
Så dette skyldes ikke sløsing av penger. Jeg spiser nesten aldri ordentlig mat engang. 3/4 av maten jeg spiser er brødskiver med pålegg. Eneste jeg har av sløsing er at den førstest uken da jeg får utbetalt uføretryd så "feirer" jeg det med å drikke litt alkohol (her går det kanskje 1000,- i måneden) og kjøper kanskje noe benzo og andre milde rusmidler på det mørke nettet (rundt 2000,- i måneden). Men selv om jeg ikke hadde brukt noe som helst penger på dette så ville jeg allikevel ha måttet søke om nødhjelp. Spesielt om vinteren når strømregningen er på rundt 1500,- i måneden. Noen ganger er den på 2000,-

Denne gangen betalte jeg 7500,- i husleie, litt over 1000,- i internett, rundt 600,- i strøm. Og så går det rundt 2-3000,- i tobakk og mellom 3-5000,- i mat hver måned. Og da har jeg ikke tatt med småting som Netflix, HBO Nordic og lignende.
Ble også rundt 2000 i tobakk og det samme i Valium og 3 tabletter Oxycontin, da det er kun er når jeg tar dette jeg klarer å gjøre ting som å rydde i leiligheten, gå på butikken uten å nærmest få panikkangst og generelle dagligdagse ting.



Har gjort alt dette. Bortsett fra det med Coop bonus, da dette kan man ikke gjøre selv når man vil. Disse får man bare tilgang til i slutten av Januar. Og nå etter at panten økte så er det nesten umulig å finne tomflasker her hvor jeg bor. Brukte for 2 dager siden 1 time på å finne flasker for 5 kr.
Vis hele sitatet...


Dude, du lever jo et luksusliv.
  • Rus 2-3000 kr per måned
  • Tobakk 2-3000 per måned
  • Internett 1000 kr
  • Forskjellige luksusgoder som netflix Hbo etc.


Om du ikke klarer deg må du røke mindre, ruse deg mindre og strupe hastigheten på internett. 1000 kr i internett, da har du svært god hastighet. Du kan sikkert spare minst 600 kr per måned bare på å senke hastigheten. Mat 3500 kr per måned også spiser du mest bare brødmat? Går det kun i gåselever og roastbeef da? Kanskje du burde lage litt mat fra bunnen av? Du kan leve som en konge på 3500 kr i råvarer om du lager feks litt gryter, supper eller kjøper inn rimelige stykningsdeler. Feks oksehaler, sykt godt, masse energi og koster relativt lite. De kan du bruke til å kokesuppe, kraft, ha i gryter osv.

Når det kommer til behandlingstid på nødhjelp sier vel reglene at en søknad om nødhjelp skal behandles innen 24 timer. For nødhjelp er jo en form for akutthjelp.

Meg bekjent ytes det nødhjelp også om folk har sløst vekk pengene. Men er det ren dumskap, rus eller spillegalskap som har spist opp pengene så er det vanlig at nav gir en rekvisisjon eller et gavekort slik at du kun får kjøpt matvarer. Tror ikke engang du får ut tobakk på de gavekortene.

Økonomisk rådgiver, eller kanskje økonomisk verge er noe du bør vurdere. For det virker ikke som du har gjort det du kan for å overleve på det som egentlig er en relativ høy utbetaling. Og selv om strømmen er dyr på vinteren så burde du faktisk med tanke på hvor høy ytelse du har klare å betale den selv.
Sitat av Who? Vis innlegg
Så dette skyldes ikke sløsing av penger. Jeg spiser nesten aldri ordentlig mat engang. 3/4 av maten jeg spiser er brødskiver med pålegg. Eneste jeg har av sløsing er at den førstest uken da jeg får utbetalt uføretryd så "feirer" jeg det med å drikke litt alkohol (her går det kanskje 1000,- i måneden) og kjøper kanskje noe benzo og andre milde rusmidler på det mørke nettet (rundt 2000,- i måneden). Men selv om jeg ikke hadde brukt noe som helst penger på dette så ville jeg allikevel ha måttet søke om nødhjelp. Spesielt om vinteren når strømregningen er på rundt 1500,- i måneden. Noen ganger er den på 2000,-

Denne gangen betalte jeg 7500,- i husleie, litt over 1000,- i internett, rundt 600,- i strøm. Og så går det rundt 2-3000,- i tobakk og mellom 3-5000,- i mat hver måned. Og da har jeg ikke tatt med småting som Netflix, HBO Nordic og lignende.
Ble også rundt 2000 i tobakk og det samme i Valium og 3 tabletter Oxycontin,
Vis hele sitatet...
Ikke for og være frekk og spore av tråden. Men herregud.

