Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 20414
Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
Med tanke på hvordan mammastaten bestemmer når man skal få kjøpe alkohol, hvordan kan noen klare å forestille seg at cannabis noensinne vil bli lovlig eller avkriminalisert?

Det kommer ikke til å skje. Det er et attitude problem in Norsk politikk som ligger i bunnen. Herskesyke og begjær om å kontrollere og bestemme over hvert eneste individ i samfunnet og hva de foretar seg.

De forbyr det fordi de kan. Ingen annen grunn. Om det var noen som helst form for rasjonalitet bak forbudet ville ikke alkohol vært lovlig heller.
Vis hele sitatet...
De gjorde jo alkohol ulovlig engang i tia, men det førte bare til masse smugling å faenskap, så de gjorde det lovlig igjen.

Men virker ikke som at de skjønner at dette går under alle rusmiddler Å gjøre noe ulovlig stopper ikke så mye.
Når jeg leser slike innlegg sitter jeg alltid igjen med en følelse av at "stonere" opphøyer dette rusmiddelet til noe hellig. Hva er greien med at dere hele tiden må rettferdiggjøre cannabis bruken deres? Folk som misbruker cannabis sterkt har sjelden evne til å se den negative effekten stoffet har på dem selv, mens det derimot er lett andre utenforstående å se. Her snakker jeg av erfaring. Jeg har flere venner som har styrt skuten gradvis i feil retning i takt med cannabisbruken.

Nå snakker jeg ikke på vegene av alle og jeg er selv i god stand til å se de positive sidene av stoffet. Jeg mener bare at den stadige uskylddiggjøringen av stoffet neppe er sunt, og at alle saker har to sider - også denne. Mange "stonere" klarer bare se den ene.

Ville du latt dine barn røyke hasj? Ikke jeg ihvertfall.
En jeg kjenner begynte å røyke cannabis da han var 13, i dag er han schizo. Når en et utviklende sinn driver og prøver å forstå denne verdenen, og da mater innpå med et psykoaktivt stoff er riktig ille! Ellers er jeg enig med ThaMan. Den lenken jeg la inn her (om cannabis og autisme), ble jo slettet av en moderator. Jeg kunne ikke skjønne hvilken regel den brøt, så jeg skrev til en administrator, som la den inn igjen. Det var nok noen som ikke likte å se noe negativt om noe... :/
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
En jeg kjenner begynte å røyke cannabis da han var 13, i dag er han schizo. Når en et utviklende sinn driver og prøver å forstå denne verdenen, og da mater innpå med et psykoaktivt stoff er riktig ille! Ellers er jeg enig med ThaMan. Den lenken jeg la inn her (om cannabis og autisme), ble jo slettet av en moderator. Jeg kunne ikke skjønne hvilken regel den brøt, så jeg skrev til en administrator, som la den inn igjen. Det var nok noen som ikke likte å se noe negativt om noe... :/
Vis hele sitatet...
Når han var 13...? Det er da alt for tidlig og begynne med noe som helst rusmiddel.
Jeg tror ikke det er så mange her som mener at folk under 18 skal ha tilgang på cannabis. Om jeg ikke tar feil må man være 21 år for å få medisinsk cannabis i USA. Det er en realistisk aldersgrense. Hjernen er ikke ferdig utviklet ved fylte 18 år.

Om noen blir schizofrene betyr ikke det at alle blir det. Det er flere faktorer som spiller inn. Noen er mer disponert for det i utgangspunktet og da er det mulig at cannabis kan være en utløsende faktor. Samtidig er det mange oppegående mennesker med godt betalte jobber som liker å nyte en jonas iblandt, og jeg snakker ikke om gangster rappere, men selvstendig næringsdrivende, direktører osv.
Bruk trenger ikke være kronisk.

Om noen blir avhengige har de et problem. Det kan man ikke la gå ut over andres frihet. Man må ha et visst ansvar over seg selv. Mammastaten kan ikke holde folk i hånden til de ligger under jorden, selv om det er det som er faktum i Norge i dag.

Blir man avhengig er det fordig man ikke har brukt det på en ansvarlig måte. Da har man havnet i et problem som man selv har ansvar for å løse.