Netflix og hbo. Internett ,3000 på tobakk, 2000 på narkotika. Tror heller du burde få lege hjelp i stedenfor.
Du lever jo som en greve ikke rart du bruker opp pengene dine.
Sist endret av Myoxocephalus; 11. juli 2019 kl. 19:07. Grunn: quotefix
Ganske sykt å be om nødhjelp på NAV når du legger igjen 2K på darkweb i mnd.

Alle de andre tipsene om å kutte på mat, strømmetjenester og lignende må nesten ta et steg tilbake for det punktet der.
Vil argumentere for at netflix og spotify er vel verdt pengene. Et par hundre i mnd, men nær utømmelig kilde for underholdning som holder deg borte fra å bruke penger. Å be noen kutte all form for underholdning for å spare 200 kroner er latterlig. 2000 på darkweb på drugs derimot.
Og tre løk på sigg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Bra for Norge og din egen skyld du ikke fikk noe

Håper du får spist da, men høres ut som trolling dette ass
Sitat av Who? Vis innlegg
I forrige uke så søkte jeg om nødhjelp fordi jeg er blakk, og har verken penger til mat eller drikke.
Vis hele sitatet...
Du får spise Xboxen du kjøpte for to uker siden, da.
I min økonomiske "krise" periode satt jeg med 200k i gjeld (penga gikk til dop og ikke til husleia og ble kasta ut.) og da satt jeg igjen med 500,- ish pr uke i livsopphold etter nedbetalinger til lindorff og alskens kretidorer fikk sitt. Dette levde jeg på i nesten 2 år. Bare for å sette ting litt i perspektiv.

Som mange andre har nevnt; vær mer vettug i pengeforbruket. Kutt ned på dop. Det er DYRT og det blir fort den store stygge ulven som fort raserer din økonomi hvis du ikke prioriterer riktig.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Du får bruke kredittkort da som alle dødelige gjør når kontoen er tom, 9 dager til neste utbetaling, klarer deg på 300kr til da.
Vis hele sitatet...
Mener du når en allerede har pengeproblemer, så er det en god idé og drukne seg i gjeld også?
Det er snakk om mat for 9 dager, man drukner ikke i gjeld av å kjøpe mat for 300kr med kredittkort, tvungen økonomisk forvaltning burde vært på sin plass når slike som TS blåser penger på darkweb og søker nødpenger, skulle vært obligatorisk at det eneste folk fikk som nødløsning var matkuponger.

TS hadde råd til xbox på sist utbetaling, snakk om hån av norske skattebetalere å forvente nødhjelp når du prioriterer slikt.
Sist endret av bullshit..; 11. juli 2019 kl. 18:10.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Det er snakk om mat for 9 dager, man drukner ikke i gjeld av å kjøpe mat for 300kr med kredittkort, tvungen økonomisk forvaltning burde vært på sin plass når slike som TS blåser penger på darkweb og søker nødpenger, skulle vært obligatorisk at det eneste folk fikk som nødløsning var matkuponger.

TS hadde råd til xbox på sist utbetaling, snakk om hån av norske skattebetalere å forvente nødhjelp når du prioriterer slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg forventer ikke, og ønsker ikke at TS skal få nødpenger. Han eller hun får bite i det sure eplet, og begynne å gjøre valg her i liver. Noen dager uten mat tåler han/hun helt fint. Kanskje det blir en opplevelse, som fester seg i skallebrasken.

Men å ta lån, for å fikse på elendig pengehåndtering, er en gigantisk slippery slope.
Avhengig av hvor ts bor så er det helt sikkert plasser der det deles ut matposer til trengende. Blåkors, frelsesarmeen, fattighus, slumsøstrene etc. Finnes det ikke går det an å kjøre dumpster dive til neste utbetaling. Det er 9 dager til neste, kanskje bare 8 om ts bruker DNB. Ingen folk i normal helsetilstand dør uten mat på den tiden. Bare å drikke masse vann, så går det helt fint.