Å argumentere mot det er som å si: "JEG KJENTE EN MANN SOM DRAKK 10 LITER VANN PÅ EN HALVTIME OG HAN DØDE!!!! FORBY VANN!!!". Et fåtalls uansvarlighet kan ikke frata oppegående menneskers frihet. Det er et suverent prinsipp og å tråkke over det åpner opp for fascisme, eller "mammastat" for å si det på en mindre skremmende måte.
ArbeidsledigProletar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Den første grafen du lenket til er nok det meste grunnet bedre diagnostisering. Men den du har lagt inn som bilde, syns jeg er veldig interessant! Bl.a. legg merke til "spikes"ene rundt år 1968 og 1970. Jeg bare hinter til 68 revolusjonen, og fødselen av hippiebevegelsen. Og det virker som om, Nixons kamp mot narkotika, ga et fall i antall autimediagnoser utover 70-tallet.
Ellers
Den kommentaren her er så dum, og viser hvor lite opplyst du er, at jeg ikke gidder å kommentere den noe videre. Enn begynn å les i naturfagboka, alt vi har i oss er kjemikaljer!
Vis hele sitatet...
Om du skal se bort i fra den første grafen pga. bedre diagnostisering, skal du jo også se bort i fra den andre, kjære deg, tror du de selektivt brukte tall fra kilder som brukte gamle diagnostiseringsmetoder på den andre grafen? Sorryass, tenk igjennomk på nytt.

Når det kommer til den Nixons krig på dop som effektiv dopstopper så blir det litt rart å se en direkte korrelasjon der når man da ikke kjenner bruken, såvidt meg bekjent stupte ikke akkurat bruken av cannabis på 70-tallet. Hadde jeg ikke vært vanvittig lat så skulle jeg ha søkt og leita litt, men nei. Det får holde
▼ ... noen uker senere ... ▼
til trådstarter, mtp at han er en av de, hva er det som gjør at stonere, eller mennesker som røyker cannabis, om du ønsker, alltid skal få frem at de er intelligente, å da gjerne godt over gjennomsnitt?

Å legaliserer man, å gir større tilgang til en substans, alkohol eller hva enn det er, så øker man også sannsynligheten for bruk. Men samtidig, så ser man jo begge sider.
Her er en oversikt over partiprogrammene for de som stiller til valg i år:

http://anitanyholt.no/samfunn/partie...litikk-2013-17
Utdrag fra nettsiden:
  • Fremskrittspartiet vil ha flere politihunder, deriblant narkotikahunder.
  • Høyre vil si nei til avkriminalisering og legalisering av narkotika.
  • KrF vil ha nulltoleranse overfor alle former for narkotikaomsetning. Straffene for innførsel til Norge og salg av narkotika, selv små kvanta, må heves for å begrense mengden av narkotika som omsettes.
  • Senterpartiet vil videreføre strenge straffer ved narkotikalovbrudd, og opprettholde lovforbudet mot Cannabis.
Vis hele sitatet...
Er ganske åpenbart hva våre politikere tenker om narkotika, og Cannabis. Er litt overrasket over hvor lite mediedekning legalisering har fått, spesielt ved tanke påSPAMhvor mye som skjer i USA for tiden.
Ser ikke ut til at det blir snakk om noe i år heller gitt.
Sist endret av drinkalone; 24. mai 2013 kl. 17:58.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Har ikke lest igjennom tråden, men jeg har et spørsmål angående cannabis. Ved en eventuell legalisering hvem skulle stått for produksjonen? Skulle det vært en statlig oppgave, eller opp til hver enkelt bonde å bestemme om han/ hun skulle dyrket cannabis?
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Har ikke lest igjennom tråden, men jeg har et spørsmål angående cannabis. Ved en eventuell legalisering hvem skulle stått for produksjonen? Skulle det vært en statlig oppgave, eller opp til hver enkelt bonde å bestemme om han/ hun skulle dyrket cannabis?
Vis hele sitatet...
Jeg syns salg burde være i all hovedsak privat, dog regulering kan staten ta seg av.
Om det skulle bli statlig utsalg så se for deg noe ala Vin(MONOPOL)et.
Sist endret av drinkalone; 24. mai 2013 kl. 18:00.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av drinkalone Vis innlegg
Jeg syns det burde vært en privatsak; private aktører, ikke statlige.
Om det skulle bli statlig utsalg så se for deg noe ala Vin(MONOPOL)et.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Er prinsipielt imot Vinmonopolet, men jeg kan se tankegangen. Har dog liten tiltro til et slikt system på det grunnlaget at avgiftsnivået på norsk landbruk ville gjort at cannabis-prisene ville skutt i taket og cannabis-bruker heller ville henvendt seg til private aktører som både står for salg og distribusjon.