Ts du har fått masse gode tips. Forsøk å ta det til deg og ikke fortsett det livet du lever idag. For å kunne klare det så trenger du høyere inntekt. Så enten må du øke inntekten ved å jobbe det du klarer eller så må du stramme livremmen og sette "tæring etter næring".

Du har et pengeforbruk på luksusgoder som er langt høyere enn det folk i fast jobb har. Det er jo ingen menneskerett å ha den dyreste bredbåndslinjen. Eller drikke og ruse bort 3000 kr hver måned. Tenk også hva pengene går til når du får penger. Utifra det jeg tenker nå, så tror jeg ikke du klarer å gjøre endringer på egenhånd, kanskje har du dårlig impulskontroll?

En økonomisk verge vil håndtere inntekten din. Faste utgifter trekkes direkte, så får du på konto en fast sum feks per uke på konto. Det blir også satt opp en spareplan, slik at du alltid sparer litt hver måned. En økonomisk verge er jo ikke noe du må ha til dagen du dør, men kanskje er det et smart valg akkurat nå. Til du kommer inn i en ny rytme, der du lærer deg å leve med et langt lavere forbruk.

Det er jo ikke slik at nødhjelp skal gå til luksusliv.
Sist endret av random67489; 11. juli 2019 kl. 18:28.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Hele denne uken har jeg bare 2 bokser bønner å en løk til mat hver dag + krydder. Så mye penger Som du får kan jeg bare drømme om. Jeg er glad for at du f0r virkeligheten i trynet for sånn som det virker som du holder på så synes jeg du trenger en oppvekker... ta å skjerp deg a. Vi er faktisk mange her ute som faktisk ikke har råd til mat og du fikk akkurat 21k kr og har kasta dem bort så derfor kommer du klinkende til nav. Skjerp deg. Jeg vedder på om du hadde fått nødpenger så hadde du bare brukt dem på dop uansett for sånn som du holder på er ikke normalt! Jeg ruser meg selv men kan ALDRI bruke 5k på røyk å 3k på knark haha Herregud!!!! Fy faen så bortskjemt du er. Jeg liker ikke å være så her krass så ta det med en klype salt.. men det finnes faktisk folk som ikke har mat og Som ikke har kasta boet pengene sine på xbox dop og røyk ��

Altså en boks med bønner koster 5 kr.. pluss løk er veldig billig.. fult måltid til 15 kr dagen. Skjerp deg å eller skal du kaste bort mange tusen på dop?
Sist endret av Absurd; 11. juli 2019 kl. 19:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Det er snakk om mat for 9 dager, man drukner ikke i gjeld av å kjøpe mat for 300kr med kredittkort, tvungen økonomisk forvaltning burde vært på sin plass når slike som TS blåser penger på darkweb og søker nødpenger, skulle vært obligatorisk at det eneste folk fikk som nødløsning var matkuponger.

TS hadde råd til xbox på sist utbetaling, snakk om hån av norske skattebetalere å forvente nødhjelp når du prioriterer slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig i at akkurat TS utviser helt oppsiktsvekkende dårlig vurderingsevne. Hadde det vært en fersk bruker hadde jeg avskrevet dette som trolling. Det er en mulighet jeg fortsatt er åpen for, men i så fall skal han ha cred for å kjøre "the long con"! Men hvis vi nå antar at han er oppriktig, er det ikke da også ganske opplagt at han er et ekstremt ekstremtilfelle? Jeg har i alle fall aldri sett noe som tangerer dette her inne.

Med det overstående i mente - er det da rimelig å legge TS sin oppførsel til grunn for alle som trenger nødpenger? Jeg synes ikke det. Jeg synes faktisk det er flott at det foreligger et ganske høyt nivå av tillit i systemet! Det er både billigere og mer effektivt. Så får man heller luke ut folk som ikke viser seg den tilliten verdig etter som sakene dukker opp. Jeg sier ikke at systemet blindt bør lange ut penger, men at man har som utgangspunkt at folk er litt oppegående og ærlige? Ja, det er faktisk veldig bra. Å konstruere et system der ekstremtilfellene betraktes som normalen er tåpelig, og underminerer hele opplegget.