Jeg vil tro at et lignende system som det i Nederland ville vært bedre. Det er bare merkelig at vi har en stat som står for salg av alkohol og kanskje cannabis i den nærmere fremtid.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Takk for svar. Er prinsipielt imot Vinmonopolet, men jeg kan se tankegangen. Har dog liten tiltro til et slikt system på det grunnlaget at avgiftsnivået på norsk landbruk ville gjort at cannabis-prisene ville skutt i taket og cannabis-bruker heller ville henvendt seg til private aktører som både står for salg og distribusjon.

Jeg vil tro at et lignende system som det i Nederland ville vært bedre. Det er bare merkelig at vi har en stat som står for salg av alkohol og kanskje cannabis i den nærmere fremtid.
Vis hele sitatet...
Ikke tro at dagens bønder vil begynne å dyrke Cannabis i nærmeste fremtid. Tviler på at noen av bøndene er så særlig gira på dyrking av narkotiske stoffer.

Jeg vil nok tro at i alle fall 75 - 85 % av den norske befolkningen vil at alt av rusmidler burde være ulovlig.
Og da tenker de ikke på alkohol osv; det er ikke et rusmiddel.
Sist endret av drinkalone; 24. mai 2013 kl. 18:11.
Innleder meg å si at jeg ikke har lest alle innleggene her nå, just fyi. Kan ikke si jeg brenner for akkurat denne saken, men jeg har en ganske sterk mening om det. Jeg røyker heller ikke cannabis selv.

Ser det er mange her som nevner at cannabis forårsaker mye mindre skader og kostnader for samfunnet enn alkohol. Det er også noe jeg tenker er et godt argument. Men så vet vi ikke hva som skjer om det blir legalisert. For i og med at det er så få som bruker cannabis i forhold til alkohol, så er det jo selvsagt at dette også vil gi mindre problemer. Vil problemene øke med antall brukere? Det kan vi ikke vite. Det jeg tror er at det ikke vil skje, men er jo en interessant tanke.
Er kanskje også verdt å nevne at i gjennomsnitt vil 20% av befolkningen kunne utvikle psykiske lidelser av å røyke cannabis. Forskere mener at om det var en eller annen måte å luke ut de 20% på, så hadde det ikke vært noe grunn til å ha cannabis ulovlig. Og jeg ser også på dette som det sterkeste argumentet for å holde det ulovlig/kun som legemiddel.

Så må jeg også si meg enig i de fleste her om at det kanskje er en god ide å avkriminalisere cannabis. Det er rett og slett en større ulempe å forby det slik jeg ser det. Mye bortkastede ressurser for å bekjempe noe jeg ser på som harmløst. Jeg tror og håper politikken rundt dette vil endre seg, og man kan tydelig se at det også kanskje går denne veien. Blant annet har enkelte milde legemidler med THC i blitt lovlig i Norge mot blant annet MS. Det er utelukkende positivt, da andre legemidler gir mye mer bivirkninger enn cannabis.
Også i andre land ser vi at cannabis begynner å bli avkriminalisert. Blant annet er det to stater i USA nå som står ovenfor spørsmålet om de skal legalisere det (blant annet staten Washington om ikke jeg tar helt feil), og California har allerede godkjent det som legemiddel. Men så finnes det eksempler på hvor det går andre vei. I Nederland har man blant annet strammet inn litt og det er nå forbudt å selge til turister. Meningsløst, og har heller kanskje ikke noe å si. Forhåpentligvis stopper det der.

Kort oppsummert: At cannabis kan ha negative sider er ikke å feie under teppe, men hva i dag har ikke det? Trenden snur, og forhåpentligvis vil politikken på dette være en helt annen enn i dag noen år inn i fremtiden.

Sitat av drinkalone Vis innlegg
Her er en oversikt over partiprogrammene for de som stiller til valg i år:

http://anitanyholt.no/samfunn/partie...litikk-2013-17
Utdrag fra nettsiden:

Er ganske åpenbart hva våre politikere tenker om narkotika, og Cannabis. Er litt overrasket over hvor lite mediedekning legalisering har fått, spesielt ved tanke påSPAMhvor mye som skjer i USA for tiden.
Ser ikke ut til at det blir snakk om noe i år heller gitt.
Vis hele sitatet...
Husk at partier som FrP og Høyre stiller seg mye mer åpent til å ha folkeavstemninger om slike saker. Dessuten tror jeg at en del partier har sagt seg i mot det av taktiske årsaker. Ser for meg at de ville mistet en del velgere, og blitt beskyldt for å være useriøse om de stilte seg veldig positive til avkriminalisering av Cannabis.
Sist endret av AkerUE; 24. mai 2013 kl. 20:23.
Synes det burde bli legalt, da det er et mye bedre alternative til alkohol, jeg er ingen fan av alkoh, og drikker det kansje 2 ganger i året mens en joint tar jeg kansje annenhver helg, synes bare alkohol er ødeleggende og vis det hadde vært opp til meg hadde det vært stikk motsatt hva som hadde vært lovlig og ikke. men nokk om det

Tror det kommer til og bli lovlig i nærmere framtid, spesielt hvis det skjer i hele amerika da Coca cola effekten inntar og resten av verden følger. marijuana er ikke bare positivt da du trenger ganske lite for og oppnå en sterk rus, det er lett og røyke seg i et hjørne. men som sakt burde det bli fullt lovlig, ihvertfall
avkriminalisert.

eneste minuset jeg finner med hasj er at hukommelsen blir helt på villspor og det at røyk i seg selv ikke er bra for lungene
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Takk for svar. Er prinsipielt imot Vinmonopolet, men jeg kan se tankegangen. Har dog liten tiltro til et slikt system på det grunnlaget at avgiftsnivået på norsk landbruk ville gjort at cannabis-prisene ville skutt i taket og cannabis-bruker heller ville henvendt seg til private aktører som både står for salg og distribusjon.

Jeg vil tro at et lignende system som det i Nederland ville vært bedre. Det er bare merkelig at vi har en stat som står for salg av alkohol og kanskje cannabis i den nærmere fremtid.
Vis hele sitatet...
En tenkt legalisering i Norge ville helt klart blitt strengt regulert av staten. Utsalget ville enten vært i form av et Cannabispol, eller andre statlig drevne instutisjoner.

Produksjonen derimot regner jeg med at private ville tatt seg av, men at Staten ville hatt et overordnet ansvar med strenge reguleringer, regler og kvalitetskontroller. Dette hatt nok også blitt dyrket inne i haller for å optimalisere vekstforhold og holde tyver unna .

Prismessig måtte de lagt seg rundt prisen på det illegale markedet. Jeg kjenner flere som røyker som hadde vært villig til å betale mer pr. gram om det var kvalitetssikret, du visste hva stoffet inneholdt og det gikk til statskassa. Men i det hele måtte prisen vært på samme hylle som det illegale markedet operer med, for å fjerne deler av kriminaliteten.

Systemet i Nederland er litt vanskelig å sammenligne med, da det pr definisjon ikke er legalt i Nederland. Det er ingen kontrollert produksjon der, og stoffene Coffeshopsene handler inn, kjøper de ulovlig fra smuglere/dyrkere (som i Norge).
Sist endret av Screwdriver; 24. mai 2013 kl. 21:17.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Når han var 13...? Det er da alt for tidlig og begynne med noe som helst rusmiddel.
Vis hele sitatet...
altså er jo ikke noe farlig og kanskje prøve, men og selve begynne er jo en annen sak, men det at han begynte så tidlig må ha vert mye gruppepress/feil miljø/IKKE gode venner.... prøve er alltids greit, men med måte, akksom jeg prøvde snus og røyk og alkohol i den alderen, men var ikek før jeg var rundt 16 at det eskalerte smått med alko, og videre.. men alt man trenger da er selvkontroll den kompisen din må ha vert veldig nedpå eller følt seg for jævlig eller rett og slett bare ikke hatt det bra og følte rusen var en utvei der og da, siden han begynte for tidlig, men det er da bare min tanke! altså med og prøve så skader det jo ikke i det store og hele, men hvis han startet rett på så var det jo ikke så bra for rusmiddler kan ødelegge for oppveksten og er ikke helt sikker hva jeg skal si, men kanskje rette ordet er puberteten og det kan stoppe vekst hormoner og starte for tidlig med sånne ting.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
En jeg kjenner begynte å røyke cannabis da han var 13, i dag er han schizo./
Vis hele sitatet...
han hadde nok vært schizo den dag idag uansett om han hadde røyka cannabis, at han ble schizo av det beviser jo bare at han hadde dårlig psyke fra før av imo.

selv er jeg veldig for avkriminalisering, har selv fått flere tusen i bot for å ha blitt tatt med grammere og pisset positivt på stasjon. jeg tror at vist maryjane hadde vært lovlig, så hadde ikke folk trengt å trekke inn i kriminelle miljøer for å finne seg en dealer (som kanskje også dealer speed/cola/hero/piller osvosv..)! tror at færre hadde gått over til sterkere rusmidler vist de kunne skaffa hasjen/poten sin på lovlig måte. kanskje tilogmed "blandingsbrukere" som bruker masse forskjellig hadde klart å hold seg til å bare fyre cannabis.