Så la oss legge høygaflene litt på hylla. TS har definitivt gjort seg fortjent til kritikk, men for meg virker det ikke som om NAV egentlig bør gjøre noe annerledes. De har fanget opp saken hans og de har reagert. Forutsatt at det han skriver faktisk stemmer og ikke bare er BS for å piske opp litt debatt, selvsagt.
Sist endret av Myoxocephalus; 11. juli 2019 kl. 19:23.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg tror også det er forskjell på et rop om hjelp og et rop om penger. Jeg vet såklart ikke din situasjon. Men her i tråden er det nevnt masse gode tips for å få seg MAT og jeg føler faktisk at det er såppas viktige behov et livsopphold skal brukes på. Er det mat du er ute etter så burde du jo bare drite å søke om livsopphold da det er tydelig at du ikke trenger det da du faktisk har brukt 1000 kr hver dag i gjennomsnitt hver dag siden du fikk betaling.. hvis du trenger NØDHJELP å er sulten. Så skal jeg love deg at vi er mange som vil hjelpe deg og det ville også nav ha gjort. Men vi lever faktisk i Norge. Et land som det er umulig å sulte i hvis man ikke er for kresen... Så helt ærlig er du sulten og trenger nødhjelp så følg tipsene i denne tråden. Er du blakk og bare er hypp på penger så synes jeg du skal revurdere det. For det er faktisk folk som kanskje ikke får mat hvis du skal presse deg inn i noe du ikke har behov for.

Ok debatt i stedet for kritikk. Du har helt rett. Ok.

21 000 kr utbetalt den 20 juni og idag er det den 11 juli. Mine første tanker er at en normal arbeidstager kan tjene mindre og ville selvsagt ikke fått penger om han da feks. Hadde kjøpt en Atv med en hel lønning. Så jeg synes faktisk ikke beløpet man sitter igjen med etter innkjøp har så mye å si. Man må heller se på hvor mye man har fått utbetalt også se på evne til å klare seg fra de pengene. Hva synes du o det @myoxo
Sist endret av Absurd; 11. juli 2019 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Regelverket som sådan er vel rimelig klart, og det er også behandlingstiden. Men NAV bruker nok hodet og ser på om en person støtt søker nødhjelp som en måte å øke inntekten på. Er det en bruker som ofte er innom med søknader så virker det naturlig og korrekt å avvise søknaden, spesielt når det akkurat har vært en større utbetaling.

Ellers så skriver nav dette om nødhjelp:

Hjelp i en nødssituasjon skal dekke helt nødvendige utgifter for en kort periode. Eksempler er stønad til mat, hygieneartikler og reiseutgifter. Regninger som må betales for å hindre at nødvendige tjenester som strøm eller lignende blir stengt, kan også bli dekket i en nødssituasjon.

Hvorfor du har kommet i denne situasjonen er uten betydning.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet er det normalt ca en femtilapp per døgn som brukes for nødhjelp, det kan variere fra kommune til kommune da livsopphold og nødhjelp er en kommunal tjeneste/kostnad og kommuner er ikke pålagt å følge feks de anbefalte ratene for livsopphold, som idag er på noe over 6.000 kr per måned for en enslig. Kommuner med trang økonomi må kanskje skjære til beinet også på sosialhjelp og kan da utbetale mindre.

Som du ser i det fra nav så skal det ikke taes hensyn til hvorfor pengene er vekk - men som jeg skrev innledningsvis så bruker kanskje saksbehandlere skjønn, og kanskje handler det også om at de forsøker å hindre at noen utnytter systemet. I teorien så skal altså ikke en rus avhengig måtte gå sulten fordi pengene forsvant rett i åra.

Med bakgrunn i det nav skriver så åpner det jo for misbruk, men det er her jeg tenker at saksbehandlere bruker skjønn. Om det er innenfor eller utenfor regelverket vet jeg ikke. Alle avslag kan vel i prinsippet ankes. Evt. kan fylkesmann kanskje kobles inn?

Når det gjelder ts sin sak så bør dette være en oppvekker. Men tråden har jo en verdi også for andre som kanskje finner den senere. Så det er jo faktisk greit å vite at nødhjelp skal ytes uansett årsak.