meeeen så har det seg da sånn at det er ulovlig nå, og det er et fåtall som vil ut med navnet sitt i en debatt om legalisering mtp. famlie, venner, kolegaer som ser på cannabis som et kjempefarlig stoff og tenker at du skyter hasjnarkotikasprøyter..
Sist endret av lokakis; 26. mai 2013 kl. 01:08.
Eit problem med legalisering er at veldig mange tenker at det er heilt ufarlig om det et lovlig og livsfarlig om det er ulovlig. Men legalisering vil i allefall demoe kriminalitet rundt det trur eg.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Eit problem med legalisering er at veldig mange tenker at det er heilt ufarlig om det et lovlig og livsfarlig om det er ulovlig. Men legalisering vil i allefall demoe kriminalitet rundt det trur eg.
Vis hele sitatet...
Ja jøss... Kjøper ikke dette argumentet med at alle vil automatisk tro at det er ufarlig og bli HASJNARKOMANE... Og hva SÅ om bruken går opp? Fornuftig bruk av cannabis vil jo ikke ødelegge samfunnet, ikke engang om HVER ENESTE person i Norge i fornuftig alder og som ikke har div. forskjellige særegenheter knyttet til cannabis hadde røyka, hadde det jo ikke skada samfunnet. Rus i seg selv er jo ikke negativt.

Med særegenheter mener jeg folk som rett og slett ikke tåler det og blir syke, enten mentalt eller fysisk.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Eit problem med legalisering er at veldig mange tenker at det er heilt ufarlig om det et lovlig og livsfarlig om det er ulovlig. Men legalisering vil i allefall demoe kriminalitet rundt det trur eg.
Vis hele sitatet...
Jepp, vi ser jo at flesteparten i Norge sitter å sniffer bensin dagen lang fordi det er lovlig.
Eneste reelle frykten jeg har er at misbruk fører til psykiske problemer, og psykiske problemer gjerne fører til misbruk. Hadde lett gått med på en time hos psykolog i året mot at det var lovlig. Vinmonopolet er allerede spredt utover hele landet, de kunne hatt monopol -> Mer inntekt for staten i motsetning til kostnader slik det er nå.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jepp, vi ser jo at flesteparten i Norge sitter å sniffer bensin dagen lang fordi det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Du har ett poeng der ja Poenget mitt var heller att man må respektere rusmiddeler, noko som mange unge ikkje gjer.
Det er nok ikke mange år før Norge avkriminaliserer, evt. legaliserer all bruk og besittelse av cannabis. Om hvor lenge er spørsmålet. Når vi får yngre mennesker som er mer opplyst på det feltet inn i politikken, så vil i hvertfall mye være gjort. De fleste av min 88-generasjon har et mye mer nøkternt og liberalt syn på cannabis enn det foreldregenerasjonen har.
Nå har i tillegg Miljøpartiet De Grønne vedtatt på landsstyret at de vil åpne for forsøksordninger med legalt salg av hasj og marijuana. Colorado og Washington har legalisert, samt at det i praksis er avkriminalisert i store deler av Vest-Europa. Det vil nok ikke ta lang tid før mer humane rusholdninger og politikk sprer seg opp hit også.