Tror det er et rundskriv som går nærmere inn på dette med nødhjelp, men fant det ikke i farten.
Sist endret av random67489; 11. juli 2019 kl. 20:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Viss det forbruket på alkohol, narkotika og tobakk stemmer så er det ikke litt synd på deg en gang.. Bare å sulte!
Mener du at vi skattebetalere skal stå for ditt rus og tobakks behov?
TS: utav ren nysgjerrighet lurer jeg på om du tidligere har vært i arbeid og selv betalt skatt? Videre lurer jeg på om samvittigheten din blir påvirket av måten du benytter deg av systemet?
Foketrygdloven 22-6 burde vært anvendt i denne situasjonen, utdrag fra loven:

§ 22-6.Utbetaling til Nav-kontor o.a.
Dersom en person ikke er i stand til å disponere ytelsen selv på grunn av sinnslidelse, psykisk utviklingshemning, alvorlig mental svekkelse, hjerneskade, eller misbruk av berusende eller bedøvende midler, kan ytelsen utbetales til en annen person eller til et Nav-kontor. Det samme gjelder når en person åpenbart bruker sine trygdeytelser til skade for seg selv eller en person som han eller hun forsørger eller plikter å forsørge.

Når en person utfyller flere av kriteriene og budsjettet på berusende og bedøvende midler overgår matbudsjett burde det vel være ganske rett fram å få på plass tvungen forvaltning? Når man i tilegg har gjeldsordning hos namsmann så er det jo enda større grunnlag for dette?
En måte å ha råd til mat: På lønningsdagen kjøper du nudler eller spaghetti. Det er billig og langtidsholdbart. Så kan du spe på med en flaske ketchup som luksus. Dette var mat jeg ofte spiste når jeg bodde på hybel under utdannelsen min.
Ja det er vel igrunn som med regninger. Man må betale det viktigste først. Strøm og bolig. Så prioritere om det er trangt en måned. Mat kan jo også kjøpes inn i bulk når pengene kommer, slik at det rekker til neste utbetaling. Og mange matvarer kan kjøpes inn til svært lave priser. Feks store sekker med ris. Kjempebillig. Følge med når det er gode tilbud på kjøtt. Er ofte hel kylling til 30 kr eller ferske koteletter til 29. Lettsaltet fryst torsk er jo billig, samme med fryst sei i blokk. Og fattigmannstrøsten fiskepinner. Er avogtil kilospakker på 10 kroners marked og helt vanlig å se de til 19.90. Brød kan kjøpes til under tier'n. Skjæres opp i butikk og fryses slik at det unngåes svinn. Ta ut kun skiver til måltid.
Sitat av Who? Vis innlegg
Så dette skyldes ikke sløsing av penger. Jeg spiser nesten aldri ordentlig mat engang. 3/4 av maten jeg spiser er brødskiver med pålegg. Eneste jeg har av sløsing er at den førstest uken da jeg får utbetalt uføretryd så "feirer" jeg det med å drikke litt alkohol (her går det kanskje 1000,- i måneden) og kjøper kanskje noe benzo og andre milde rusmidler på det mørke nettet (rundt 2000,- i måneden). Men selv om jeg ikke hadde brukt noe som helst penger på dette så ville jeg allikevel ha måttet søke om nødhjelp. Spesielt om vinteren når strømregningen er på rundt 1500,- i måneden. Noen ganger er den på 2000,-

Denne gangen betalte jeg 7500,- i husleie, litt over 1000,- i internett, rundt 600,- i strøm. Og så går det rundt 2-3000,- i tobakk og mellom 3-5000,- i mat hver måned. Og da har jeg ikke tatt med småting som Netflix, HBO Nordic og lignende.
Ble også rundt 2000 i tobakk og det samme i Valium og 3 tabletter Oxycontin, da det er kun er når jeg tar dette jeg klarer å gjøre ting som å rydde i leiligheten, gå på butikken uten å nærmest få panikkangst og generelle dagligdagse ting.



Har gjort alt dette. Bortsett fra det med Coop bonus, da dette kan man ikke gjøre selv når man vil. Disse får man bare tilgang til i slutten av Januar. Og nå etter at panten økte så er det nesten umulig å finne tomflasker her hvor jeg bor. Brukte for 2 dager siden 1 time på å finne flasker for 5 kr.
Vis hele sitatet...
Enig med alle som mener du sløser. Håpe rett og slett at du tuller. Mener du virkelig vi skal betale for deg når du kjøper deg det du har lyst på i stedet for det du trenger? Nå er det på tide å vokse opp. Det er ikke dette Nav skal brukes til.
Sitat av Who? Vis innlegg
Så dette skyldes ikke sløsing av penger. Jeg spiser nesten aldri ordentlig mat engang. 3/4 av maten jeg spiser er brødskiver med pålegg. Eneste jeg har av sløsing er at den førstest uken da jeg får utbetalt uføretryd så "feirer" jeg det med å drikke litt alkohol (her går det kanskje 1000,- i måneden) og kjøper kanskje noe benzo og andre milde rusmidler på det mørke nettet (rundt 2000,- i måneden). Men selv om jeg ikke hadde brukt noe som helst penger på dette så ville jeg allikevel ha måttet søke om nødhjelp. Spesielt om vinteren når strømregningen er på rundt 1500,- i måneden. Noen ganger er den på 2000,-