Det er en spennende tid, og til alle dere engasjerte sjeler som føler at dette er en sak dere brenner for, hev stemmen! Ikke bare her på freak, men i andre offentlige debattfora, på skolen, hos venner, i lokalavisa, på dassveggen, you name it. Ikke brenn inne med engasjementet. Tenk hvor kult det er om 10 år å se tilbake tilbake på en tid du kjempa for ei sak du brant for, og lyktes!
The Mexican Snack
NachoFreak's Avatar
18 6
Vel, cannabis i fremtiden vil helt sikkert være lovelig i flere land. / stater i amerika.
Vi vil alle nyte denne fantastiske planten som gud skapte til oss i fremtiden å nå.
om 10-20 år vil hele verden være fyllt av cannabisplanter å alt vil bare være perfekt, åpne butikker på hjørnet av gata, barn får j's på skolen istedenfor mat. Vel, det var alt jeg hadde å si om fremtiden med cannabis.
Sist endret av NachoFreak; 28. mai 2013 kl. 01:50.
Sitat av NachoFreak Vis innlegg
Vel, cannabis i fremtiden vil helt sikkert være lovelig i flere land. / stater i amerika.
Vi vil alle nyte denne fantastiske planten som gud skapte til oss i fremtiden å nå.
om 10-20 år vil hele verden være fyllt av cannabisplanter å alt vil bare være perfekt, åpne butikker på hjørnet av gata, barn får j's på skolen istedenfor mat. Vel, det var alt jeg hadde å si om fremtiden med cannabis.
Vis hele sitatet...
Er veldig positiv for Cannabis, men det er et problem med ungdommer som ikke respekterer rusmidler, barn burde ikke røyke Cannabis eller ta noe i nærheten før de er ferdig utviklet, iallefall ikke få det på skolen i kantina :O)
The Mexican Snack
NachoFreak's Avatar
18 6
Sitat av Supperman Vis innlegg
Er veldig positiv for Cannabis, men det er et problem med ungdommer som ikke respekterer rusmidler, barn burde ikke røyke Cannabis eller ta noe i nærheten før de er ferdig utviklet, iallefall ikke få det på skolen i kantina :O)
Vis hele sitatet...
haha, du har rett barn burde ikke røre sånne stoffer bare jeg som ikke tenkte nøye nokk hva jeg skulle si.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Du har ett poeng der ja Poenget mitt var heller att man må respektere rusmiddeler, noko som mange unge ikkje gjer.
Vis hele sitatet...
Vi får kjøre et par holdningskampanjer da, gjøre det "sett ned på" å sitte og røyke hele dagen, litt som det er med alkohol i dag. De fleste som sitter og røyker hele tiden i dag gjør det vel for å være "kontra-samfunn"? Jeg vil tro mye vil være gjort med det om det blir lovlig, da mye av "ruskulturen" rundt det vil forsvinne (noe jeg antar), siden det ikke lenger vil være en "go-to-måte" og være "mot makta, mann".
▼ ... over en uke senere ... ▼
"In a recent report, the National Cancer Institute (NCI), part of the Federal government's National Institutes of Health (NIH), stated that marijuana "inhibited the survival of both estrogen receptor–positive and estrogen receptor–negative breast cancer cell lines." The same report showed marijuana slows or stops the growth of certain lung cancer cells and suggested that marijuana may provide "risk reduction and treatment of colorectal cancer."

Federal Government Reports Marijuana Effective in Combatting Certain Cancers Reports ADSI

Spørs hvor lenge de kan holde på å ha marijuana som schedule 1 drug når selv mydighetene innrømmer at det kan brukes til å bekjempe kreft. Etter hva jeg har lest på nette så skal det bli spennende å følge med fremover i statene og at 2013 blir et spennde år for legaliseringsdebatten.

Five myths about legalizing marijuana tar for seg noen gode punkter også.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har i tillegg Miljøpartiet De Grønne vedtatt på landsstyret at de vil åpne for forsøksordninger med legalt salg av hasj og marijuana.
Vis hele sitatet...
Her kan man lese mer om Miljøpartiet De Grønnes politikk på rus/narkotika

Og her er arbeidsprogrammet i sin helhet

Endelig et parti som tør å programfeste legalisering. Partiet har den mest framtidsrettede og nytenkende politikken av alle partiene spør du meg, også på miljø og klima. Valget er i september, MDG raser fram på meningsmålingene og ligger an til å komme på stortinget, så det kan gå fortere enn man skulle tro så lenge alle bruker stemmeretten i år.
Sitat av dostojevski Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg håper da du kjenner til partiprogrammet til både Venstre og Det liberale folkeparti.
Må si det det var humoristisk å se deg bruke ordtaket rød tråd i den teksten din som glorifierer Cannabis som om det skulle være imsdal på flaske - Vann, bare enda bedre enn på tappekran. Det tok ikke mangen linjene for meg før den røde tråden din starter å slå noen solide knuter. Det starter jo greit med at vi får bekrefta at du ikke er under gjennomsnittet intelligent..men så starter det å spore litt av for meg.

Du kjører sammenligninga som aldri blir gammel. Cannabis vs alkohol..en lengre tirade hvor du sammenligner skadene/dødstalla og konkluderer med at man så og si er kriminell om man står fast ved å ha alkohol tilgjengelig men ikke cannabis. Så sier du at du ikke vil kriminalisere alkohol. Hvorfor ikke? Det er jo satan selv. Men vi kan leve med et onde om vi legaliserer et gode? Jeg regner selvsagt med at du ser på det som utenkelig å få alkohol kriminalisert, men du sier jo rett og slett at du ikke har noe ønske om at det skal bli gjort ulovlig. Noe som fører meg over til hva jeg egentlig sitter igjen med etter å lest den teksten din.
Argumentene du kommer med gir meg ingen mening/logikk om de ikke skal gjelde for avkriminalisering av alle type stoffer i små kvantum. Du forteller om hvor fint du fungerer selv om du tar en joint, og drar frem det medisinske aspektet ved cannabis. Cannabis er langt fra det eneste stoffet folk fungerer fint på ei er det alene om å ha medisinske egenskaper. Så hvorfor skal man avkriminalisere/legalisere ditt favorittdop men ikke alle stoffer?