Denne gangen betalte jeg 7500,- i husleie, litt over 1000,- i internett, rundt 600,- i strøm. Og så går det rundt 2-3000,- i tobakk og mellom 3-5000,- i mat hver måned. Og da har jeg ikke tatt med småting som Netflix, HBO Nordic og lignende.
Ble også rundt 2000 i tobakk og det samme i Valium og 3 tabletter Oxycontin, da det er kun er når jeg tar dette jeg klarer å gjøre ting som å rydde i leiligheten, gå på butikken uten å nærmest få panikkangst og generelle dagligdagse ting.
Vis hele sitatet...
Basert på det du skriver TS, så har du følgende enkle budsjett per måned:

Husleie/Lån: 7500,-
Strøm: 1000,-
Internett: 1000,-
Mat: 4000,-
Alkohol: 1000,-
Narkotika: 2000,-
Tobakk: 3000,-
Strømmetjenester: 500,-

SUM: kr. 20 000,00

Jeg bruker her gjennomsnittene av det du skriver. Dersom du lurer på hvordan budsjettet kan endres, så søk opp noen referansebudsjetter. Men med enkle grep kan du fort spare opptil 7 500 kroner per måned.

For å svare på det du spør om i tråden så skal du ha krav på å få dekket det mest elementære av fysiologiske behov, altså mat og drikke. Nav kan derimot bruke en del skjønn når de godtar eller avslår søknader om nødpenger, og om du er et vedkommende som ofte kommer opp i denne situasjonen, eller av andre årsaker har et "rykte" på navkontoret.

Det sagt, så får du heller selge din nyervervede spillkonsoll om du trenger penger til mat, du har tross alt et rimelig greit økonomisk mulighetsområde finansiert av staten, bedre enn hva mange andre her til lands har.
Har man et rusproblem er vel kjapt økonomien knekt samme hva, mer eller mindre.

Tror ikke TS er den første som ikke har penger 30 dager i mnd. Kun rus og tobakk 6000 kr mnd.

Har man minstesats ufør kan jeg forstå at det ikke går rundt. Samme hvordan man snur på krona. Men 18.000 pr mnd er ok, har man et fornuftig forhold til penger.

6000 kr til tobakk og rus er en ganske stor utgiftspost, ikke sant?
Sist endret av Tilbaketrukket.; 12. juli 2019 kl. 16:19.
300 på 9 dager går fint det med litt viljestyrke.

Drikk mye vann og spis 1 måltid om dagen. Havregryn og linser og ris sammenkokt er det jeg har spist i slike situasjoner. Ellers kan du sjekke matavfallet utenfor butikker.
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Skulle gjerne hatt 21.000++ i måneden selv, men så jobber og skatter jeg da.

Støtter tips om økonomisk rådgivning!
Vis hele sitatet...
Bytt jobb?
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Bytt jobb?
Vis hele sitatet...
Tja, hvorfor jobbe når du kan gå på NAV (tydeligvis)
Ekstra jobb? Bare noen timer med 100 kr/t 4 timer på en lørdag/søndag utgjør litt
Om det er drøye 3 uker siden du fikk utbetalt 21k er det ingen grunn til at du trenger nødhjelp, heller økonomisk rådgivning...
TS kan vel ikke være ved sin fulle 5 når han skriver at han må ha nødhjelp samtidig som han legger ut hvordan han sløser bort pengene sine på røyk , dop og alkohol . Penger som han i første omgang har fått av staten .
TS tommel opp til din saksbehanler ��������
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Tja, hvorfor jobbe når du kan gå på NAV (tydeligvis)
Vis hele sitatet...
Gå på nav? Tror du de står i døren og bare deler ut? Om ts er ufør mener du at siden han får penger "uten innsats" så ønsker du også å være ufør? Du skjønner at folk ikke får uføretrygd uten å ha varige skader, lyter, brister eller lidelser som er så alvorlige at de regnes som varig ute av stand til å delta i arbeidslivet? Så lam fra nakken og ned hadde passet deg? Eller å være kronisk psykisk syk? Du ville heller valgt å være varig skadet og måtte leve på begrensede midler kanskje hele resten av ditt liv enn å være i jobb, stige i gradene, få bedre og bedre økonomi ettersom årene går?

Om det er dette du tenker så må jeg si bare si gratulerer. Da er det årets latesabb.

Jeg har også gitt ts korreks i tråden jeg også, men tenker når jeg leser gjennom tråden nå at kanskje holder det med pes nå? Ts er kanskje rusmisbruker som ikke klarer å slutte på egenhånd? Eller er i ferd med å bli det? Eller har noen problemer som gjør at han ikke klarer kontrollere seg, eller styre sine impulser. Er ikke sikkert det hjelper særlig om ts føler at alle plutselig står som en stor mobb og rakker ned på ham.

Uansett så tenker jeg at han nok skjønt budskapet nå, at han forsøker endre sine vaner, eller kanskje ber om hjelp og støtte til det til.
Sist endret av random67489; 14. juli 2019 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Gå på nav? Tror du de står i døren og bare deler ut?
Vis hele sitatet...
Fjott, dette var åpenbart sarkasme.

Det må sies at denne tråden er en gullmine for satirikere. Håper vi får se TS på Norske Grønnsaker.
Ok, sorry da var jeg skikkelig døv. Tok ikke den gitt. Trodde han skrev i ren misunnelse
Hva med å jobbe som andre normale dødlige? Blir provosert når mine skattepenger blir sløst bort på tull!

Du kan jo også gå på suppekjøkken
Sist endret av olebull; 14. juli 2019 kl. 18:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av olebull Vis innlegg
Hva med å jobbe som andre normale dødlige? Blir provosert når mine skattepenger blir sløst bort på tull!

Du kan jo også gå på suppekjøkken
Vis hele sitatet...
Hva han bruker trygden på bestemmer han jo selv og har lite å si for deg.

Han får jo ikkeerni sosial hjelp så synes det snevert av deg å si det du sier.

Det at jeg blir oppgitt på hans vegne er en annen sak.

Kan kjenne meg igjen i det dog. Men finnes en vei ut av det.


For din del lønner det seg at han røyker mye fordi da kommer mye avgifter tilbake til starten så ikke helt sant det du sier der.
Snevert å kritisere en uføretrygdet person som blåser 5-6k på alkohol, benzo og opiater i løpet av en måned? Kan det tenkes at TS kunne komt seg ut i arbeid uten disse pengene disponibelt til rusmidler?
Avslag på nødhjelp når du har fått over 20.000 på konto for kort tid siden er normalt det, nødhjelp er nemlig ikke til de som sløser bort tusenvis av kroner på alkohol og dop istedenfor å kjøpe mat og andre ting som pengene er ment til å brukes på.
Det er nemlig din jobb å sørge for at pengene du får strekker til, spesielt når du nesten bruker 500-1000kr dagen som er mer en hva de fleste familiene i landet gjør.

Selv fikk jeg avslag på nødhjelp i starten av måneden fordi jeg hadde blitt vippset en hundrelapp dagen før jeg leverte inn søknaden.
Jeg får kun 6050kr i måneden fra nav og klarer fint å leve på det som er igjen etter at regninger og utstyr/mat til katten er kjøpt inn.
Sitat av olebull Vis innlegg
Hva med å jobbe som andre normale dødlige? Blir provosert når mine skattepenger blir sløst bort på tull!

Du kan jo også gå på suppekjøkken
Vis hele sitatet...

Du som virker rimelig smart og mer opplyst en de fleste, nøyaktig hvor mange prosent av din skatt går ut i uføretrygd til folk som er for syk til å jobbe?
Det høres nemlig ut som du vet dette veldig godt skjønner du.

Samtidig er jeg veldig overrasket over at du skal leve hele livet ditt uten muligheten for å bli syk, komme ut for en ulykke som gjør at du ikke kan jobbe, og selvsagt, om det kommer til å skje, så blir du nok ikke å søke uføretrygd, slik at ikke mine skattepenger går til deg. Sant?