"Cannabisavhengighet er et økende problem. I fjor fikk mer enn 100.000 personer behandling for cannabisproblemer i europeiske land. Etter heroin er cannabis nå det narkotiske stoffet som flest søker hjelp for i Europa. Også her i landet ser vi den samme tendensen. Blant dem som har brukt stoffet fem ganger eller flere, vil i underkant av 20 prosent kunne utvikle avhengighet. Blant regelmessige cannabisbrukere, rapporterer så mange som 35 prosent at de grunnet abstinensplager har problemer med å slutte med stoffet."
(Personlig synest jeg de prognosene for av potensiell avhengighet virker litt overdramatisert, og abstinenser/slutte med cannabis er selvsagt ikke like hardt som tyngre stoffer. Det forandrer ikke det faktum at over 100.000 personer måtte ha hjelp med sine cannabisrelaterte problemer.)

"Data Sirus har samlet inn viser at realprisen på hasj i Norge har falt med mer enn 50 prosent de siste tiårene, noe som gjør at hasj prismessig kan være en sterkere konkurrent til øl enn tidligere. Til tross for reduserte priser og økt tilgjengelighet, har likevel andelen unge mennesker som oppgir bruk av hasj og marihuana gått ned de senere år. Norge er blant de land med lavest forekomst av cannabisbruk i den vestlige verden."
(Jeg vet ikke hvor de har fått det fra at prisen på hasj har falt de siste tiårene med tanke på at prisen har hoppet litt over hele Europa siste årene. Men Cannabis er mer tilgjengelig nå enn noensinne, og likevell er vi på bunnen av lista når det kommer til unge som bruker cannabis. Selv med din idealisering av dette stoffet kan du vel være enig i at det er en bra ting(?) - Dette risikerer man selvsagt å snu helt opp ned om Norge selv skal komme inn på markedet og tilby stoffet. Det sender hvertfall en beskjed til ungdom jeg ikke tror noen er tjent med å sende.)

Du prater mye svada og. Som du ser ligger vi veldig lavt når det kommer til ungdom som bruker cannabis, Amsterdam er helt i toppen. Du sier at ved en avkriminalisering/legalisering så vil ungdom slippe å bli kriminelle. Jeg antar at ungdom er noe rundt 15-17 - Desse vil jo fortsatt være kriminelle, om de enten kjøper det av andre kriminelle, eller via folk som langer det de har kjøpt. Du har heller ingen garanti for at all cannabis kriminalitet forsvinner ved en legalisering. Staten sier selv at grunnen til at alkohol og tobakk er så dyrt i Norge er grunna den prevantive effekten prisnivået har. Da kan man tenke seg at de vil bruke samme tankegang på det tredje rusmiddelet de evt. skulle solgt. Norge er idag det eneste landet med alkohol og tobakk relatert kriminalitet. Så at et polutsalg med åpningstider og IDsjekk+sjangsen for en mye dyrere pris tilsier at politiet fortsatt måtte bekjempet cannabis, selv med en legalisering.

Som sagt, teksten din har noen gyldige/gode argumenter for å avkriminalisere all narkotika om du hadde omformulert deg litt. Om jeg skulle gjettet, så tror jeg utfallet av å gi den der kjærlighetserklæringa di til noen politiker/folk som ikke bryr seg/folk som ikke vet noe om temaet ville kun gjort at de ble enda mer skeptisk til det. Teksten din er totalt blottet for alt annet enn utsagn som taler cannabis til fordel. Mye av det som går igjen i legaliseringspratet er at man må få de eldre til å få øya opp, at folk tror cannabis er like farlig som heroin, at man skeier helt ut. Det er jo forsåvidt et faktum, men å skrive en tekst hvor der virker som du er en salgsrepresentativ for produktet cannabis-til-verden fungerer absolutt like dårlig på motstanderne som deres budskap sikkert gjør på deg..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis noen vil ha mer informasjon før de tar et standpunkt og kanskje syns det er vanskelig å finne ut av selv, så anbefaler jeg weed dokumentarer.

Liker The Union ganske godt selv.


Søk etter hva det er bra for, og hvorfor det fortsatt ikke er legalisert.. Du vil finne masse som sjokkerer deg, slår deg mentalt ned, får deg til å tenke på hvordan folk kan være så dumme, eller så onde..

Det fins så mange millioner av mennesker i denne verden, som hadde fått en MYE bedre hverdag, og kanskje blitt kvitt sykdommen helt, bare ved hjelp av cannabis, som forresten ikke kan skade deg, som du ikke kan ta overdose av osv.

Jeg kunne utdypet meg mye mer, men prøvde å la det bli kort, så håper jeg heller dere kan gå å faktisk prøve å finne ut av ting selv, og engasjere dere.
Du er en helt normal person? Du har en stor tatovering på hele brystet og røyker weed. Får en skikkelig "gangster" feeling bare av første inntrykket.

Hva er greia med argumentet at cannabis kan bli brukt som medisin, likevel ønsker man at alle kan bruke det?
Sitat av P1ngv1n Vis innlegg
Hvis noen vil ha mer informasjon før de tar et standpunkt og kanskje syns det er vanskelig å finne ut av selv, så anbefaler jeg weed dokumentarer.

Liker The Union ganske godt selv.


Søk etter hva det er bra for, og hvorfor det fortsatt ikke er legalisert.. Du vil finne masse som sjokkerer deg, slår deg mentalt ned, får deg til å tenke på hvordan folk kan være så dumme, eller så onde..

Det fins så mange millioner av mennesker i denne verden, som hadde fått en MYE bedre hverdag, og kanskje blitt kvitt sykdommen helt, bare ved hjelp av cannabis, som forresten ikke kan skade deg, som du ikke kan ta overdose av osv.

Jeg kunne utdypet meg mye mer, men prøvde å la det bli kort, så håper jeg heller dere kan gå å faktisk prøve å finne ut av ting selv, og engasjere dere.
Vis hele sitatet...
Tror de fleste som har brukt cannabis har vært akkurat der du er nå. (inkludert meg selv) :P

Hehe.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Tror de fleste som har brukt cannabis har vært akkurat der du er nå. (inkludert meg selv) :P

Hehe.
Vis hele sitatet...

Hva mener du? Utdyp
Sitat av P1ngv1n Vis innlegg
Hva mener du? Utdyp
Vis hele sitatet...
"Fuck the system!

Weed skal være legalisert fordi det også går an å missbruke broer, og jeg bestemmer over min egen kropp!" (Veldig forenklet og en smule parodierene)

Er selv for at cannabis skal kunne brukes som medisin til de som trenger det. Fant til slutt ut at hele legaliseringsaken ikke brakte annet en frustrasjon inn i livet mitt så jeg tok avstand og sluttet å bry meg. Bortsett fra at det alltid er litt festligt å diskutere mot legaliseringfreaksa her fordi folk ikke klarer å se forskjell på et stikk mot legalisering og et personangrep.
Sist endret av Mofse; 23. oktober 2013 kl. 23:51.
Sitat av Mofse Vis innlegg
"Fuck the system!

Weed skal være legalisert fordi det også går an å missbruke broer, og jeg bestemmer over min egen kropp!" (Veldig forenklet og en smule parodierene)

Er selv for at cannabis skal kunne brukes som medisin til de som trenger det. Fant til slutt ut at hele legaliseringsaken ikke brakte annet en frustrasjon inn i livet mitt så jeg tok avstand og sluttet å bry meg. Bortsett fra at det alltid er litt festligt å diskutere mot legaliseringfreaksa her fordi folk ikke klarer å se forskjell på et stikk mot legalisering og et personangrep.
Vis hele sitatet...
Og hvordan vet du om jeg er "fuck the system" eller ikke?

Og isåfall om jeg er, av hvilke grunner?
Sitat av P1ngv1n Vis innlegg
Og hvordan vet du om jeg er "fuck the system" eller ikke?

Og isåfall om jeg er, av hvilke grunner?
Vis hele sitatet...
Du får heller svare på dette selv fordi det jeg skriver er kun spekulasjoner
Sitat av Mofse Vis innlegg
Du får heller svare på dette selv fordi det jeg skriver er kun spekulasjoner
Vis hele sitatet...
Ikke sant

Hadde ikke tenkt å svare på det i det hele tatt, fordi da hadde jeg skrevet ganske mye
▼ ... over en uke senere ... ▼
ArbeidsledigProletar
Sitat av P1ngv1n Vis innlegg
Og hvordan vet du om jeg er "fuck the system" eller ikke?

Og isåfall om jeg er, av hvilke grunner?
Vis hele sitatet...
Du passer ihvertfall sykt godt inn i stereotypen på måten du uttrykker deg på.